Työpaikka kiusaaminen. En jaksa enää.
Olen 25-vuotias nainen ja ollut nykyisessä työpaikassani vuoden verran. Alkuun tykkäsin tosi paljon ja työkaverit jne oli mukavia mutta viime kuukausien aikana olen huomannut miten mua vastaan on jostain syystä käännytty. Eli mulle ei puhuta mitään, kaikkia mun tekemiä minimaalisia virheitä kritisoidaan ja kenenkään muun samaisia virheitä ei koskaan oteta puheeksi eli olen täysin silmätikku.
Pari työkaveria myös vastaa mulle tiuskimalla jos en ole osannut jotain asiaa tehdä ja pyydän siihen apua. Tuntuu että itsekään ei uskalla varsinkaan parille työkaverille puhua mitään kun pelkään että sieltä saa taas vaan karjuntaa vastaukseksi.
En vaan käsitä mitä olen tehnyt että mua vihataan näin paljon. Mä en ole ikinä töykeä kenellekään ja oon tosi sydämellinen ja tunnollinen tyyppi. Jostain syystä oon nyt saanut vaan kaikki vihaamaan mua. Tuntuu tosi raskaalta enkä tiedä enää mitä tehdä. :(
Kommentit (90)
Todella sairas työyhteisö, olen pahoillani. Surullisen yleistä myös Suomessa.
Olet ollut liian kiva. Sellainen ärsyttää.
Otatt nyt vaan tyylistä riippuen esim. kunnon kilarit jollekin pahimmalle kiusaajalle tai parille. Vaihtoehtoisesti voit alkaa puhumaan pahaa selän takana heistä muille. Tai jotain muuta toksista ja ikävää, mikä nyt sopii omaan tyyliin.
Pian huomaat, että olet taas hyväksytty ja arvostettu yhteisön jäsen. Näin tämä vaan jostsin syystä menee.
En ole keskustellut esimiehen kanssa. Jotenkin ahdistaa sekin että sitten joudun vielä enemmän silmätikuksi ja kaihertaa meidän välejä töissä vielä enemmän työkavereiden kanssa.
Esimies on kyllä mukava ihminen ja hän ei siis työskentele meidän pisteessä joten ei tiedä tilanteesta mitään. Hän vielä korosti miten hyvä porukka mun pisteessä on kun aloitin siinä. Kunnon perseennuolijoita kaikki. Niinhän ne vaikuttaa tosi mukavilta ihmisiltä mutta oikeasti ovat kaikkea muuta.
Meillä on 2kk irtisanomisaika tässä että joka tapauksessa vielä täytyy kauan kituutella D:
Vaihda työpaikkaa. Nuoren naisen kohtalo. Miehet saa siitä voimaa. Omat heikkoudet harmittaa, niin mukavaa purkaa sinuun.
Ei tossa varmaan auta kun koventaa omaa selkänahkaa ja alat olee sarkastisesti yhtä veemäinen takas. Meillä on uusi työntekijä,joka on tainnut olla ehkä alle vuoden. Tykkään tosi paljon,on mukava ja tekee työnsä. Mut nää vanhemmat kollegat haukkuu sitä sen selän takana hitaaksi. Itse myös toitotan vanhemmille kollegoille, et mitä ne raketti vauhtia töitänsä tekee, ei siitä mitään mitalia tule. Sit tälle uudelle kantautui korviin, et sitä haukutaan selän takana. Ja anto palaa takas ja sano kirosanan ja lähti ovet paukkuen. No nyt nää haukkujat siellä ihmettelee, et mikä sille tuli. Ei ollu kiva kun kirosi päin naamaa. Mä en jaksa,on ku päiväkodissa työskentelis. Mä itse toivon, et nää vanhat jäis jo eläkkeelle.
Itse en missään nimessä halua lähteä paskanpuhumisiin mukaan. Enkä mä edes osaa sellaista ja se ei tuu multa mitenkään luonnostaan
Aika tyypillistä kun työpaikalla on liikaa naisia töissä ilman valvovaa urosta.
Ja siis pelkkiä naisia meillä tässä pisteessä töissä..
Olet liian mukava. Kiusaavat ettet vaan luule itsestäsi mitään.
Minun työpaikkakiusaaja irtisanottiin muutosneuvotteluissa ja nyt ei ole saanut töitä. Voi voi. Niin tärkeää ja upeaa oli se hänen työ että kannatti kiusata aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole keskustellut esimiehen kanssa. Jotenkin ahdistaa sekin että sitten joudun vielä enemmän silmätikuksi ja kaihertaa meidän välejä töissä vielä enemmän työkavereiden kanssa.
Esimies on kyllä mukava ihminen ja hän ei siis työskentele meidän pisteessä joten ei tiedä tilanteesta mitään. Hän vielä korosti miten hyvä porukka mun pisteessä on kun aloitin siinä. Kunnon perseennuolijoita kaikki. Niinhän ne vaikuttaa tosi mukavilta ihmisiltä mutta oikeasti ovat kaikkea muuta.
Meillä on 2kk irtisanomisaika tässä että joka tapauksessa vielä täytyy kauan kituutella D:
Jos (hydin todennäköisesti kun) tilanne vaikuttaa henkiseen hyvinvointiisi, saattaa olla että saat sairauslomaakin. Ja jos päädyt irtisanoutumaan, niin sitä suuremmalla syyllä kerrot esimiehelle, mitä pisteessänne todellisuudessa tapahtuu. Jos kukaan ei kerro, totuus ei selviä koskaan ja toiminta vain jatkuu.
Ai jumalauta että pistää vihaksi. Nykyään 36-vuotiaana osaan jo puolustaa itseäni mutta harva siihen pystyy tuossa iässä, ja se on sitäpaitsi kenelle tahansa vaikeaa kun kysehän ei ole siitä yhdestä pääasiallisesta k.päästä vaan tilanne on tuollaisessa just se että joukolla rääkätään ja käydään kimppuun. Neuvoja on tosi vaikea antaa näin ruudun välityksellä, vitsi kun voisin auttaa sua paremmin.
Tää vaan musertaa omaa huonoa itsetuntoa entisestään ja tuntuu et oon huonompi ihminen kun muut kun mut on otettu kohteeksi ja tuntuu että pari suorastaan halveksuu mua D:
Töissä vähän väliä tuntuu että meinaa purskahtaa itkuun kun on niin paska fiilis suoraan sanottuna
Vierailija kirjoitti:
Kirjallisesti otat yhteyttä esimieheen ja kerrot seikkaperäisesti ja asiallisesti miten sinua on kohdeltu ja kerrot myös olevasi täysin loppu tilanteeseen. Näin turvaat selustasi.
Se itsensä puolustaminen on sitten vaikeampi juttu jos itsetunto on aina ollut huono ja lamaannut tilanteissa. Pitäisi näytellä itsevarmaa, ja miettiä etuteen mitä voit sanoa, miten voit nolata sen joka yrittää painaa sinua alaspäin.
Työpaikkakiusaaminen on aina sairaan ja tyhmien, luonnehäiriöisten ihmisten työyhteisön merkki. Kukaan ei siellä työskentele ellei ole pakko tai ei muualle taidot riitä eikä pois pääse koska ei uskalla lähteä.
Se on kuin paskabasilli joka kerran pesiytyessään ei sieltä työpaikasta lähde, vaikka "kiusattu" lähtisi pois. Aina uudelleen valikoituu seuraava kiusattu kohteeksi. Arpapeliä kuka seuraava on, ei voi mitenkään vaikuttaa kuka perii tuon epäkiitollisen ja raskaan osan. Ei moikata enää tuolle eikä vastata jos se kysyy jotain, kiusataan sitä ja puhutaan siitä/sille rumasti. Noin se kiusaaminen alkaa.
Työsuojelutyypeistä ei ole näissä tapauksissa yleensä yhtään mihinkään.He tietävät että työpaikkakiusaaminen on aina oire siitä että työpaikalla on todella monta asiaa päin percietä ihan esimiestasolta alkaen. Fiksummat noista paskapaikoista irtisanoutuu yksi kerrallaan ja vaihtaa normaaliin työympäristöön ja pelastaa näin ilman muuta mielenterveytensä ja elämänilonsa sekä ammattiylpeytensä ja ammattitaitonsa.
Terveemmät reagoi ensin, yleensä irtisanotumalla vaikka tyhjän päälle, sen tietää työsuojeluihmiset.
Sen tietää myös TE-toimiston virkailijat vaikka heidän "on pakko" lätkäistä pitkä karenssi irtisanoutuneelle, ellei tämä suostu hommaamaan jotain diagnoosia itselleen, että välttyy moisesta rikkeestä.
Tyhmäthän sellaiseen jää kiukuttelemaan työkaverille ja paikan tasossa se näkyy pikkuhiljaa kun kellään ei ole kivaa vaikka teeskennellään yhteisestä sanattomasra sopimuksesta että hyvinhän meillä menee vaikka jokaista vetuttaa niin paljon että pitää taas jollekin ilkeästi ärähtää ja mököttää.
Ja taas joku lähtee ja ovi käy.
Vaihda työpaikkaa, varsinkin kun olet noin nuori ja löydät uusia töitä. Ei se parane siellä nykyisessä hetkessä, vaikka miten yrittäisi vaikuttaa. Tuurilla voi vuosien aikana lähteä ne pahimmat ankeuttajat, jolloin työyhteisö tervehtyy.
Mene ensin työterveyteen ja mieti sitten, lähdetkö yrittämään muutosta vai muovaamaan lähtöstrategiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda työpaikkaa. Nuoren naisen kohtalo. Miehet saa siitä voimaa. Omat heikkoudet harmittaa, niin mukavaa purkaa sinuun.
Naiset siellä työpaikoissa kiusaa. Miehet ovat asiakeskeisempiä, eikä heitä kiinnosta ihmiset tai ihmissuhdekiemurat.
Oletko keskustellut asiasta esimiehen kanssa? Sinulla pitäisi myös olla oikeus saada tukea työterveyshuollosta. Niillä pääset alkuun, mutta yleensä kiusaamistapauksissa ainoa keino saada kiusaaminen loppumaan on se, että kiusattu lähtee. Niin minäkin lopulta tein ja se ratkaisu olisi pitänyt tehdä paljon aikaisemmin.