Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko kun lapsena olitte saaneet remmiä, niin miten vanhemmat käyttäytyi sen jälkeen?

Vierailija
09.11.2024 |

Jäänyt mieleen se, että vanhemmat oli jotenkin ylikivoja seuraavana päivänä. Sillain korosttetun ystävällisia, vähän niin kuin synttäripäivänä olisi. Kuulostaako oudolta?

Kommentit (143)

Vierailija
21/143 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla isä hakkasi vyöllä siihen asti kunnes äännähdin. No purin hammasta enkä äännähtänyt mitään. Nyt kun olen vanhempi (yli 60) ja pakaralihakset kipuilleet siitä pieksämisestä todella paljon jo lapsuudesta asti, niin ehkä olisi pitänyt ähkäista kivusta jo aiemmin silloin pieksämisen aikana? No isä sai mitä ansaitsi, en koskaan käynyt äidin luona ennenkuin isä oli kuollut. Isän kuoleman jälkeen äiti ei enää puolustellut isän käytöstä.

Vierailija
22/143 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla isä hakkasi vyöllä siihen asti kunnes äännähdin. No purin hammasta enkä äännähtänyt mitään. Nyt kun olen vanhempi (yli 60) ja pakaralihakset kipuilleet siitä pieksämisestä todella paljon jo lapsuudesta asti, niin ehkä olisi pitänyt ähkäista kivusta jo aiemmin silloin pieksämisen aikana? No isä sai mitä ansaitsi, en koskaan käynyt äidin luona ennenkuin isä oli kuollut. Isän kuoleman jälkeen äiti ei enää puolustellut isän käytöstä.

Lisään vielä: on hyvä että isä kuoli ilman mitään sovintoa taholtani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/143 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista kuulla.

Vierailija
24/143 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieksämisen jälkeen alkoi vielä uusi kuulustelu ja moittiminen. Itkeä ei oikein uskaltanut, ei ainakaan ääneen, koska sitä pidettiin automaattisesti teeskentelynä.

Mottona oli se vanha "Joka vitsaa säästää se vihaa lastaan."

Ikuisesti on jäänyt pahana mieleen se, kun kerran sain remmiä eikä minulle selitetty mitenkään, mistä syystä.

Taisi vain olla äiti pahalla päällä ja halusi purkaa sitä minuun, avuttomaan lapseen.

Saattoi läsnäollessani äkkiä ja nautiskellen kertoa jollekin tutulle mitä "hirveitä" olin tehnyt jopa vuosia tapahtuneen jälkeen. Se nöyryytys oli jotenkin pahempaa kuin se fyysinen kuritus.

Vierailija
25/143 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain sotilasremmistä piiskaa tai vaihtoehtoisesti Koivuniemen herralta.

Syitä:

Valitin kutisevaa villatakkia (olin maito-allerginen ja iho tullut yliherkäksi kutinasta ja rikkoutunumisesta. Maitoa silti juotettiin.)

valitin vessahätää, isoa asiaa, kun oltiin menossa saunaan. Isä ei suostunut enää viemään minua vessaan,vaan olisi pitänyt kakkia johonkin lapioon, jota hän piteli pyllyni alla. No eihän siitä tullut mitään.

Valitin janoa, kun olin jo vuoteessa. Isältä varsinkin meni tästä hermot.

Minulla on myöhemmin todettu autismi. Opiskelin, mutta työelämä jäi torsoksi. Päädyin eläkkeelle 32--vuotiaana.

Vierailija
26/143 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla löi nyrkillä päähän koukkuja kummallakin kädellä mun selän päällä istuen. Vähän isompana tuli päissään semmonen olo, että kostan, ja jahtasin sitä leipäveitsellä. Nykyään ollaan hyvissä väleissä.

Vierailija
27/143 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun remmittelyt loppuivat siihen, kun iskin ukolta kaksi hammasta sisään ja lupasin tappaa seuraavasta yrityksestä. Ei uskaltanut enää sen jälkeen.

Vierailija
28/143 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tv vaikutti heidän päähän. Jonka jälkeen alkoi suihkuepisodi ja remmihyökkäys. 80-luku. Sähkötaajuuksia ehkä. Olin hyvin hyvin pieni silloin ja kauhuissani, kun vanhemmista tuli äkkiä hirviöitä.

Vierailija
29/143 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskoja tarinoita. Koskaan ei meillä remmiä käytetty mutta yhden kerran melkein . Osui päähän solkipää ja siitä tuli verta. Kyllä kauhea hätä tuli ja anteeksi pyyntöjä. Se on huitaisu. Mutta pelotteena oli vitsa eli puun oksa. Estää jos ei tottele tosta tulee. Kerran tuli pohkeille. Ja kipeää teki. Lyöjät ei osaa arvioida sitä voimaa. Mutta vihaa se kyllä aiheuttaa ennemminkin. Ystävän äiti taas hakkasi ja roimi myös jollain eikä osannut lopettaa kun oli viha päällä. No lapset menee siitä niin sekaisin ettei yhtään enää tiedä mistä syystä. Enemmän on kuullut juttuja kuinka on joitain suljettu kaappiin tai huoneeseen tai johonkin. Toiset on taas juossut metsiin juoppoa isäänsä tai äidit lasten lasten kanssa. Pitkin peltoja tai tyttöystävät juossut karkuun nyrkillä uhkaavia. Mies ystävä on voinut seota viinasta. Tai uskonnosta. Tai huumeista. Lapsia ei saa noin isot ihmiset lyödä se on selvä. Eikä ohjaajat eikä opettajat. Eikä miehet saa lyödä naisia koska ovat isomman kokoisia. 

Vierailija
30/143 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain ostaa jonkin kalliin tavaran, jos oli silmät mustana tai haavoja, eikä tarvinnut mennä kouluun. m48

Ei tarvinnut mennä kouluun = eivät päästäneen sinua silmä mustana kouluun? 

Vierailija
31/143 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyötiin nahkavyöllä selkään ja käskettiin omaan huoneeseen miettimään, seuraavana päivänä huudettiin pää punaisena kun lakanoissa oli verta.

Aivan mitättömillä syillä perusteltiin tätä pahoinpitelyä. Ei tarvinnut tehdä edes pahoja vaan vahinko riitti, esim. lapsille tyypillinen lasin kaatuminen tai rikkoutuminen.

-N32

Vierailija
32/143 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieksämisen jälkeen alkoi vielä uusi kuulustelu ja moittiminen. Itkeä ei oikein uskaltanut, ei ainakaan ääneen, koska sitä pidettiin automaattisesti teeskentelynä.

Mottona oli se vanha "Joka vitsaa säästää se vihaa lastaan."

Ikuisesti on jäänyt pahana mieleen se, kun kerran sain remmiä eikä minulle selitetty mitenkään, mistä syystä.

Taisi vain olla äiti pahalla päällä ja halusi purkaa sitä minuun, avuttomaan lapseen.

Saattoi läsnäollessani äkkiä ja nautiskellen kertoa jollekin tutulle mitä "hirveitä" olin tehnyt jopa vuosia tapahtuneen jälkeen. Se nöyryytys oli jotenkin pahempaa kuin se fyysinen kuritus.

Sama täällä.Olin se kiukun kohde ja kurituksen jälkeen kohtelu syyllistävää ja kylmää kuten yleensäkin.

Vierailija
33/143 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut koskaan remmiä. Vanhemmat eivät koskeneet meihin fyysisesti vaikka muuten kyllä nuhteita saatiin. Vuonna 1970 syntynyt. 

Vierailija
34/143 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut koskaan remmiä. Vanhemmat eivät koskeneet meihin fyysisesti vaikka muuten kyllä nuhteita saatiin. Vuonna 1970 syntynyt. 

Olen syntynyt 1957 ja kuusikymmenluvulla oli lasten piiskaaminen maan tapa. 

Oli paljon sodankäyneitä miehiä isinä, joilla lyhyt pinna ja hermot kiristyivät helposti.

Vierailija
35/143 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostin vanhempiani todella paljon, kun ei ollut fyysistä kuristusta eikä meille edes huudettu vaan asiat sanottiin hyvin napakasti. Se tietty napakkuus pisti tottelemaan lopulta. Sitä on vaikea kuvailla, mutta silloin vaan mietti, että ok nyt tehdään näin eikä nurista turhista. 

Vierailija
36/143 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä ylimielisiä olivat kuin ennen kurittamistakin. Kurittamisen syyksi riitti se, että minulla oli veljeni kanssa liian hauskaa. "Itku pitkästä ilosta" ja eikun remmiä perseelle.

Vierailija
37/143 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni ei hyväksynyt ruumiillista kuritusta, joten äiti käytti remmiä muutaman kerran salaa isältä, kun oli suuttunut jostain ihan silmittömästi. Suuttumuksen aihe ei välttämättä ollut mun käytökseni, mutta satuin vain osumaan sopivasti tielle. Aika pian tietysti opin pysyttelemään näkymättömissä.

Arvaan, että tämän tavan äiti oli oppinut omasta lapsuudestaan, mikä osittain auttaa mua ymmärtämään hänen käytöstään. Mutta vain osin.

Vierailija
38/143 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ot. Karmeita tarinoita. Minua ei ole koskaan lyöty tai piiskattu tai tukistettu jne. Puistattaa pelkkä ajatuskin. 

Vierailija
39/143 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1957 ja kuusikymmenluvulla oli lasten piiskaaminen maan tapa. 

Oli paljon sodankäyneitä miehiä isinä, joilla lyhyt pinna ja hermot kiristyivät helposti.

Minunkin isä oli sotien veteraani, eturintaman urhea soturi. Hän oli kuitenkin tasapainoinen, lempeä mies. Meillä ei ollut mitään fyysistä kurittamista. Olen syntynyt v. 1959. 

Vierailija
40/143 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä kylmästi ja ylimielisesti kuin ennenkin kurittamista. Koska heidän mielestään kuritushan oli lasten vika, mitäs olivat suututtaneet vanhemmat. Ensin piiskataan lapsi alistumaan, sen jälkeen vielä käsketään omaan huoneeseen yksin itkemään ja seuraavanakin päivänä vielä ollaan puhumatta eli kostetaan lisää.

En sillonkaan ymmärtänyt, miksi niitä lapsia sitten piti hankkia kun niitä kerran vihasivat noin paljon? Minä ja molemmat veljeni olimme vielä aika kilttejä ja fiksuja, meille olisi voinut selittää mitä ei saa tehdä ja miksi niin olisimme varmaan ottaneet opiksi ja uskoneet. Mutta kun emme olleet ajatustenlukijoita, niin piiskaa tuli milloin mistäkin täysin käsittämättömästä syystä. Aivan kuin olisimme olleet tarkoituksella pahoja ja tehneet kaikkea väärin. Mistä sen olisi sanomatta tiennyt?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi