Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meni tunteisiin yhden aikuisen ihmisen tiuskiminen mun lapselle

Vierailija
09.11.2024 |

Oltiin päivystyksessä pojan (12v) kanssa ja lääkäri määräsi verikokeisiin. Mun poika on autisminkirjolla ja verikokeet on yksiä harvoja asioita, jotka saa hänet ylikierroksille. Siitä asti kun lääkäri kertoi verikokeesta hän huusi ja itki kurkku suorana. Päästiin aika pian näytteenottoon lapsen kanssa, mutta voi luoja sitä showta, mikä siinä reilussa parissa kymmenessä minuutissa oli... Mun lapsi itki ja karjui tulevaa verikoetta ja meidän lähellä istunut nainen tiuski mun pojalle monta kertaa, että ole hiljaa. Sehän vaan hermostutti häntä enemmän... Sitten kun päästiin näytteenottoon, niin huoneeseen kutsuttiin kaksi ylimääräistä hoitajaa pitämään mun lasta paikoillaan. Tästä tämä nainen aukoi mulle päätä, kun tultiin huoneesta pois. Kuulemma on mun lapsen syytä, että jonot ei etene, kun häntä varten piti kahden muunkin hoitajan keskeyttää työnsä. Lopuksi vielä haukkui minut huonoksi äidiksi, kun en ole opettanut isolle lapselleni käytöstapoja. Nielin kiukkuni siellä lapseni edessä, mutta pääsi jotenkin ihon alle tuo käytös. Mulla oli iso huoli mun lapsesta niin en siinä hetkessä olisi kaivannut tuollaista valittamista.

Kommentit (235)

Vierailija
141/235 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä ja surullinen tilanne. Mutta ajattelen tulevaisuutta. Mitä sitten, kun pojasta kasvaa 180-190 cm pitkä, voiko äiti silloin pidellä häntä? Entä jos (ja varmasti tulee elämän aikana) vaikeampia ja kivuliaampia tutkimuksia kuin verikoe? Miten toimitaan? Entä hammaslääkärissä käynnit? Jos ei siedä poraamisen kipua niin pitää puuduttaa, piikillä sekin pitää tehdä. Aikuisen, täysikasvuisen miehen huuto ja itku on ihan muuta kuin 12-v. 

Kuulisin mielelläni miten nämä asiat hoidetaan nepsy-aikuisen kanssa. 

Vierailija
142/235 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuommoiset ilkeät noita-akat pitäisi viedä saunan taakse ja eliminoida muiden elämää haittaamasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa ymmärrän tuota ihmistä. Toisaalta , vieraille ihmisille ei kuulu omat tai lapsen diagnoosit, mutta ehkä naiselle olisi voinut sanoa että lapsi on erityislapsi. Ihan vaan väärinkäsitysten korjaamiseksi.  Ehkä hän vain oletti että kyseessä todella on huonosti kasvatettu tai hemmoteltu lapsi. Mistä hän olisi voinut tietää lapsen olevan kirjolla?

Jos itsellä on huono olo odottaessa labraa, jäätävä migreeni ja kaupan päälle pitää vielä kuunnella hysteeristä karjumista? Joku raja tmmärtämysvaatimuksilla, kiitos. Eikö tuossa jo yleisen viihtyvyyden vuoksi tarvitsisi keksiä joku tapa hoitaa se karjuja pois? 

Ja oikeesti nyt, onko ihan kaikkea pakko sietää?

Tuossa tilanteessa kukaan ei tahallaan tehnyt vääryyttä kenellekään. Mielestäni huutavaa lasta on kuitenkin paljon

Jos nyt oikeesti on itsekin kivuissa ja henkisesti loppu, on ihan yksi lysti, onko se huutaja narkkari vai autisti. Tässä on se ero, että narkkaria saakin moittia, autistia ei. Välittömästi alkaa lässytys, että pitää ymmärtää. 

Tässä teineille vinkki: identifioitukaa autisteiksi! Kaikki häiriökäyttäytyminen on yhtäkkiä hyväksyttävää, kunhan heilutat A-kortia. En mä mitään itselleni voi, mä oon autisti! Ymmärtäkää mua!

Vierailija
144/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuommoiset ilkeät noita-akat pitäisi viedä saunan taakse ja eliminoida muiden elämää haittaamasta.

Tämä hoitaisi seurausta, ei syytä. Saunan takana tulee hyvin pian tungosta.

Vierailija
145/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä ja surullinen tilanne. Mutta ajattelen tulevaisuutta. Mitä sitten, kun pojasta kasvaa 180-190 cm pitkä, voiko äiti silloin pidellä häntä? Entä jos (ja varmasti tulee elämän aikana) vaikeampia ja kivuliaampia tutkimuksia kuin verikoe? Miten toimitaan? Entä hammaslääkärissä käynnit? Jos ei siedä poraamisen kipua niin pitää puuduttaa, piikillä sekin pitää tehdä. Aikuisen, täysikasvuisen miehen huuto ja itku on ihan muuta kuin 12-v. 

Kuulisin mielelläni miten nämä asiat hoidetaan nepsy-aikuisen kanssa. 

Nepsyistä en tiedä, mutta vakavasta hammaslääkärikammosta kärsivä serkkuni nukutettiin, kun piti juurihoitaa pari hammasta.

Vierailija
146/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuohon pitää käyttää hoitajia? Mielestäni vartijat ovat oikea taho hoitamaan asiat. Kyllä käsirautojen avulla pysyy paikalla.

Myös siellä odotustilassa muuta tukeva lyönti pampusta olisi hiljentänyt sun pennun.

Vierailija
147/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh huh nyt! Millaiset aikuiset ihmiset tänne oikein kommentoi??

Autisminkirjossa, ADHD:ssa tms ei ole kyse kasvatuksesta. Mun siskolla on kaksi lasta, samaa sukupuolta ja pieni ikäero, toinen adoptoitu ja toinen biologinen. Toinen on maailman kiltein lapsi, toinen ei pysy paikallaan hetkeäkään. Saattaa lähteä vaikka juoksemaan autotielle, eikä siihen auta sanominen, lahjominen, rangaistukset, ei mikään muu kuin sylissä pitäminen näissä tilanteissa. Ja täysin sama tiukka mutta rakastava kasvatus molemmilla

Tässä tilanteessa ei tosiaan ollut ongelma lapsessa, vaan aikuisessa, jolle ei selvästi ole opetettu käytöstapoja

Aivan varmasti rangaistukset auttavat, nykyään ei vaan saa käyttää tarpeeksi tehokkaita. Esimerkiksi käsi- ja jalkaraudoilla pysyy varmasti paikoillaan.

Vierailija
148/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuohon pitää käyttää hoitajia? Mielestäni vartijat ovat oikea taho hoitamaan asiat. Kyllä käsirautojen avulla pysyy paikalla.

Myös siellä odotustilassa muuta tukeva lyönti pampusta olisi hiljentänyt sun pennun.

Piikki rauhoittavia kankkuun? Suukapula? Joku pakkopaita? Se tosin vaikeuttaisi näytteen ottoa.

Vierailija
149/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tässä muuten taataan hoitajien turvallisuus? Kuulo nyt ainakin koetuksella, uhka saada nyrkistä tai tulla potkaistuksi lienee todellinen? 12-vuotias poika voi helposti olla isompi ja voimakkaampi kuin hentoinen aikuinen nainen. 

Vierailija
150/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaisin terveyskeskukseen, että toinen asiakas ahdisteli lastasi ja käyttäytyi uhkaavasti. Kuvaus naisen sanoista, iästä ja ulkonäöstä. Ensi kerralla heti sanot työntekijälle ja pyydät vartijan paikalle.

Vierailija
151/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan oikeassa se nainen oli. Sinä vammaisen lapsesi kanssa olet rasite yhteiskunnalle. sitten tulet vielä itkemään tänne ja odotat jotain sääliä.

Vierailija
152/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoittaisin terveyskeskukseen, että toinen asiakas ahdisteli lastasi ja käyttäytyi uhkaavasti. Kuvaus naisen sanoista, iästä ja ulkonäöstä. Ensi kerralla heti sanot työntekijälle ja pyydät vartijan paikalle.

Haista sinäkin vttu saatanan loiseläjä.

Vierailija
153/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsos vaan, terveyskeskus nainen saapui palstalle. Vai peräkamarin poika heräsi, kun äiti alkoi imuroimaan eikä voinut nukkua iltapäivään ja nyt kiukuttaa. Voi hellanlettas.

Vierailija
154/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsos vaan, terveyskeskus nainen saapui palstalle. Vai peräkamarin poika heräsi, kun äiti alkoi imuroimaan eikä voinut nukkua iltapäivään ja nyt kiukuttaa. Voi hellanlettas.

Katsos vaan, ikänsä työtä vieroksunut palstamamma sai raivarit kun ei saanutkaan hyväksyntää vammaisen lapsensa häiriköinnille.

Vierailija
155/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että huomauttaa kakaran huonosta käytöksestä, ei ole ahdistelua. Ei kaikkea tarvitse sietää edes julkisella paikalla. Vastuu siitä huonosta käytöksestä on lapsen äidillä ja isällä jos hänellä sellainen on elämässään mukana. Perättömän ilmoituksen tekemisellä  on seuarauksensa silläkin..

Vierailija
156/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä varsin järkyttynyt näistä kommenteista tässä ketjussa. Hyi miten pahantahtoisten ja ymmärtämättömien ihmisten keskuudessa pitää elää. Sen päivystyksessä tiuskivan naisen vielä ymmärrän, koska ehkä hänellä tosiaan oli itsellään huono hetki ja henkiset resurssit sillä hetkellä miinuksella, mutta tämä ketju - huhhuh. 

Vierailija
157/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea! Vartijan on hyvä pitää silmällä sitä riehuvaa autistia, jotta se ei tee muille potilaille hysteriassaan enempää vahinkoa.

Vierailija
158/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kyllä varsin järkyttynyt näistä kommenteista tässä ketjussa. Hyi miten pahantahtoisten ja ymmärtämättömien ihmisten keskuudessa pitää elää. Sen päivystyksessä tiuskivan naisen vielä ymmärrän, koska ehkä hänellä tosiaan oli itsellään huono hetki ja henkiset resurssit sillä hetkellä miinuksella, mutta tämä ketju - huhhuh. 

No siis. Miksi tuollaista riehumista pitäisi vain hyssytellä? Miksi vain sitä autistia pitää ymmärtää? Eniten mua tässä nappasi aloittajan täysi sokeus sille, kuinka häiritsevää hänen poikansa käytös oli muita kohtaan, kuinka hän on pöyristynyt kun joku on käskenyt millä mittapuulla tahansa mitattuna hyvin häiritsevästi käyttäytyneen pojan olla hiljaa. Aloittaja ei voi tietää, mitä kaikkea sillä naisella oli taustalla. Muillakin voi joskus olla rankkaa, ei vain autisteilla.

Vierailija
159/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se nainenkin oli sairas, saanut juuri jonkun ikävän diagnoosin tms eikä jaksanut kuunnella kurkku suorana huutavaa pentua. Pitää ymmärtää muitakin eikä vaan minäminäminä.

Tämä tuli mieleen itsellekin, olitte sairaalan päivystyksessä ja siellä on aina varmasti muitakin, jotka ovat sairaita ja huolissaan tai järkyttyneitä. Tuo nainen saattoi olla vaikka kuinka vaikeassa tilanteessa itse, joutunut ehkä odottamaan päivystyksessä tuntikausia ja pahasti väsyksissä. Semmoisessa tilanteessa voi hyvin olla, että vieressä täyttä kurkkua huutava 12-vuotias on vaan yksinkertaisesti liikaa.

Vierailija
160/235 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomaa että ihmisillä ei ole mitään ymmärrystä neuroerilaisista, eikä näytä olevan minkäänlaista empatiaakaan. 

ihan helvetillisiä on välillä tilanteet kehitysvammaisen autistin äitinä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi