Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meni tunteisiin yhden aikuisen ihmisen tiuskiminen mun lapselle

Vierailija
09.11.2024 |

Oltiin päivystyksessä pojan (12v) kanssa ja lääkäri määräsi verikokeisiin. Mun poika on autisminkirjolla ja verikokeet on yksiä harvoja asioita, jotka saa hänet ylikierroksille. Siitä asti kun lääkäri kertoi verikokeesta hän huusi ja itki kurkku suorana. Päästiin aika pian näytteenottoon lapsen kanssa, mutta voi luoja sitä showta, mikä siinä reilussa parissa kymmenessä minuutissa oli... Mun lapsi itki ja karjui tulevaa verikoetta ja meidän lähellä istunut nainen tiuski mun pojalle monta kertaa, että ole hiljaa. Sehän vaan hermostutti häntä enemmän... Sitten kun päästiin näytteenottoon, niin huoneeseen kutsuttiin kaksi ylimääräistä hoitajaa pitämään mun lasta paikoillaan. Tästä tämä nainen aukoi mulle päätä, kun tultiin huoneesta pois. Kuulemma on mun lapsen syytä, että jonot ei etene, kun häntä varten piti kahden muunkin hoitajan keskeyttää työnsä. Lopuksi vielä haukkui minut huonoksi äidiksi, kun en ole opettanut isolle lapselleni käytöstapoja. Nielin kiukkuni siellä lapseni edessä, mutta pääsi jotenkin ihon alle tuo käytös. Mulla oli iso huoli mun lapsesta niin en siinä hetkessä olisi kaivannut tuollaista valittamista.

Kommentit (235)

Vierailija
161/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen mitä olen oppinut kehitysvammaisen lapseni kautta, on että älä oleta, älä luule, pidä turpas i kiinni, jos et tiedä asiasta.

Itseäni on naurattanut kommentointi, kun olimme lapseni kanssa TK ssa; Ai, pitääkö teidänkin jonottaa ? juu, pitää ihan kuin muidenkin.

Raivostuttanut, ventovieraan neuvo pankki jonossa, jostakin lääkkeestä kun on noin kovat vapinat,, voi jösse, pakkoliikkeitä, vapinoilla ja viputuksella  on ero.

Onpahan tultu sanomaan jotain saunantakaisistakin, mutta se oli sanojalle todella iso virhe.

Vierailija
162/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä ja surullinen tilanne. Mutta ajattelen tulevaisuutta. Mitä sitten, kun pojasta kasvaa 180-190 cm pitkä, voiko äiti silloin pidellä häntä? Entä jos (ja varmasti tulee elämän aikana) vaikeampia ja kivuliaampia tutkimuksia kuin verikoe? Miten toimitaan? Entä hammaslääkärissä käynnit? Jos ei siedä poraamisen kipua niin pitää puuduttaa, piikillä sekin pitää tehdä. Aikuisen, täysikasvuisen miehen huuto ja itku on ihan muuta kuin 12-v. 

Kuulisin mielelläni miten nämä asiat hoidetaan nepsy-aikuisen kanssa. 

En ole ap, mutta kyllä on osa sellaisia että tarvitaan ihmisiä pitämään aloillaan tai laitetaan rauhoittavia tai nukutetaan ennen hoitotoimenpiteitä. Ja kyllä tilanteet on just niin haastavia kuin kuvittelet. Nää potilast hoidetaan yleensä erikoissairaanhoidon poleilla tai vaikeavammaisten asumisyksiköissä jossa tavisyleisö ei näe. 

terv nukutettava hammashoitoa varten

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huomaa että ihmisillä ei ole mitään ymmärrystä neuroerilaisista, eikä näytä olevan minkäänlaista empatiaakaan. 

ihan helvetillisiä on välillä tilanteet kehitysvammaisen autistin äitinä. 

Niin. Helvetillisiä ne kohtaamiset ovat muillekin. Ei vain sinulle.

Vierailija
164/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kyllä varsin järkyttynyt näistä kommenteista tässä ketjussa. Hyi miten pahantahtoisten ja ymmärtämättömien ihmisten keskuudessa pitää elää. Sen päivystyksessä tiuskivan naisen vielä ymmärrän, koska ehkä hänellä tosiaan oli itsellään huono hetki ja henkiset resurssit sillä hetkellä miinuksella, mutta tämä ketju - huhhuh. 

No siis. Miksi tuollaista riehumista pitäisi vain hyssytellä? Miksi vain sitä autistia pitää ymmärtää? Eniten mua tässä nappasi aloittajan täysi sokeus sille, kuinka häiritsevää hänen poikansa käytös oli muita kohtaan, kuinka hän on pöyristynyt kun joku on käskenyt millä mittapuulla tahansa mitattuna hyvin häiritsevästi käyttäytyneen pojan olla hiljaa. Aloittaja ei voi tietää, mitä kaikkea sillä naisella oli taustalla. Muillakin voi joskus olla rankkaa, ei vain autisteilla.

Aloittaja tietää loistavasti miten häiritsevää hänen lapsensa käytös on, usko pois. Ymmärrän tiuskijanaisen (hyödyttömän ja asiattoman) reaktion ja ymmärrän aloittajan reaktion tiuskimiseen, mutta se mitä en ymmärrä on täysin tilanteesta ulkopuolisten ihmisten viha ja halveksunta aloittajaa kohtaan. Luulisi ymmärrystä riittävän ripaus tiuskijamummon lisäksi (ei sijaan vain lisäksi) tiukilla olevalle sairaan lapsen vanhemmalle ja pelkäävälle erityislapselle. 

Vierailija
165/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nykyään on yhä enemmän ja enemmän tuollaisia vinkuvia kakaroita? Vanhempien pitäisi katsoa peiliin ja sanoa itselleen: "Kasvatus on mennyt pieleen, yritän korjata tilanteen".

Miksi on sun kaltaisia vinkuvia aikuisia? Sinun tulisi katsoa peiliin ja sano itselleen: "epäonnistuin aikuistumisessa, yritän korjata tilanteen".

Vierailija
166/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kyllä varsin järkyttynyt näistä kommenteista tässä ketjussa. Hyi miten pahantahtoisten ja ymmärtämättömien ihmisten keskuudessa pitää elää. Sen päivystyksessä tiuskivan naisen vielä ymmärrän, koska ehkä hänellä tosiaan oli itsellään huono hetki ja henkiset resurssit sillä hetkellä miinuksella, mutta tämä ketju - huhhuh. 

No siis. Miksi tuollaista riehumista pitäisi vain hyssytellä? Miksi vain sitä autistia pitää ymmärtää? Eniten mua tässä nappasi aloittajan täysi sokeus sille, kuinka häiritsevää hänen poikansa käytös oli muita kohtaan, kuinka hän on pöyristynyt kun joku on käskenyt millä mittapuulla tahansa mitattuna hyvin häiritsevästi käyttäytyneen pojan olla hiljaa. Aloittaja ei voi tietää, mitä kaikkea sillä naisella oli taustalla. Muillakin voi joskus olla rankkaa, ei vain autistei

Kun käytös johtuu autismista tai kehitysvammasta, niin se vieraiden tiuskiminen ja mielenilmaisu vain pahentaa tilannetta, lisää ahdistuneen kierroksia. 

Nää vanhemmat elää tota todellisuutta vuosikaudet, joka hetki. Se mummo puoli tuntia. 

Vierailija
167/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaisvihaa!

Vierailija
168/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, että joillakin on pokkaa.. uskomattoman törkeää aikuiselta ihmiseltä 😑🤦

Älä välitä, meitä on moneen junaan eikä 90%:lla ihmisistä tunnu olevan päässä muuta ku permanentti.

Huomaahan se jo pelkästään lukemalla tätä palstaa.

Vierailija
169/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas huomaa kuinka he jotka vaativat suvaitsevuutta ja ymmärrystä harvoin samaa muille suovat.

Toisellakin saattaa olla haasteensa elämässä mutta luokittelit hänet heto sellaiseksi jonka vain tulee kestää lapsesi karjunta. 

Muista: jos oletat että muut sietävät lapsesi karjuntaa, myös sinun pitää sietää muiden vastaavaa käytöstä. Ei sinun lapsellasi oli yksinnoikeutta kirjolla olemiseen ja tälläiseen käytökseen.

Vierailija
170/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenisen vuotta sitten olin terveyskeskuksen päivystyksessä jonottamassa. Siellä oli pari vanhempaa ihmistä alle kouluikäisen pojan kanssa. Poika huusi kuin syötävä ja silloin ikämies jonka kanssa tuo poika oli siellä lähti pojan kanssa etäämmälle ja uloskin asti kävelemään. Mummo joka oli kai tuon papparaisen vaimo jäi odottelemaan sitä kutsua sisään. Sain käsityksen että olivat isovanhemmat lapsenlapsensa kanssa päivystysjonossa. Toimivat joka tapauksessa esimerkillisesti kun isoisä rauhoitteli poikaa ja vei pois sieltä muiden keskeltä ja mummo jäi vahtimaan vuoroa. Nykyisin pitäisi kaikenmaailman erityisvauvojen saada tuoda erityismukuloitaan huutamaan sinne sairaiden ihmisten keskelle ja niitä pitäisi vain lällytellä.

Vierailija
171/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit sanonut sille haaskalle että naama umpeen ja huolehtisi omista asioista

Sinä varmaan kasvatat hyväkäytöksisiä lapsia, kun puhut itse niin sivistyneestä toisista ihmisistä?

Tai sitten et.

Pitäisikö sitten kaiken maailman huonoa kohtelua sietää. Sä varmaan annant toisenkin tissin kouraistavaksi kun ekaa kouraistaan luvatta tai annat toisenkin lompakon, kun sulta viedään ensimmäinen lompakko

Vierailija
172/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vammaisvihaa!

Minä en vihaa vammaisia mutta vihaan vammaisten vanhempia jotka haluavat itselleen erityiskohtelua lapsensa siivellä. Se on kuvottavaa!

Vierailija
173/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas huomaa kuinka he jotka vaativat suvaitsevuutta ja ymmärrystä harvoin samaa muille suovat.

Toisellakin saattaa olla haasteensa elämässä mutta luokittelit hänet heto sellaiseksi jonka vain tulee kestää lapsesi karjunta. 

Muista: jos oletat että muut sietävät lapsesi karjuntaa, myös sinun pitää sietää muiden vastaavaa käytöstä. Ei sinun lapsellasi oli yksinnoikeutta kirjolla olemiseen ja tälläiseen käytökseen.

Tässä on erittäin hyvä tiivistys ongelmasta.

Vierailija
174/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis. Miksi tuollaista riehumista pitäisi vain hyssytellä? Miksi vain sitä autistia pitää ymmärtää? Eniten mua tässä nappasi aloittajan täysi sokeus sille, kuinka häiritsevää hänen poikansa käytös oli muita kohtaan, kuinka hän on pöyristynyt kun joku on käskenyt millä mittapuulla tahansa mitattuna hyvin häiritsevästi käyttäytyneen pojan olla hiljaa. Aloittaja ei voi tietää, mitä kaikkea sillä naisella oli taustalla. Muillakin voi joskus olla rankkaa, ei vain autistei

Usko tämän suhteen on pois. Muiden vaan pitää sietää ja ymmärtää, koska lapsella on diagnoosi. 

Vierailija
175/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen mitä olen oppinut kehitysvammaisen lapseni kautta, on että älä oleta, älä luule, pidä turpas i kiinni, jos et tiedä asiasta.

Itseäni on naurattanut kommentointi, kun olimme lapseni kanssa TK ssa; Ai, pitääkö teidänkin jonottaa ? juu, pitää ihan kuin muidenkin.

Raivostuttanut, ventovieraan neuvo pankki jonossa, jostakin lääkkeestä kun on noin kovat vapinat,, voi jösse, pakkoliikkeitä, vapinoilla ja viputuksella  on ero.

Onpahan tultu sanomaan jotain saunantakaisistakin, mutta se oli sanojalle todella iso virhe.

Tuolla asenteella on varmasti vaikea saada ymmärrystä osakseen. Pahennat vain tilannetta ja vahvistat ennakkoluuloja.

Vierailija
176/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa ymmärrän tuota ihmistä. Toisaalta , vieraille ihmisille ei kuulu omat tai lapsen diagnoosit, mutta ehkä naiselle olisi voinut sanoa että lapsi on erityislapsi. Ihan vaan väärinkäsitysten korjaamiseksi.  Ehkä hän vain oletti että kyseessä todella on huonosti kasvatettu tai hemmoteltu lapsi. Mistä hän olisi voinut tietää lapsen olevan kirjolla?

No jos kaikkien tänne kommentoineidenkin mukaan normaali 12-vuotias ei ikinä käyttäytyisi noin, niin eikö se ole aika selvää tuollaisessa tilanteessa, että kyseessä on erityislapsi?

Täällä ihmiset kommentoi, että kyllä 12-vuotiaan pitää osata käyttäytyä, mutta samaan aikaan aikuisista ihmisistä on täysin ok mennä sanomaan toiselle henkilölle, että hän on huono äiti. Niinku mitä ihmiset oikeasti?

Vierailija
177/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa ymmärrän tuota ihmistä. Toisaalta , vieraille ihmisille ei kuulu omat tai lapsen diagnoosit, mutta ehkä naiselle olisi voinut sanoa että lapsi on erityislapsi. Ihan vaan väärinkäsitysten korjaamiseksi.  Ehkä hän vain oletti että kyseessä todella on huonosti kasvatettu tai hemmoteltu lapsi. Mistä hän olisi voinut tietää lapsen olevan kirjolla?

No jos kaikkien tänne kommentoineidenkin mukaan normaali 12-vuotias ei ikinä käyttäytyisi noin, niin eikö se ole aika selvää tuollaisessa tilanteessa, että kyseessä on erityislapsi?

Täällä ihmiset kommentoi, että kyllä 12-vuotiaan pitää osata käyttäytyä, mutta samaan aikaan aikuisista ihmisistä on täysin ok mennä sanomaan toiselle henkilölle, että hän on huono äiti. Niinku mitä ihmiset oikeasti?

Niin? 12-vuotiaskin varmaan käyttäytyy paremmin kuin sinä häiriintynyt palstatrolli.

Vierailija
178/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihetta liipaten, miten meidän muiden pitäisi olla/käyttäytyä, kun iso lapsi karjuu hysteerisesti julkisella paikalla ilman selkeää syytä? Katsoa ei saa, koska se on karjujalle se on kiusallista. Katsomatta ei saa olla, koska se on merkki, että yritetään vältellä. Auttaa ei voi kun kukaan ulkopuolinen ei tietenkään voi tietää mitä pitää tehdä. Teit siis niin tai näin, aina on väärin. 

Vierailija
179/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa "erityislasten" vanhemmat onnellisia että niitä teidän mukuloitanne kohdellaan nykyään kuin silkkihansikkain. Ennenvanhaan ne olisi lynkattu ja teidät myös. Jotta lopettakaa tuo uhriutumisitkunne. Varsinkin kun olette yhteiskunnalle oikeasti rasite.

Vierailija
180/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olkaa "erityislasten" vanhemmat onnellisia että niitä teidän mukuloitanne kohdellaan nykyään kuin silkkihansikkain. Ennenvanhaan ne olisi lynkattu ja teidät myös. Jotta lopettakaa tuo uhriutumisitkunne. Varsinkin kun olette yhteiskunnalle oikeasti rasite.

Sä oot yhteiskunnalle ainoa rasite inkkuveeti, sille on ihan syynsä miksi et oo mihinkään kelvannu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme