Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi olet kasvissyöjä?

Vierailija
10.11.2024 |

Olen aina syönyt lihaa. Pihvejä en enää 20 vuoteen kuin todella harvoin. Välillä olen ollut syömättä lihaa 1-4 kk. 

Mutta nyt olen viime aikoina huomannut itsessäni muutoksen etten lihansyönti maistu enää. Mitään ei ole tapahtunut tms mutta ei vaan maistu! Pohdinkin nyt onko lihansyönti kohdallani kohta historiaa.

Suurin syy että minusta tulisi kasvissyöjä on sääli eläimiä kohtaan. Mutta kertokaa tarinoita miksi olette kasvissyöjiä.

Ja pidetään ketju asiallisena, kun ei jaksa nyt mitään lapsellista muka hauskaa läppää.

Kiitos!

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kasviksista. Lihassa on jotain vastenmielistä. Ajatus teurastamisesta saa voimaan pahoin. Joskus syön vähän lihaa, jos jossain tarjotaan. Itse en ostalihaa enkä tilaa ravintolassa. Maitotuotteista pidän ja munia käytän, molemmat eettisesti tuotettuina versioina.

Vierailija
22/53 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan pitänyt mistään liha- tai kalatuotteista. Lapsena oli pakko syödä liharuokia jonkin verran, nyt 35 vuotta kasvissyöjänä (viimeiset 5 vuotta vegaanina). Lopetin lihansyönnin varhaisteininä, koska vasta silloin se oli mahdollista (koulussa sain syödä aina kasvisruokaa, kotona vasta sitten kun opin laittamaan omat ruokani, kukaan muu perheestäni ei ollut kasvissyöjä eikä asiasta kiinnostunut). Nykyisin olen iloinen, että kasvissyönnin aloittaminen oli aikoinaan minulle niin helppoa, nyt keski-ikäisenä alkaa todella nähdä sen pitkäaikaiset edut terveydentilassa verrattuna omaan ikäluokkaan yleisesti. Plus kasvisyönnin ympäristöhyödyt ym. Huonoja puolia en kasvisyönnissä nää (ja tämä on kyllä varaa sanoa näin pitkäaikaisella kokemuksella).

Suosittelen.

Minulla on täsmälleen samanlainen tarina. 

n45

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut kasvissyöjä jo melkein 30 vuotta. Syyt olivat silloin aikojen alussa puhtaasti eettiset. Tuntui täysin tekopyhältä sanoa että rakastan eläimiä ja samalla syödä niitä. Toki myöhemmin tullut muitakin syitä kuten ekologisuus (kierrätän kaiken mahdollisen enkä lentomatkustele myöskään). Nykyään valikoima on aivan eri luokkaa kuin ysärillä 👌. 

Vierailija
24/53 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin olla, mutta makkara ja lihapullat ovat niin hyviä. Ilman muita liharuokia pystyn olemaan. Jos itse joutuisin teurastajaksi, niin siihen loppuisi noidenkin syönti.

Vierailija
25/53 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kasvissyöjä, mutta syön punaista lihaa erittäin harvoin. Naudanliha aiheuttaa oksennusrefleksin (vaikkei edes ole niin pahaa, en tiedä mistä tämä johtuu) ja sian ihra on vaan niin ällöä ettei sitä tee mieli syödä. Mutta onneksi olen jo aikuinen niin saan itse päättää mitä syön, ja syönkin sitten kanaa.

Ikävä kyllä broilerintuotanto on äärimmäisen epäeettistä (pahinta kaikista eläintuotannosta) joten broileri olisi se vihoviimeinen proteiini mitä söisin 😪

Vierailija
26/53 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin ajatella porsaan ja lihakarjan elämää ja lihateollisuutta. Ei maistunut sen jälkeen liharuoka.

Vierailija
27/53 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä tykännyt lihasta. En lapsenakaan. Jos oli ruokana vaikka jauhelihaperunamuusia, niin siirtelin jauhelihat lautasen reunalle ja söin pelkät muusit. Jotenkin ne jänteet lihassa vaan oksettaa. 

Vierailija
28/53 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vain nakkeja, makkaraa ja kalaa. Suomalaisessa makkarassa ei montaa prosenttia ole lihaa. A-luokan makkaraa en syö.

Muuten kasvisruokaa.

Vierailija
29/53 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissani ei syöty lihaa, joten en ole ikinä oppinut ajattelemaan toisia eläimiä ruokana. Minulla ei ole mitään syytä alkaa tappaa toisia ravinnokseni, kun kerran ole pärjännyt koko ikäni mainiosti ilman moista. 

Vierailija
30/53 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjät ovat mielisairaita ihmisiä. Eivät saa B12-vitamiinia, D-vitamiinia, koliinia, kalsiumia, kunnon proteiineja yms. välttämätöntä. Vain puhdas hullu on kasvissyöjä. Ja näitähän Suomessa riittää.

Itse olet hullu ja mielisairas! 

Vierailija
31/53 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjät ovat mielisairaita ihmisiä. Eivät saa B12-vitamiinia, D-vitamiinia, koliinia, kalsiumia, kunnon proteiineja yms. välttämätöntä. Vain puhdas hullu on kasvissyöjä. Ja näitähän Suomessa riittää.

Lääkkeet!!

Vierailija
32/53 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvikset näyttävät ja maistuvat hyvältä, liha märältä pahvilta. Kasvissyönti edistää planeetan resurssien riittävyyttä ja pienentää sekä hiilijalanjälkeä että suolistosyövän riskiä. Lisäksi kasvisruualla on vaikea lihoa massiiviseksi laardiläjäksi.

En halua edistää eläinten kaltoinkohtelua ja epäinhimillisiä elinolosuhteita.

Vierailija
33/53 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin olla, mutta makkara ja lihapullat ovat niin hyviä. Ilman muita liharuokia pystyn olemaan. Jos itse joutuisin teurastajaksi, niin siihen loppuisi noidenkin syönti.

Oletko kokellut tehdä tummasta soijarouheesta murekepyöryköitä? Mä hoksasin, että sekoittamalla taikinaan vähän kypsää perunaa mehevyys nousee ja rakenne ja maku on todella lähellä lihapullia.

Käytän maitotuotteita ja munia enkä kieltäydy lihastakaan jos sitä nokan alle laitetaan, mutta en halua enkä jaksa syödä sitä paljon. Se tukkii vatsan ja tekee olon raskaaksi ja ähkyksi.

Vierailija
34/53 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet!!

Kasvisruokavalio on täysin epäterveellinen ruokavalio ihan ravitsemussuositusten mukaisesti. 

Vierailija
35/53 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 14-vuotias, kun aloin tuntea syvää inhoa liharuokia kohtaan. Ajatus siitä, että eläin on alunperin ollut olemassa vain päätyäkseen lautaselleni, itketti ja yökötti. Tästä on 20 vuotta aikaa, etsimme äidin kanssa yhdessä tietoa kasvisruuan proteiineista ja muusta. Arvostan sitä, että vanhempani antoivat minun toimia omien arvojeni mukaan.

Vierailija
36/53 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvikset näyttävät ja maistuvat hyvältä, liha märältä pahvilta. Kasvissyönti edistää planeetan resurssien riittävyyttä ja pienentää sekä hiilijalanjälkeä että suolistosyövän riskiä. Lisäksi kasvisruualla on vaikea lihoa massiiviseksi laardiläjäksi.

En halua edistää eläinten kaltoinkohtelua ja epäinhimillisiä elinolosuhteita.

Täyttä skeidaa. Intiassa on maailman eniten kasvissyöjiä ja Intia on maailman saastunein valtio. 

Vierailija
37/53 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapsesta asti tykännyt kasviksista. Lihaa ja kalaa söin koulussa, kun oli pakko. Maistuivat suussani pahalle. Aikuisena oli luontevaa siirtyä kasvissyöntiin. Ei ole mitään hienoa aatetta tai terveyssyitä takana, ihan vaan se että maistuvat suussani hyviltä. Lapsuuskodissani oli kasvispainotteinen sekaruoka, kaikkea piti maistaa, mutta ei ollut pakko syödä jos ei halunnut.

Vierailija
38/53 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lapsesta asti tykännyt kasviksista. Lihaa ja kalaa söin koulussa, kun oli pakko. Maistuivat suussani pahalle. Aikuisena oli luontevaa siirtyä kasvissyöntiin. Ei ole mitään hienoa aatetta tai terveyssyitä takana, ihan vaan se että maistuvat suussani hyviltä. Lapsuuskodissani oli kasvispainotteinen sekaruoka, kaikkea piti maistaa, mutta ei ollut pakko syödä jos ei halunnut.

Voi ku olisin tällainen! Mä suorastaan rakastin lihan makua! Silti luovuin siitä eettisistä syistä, mutta helppoa se ei ollut. 

Vierailija
39/53 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihan syöminen ei vain kiinnosta. Se ei ole mielestäni kovinkaan hyvänmakuista ja rakenne epämiellyttävä suussa. Ja eipä ajatus lihan tehotuotannosta hirveästi lämmitä mieltä, mutta aatteet eivät ole itselläni ensisijainen syy miksi lopetin lihan syömisen, mutta nykyään se on varmasti yksi syy muiden joukossa, että miksi jatkan sitä. Välillä saatan miettiä, että pitäisikö maistaa jotain liharuokaa pitkästä aikaa, mutta aika nopeasti sen halun torppaa ajatus siitä eläimestä, joka ennen lautaselle päätymistä oli elossa ja se vain tapettiin ruoaksi. Ei mikään ruokahalua herättävä ajatus. On aika helppoa ja yksinkertaista olla kasvissyöjä. Ei se vaadi mitään öyhötystä ja manifestia.

Vierailija
40/53 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Adolfkin aikoinaan.