Meni tunteisiin yhden aikuisen ihmisen tiuskiminen mun lapselle
Oltiin päivystyksessä pojan (12v) kanssa ja lääkäri määräsi verikokeisiin. Mun poika on autisminkirjolla ja verikokeet on yksiä harvoja asioita, jotka saa hänet ylikierroksille. Siitä asti kun lääkäri kertoi verikokeesta hän huusi ja itki kurkku suorana. Päästiin aika pian näytteenottoon lapsen kanssa, mutta voi luoja sitä showta, mikä siinä reilussa parissa kymmenessä minuutissa oli... Mun lapsi itki ja karjui tulevaa verikoetta ja meidän lähellä istunut nainen tiuski mun pojalle monta kertaa, että ole hiljaa. Sehän vaan hermostutti häntä enemmän... Sitten kun päästiin näytteenottoon, niin huoneeseen kutsuttiin kaksi ylimääräistä hoitajaa pitämään mun lasta paikoillaan. Tästä tämä nainen aukoi mulle päätä, kun tultiin huoneesta pois. Kuulemma on mun lapsen syytä, että jonot ei etene, kun häntä varten piti kahden muunkin hoitajan keskeyttää työnsä. Lopuksi vielä haukkui minut huonoksi äidiksi, kun en ole opettanut isolle lapselleni käytöstapoja. Nielin kiukkuni siellä lapseni edessä, mutta pääsi jotenkin ihon alle tuo käytös. Mulla oli iso huoli mun lapsesta niin en siinä hetkessä olisi kaivannut tuollaista valittamista.
Kommentit (235)
Lapsi parka, hän selvästi pelkää pistämistä. Yritä lahjoa hänet jollain (eli onnistuneen verikoneen jälkeen saa vaikkapa jäätelön tai jotain muuta mieluista) ja yritä olla mahdollisimman rauhoittava, päästä lapsi myös näkemään joskus kun sinulle annetaan rokote tai otetaan sinusta verikoe jotta hän näkee että sinäkin selviät siitä. Ja näytä lapselle verikoneen ottamisen aikana vaikkapa jotain sopivaa videota youtubesta, Kummeli voisi olla yksi hyvä ehdokas tähän. Omassa perheessäni on yhdellä lapsella sama ongelma mutta jotenkin hän onnistui tsemppaamaan itsensä ottamaan mm .koronarokotteet kun hän tajusi miten vaarallisesta sairaudesta on kyse.
Mitä taas tulee tuohon kommentoijaan niin yritä jättää omaan arvoon, jos et pysty niin voin heittää vastakommentin että hänen on parempi olla sekaantumatta sellaisiin asioihin mistä hän ei tiedä eikä ymmärrä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Aihetta liipaten, miten meidän muiden pitäisi olla/käyttäytyä, kun iso lapsi karjuu hysteerisesti julkisella paikalla ilman selkeää syytä? Katsoa ei saa, koska se on karjujalle se on kiusallista. Katsomatta ei saa olla, koska se on merkki, että yritetään vältellä. Auttaa ei voi kun kukaan ulkopuolinen ei tietenkään voi tietää mitä pitää tehdä. Teit siis niin tai näin, aina on väärin.
Älä viitsi esittää typerää. Ihan hyvin voi kysyä, voiko olla avuksi. Jos saa vastaukseksi, että kyllä tässä pärjätään, voi taas palata kännykkänsä pariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuohon pitää käyttää hoitajia? Mielestäni vartijat ovat oikea taho hoitamaan asiat. Kyllä käsirautojen avulla pysyy paikalla.
Myös siellä odotustilassa muuta tukeva lyönti pampusta olisi hiljentänyt sun pennun.
Miten tässä muuten taataan hoitajien turvallisuus? Kuulo nyt ainakin koetuksella, uhka saada nyrkistä tai tulla potkaistuksi lienee todellinen? 12-vuotias poika voi helposti olla isompi ja voimakkaampi kuin hentoinen aikuinen nainen.
Hyvä pointti. Tämä on syytä ottaa huomioon.
Kommentoija voi olla myös autistinen, vaikkakin on vanhempi rouvashenkilö. Olen omat adhd- ja autistidiagnoosit saanut -90 luvulla eli silloin kun tyttöjä diagnosoitiin todella vähän. Itsellä on joko todella paljon empatiaa tai sitten ei ollenkaan empatiaa. Noissa tilanteissa kun lähes aikuinen lapsi huutaa täytta kurkkua ei ole empatiaa ja olisin kohdistanut samankaltaiset sanat lapsellesi suoraan. Olisin käskenyt lähtemään pihalle kiljumaan ja äitinsä tai minä tulen hakemaan kun on aika. Itse en siedä yhtään kovempia ääniä ja tuollainen olisi ollut hermoja raastavaa. Valitettavasti ei ole myöskään normoille suotua suodantinta olemassa.
Pelkään aivan mielettömästi neuloja ja yleensä sanon siitä hoitajalle tai lääkärille. Pyydän mahdollisuutta päästä pistostilaan ihan hetken ennen hoitajaa tai lääkäriä, että pystyn hengittämään ja rauhoittamaan itseäni ja suonet saadaan toimintakuntoon. Mun taipeet on aivan kalkkeutuneet erilaisten hoitojen ja verikokeiden takia ja kummassakaan käsivarren taipeessa ei ole enää sopivaa kohtaa mihin työntää neulaa ja jos sen tekee niin verta ei saa putkeen vaan neula menee joko läpi suonesta tai vierestä. Verinäytteet otetaan ranteesta. Ymmärrän tavallaan lastasi jos on sama kuin itselläni, se hetki kun neula osuu suoneen on jotain käsittämättömän kivuliasta. Ei se, että iho menee rikki vaan kun suonen seinämä rikotaan tekee kipeää. Se saa oikeasti suonet supistumaan ja verta ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä ja surullinen tilanne. Mutta ajattelen tulevaisuutta. Mitä sitten, kun pojasta kasvaa 180-190 cm pitkä, voiko äiti silloin pidellä häntä? Entä jos (ja varmasti tulee elämän aikana) vaikeampia ja kivuliaampia tutkimuksia kuin verikoe? Miten toimitaan? Entä hammaslääkärissä käynnit? Jos ei siedä poraamisen kipua niin pitää puuduttaa, piikillä sekin pitää tehdä. Aikuisen, täysikasvuisen miehen huuto ja itku on ihan muuta kuin 12-v.
Kuulisin mielelläni miten nämä asiat hoidetaan nepsy-aikuisen kanssa.
En ole ap, mutta kyllä on osa sellaisia että tarvitaan ihmisiä pitämään aloillaan tai laitetaan rauhoittavia tai nukutetaan ennen hoitotoimenpiteitä. Ja kyllä tilanteet on just niin haastavia kuin kuvittelet. Nää potilast hoidetaan yleensä erikoissairaanhoidon poleilla tai vaikeavammaisten asumisyksiköissä jossa tavisyleisö ei näe. -
Leikkausten myötä nämä potilaat tulevat enemmän näkyviin niille, jotka evät aikaisemmin ole edes tienneet tällaisia ihmisiä olevan olemassakaan. Päivittelevät vaan, että ei ennen vanhaan tällaista ollut! Tulevat näkyviksi samoin kuin psyykkisesti sairaat alkoivat näkyä katukuvassa ja *kunnon kansalaisten* keskuudessa sen jälkeen, kun heidät jätettiin heitteille ns avohoitoon vedoten. Ne ihmisryhmät , jotka vähiten pystyvät itseään puolustamaan ovat ensimmäisten leikkausten uhreja. Nyt ovat vuorossa vammaiset ja nepsyt. Tarvitaan vähintään ministerin tuloluokka, että lapselle saa hoidon järjestettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuohon pitää käyttää hoitajia? Mielestäni vartijat ovat oikea taho hoitamaan asiat. Kyllä käsirautojen avulla pysyy paikalla.
Myös siellä odotustilassa muuta tukeva lyönti pampusta olisi hiljentänyt sun pennun.
Miten tässä muuten taataan hoitajien turvallisuus? Kuulo nyt ainakin koetuksella, uhka saada nyrkistä tai tulla potkaistuksi lienee todellinen? 12-vuotias poika voi helposti olla isompi ja voimakkaampi kuin hentoinen aikuinen nainen.
On se otettu kuin myös riehuvat kännikalat ja narkkaritkin on otettu huomioon hoitajien palkkauksessa ja henkilökunnan riittävässä määrässä. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Olkaa "erityislasten" vanhemmat onnellisia että niitä teidän mukuloitanne kohdellaan nykyään kuin silkkihansikkain. Ennenvanhaan ne olisi lynkattu ja teidät myös. Jotta lopettakaa tuo uhriutumisitkunne. Varsinkin kun olette yhteiskunnalle oikeasti rasite.
Ei riitä, että asiat tarjotaan hopeatarjottimella. Heti on ulina, että "hei, missä kultatarjotin? Halååå, diagnoosi!!!!?!?!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aihetta liipaten, miten meidän muiden pitäisi olla/käyttäytyä, kun iso lapsi karjuu hysteerisesti julkisella paikalla ilman selkeää syytä? Katsoa ei saa, koska se on karjujalle se on kiusallista. Katsomatta ei saa olla, koska se on merkki, että yritetään vältellä. Auttaa ei voi kun kukaan ulkopuolinen ei tietenkään voi tietää mitä pitää tehdä. Teit siis niin tai näin, aina on väärin.
Älä viitsi esittää typerää. Ihan hyvin voi kysyä, voiko olla avuksi. Jos saa vastaukseksi, että kyllä tässä pärjätään, voi taas palata kännykkänsä pariin.
En mene kuuntelemaan saarnaa asioihin puuttumisesta, kiitos vain. Kyllä, näin on tapahtunut.
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se otettu kuin myös riehuvat kännikalat ja narkkaritkin on otettu huomioon hoitajien palkkauksessa ja henkilökunnan riittävässä määrässä. 🤣
Se on aina kivaa olla sairaalassa hoidettavana, kun voi ihan luvan kanssa kouria hoitajia, ja jos tulee jälkiseuraamuksia, niin sanoo vain, että sairaus sai minut tekemään niin😋
Vierailija kirjoitti:
Pampulla kasvatetusta tulee tuollainen tunnevammainen. Mene hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaa "erityislasten" vanhemmat onnellisia että niitä teidän mukuloitanne kohdellaan nykyään kuin silkkihansikkain. Ennenvanhaan ne olisi lynkattu ja teidät myös. Jotta lopettakaa tuo uhriutumisitkunne. Varsinkin kun olette yhteiskunnalle oikeasti rasite.
Ei riitä, että asiat tarjotaan hopeatarjottimella. Heti on ulina, että "hei, missä kultatarjotin? Halååå, diagnoosi!!!!?!?!"
Saattaa se siperia vielä sinuakin opettaa.
Ymmärrän hyvin aloittajaa, mutta ymmärrän myös teille kommentoinutta henkilöä. Jos olet sairaana päivystyksessä ja siellä edelläsi aikaa vie riehuva, huutava ja itkevä potilas, ei se kivaa kenellekään ole. Itselleni tulee noissa tilanteissa sivustakatsojana fyysisesti paha olo, koska olen herkkä ja empaattinen ja aistin toisten tunteet. Sama jos näen esim. pyörtyneen ihmisen, minua alkaa pyörryttää. Älkää siis automaattisesti olettako, että muilla on kaikki ok, jos joku vetää itkupotkuraivareita. Tilanne on ikävä kaikille.
Noh, päivystyksessä näitä tuntuu riittävän, ei siellä kellään hyvä olo ole.
Tulipa mieleeni, kun kerran yöaikaan olin päivystyksessä 6kk ikäisen vauvan kanssa, joka oli todella kipeänä ja luonnollisesti itki. Päästiin "jonon ohi" lääkärille melkein heti, niin yksi aikuinen mies alkoi kiukutella, että ei kai täällä ikinä hoitoon pääse kun kehdataan vielä ottaa jonon ohi porukkaa. Kai hän sitten olisi mieluummin odottanut vuoroaan sen 10min lyhyemmän ajan mutta itkevä vauva vieressä.
Jos itse olen päivystyksessä jonottomassa niin olen vain tyytyväinen, jos ne huutavat lapset hoidetaan ensin ja mahdollisimman nopeasti, jotta siellä odotustilassa on edes hiljaista, kun kauan siellä pitää kuitenkin olla.
Sinun mielestäsi kaikilta pitäisi löytyä empatiaa ja kärsivällisyyttä sinun lastasi kohtaan joka käyttäytyy ja karjuu kuin eläin mutta sinulta ei löydy kärsivällisyyttä ja empatiaa muita ihmisiä kohtaan jotka joutuvat sairaana odottamaan pitkiä aikoja päivystyksessä ja kuuntelemaan sinun lapsen karjuntaa. Ajattelet vain sitä mitä sinä olisit tarvinnut tuossa tilanteessa, mutta sinulla ei ole mitään aavistusta siitä mitä ne muut ihmiset olisivat tarvinneet tuossa tilanteessa. Miten paha heidän tilanne sillä hetkellä on ja kuinka huolissaan he ovat. Joo, ihanteellisessa tilanteessa sinun lapsi ei olisi karjunut ja nainen ei olisi sinulle valittanut. Harmi ettei maailma ja ihmiset ole täydellisiä.
Olkoot millä kirjoilla hyvänsä niin tuo ei ole normaalia käytöstä 12 vuotiaalta. Minulla on lievästi kehitysvammainen joka pelkäsi verikokeita, muttei sentään enää kouluiässä mitään showta pitänyt koskaan, vaikka tärisi kauhusta. Kyllä olkoot millä kirjoilla hyvänsä, jotain rajaa, kyseessä on kuitenkin iso lapsi oikeastaan teini jo. Opettele kasvattamaan lastasi, diagnoosi ei ole este sille.
Vierailija kirjoitti:
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on aina kivaa olla sairaalassa - voi kouria hoitajia - vedota sairauteen.
xxxx Älä turhaan sairauteen vetoa! Tulee merkintä papereihin ja siitä voi olla joskus harmia. Voit kouria hoitajia ja muuta itseäsi alempaa palveluhenkilökuntaa ja sanoa, että niin meidän idoli Tonaltkin tekee. Tai vetoa känniin. Voit kouria hoitajia, ajaa autolla jonkun yli, kirjoittaa nettiin mitä hyvänsä ja naureskella, sitten, että eiku kännissä ja läpällä. Kavereidenkin silmissä nouset kukkulan kuninkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaisin terveyskeskukseen, että toinen asiakas ahdisteli lastasi ja käyttäytyi uhkaavasti. Kuvaus naisen sanoista, iästä ja ulkonäöstä. Ensi kerralla heti sanot työntekijälle ja pyydät vartijan paikalle.
Haista sinäkin vttu saatanan loiseläjä.
Yhteiskuntamme tukiranka siellä isottelee. Näyttää oikeen, mistä päästä se kukko pissii.
Vierailija kirjoitti:
Olkoot millä kirjoilla hyvänsä niin tuo ei ole normaalia käytöstä 12 vuotiaalta. Minulla on lievästi kehitysvammainen joka pelkäsi verikokeita, muttei sentään enää kouluiässä mitään showta pitänyt koskaan, vaikka tärisi kauhusta. Kyllä olkoot millä kirjoilla hyvänsä, jotain rajaa, kyseessä on kuitenkin iso lapsi oikeastaan teini jo. Opettele kasvattamaan lastasi, diagnoosi ei ole este sille.
Kehitysvammaisuudenkin voi aiheuttaa perimä. Ei silloin voikaan odottaa ymmärrystä vammojen tai sairauksien erilaisista asteista. Kiva, että lievästi kehitysvammaisesi ei ole keskivaikeasti tai vaikeasti kehitysvammainen. Saat nauttia hyvän kasvattajaidentiteettisi tähtihetkistä.
Vierailija kirjoitti:
Tähän on olemassa ihan maailman helpoin ratkaisu. Eli pidä huoli omista asioistasi. Älä toisten. Anna toisten olla.
Ai sä oot töissä, no ei ihme, että ne tuotteet ja palvelut on nykyään sysipaskoja, kun sä oot niistä vastuussa. Jos oikeesti haluut Suomee nousuun, ja yhteistähyvää, niin käyppä heti maanantaina irtisanoutumassa, ja pistä Kelaan tukihakemusta vetämään. Saadaan Suomi vihdoinkin nousuub, kun sä et oo enää tunaroimassa