Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meni tunteisiin yhden aikuisen ihmisen tiuskiminen mun lapselle

Vierailija
09.11.2024 |

Oltiin päivystyksessä pojan (12v) kanssa ja lääkäri määräsi verikokeisiin. Mun poika on autisminkirjolla ja verikokeet on yksiä harvoja asioita, jotka saa hänet ylikierroksille. Siitä asti kun lääkäri kertoi verikokeesta hän huusi ja itki kurkku suorana. Päästiin aika pian näytteenottoon lapsen kanssa, mutta voi luoja sitä showta, mikä siinä reilussa parissa kymmenessä minuutissa oli... Mun lapsi itki ja karjui tulevaa verikoetta ja meidän lähellä istunut nainen tiuski mun pojalle monta kertaa, että ole hiljaa. Sehän vaan hermostutti häntä enemmän... Sitten kun päästiin näytteenottoon, niin huoneeseen kutsuttiin kaksi ylimääräistä hoitajaa pitämään mun lasta paikoillaan. Tästä tämä nainen aukoi mulle päätä, kun tultiin huoneesta pois. Kuulemma on mun lapsen syytä, että jonot ei etene, kun häntä varten piti kahden muunkin hoitajan keskeyttää työnsä. Lopuksi vielä haukkui minut huonoksi äidiksi, kun en ole opettanut isolle lapselleni käytöstapoja. Nielin kiukkuni siellä lapseni edessä, mutta pääsi jotenkin ihon alle tuo käytös. Mulla oli iso huoli mun lapsesta niin en siinä hetkessä olisi kaivannut tuollaista valittamista.

Kommentit (235)

Vierailija
41/235 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti naisellakaan ei ollut kaikki hyvin, kun oli siellä päivystyksessä. Vähän ymmärrystä. Muutkin saavat ilmaista tunteitaan kuin sinun lapsesi. 

Vierailija
42/235 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa se tiuskija oli adhd, asperger ja ptsd ja pms. Ei ne kirjainyhdistelmät ole sun omaisuutta, vaan muillakin voi olla. Vähän ymmärrystä nyt. Ja jos kalikka osui ja uppos, niin sille on syynsä.

Eiköhän se vain ollut tyhmä, k-päinen ja ihan vain p a s k a itseään täynnä oleva aikuinen ihminen, joka ei osaa kontrolloida omaa käytöstään. Ehkä tuollekin keksitään jatkossa kirjainyhdistelmä, joka tekee käytöksestä hyväksyttävää.

Täytyy kyllä sanoa, että monesti tuollaiset töksäyttelijät ovat jollain kirjolla. "Normaali" ihminen ehkä katsoo pahasti tai kiroo mielessään, mutta harvemmin töksäyttää mitään suoraan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/235 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa se tiuskija oli adhd, asperger ja ptsd ja pms. Ei ne kirjainyhdistelmät ole sun omaisuutta, vaan muillakin voi olla. Vähän ymmärrystä nyt. Ja jos kalikka osui ja uppos, niin sille on syynsä.

Eiköhän se vain ollut tyhmä, k-päinen ja ihan vain p a s k a itseään täynnä oleva aikuinen ihminen, joka ei osaa kontrolloida omaa käytöstään. Ehkä tuollekin keksitään jatkossa kirjainyhdistelmä, joka tekee käytöksestä hyväksyttävää.

Nainen:  harvinaisen k-päinen pentu. 

Vierailija
44/235 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hei voida antaa vähän ymmärrystä myös tälle kipeälle lapselle? Emme toki tiedä mitä lapsella epäiltiin, mutta jotenkin hän varmaan oli kipeä kun kokeita otettiin... Kipeys ja ehkä väsymys, huono olo tms saattavat yhdessä pelon kanssa aikaan saada valtavan reaktion vaikka ei olisikaan mitään diagnoosia. Saati jos lapsella on muutenkin diagnosoitu autismi. Paranemisia potilaalle.

Vierailija
45/235 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 12-vuotiaan pitää osata jo käyttäytyä. Tuollaisen itkukohtauksen ymmärtää 2-vuotiaalta -ei 12-vuotiaalta.

Tää. Olen itsekin autisti ja ihan tavallinen varhaisnuori 12-vuotiaana olin. Kyllä tuollaiset julkisen paikan purkaukset, pikkulapseksi taantumiset ja itkupotkut jää meillä burgereillakin sinne alle kouluikään, eihän me nyt mitään luolamiehiä sentään olla

Vierailija
46/235 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen tod. näk. kirjolla, ei jaksanut kuunnella lapsesi elämöintiä. 

Ei tarvitse olla edes kirjolla, että ei jaksa pitkään kuunnella huutoa.

Vierailija
47/235 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 12-vuotiaan pitää osata jo käyttäytyä. Tuollaisen itkukohtauksen ymmärtää 2-vuotiaalta -ei 12-vuotiaalta.

Tää. Olen itsekin autisti ja ihan tavallinen varhaisnuori 12-vuotiaana olin. Kyllä tuollaiset julkisen paikan purkaukset, pikkulapseksi taantumiset ja itkupotkut jää meillä burgereillakin sinne alle kouluikään, eihän me nyt mitään luolamiehiä sentään olla

Täähän se ois. 

Vierailija
48/235 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet epäonnistunut lapsesi valmentamisessa. Verikokeita joudutaan ottamaan jokaiselta ihmiseltä, ja on sinun tehtäväsi selittää se lapselle niin monta kertaa etukäteen että hän osaa käyttäytyä näytteenotossa. Eihän häntä voi jättää hoitamatta. Tai nukuttaa yksinkertaista toimenpidettä varten.

Ei autistinen ymmärrä asioita kuten tavallinen samanikäinen tai nuorempikaan lapsi, joten verikokeen ottaminen voi olla haasteellista. Ei siinä auta vaikka miten monta kertaa sen etukäteen selittäisi ja onhan terveissä aikuisissakin ihmisiä  jotka pyörtyvät verikokeissa. Miksei heille ole etukäteen selitetty riittävän monta kertaa, että ei tässä tarvitse pyörtyä? Niinpä.

Autistisella tilannetta voi helpottaa rauhoittava lääke kuten dormicum. Diapam ei sovi kaikille autisteille  

Vierailija
49/235 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet epäonnistunut lapsesi valmentamisessa. Verikokeita joudutaan ottamaan jokaiselta ihmiseltä, ja on sinun tehtäväsi selittää se lapselle niin monta kertaa etukäteen että hän osaa käyttäytyä näytteenotossa. Eihän häntä voi jättää hoitamatta. Tai nukuttaa yksinkertaista toimenpidettä varten.

Ei autistinen ymmärrä asioita kuten tavallinen samanikäinen tai nuorempikaan lapsi, joten verikokeen ottaminen voi olla haasteellista. Ei siinä auta vaikka miten monta kertaa sen etukäteen selittäisi ja onhan terveissä aikuisissakin ihmisiä  jotka pyörtyvät verikokeissa. Miksei heille ole etukäteen selitetty riittävän monta kertaa, että ei tässä tarvitse pyörtyä? Niinpä.

Autistisella tilannetta voi helpottaa rauhoittava lääke kuten dormicum. Diapam ei sovi kaikille autisteille  

Se pyörtyminen saattaa johtua ihan huonosta terveydentilasta. Verenpaine on valmiiksi matalalla ja niin edelleen. Verensokeri.

Vierailija
50/235 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa lapselle emlageelit, niin ei satu. Palkitkaa lisäksi jollain kiinnostavalla jutulla. Miksi pitää pakottaa?

Ei pysty. Viimeksi oli toisessa kädessä ja siitä supistui verisuoni niin, että näytettä ei saatu. Se lopulta otettiin siitä kädestä, jossa ei ollut puudutetta. 

Näyte oli pakko ottaa. Terveysasoiden hoidosta ei neuvotella. Ja käytiin päivystyksen jälkeen kahvilassa. Ap

Väärin. Terveysaiat ovat niin tärkeitä, että niihin pitää löytyä positiivinen tapa hoitaa ne. Muutoin kasautuu vain lisää ongelmia. Sinulla ei vaan riitä mielikuvitus keksimään erilaisia asioita, jotka lasta helpottavat.

Vierailija
51/235 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi et sanonut lapsellesi, että ei se ole niin paha juttu, älä itke?

Koska se on hänelle vaikea ja pelottava juttu. Mä kyllä lohdutin häntä, että se on pian ohi ja mä olen koko ajan hänen kanssaan ja pidän kädestä kiinni. Viime kerralla häneltä ei heti saatu näytettä, niin se entisestään on pahentanut tuota pelkoa. En tietenkään halua lietsoa sitä, mutta en myöskään vähätellä. Ap

Eip se kiinnipitäminen yhtään helpota pelkoa.

Ei varmaan, mutta näyte oli saatava. Ilman kiinnipitoa se ei olisi onnistunut, olisi varmasti ollut riski myös hoitajalle. Lapsi tiesi kyllä, miksi aikuiset pitivät kiinni ja pistävä hoitaja oli muutenkin aivan ihana. Hän kertoi koko ajan pojalle mitä tapahtuu ja puhui rauhallisella äänell

Miten se puhe kuului sen hirveän huudon läpi?

Vierailija
52/235 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse autisminkirjolla oleva neljäkymppinen, enkä ole aikuisikäni aikana käynyt kertaakaan verikokeissa. En tiedä, olisiko ollut tarvetta, mutta en pysty tuollaiseen. Yritän välttää tällaisia tilanteita jatkossakin ja se on parasta kaikille. Jos joutuisin verikokeisiin saisin hirveän paniikkikohtauksen ja lamaantuisin ihan täysin. Lapselle on nöyryyttävää joutua pakotettuina joihinkin tutkimuksiin ja kokeisiin. Siitä syntyy sitten hirvittävät traumat, että aikuisena, sitten kun vihdoin saa päättää omista asioistaan itse päättää vältellä lääkäriä ja sairaaloita viimeiseen saakka. Omalla kohdallani tilanne on tämä.

Vierailija
53/235 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asuu naapurustossa tuollainen poika. Olen ehdottomasti kieltänyt omia lapsia olemasta missään tekemisissä pojan kanssa, esimerkiksi leikkipuistosta pitää lähteä heti kotiin, jos poika ilmestyy sinne. Poika itsessään on vaaraton, mutta äitinsä näkee demoneita kaikissa muissa lapsissa, joten kannattaa oman mielenterveyden vuoksi pysytellä etäällä ja välttää tilanteita, joissa tuota poikaa pitää ymmärtää, koska äitinsä niin vaatii.

Minua ihmetyttää, että ap:n kaltaiset vanhemmat ei voi ikinä kertoa muille hyvin avoimesti, että lapsellani on tällainen synnytyksessä tullut vakava aivovaurio, jonka vuoksi hänestä ei ikinä tule yhteiskuntakelpoista. Silloin me muutkin jaksaisimme mölyä paremmin.

Vierailija
54/235 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoh hoijaa

Vierailija
55/235 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit sanonut sille haaskalle että naama umpeen ja huolehtisi omista asioista

Todennäköisestä ollut näitä vauvapalstan "miten ilmoittaa vieraalle lapselle huonosta käytöksestä" keskustelijoita, ja joku niistä voimaantunut tarpeeksi yrittääkseen sitä livenä

Vierailija
56/235 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi et sanonut lapsellesi, että ei se ole niin paha juttu, älä itke?

Koska se on hänelle vaikea ja pelottava juttu. Mä kyllä lohdutin häntä, että se on pian ohi ja mä olen koko ajan hänen kanssaan ja pidän kädestä kiinni. Viime kerralla häneltä ei heti saatu näytettä, niin se entisestään on pahentanut tuota pelkoa. En tietenkään halua lietsoa sitä, mutta en myöskään vähätellä. Ap

-Tyypillisiä hankalia pelkoja ovat pistospelko ja hammaslääkäripelko. Muita tyypillisiä pelkoja ovat esimerkiksi bakteeripelko ja lentopelko.

Duodecim

Vierailija
57/235 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

🥱

Vierailija
58/235 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun olisi pitänyt äitinä pyytää rauhoittavaa verokoetta varten, meillä on aina lääkäri antanut kun lapsella hyvin vakava piikkikammo, eihän suonista edes tule mitään kun paniikki päällä.

Vierailija
59/235 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotias on jo niin vanha että kohta ei enää suostuta väkisin kiinni pitämällä ottamaan verikokeita kun ei se ole turvallista.  Toivottavasti ei tule uusia kokeita ennen kuin lapsi osaa antaa ottaa kokeet vastustelematta.

Vierailija
60/235 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä asuu naapurustossa tuollainen poika. Olen ehdottomasti kieltänyt omia lapsia olemasta missään tekemisissä pojan kanssa, esimerkiksi leikkipuistosta pitää lähteä heti kotiin, jos poika ilmestyy sinne. Poika itsessään on vaaraton, mutta äitinsä näkee demoneita kaikissa muissa lapsissa, joten kannattaa oman mielenterveyden vuoksi pysytellä etäällä ja välttää tilanteita, joissa tuota poikaa pitää ymmärtää, koska äitinsä niin vaatii.

Minua ihmetyttää, että ap:n kaltaiset vanhemmat ei voi ikinä kertoa muille hyvin avoimesti, että lapsellani on tällainen synnytyksessä tullut vakava aivovaurio, jonka vuoksi hänestä ei ikinä tule yhteiskuntakelpoista. Silloin me muutkin jaksaisimme mölyä paremmin.

Autismi ei synny aivovauriona synnytyksessä. Piti tämäkin itsestäänselvyys sinulle kertoa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi