Ketä sitä perustuloa oikein kannattaa, tuilla elävät?
Kommentit (137)
Jos perustuloa alettaisiin maksamaan, ovella olisi samantien erinäisten 'erityistukien' ruinaajia. On 30v. kotoutusta, 500v. kotoutusta, syrjäytymistä, huumevelkoja ja baariin heti maksupäivänä uponnutta perustuloa. Todennäköisesti byrokratia ja rahameno ei muuttuisi nykyisestä miksikään.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan perustuloa, olen ihan keskipalkkaa saava työssäkäyvä. Juurikin tuosta syystä että töitä ei riitä kaikille, vähentäisi eri tukimuotojen käsittelyyn liittyviä byrokratiaa, parantaisi ihmisten tulojen ennustettavuutta ja vähentäisi stressiä (terveysvaikutuksia väestötasolla). Mielestäni ei oikein toteutettuna loisi kannustusloukkuja enempää kuin nytkään. On huomattava myös että kaikista ei ole tekemään kokopäiväistä työtä, ei vaikeuteta heidän elämäänsä tarpeettomasti.
Niin, jos se perustulo olisi riittävä. Jos se olisi esim. alle tonnin eikä muita tukia saisi niin meikäläinenkin joutuisi hakemaan sossusta lisää rahaa jotta pystyisi elämään. Samoin olisi paras jättää pätkätyöt kokonaan jotta toimeentuloon ei tulisi katkoksia. Sama byrokratia jatkuisi koska ei pienituloiset mihinkään katoaisi ja eläminen maksaa. Olen saanut toimeentulotukea useammankin kerran eikä sen saaminen niin vaikeaa ollut mutta aikaa siihen voi mennä joten olisi syytä sujuvoittaa kelan ja sossun toimintaa ja aina kannattaa kerätä käteiskassa jolla pärjää tukia odotellessa. Pieni perustulo ei auta kelan tai sossun asiakasta vaan on taskuraha hyvin toimeentuleville.
Fiksut. Negatiivinen tulovero olisi nykyaikaa.
Ei varmaan tuilla elävät perustuloa kannata, se kun olisi taas yksi koukero lisää tukihakemuksiin. Siis jos perustulo ei olisi riittävä, mielestäni sen pitäisi olla luokkaa 1500 e kuussa. Muutenhan sitä joutuu kelan tai sossun luukulle edelleen.
Varmaan ne, jotka eivät osaa kirjoittaa KUKA.
Minä kannatan. Uskon, että tukijärjestelmä passivoittaa tiettyä kansanosaa liikaa. Siitä saa tunteen, että aina joku ottaa kopin ja auttaa, kun rahat on tuhlattu eikä itse tarvitse ottaa vastuuta yhtään omasta rahankäytöstä. Perustulo lähtee siitä lähtökohdasta käsin, että kansalainen on itse vastuussa rahojensa käytöstä kokonaan. VOit tuhlata kaiken aina turhuuteen, tai sitten alkaa säästämään ja vaurastumaan. (jopa tälle valtiolle olisi parempi, jos ihmiset innostetaan sijoittamaan ja myös köyhät, koska silloin, kun ymmärtää korolle korkoa ilmiön, niin pääsee vaurastumaan). Vaurastuminen olisi oma valinta ja kun koko ajan olisi tiedossa, että vaikka ei tekisi tässä kuussa mitään, niiin silti saa sen perustulon eikä tarvitse selitellä kellekään, että mihin rahat meni.
Tämä myös vapauttaisi sosiaalitoimen väkeä lastensuojelutyöhön toimeentulotukiasiakkaiden kauppalaskujen tutkimisesta
Perustulo saattaisi myös kannustaa tekemään osa-aikatöitä ja tuuraustöitä, koska ne eivät söisi tuloja.
Perustulossa on myös sisäänrakennettuna ymmärrys, että meillä on aina ihmisiä, jotka eivät vaan kelpaa työelämään, vaikka heillä itsellään olisi haluja tehdä töitä, ymmärrys, että meillä on aina myös työkyvyttömiä ihmisiä tai ihmisiä, jotka elävät töiden suhteen väärällä paikkakunnalla eikä heillä ole mahdollisuuttaa syystä tai toisesta muuttaa toiselle paikkakunnalle.
Perustulossa voisi olla tulokatto, jonka jälkeen ei enää perustuloa voisi saada, mutta sen täytyisi olla korkeammalla kuin vaikkapa nykyinen asumistuen tulokatto (en muista määrää, mutta sanotaan nyt vaikka, että jos tienaa yli 2500 euroa kuussa, niin sitten alkaisi perustulo vähetä porrastetusti, tai jotain)
Perustulon isähän on oikeistolainen taloustieteilijä Milton Friedman. Miksi Suomessa Keskustalle, Vihreille, liberaaleille ja vasureille kelpaa perustulo mutta oikeisto eli Ps ja Kok kannattaa Stalinin aikaista mallia jossa esim. Toimeentulotukea vastaan pitää tehdä työtä, tilit syynätään ja omistaa ei saa mitään. Onko Ps ja Kok todellisuudessa Suomen kommunistisimmat puolueet?
Vierailija kirjoitti:
Jos perustuloa alettaisiin maksamaan, ovella olisi samantien erinäisten 'erityistukien' ruinaajia. On 30v. kotoutusta, 500v. kotoutusta, syrjäytymistä, huumevelkoja ja baariin heti maksupäivänä uponnutta perustuloa. Todennäköisesti byrokratia ja rahameno ei muuttuisi nykyisestä miksikään.
Jutun jujuhan on siinä että muita tukia ei olisi. Korkeintaan asumistuki. Miksi Suomen oikeisto ja demarit kannattaa nykymallia joka juuri mahdollistaa kertomasi pummauksen samaan aikaan kun työhaluisille nykyjärjestelmä luo vain byrokratiaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan tuilla elävät perustuloa kannata, se kun olisi taas yksi koukero lisää tukihakemuksiin. Siis jos perustulo ei olisi riittävä, mielestäni sen pitäisi olla luokkaa 1500 e kuussa. Muutenhan sitä joutuu kelan tai sossun luukulle edelleen.
Joo, mistä löytyis tähän rahat?
Meillä kolme opiskelevaa lasta kotona, hyppivät varmaan riemusta kattoon jos joka kuukausi kaikkien tilille napsahtaisi tuo 1500€
Eivät varmaan kävisi enää opiskelun ohessa töissä viikonloppuisin.
Samoin itse olisin kyllä iloinen että saisin 1500 euron palkan päälle vielä 1500€ (osa-aikatyö)
Vierailija kirjoitti:
Juuri niin, pääsääntöisesti vihervassarit joiden ideologia on se että yhteiskunnan ylläpitoon ei tarvitse yksilön osallistua, vaan kaikki hyvä itselle tipahtaa taivaasta syliin.
Itse olen vahvasti sitä mieltä että tuollainen lisäisi merkittävästi passiivisuutta edes yrittää työllistyä. Olisi järjen köyhyyttä ja täysin edesvastuutonta edes kokeilla tuota.
Meillä on työvoimapula jopa matalapalkka-aloilla johon ei koulutusta tarvita, työ opetetaan firmoissa, meille tuodaan kehitysmaista ihmisiä tekemään töitä kun suomalaiset ker...ma pers...t lojuu sohvalla ja yhteiskunta maksaa. Nämä yhteiskunnan vapaamatkustajat ovat mielestäni yksi syy (monen muun syyn joukossa toki) pitkään jatkuneeseen erittäin heikkoon taloustilanteeseen.
Suksi suolle, ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Takuueläkkeen suuruisena riittäisi hyvin. Maalla pärjää hyvin. Miksi asua helsingissä? Perustulo mahdollistaisi myös yrittäjänä toimimisen maaseudulla. Erikoista että Ek ja Sy ei kannata tätä vaikka tämä olisi pienyrittäjän asemaan reilu parannus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kolme opiskelevaa lasta kotona, hyppivät varmaan riemusta kattoon jos joka kuukausi kaikkien tilille napsahtaisi tuo 1500€
Samoin itse olisin kyllä iloinen että saisin 1500 euron palkan päälle vielä 1500€ (osa-aikatyö)
meidän perhe siis saisi valtiolta 6000€ kun nyt emme saa mitään.. vau, seinästäkö nämä rahat tulee?
Hyviä kommetteja. Itsellä pitkäaikassairauksia - joku kuntous ei auta yhtään. Mulle "parempi paikka" olisi työkyvyttömyyseläke, mutta kun lääkäri ei kirjoita edes saikkua koska Kela ei hyväksy sitä, näillä oireilla. Saan sen 595e/4vk, muita tukia ei, koska asun perintöasunnossa ja säästöjä on. Mulle riittäisi tuo, säästöt tosin kuluu, pikkuhiljaa.
Perustuloksi riittäisi siis tuo. Mutta sitten tulisi töissäkäyville se kateus - tuo saa sen, minä painan niskalimassa duunia, tuo saa kaiken tekemättä mitään. .... Perustuloa pitäisi maksaa kaikille työikäisille 18 - kuolema, silloin sitä "katkeruutta" ei olisi. Mutta mistäs sellaset rahat sitten otettaisiin? - Pitäisi pienentää töissäkäyviltä palkkaa, että jäisi sama mikä nytkin? - Mihin se "hävikki" sitten menisi? - Johtoportaan taskuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meidän perhe siis saisi valtiolta 6000€ kun nyt emme saa mitään.. vau, seinästäkö nämä rahat tulee?
Sama meidän perheellä, kaksoset opiskelevat yliopistossa ja kuopus lukion viimeisellä luokalla. Itse toimin omaishoitajaa miehelleni. Pissan se tosiaan mukavaa jos tulot nousivat noin paljon:)
Vierailija kirjoitti:
Hyviä kommetteja. Itsellä pitkäaikassairauksia - joku kuntous ei auta yhtään. Mulle "parempi paikka" olisi työkyvyttömyyseläke, mutta kun lääkäri ei kirjoita edes saikkua koska Kela ei hyväksy sitä, näillä oireilla. Saan sen 595e/4vk, muita tukia ei, koska asun perintöasunnossa ja säästöjä on. Mulle riittäisi tuo, säästöt tosin kuluu, pikkuhiljaa.
Perustuloksi riittäisi siis tuo. Mutta sitten tulisi töissäkäyville se kateus - tuo saa sen, minä painan niskalimassa duunia, tuo saa kaiken tekemättä mitään. .... Perustuloa pitäisi maksaa kaikille työikäisille 18 - kuolema, silloin sitä "katkeruutta" ei olisi. Mutta mistäs sellaset rahat sitten otettaisiin? - Pitäisi pienentää töissäkäyviltä palkkaa, että jäisi sama mikä nytkin? - Mihin se "hävikki" sitten menisi? - Johtoportaan taskuihin.
Senkin vaan lopettaa työnteon ja voi nauttia runsaasta elämästä ilman palkkaa! :D
Me asutaan miehen kanssa perintöasunnossa, molemmilla osa-aikainen työ lähinnä viikonloppuisin yövuoroja, nettona tulee töistä käteen yhteensä 1500-2000€ mukavaa jos saisi 3000€ tekemättä mitään.. Lähdetäis heti Keski-Euroopan talveksi ja elettäsiin siellä mukavasti kun kirjat olis täällä Suomessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, siinäpä se. Tuloton yksinasuva tarvii sen 1500e tai on sossukeikka. Monen henkilön ja varsinkin töissä käyville se olisi hyvä taskuraha. Siksi nykyinen todelliseen tarpeeseen perustuva tukisysteemi onkin hyvä. Pitäis vaan saada mm. yritystukiin myös. Onneksi liian kallista on eikä perustuloa tule.
Persutuloa ei tule koskaan. Ja kerron miksi. Koska työpaikat tässä maassa ei tule lisääntymään. Ei suomeen tule tilannetta että olisi koskaan alle 200 000 työtöntä.
poliitikot, virkamiehet, yms, jne.... kysy niiltä vaikka.