Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ruokia Suomessa syötiin ennen vanhaan kun lihaa oli vain juhlapäivinä?

Vierailija
09.11.2024 |

Tiedän että ainakin ruisleipää syötiin paljon, mutta onko kellään mitään ruokaohjeita/ideoita? Liha alkaa olla jo sen verran kallista ettei voi joka päivä sitä syödä ja mietin miten ennen vanhaan saatiin tarpeeksi proteiineja (ja jaksettiin vieläpä tehdä raskasta fyysistä työtä) kun ei silloin mitään tofuja ollut.

Kommentit (115)

Vierailija
41/115 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juureksia syötiin paljon enemmän. 

Löytäisitkö jonkun lähteen väitteellesi?

Tuon mukaan nykyisin syödään enemmän juureksia kuin 60-luvulla: https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/64ba9726-2ab9-4eaf…

Tuossa tutkielmassa on kyse ainoastaan "kaupasta kotiin ostettujen" juuresten tms. määrästä. Kukaan ei voi tutkia sitä, paljonko ihmiset itse viljelivät juureksia ja muuta omilla kasvimaillaan ja puutarhoissa. Tiedän tasan tarkkaan, että ok-asukkaillakin oli tonteilla kasvimaita, marjapensaita ja hedelmäpuita ja niiden satoa et saa millään tutkimuksella selville paljonko satoa saatiin ja syötiin. Olen myös sitä mieltä, että 1950-60 luvuilla syötiin erittäin paljon juureksia ja kaalia. Hyviä ja terveellisiä ruokia olivatkin. 

Niin että sinusta vaan tuntuu siltä, että ennen syötiin paljon juureksia. Mutta mitään tilastoa niistä ei ole, koska se olisi mahdotonta. Näinkö?

Vierailija
42/115 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aina lihaa pakastearkku täynnä, kun isä metsästi ja kalasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/115 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota... Kyllä Suomessa lihaa syötiin. Joka ukolla oli hirvikivääri. kalastamistakin harjoitettiin paljon. Tehtiin ansoja metsäkanalinnuille ja jäniksille. Suomen menestys talvisodassa perustui suurelta osin sille, että 80% väestöstä asui maaseudulla ja miehet olivat hyviä metsästäjiä. 

Maanviljelyä ihannoitiin suomalaisissa lauluissa ja runoissa koska se nähtiin tuolloin "sivistyksenä" ja "kristillisenä raadantana" mutta usein se oli etevät metsästäjät ja kalastajat jotka pelasti suomalaiset nälkäkuolemalta

Kanadassa esim. jopa intiaanit pitivät suomalaisia parempina metsästäjinä kuin itseään ja jopa maksoivat suomalaisille että nämä metsästäisivät heillekin lihaa.

Jos mietitään proteiineja niin laatu on merkittävämpi kuin määrä. lihan aminohappoprofiili on huomattavasti korkeatasoisempi kuin kasvisproteiinin. Elimistö pystyy käyttämään kasviproteiineista vain jotain alle 10% rakennusaineena ja loput on roskaproteiineja eli elimistön "polttoainetta". Tutkimusten mukaan ylivoimaisesti laadukkainta proteiinia on kananmunat. Pitää muistaa että keltuaiset ovat proteiinipitoisempia kuin valkuaiset mutta saadaksesi kaiken hyödyn sinun on syötävä sekä keltuaiset että valkuaiset. 

Vierailija
44/115 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos löytyi joku raato, niin nuuhkaistiin ja jos ei ollut mädäntynyt niin pataan vaan. Muutenkin yritettiin pyydystää ruokaa mutta vilja oli tärkeintä.

Aika lyhyen aikaa täällä on viljaa viljelty. Huonot sääolot veivät sadon helposti ja jos ruokavalionsa viljalle perusti, kuoltiin nälkään.

Totta. Ennen vanhaan täällä syötiin hylkeitä!

Vierailija
45/115 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitopottuja, rössypottuja, talkkunaa, maitovelliä.

Vierailija
46/115 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon mukaan nykyisin syödään enemmän juureksia kuin 60-luvulla: https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/64ba9726-2ab9-4eaf…

Tuossa tutkielmassa on kyse ainoastaan "kaupasta kotiin ostettujen" juuresten tms. määrästä. Kukaan ei voi tutkia sitä, paljonko ihmiset itse viljelivät juureksia ja muuta omilla kasvimaillaan ja puutarhoissa. Tiedän tasan tarkkaan, että ok-asukkaillakin oli tonteilla kasvimaita, marjapensaita ja hedelmäpuita ja niiden satoa et saa millään tutkimuksella selville paljonko satoa saatiin ja syötiin. Olen myös sitä mieltä, että 1950-60 luvuilla syötiin erittäin paljon juureksia ja kaalia. Hyviä ja terveellisiä ruokia olivatkin. 

Lukisit edes ennen kuin kommentoit. "Raportissa esitettyihin kulutusmääriin sisältyvät kaupasta kotiin ostettujen ja itse tuotettujen tai kerättyjen elintarvikkeiden määrät"

Vierailija
47/115 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon lapset syntyivät 1918-1923 kaksi heitä oli. Ja mummo oli Viipurissa suurtalousemäntä. Mummolla oli kaikki tieto sitruunoista alkaen ulkomaisista tuotteista. Hänellä oli käytössä monipuoliset salaatit ja juurekset. Parsaa hän valmisti ruuaksi myös, hyvät sienet, jälkiruuat monenmoisina vaihtoehtoina.

Taidon puutteesta ei ollut kyse. Ja hyvinä aikoina ruokatavaroita oli runsaasti saatavilla. Parsaa kasvatettiin isoissa herraskartanoissa.

Vierailija
48/115 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhän nelilapsisen perheen lapsi 50-luvulta. Kyllä meillä oli n 3 kertaa viikossa liharuokaa. Lihaa oli henkeä kohti vähän, mutta hyvää, koska äiti sanoi, ettei luista ja roippeista kannata maksaa mitään. Isä kalasti vapaapäivinään ja okt-tontilla kasvatettiin kaikkea mahdollista.

Vierailija
49/115 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

70- luvulla kyllä syötiin lihaa joka päivä. Sitä ennen en tiedä kun en ole elänyt. Toki liha oli lihaa eikä ultraprosessoitua 

Vierailija
50/115 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tutkielmassa on kyse ainoastaan "kaupasta kotiin ostettujen" juuresten tms. määrästä. Kukaan ei voi tutkia sitä, paljonko ihmiset itse viljelivät juureksia ja muuta omilla kasvimaillaan ja puutarhoissa. Tiedän tasan tarkkaan, että ok-asukkaillakin oli tonteilla kasvimaita, marjapensaita ja hedelmäpuita ja niiden satoa et saa millään tutkimuksella selville paljonko satoa saatiin ja syötiin. Olen myös sitä mieltä, että 1950-60 luvuilla syötiin erittäin paljon juureksia ja kaali

Itsetuotettuja ei voida kartoittaa siinä, missä kaupallinen ala pystyy antamaan tiedot. Tutkielma ei voi siltä osin olla tarkka.

Vierailija
51/115 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsäkanalinnuista ja jäniksistä saatiin lihaa jonkin verran. Kaneja kasvatettiin ruuaksi. 

Vierailija
52/115 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli aina lihaa pakastearkku täynnä, kun isä metsästi ja kalasti. 

Entisaikaan ei ollut pakastearkkuja.

Vierailija
53/115 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tutkielmassa on kyse ainoastaan "kaupasta kotiin ostettujen" juuresten tms. määrästä. Kukaan ei voi tutkia sitä, paljonko ihmiset itse viljelivät juureksia ja muuta omilla kasvimaillaan ja puutarhoissa. Tiedän tasan tarkkaan, että ok-asukkaillakin oli tonteilla kasvimaita, marjapensaita ja hedelmäpuita ja niiden satoa et saa millään tutkimuksella selville paljonko satoa saatiin ja syötiin. Olen myös sitä mieltä, että 1950-60 luvuilla syötiin erittäin paljon juureksia ja kaali

Kai tämå ajatus perustuu siihen, että entisaikaan viljeltiin itse ja syötiin naurista, lanttua ja porkkanaa. Nykyään porkkanat ostetaan kaupasta ja lanttua ja naurista syödään tuskin lainkaan.

Vierailija
54/115 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisä kertoi, että hänen lapsuudessaan sota-aikana yksi talvi mentiin lantulla, kun muuta ei saatu. Mutta lanttusato olikin ollut erityisen runsas. 

Vierailija
55/115 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moni on kirjoittanut, miten maaseudulla syötiin. Helsingissä perunat, kaali ja silakka olivat tärkeitä arjen ruoka-aineita työväen piirissä. Oli myös sanonta "leipä miehen tiellä pitää". Maitoa juotiin paljon ja aamu käynnistyi kaurapuurolla. Tuontihedelmistä kuten sitruunoista ja appelsiinista sai C-vitamiinia.

Vierailija
56/115 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyypillinen arkipäivän päivällinen oli perunat ja ruskea kastike. Joskus kastikkeeseen pilkottiin yksi keitetty kananmuna tai laitettiin 100 grammaa jauhelihaa antamaan makua. Tämä oli siis kuuden hengen annos. Nälkä ei kuitenkaan ollut koskaan, sillä perunoita keitettiin aina niin paljon, että kaikki saivat vatsansa täyteen.

Välillä paistettiin pannulla perunan seuraksi pakasteseitiä. Kauppiasta pyydettiin halkaisemaan 400 gramman pakkaus lihakirveellä kahtia. Toinen puolikas laittettiin ruoaksi kuudelle hengelle ja toinen pistettiin pakastimeen odottamaan myöhempää käyttöä.

Meillä oli lisäksi aterialla yleensä lisäksi porkkanaraastetta ja kurkkuviipaleita.

N59

Vierailija
57/115 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun puolestani tehkää tilastoja vaikka mistä. Minä elin tuolloin ja elämä oli hyvin yhteisöllistä, suvutkin laajoja ja pidettiin yhteyttä paljon. Näin ihan omin silmin mitä syötiin meillä kotona ja sukulaisilla/tuttavilla/ystävillä. Ennen näet tarjottiin ruokaakin vieraille, kahveista puhumattakaan. Millään mittarilla ei saada selville, mitä ihmiset ennen tonteillaan ja tiloillaan viljelivät kasvimaillaan. Aivan nollatutkimus jos arvioimalla yritetään tehdä tilastoa. Onko arvioita myös siitä, paljonko ihmiset keräsivät metsästä marjoja ja sieniä 1950-60 luvulla? 

Vierailija
58/115 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauan sitten, kun sähköä  ei ollut ja joet olivat vapaana, syötiin lohta. Niin paljon, että lailla jouduttiin kieltämään lohen syöttäminen rengeille jotenkin, että sitä sai olla vain n:nä päivänä viikossa.

Vierailija
59/115 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luinpa hyvinkin ja väitän edelleenkin ettei itse kerättyjen sienien ja marjojen määrää voida tilastoida koska määrää ei tiedetä. Yhtä vähän voidaan tilastoida ja arvioida mitä ja paljonko ihmiset viljelivät juuresta ja vihannesta kasvimaillaan ja pelloilla. Ihan turhaa löpinää väittää muuta. 

Vierailija
60/115 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tutkielmassa on kyse ainoastaan "kaupasta kotiin ostettujen" juuresten tms. määrästä. Kukaan ei voi tutkia sitä, paljonko ihmiset itse viljelivät juureksia ja muuta omilla kasvimaillaan ja puutarhoissa. Tiedän tasan tarkkaan, että ok-asukkaillakin oli tonteilla kasvimaita, marjapensaita ja hedelmäpuita ja niiden satoa et saa millään tutkimuksella selville paljonko satoa saatiin ja syötiin. Olen myös sitä mieltä, että 1950-60 l

Niin niin. Eli on ihan tyhjää löpinää väittää, että ennen vanhaan syötiin paljon juureksia, koska eihän sitä mitenkään arvioida.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi