Meni tunteisiin yhden aikuisen ihmisen tiuskiminen mun lapselle
Oltiin päivystyksessä pojan (12v) kanssa ja lääkäri määräsi verikokeisiin. Mun poika on autisminkirjolla ja verikokeet on yksiä harvoja asioita, jotka saa hänet ylikierroksille. Siitä asti kun lääkäri kertoi verikokeesta hän huusi ja itki kurkku suorana. Päästiin aika pian näytteenottoon lapsen kanssa, mutta voi luoja sitä showta, mikä siinä reilussa parissa kymmenessä minuutissa oli... Mun lapsi itki ja karjui tulevaa verikoetta ja meidän lähellä istunut nainen tiuski mun pojalle monta kertaa, että ole hiljaa. Sehän vaan hermostutti häntä enemmän... Sitten kun päästiin näytteenottoon, niin huoneeseen kutsuttiin kaksi ylimääräistä hoitajaa pitämään mun lasta paikoillaan. Tästä tämä nainen aukoi mulle päätä, kun tultiin huoneesta pois. Kuulemma on mun lapsen syytä, että jonot ei etene, kun häntä varten piti kahden muunkin hoitajan keskeyttää työnsä. Lopuksi vielä haukkui minut huonoksi äidiksi, kun en ole opettanut isolle lapselleni käytöstapoja. Nielin kiukkuni siellä lapseni edessä, mutta pääsi jotenkin ihon alle tuo käytös. Mulla oli iso huoli mun lapsesta niin en siinä hetkessä olisi kaivannut tuollaista valittamista.
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Lapset. 💩
Ei ap:n pojan käytös hänen ikävaiheestaan johdu, vaan vaikeasta kehityshäiriöstä. Keskiverto 12-vuotiaat on yleensä ihan rauhallisia tyyppejä
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 12-vuotiaan pitää osata jo käyttäytyä. Tuollaisen itkukohtauksen ymmärtää 2-vuotiaalta -ei 12-vuotiaalta.
Tämä. Toivottavasti ei tule isompia operaatioita terveyden kanssa kuin tuo verikoe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa se tiuskija oli adhd, asperger ja ptsd ja pms. Ei ne kirjainyhdistelmät ole sun omaisuutta, vaan muillakin voi olla. Vähän ymmärrystä nyt. Ja jos kalikka osui ja uppos, niin sille on syynsä.
Eiköhän se vain ollut tyhmä, k-päinen ja ihan vain p a s k a itseään täynnä oleva aikuinen ihminen, joka ei osaa kontrolloida omaa käytöstään. Ehkä tuollekin keksitään jatkossa kirjainyhdistelmä, joka tekee käytöksestä hyväksyttävää.
Luuletko, että tuo raivopäänä karjuva poika osaa kontrolloida käytöstään aikuisena?
Vähän huonolta vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti naisellakaan ei ollut kaikki hyvin, kun oli siellä päivystyksessä. Vähän ymmärrystä. Muutkin saavat ilmaista tunteitaan kuin sinun lapsesi.
Ehkä apn assipoika ja tämä nainen voisivat opetella maskaamista yhdessä. Tekee elämästä paljon helpompaa, kun opettelee sopeutumaan nenttien maailmaan kuin antautuu täysin nepsyoireilleen, kuten nämä kaksi näyttävät nyt tekevän
Fobiat tv sarjassa nainen jolla lävistyksiä ei pystynyt verikokeeseen. Verikoe otettiin nukutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa saa abortin, mikä esti sinua?
Mikähän sinun äitiäsi esti🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 12-vuotiaan pitää osata jo käyttäytyä. Tuollaisen itkukohtauksen ymmärtää 2-vuotiaalta -ei 12-vuotiaalta.
Tämä. Toivottavasti ei tule isompia operaatioita terveyden kanssa kuin tuo verikoe.
Tuollaiset kommentit ymmärtää lukutaidottomilta ja vähäisen käsityskyvyn omaavilta, vain minäminäminä ja minun napani -tyypeiltä
Vierailija kirjoitti:
Suomessa saa abortin, mikä esti sinua?
Autismi ei tule esiin raskausaikana, tyhmä. Vuoden tai kahden vuoden vanhaa ei voi enää abortoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua inhottaa, että lapset kyylää mua. Voisitteko vanhemmat opettaa, että ihmisten tuijottaminen on epäkohteliasta.
Monttu auki tuijottavat.
Mulle kävi kaupassa kerran niin että 6-vuotias tyttö intensiivisesti tuijotti tullen eteeni. Välttelin hänen katsettaan ja tutkin tuotteita hyllyssä. Hän jatkoi tuijottamista ja seurasi minua.
Sitten vihdoin vilkaisin häntä. Hänen kasvoilleen tuli omahyväinen virne ja hän palasi äitinsä luokse. Olikohan hän kirjolla vaiko vain narsistin alku tai muuten häiriintynyt? Minusta hyvin outoa käytöstä noin vanhalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti naisellakaan ei ollut kaikki hyvin, kun oli siellä päivystyksessä. Vähän ymmärrystä. Muutkin saavat ilmaista tunteitaan kuin sinun lapsesi.
On se myös pelottavaa, kun iso lapsi huutaa ja karjuu hysteerisenä.
Luulisi, että ton ikänen nainen on aikaisemminkin nähnyt hysteerisiä karjujia. Taas joku pihtiputaalainen eloveenamamma
Itse asiassa 12-vuotias on jo niin vahva, että tuollainen hysteerinen kohtaus on oikeasti pelottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa se tiuskija oli adhd, asperger ja ptsd ja pms. Ei ne kirjainyhdistelmät ole sun omaisuutta, vaan muillakin voi olla. Vähän ymmärrystä nyt. Ja jos kalikka osui ja uppos, niin sille on syynsä.
Eiköhän se vain ollut tyhmä, k-päinen ja ihan vain p a s k a itseään täynnä oleva aikuinen ihminen, joka ei osaa kontrolloida omaa käytöstään. Ehkä tuollekin keksitään jatkossa kirjainyhdistelmä, joka tekee käytöksestä hyväksyttävää.
Luuletko, että tuo raivopäänä karjuva poika osaa kontrolloida käytöstään aikuisena?
Vähän huonolta vaikuttaa.
Eri. No siinäpä se. Toisten lasten käytöksestä tiuskivat, hermostuvat ja arvostelevat ovat todennäköisesti itse samoista ongelmista kärsiviä. Omaan kysymykseesi vastaan, että on täysin mahdollista, että poika oppii kontrolloimaan käytöstään. Kuntoutuksella saadaan paljon aikaan. Toki voi olla, että ei opi tai jää samalle tasolle kuin se suutaan soittanut ja huonosti käyttäytynyt tiuskija on jäänyt omassa kontrollin hallinnassaan. Vanhemmat, joiden on neurokirjon lapsia ovat niin suuren kuorman kantajia, että yhtään enempää ei tarvitsisi ulkopuolelta niskaan kaataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää. Olen itsekin autisti ja ihan tavallinen varhaisnuori 12-vuotiaana olin. Kyllä tuollaiset julkisen paikan purkaukset, pikkulapseksi taantumiset ja itkupotkut jää meillä burgereillakin sinne alle kouluikään, eihän me nyt mitään luolamiehiä sentään olla
Hän oli vaikeammin autisti kuin sinä. Voi toki olla, että poikaa oli pidetty kotona ikätasoaan nuorempana. Ehkä äiti halusi pojasta itselleen ikuisen vauvan?
Voi olla että äitikin on kirjolla ja takertuu poikaansa. Se voi antaa hänelle mahdollisuuden olla kotona hoitamassa häntä, eikä hänen tarvitse mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit sanonut sille haaskalle että naama umpeen ja huolehtisi omista asioista
Sinä varmaan kasvatat hyväkäytöksisiä lapsia, kun puhut itse niin sivistyneestä toisista ihmisistä?
Tai sitten et.
Itse asiassa, kyllä. Mutta olen myös kyllästynyt näihin entitled-asenteen omaaviin ihmisiin joiden mielestä kaikki asiat ovat muiden vika ja kaikki tehdään ihan vaan muiden kiusaksi. On tullut vastaan päivystyksessä matami joka kovaan ääneen paasasi sitä että HÄNEN miehensä ei saanut justnytheti 5 min sitten välitöntä hoitoa kun kello kävi aamu kahdeksan ja päivystys aukesi (mies häpesi itse naama punaisena ja yritti hyssytellä). Itse olin ollut aamuyöstä asti odottamassa tietoa mikä silloista puolisoa vaivaa, mentiin ambulanssilla yötä vasten päivystykseen.
Että sori vaan, ei tipu ymmärrystä näille päivystys-haaskoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää. Olen itsekin autisti ja ihan tavallinen varhaisnuori 12-vuotiaana olin. Kyllä tuollaiset julkisen paikan purkaukset, pikkulapseksi taantumiset ja itkupotkut jää meillä burgereillakin sinne alle kouluikään, eihän me nyt mitään luolamiehiä sentään olla
Hän oli vaikeammin autisti kuin sinä. Voi toki olla, että poikaa oli pidetty kotona ikätasoaan nuorempana. Ehkä äiti halusi pojasta itselleen ikuisen vauvan?
Voi olla että äitikin on kirjolla ja takertuu poikaansa. Se voi antaa hänelle mahdollisuuden olla kotona hoitamassa häntä, eikä hänen tarvitse mennä töihin.
Luepa tuo sun viesti uudestaan, oletko itsestäsi kovinkin ylpeä?
Vierailija kirjoitti:
Jep, niinpä! Ihan äärimmäisen noloa on se, kun aikuinen ihminen menee synnyttämään ja itkee ja huutaa. Härskeimmät vie resursseja aivan tolkuttomasti ja saattavat viettää salissa jopa vuorokauden ellei ylikin. Sitten huudetaan, kun sattuu. Itsehän synnytin luomuna ja syöksynä (tietenkin) ja kyllä otti aivoon, kun joutui odottamaan salia ja nolotti äärimmäisen paljon yhden naisen puolesta, joka huusi niin, että käytävä raukui. Itse olin salissa pari tuntia, josta synnytyksen osuus oli reilu puoli tuntia. Itse kävelin osastolle ja hoidin vauvaa yöt, kun muut äidit kärrättiin sängyllä ja hoidattivat kätilöillä vauvansa. Järkyttävää resurssien tuhlausta. Ei se sairaala mikään palvelutalo ole.
Olisin huutanut lärvi kiinni luuska. Ei pidä puuttua muiden asioihin kun ei tiedä tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, niinpä! Ihan äärimmäisen noloa on se, kun aikuinen ihminen menee synnyttämään ja itkee ja huutaa. Härskeimmät vie resursseja aivan tolkuttomasti ja saattavat viettää salissa jopa vuorokauden ellei ylikin. Sitten huudetaan, kun sattuu. Itsehän synnytin luomuna ja syöksynä (tietenkin) ja kyllä otti aivoon, kun joutui odottamaan salia ja nolotti äärimmäisen paljon yhden naisen puolesta, joka huusi niin, että käytävä raukui. Itse olin salissa pari tuntia, josta synnytyksen osuus oli reilu puoli tuntia. Itse kävelin osastolle ja hoidin vauvaa yöt, kun muut äidit kärrättiin sängyllä ja hoidattivat kätilöillä vauvansa. Järkyttävää resurssien tuhlausta. Ei se sairaala mikään palvelutalo ole.
Pää kii, ukkeli. Ei synnyttäjät juurikaan itke ja karju.
Aloitus sai karvat pystyyn, sillä ääniherkälle, jollainen olen, kirkuminen on kuin väkivallanteko.
Aloittaja vaatii ymmärrystä muilta, vaikka ei itse ymmärrä muita, joiden hermo on mennyt juurikin aloittajan (kakaran huutamisen) takia. Itsekkyys!
Älä pidä yllä lapsesi fobiaa.
Tuon ikäiset nuoret käy jo kouluissa yksin verikokeessa, koska se nipistys kestää ehkä 1 min.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin kirjolla, ja muistan saaneeni samanlaisen itkupaniikkikohtauksen (kyse oli nimenomaan puhtaasta paniikista, ei "uhoamisesta") noin 12-vuotiaana ennen sikainfluenssarokotusta. Useampi hoitaja tarvittiin siihenkin rauhoittamaan tilanne, mutta rokote saatiin annettua eikä kukaan lopulta kärsinyt. Olin yksinkertaisesti peloissani, koska en ollut joutunut kertaakaan verikokeisiin ja edelliset rokotukset oli annettu niin pienenä, etten muistanut mitään, eli omakohtaista vertailukohtaa minulla ei kivusta ollut, ja en osannut tuolloin peilata ja suhteuttaa muiden reaktioita itseeni.
Eniten minua on jälkeenpäin jäänyt kalvamaan vanhempieni suhtautuminen reaktiooni. Se on kuin oppikirjaesimerkki siitä, miten ei kannata toimia. He naureskelivat asialle valehtelematta 15 vuotta jälkikäteen aina silloin tällöin. Kun kävin myöhemmin teininä terveydenhuoltajalla ottamassa HPV-rokotteet ilman sen isompaa showta tai vanhempien läsnäoloa (pelkäsin kyllä, mutta sain paniikkini hallittua, koska olin muutaman vuoden vanhempi ja kypsempi), sain kotona vanhemmilta vain naureskelua ja kommentteja luokkaa "itkitkös paljonkin" ja "menitkö sä sielläkin pöydän alle karkuun" ja "miten sä sen muka uskalsit ottaa". Vaikka itse olin ylpeä, että uskalsin käydä ottamassa. Toivottavasti AP on fiksumpi.
Vanhempieni pilkkaaminen piikkikammoiseksi loppui jossakin siinä vaiheessa, kun aikuistuttuani otin parikymmentä lävistystä, kävin verikokeissa mukisematta kuukauden välein erään hormonisairauden seurantaa varten ja istuin 7 tunnin tatuointisessioita ilman, että teki edes tiukkaa. Luulenpa, että nykyään toivovat, että olisin pysynyt vain sellaisena piikkikammoisena lapsena, jota 15 vuotta pilkkasivat heikoksi ja nynnyksi. Eivät nimittäin tunnu tatuoinneistani tai lävistyksistäni perustavan, vaikka sinänsä ovatkin ihan laadukkaita ja hvyin tehtyjä ja harkiten vuosien mittaan otettuja eli pahempiakin voisivat olla.
Eihän sillä ole kaikki hyvin, kun noin käyttäytyy.