Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen mt-ongelmat ja syyllisyys

Vierailija
09.11.2024 |

Lapsellani on hoitoa vaativaa ahdistuneisuutta. Huomaan, että pelkään hullun lailla että hoitotaho syyttää siitä minua, osoittaa miten minä olen omalla toiminnallani aiheuttanut lapsen oireilun. Ja kun yöllä en vessakäynnin jälkeen pystykään jatkamaan unia näitä ajatuksia pyöritellessäni tajuan, että sanoi hoitotaho sitä ääneen tai ei, tottahan se on!

Se että minä pelkään kuollakseni tehneeni tai tekeväni virheitä, olen huolissani ja stressaantunut, suoritan ja vaadin (lähinnä itseltäni, mutta myös esim. tapakasvatuksen muodossa lapsiltani) koska pelkään epäonnistumista, onhan se väistämättä vaikuttanut lapsiin. Lapsi on neurokirjolla, joten osa "hössötyksestäni" (esim. ennakointi) on kummunnut hänen tarpeestaan, mutta olen varmasti ollut välillä liian joustamaton ja kireä yrittäessäni toimia oikein.

Nyt pitäisi jotenkin päästä yli tästä syyllisyydentuntoisesta oman navan kaivelusta, rauhoittua ja valmistautua ottamaan vastaan mitä ikinä hoitoneuvottelussa otetaankaan puheeksi, ja keskittyä siihen, mitä lapsi nyt minulta tarvitsee. Helpommin sanottu kun tehty, koska tuohan se tavoite on ollut koko ajan, mitä lapsi tarvitsee. Ja pieleen meni. 

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vanhemmat mokaa. Nyt vaan tosiaan keskityt tulevaan, ja jos itseä ahdistaa liikaa niin hankit itselleskin apua, etkä hermoile lapsille. Kyllä se siitä! 

Vierailija
2/32 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vanhemmat mokaa. Nyt vaan tosiaan keskityt tulevaan, ja jos itseä ahdistaa liikaa niin hankit itselleskin apua, etkä hermoile lapsille. Kyllä se siitä! 

Vastasit sitten itsellesi  spitettyyn juttusi ..noloa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku metatyöntekijä-äiti jonka ympärillä kaikki sairastuu siihen stressiin. 

Vierailija
4/32 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi ulkopuolista keskusteluapua itsellesi. Jotta saisit purkaa oikeasti tunteita ja huomaisit että kaikki vanhemmat ovat epätäydellisiä. Pitää heittää vielä tällainen hassu ajatus että jos lapsella olisi mielen sairauden sijasta vaikkapa jotain muuta, kuten ärtyvän suolen oireyhtymä, kokisitko siitäkin syyllisyyttä? Jos vastaat kieltävästi mieti mitä sanoisit ystävälle joka syyttää lapsensa sairastelusta itseään. Tsemppiä!!

Vierailija
5/32 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasit sitten itsellesi  spitettyyn juttusi ..noloa

Tää on ainoa vaihtoehto koska ei täällä saa ystävällisiä vastauksia kuin kirjoittamalla niitä itse. 

Vierailija
6/32 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen lämpimästi ulkopuolista keskusteluapua itsellesi. Jotta saisit purkaa oikeasti tunteita ja huomaisit että kaikki vanhemmat ovat epätäydellisiä. Pitää heittää vielä tällainen hassu ajatus että jos lapsella olisi mielen sairauden sijasta vaikkapa jotain muuta, kuten ärtyvän suolen oireyhtymä, kokisitko siitäkin syyllisyyttä? Jos vastaat kieltävästi mieti mitä sanoisit ystävälle joka syyttää lapsensa sairastelusta itseään. Tsemppiä!!

Kyllä vanhemmat vois välillä katsoa peiliin niiden muidenkin sairauksien kanssa, oliko ruuaksi vain nugettia ja liikunnaksi kutsutaan sitä kun kävellään autolta kaupan karkkihyllylle. 

Vierailija
7/32 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas joku metatyöntekijä-äiti jonka ympärillä kaikki sairastuu siihen stressiin. 

Sori , olen  vanhapiika

Vierailija
8/32 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ylitunnolliselta vanhemmalta. Sinun suurin ongelmasi on todennäköisesti yliyrittäminen ja omien voimavarojen mitätöinti. Todennäköisesti olet tehnyt tarvittavan ja vielä vähän enemmän. Huonot vanhemmat eivät pode syyllisyydentuntoa...

Vierailija
9/32 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistuneisuustaipumus kulkee geeneissä. Eiköhän paremminkin ole toisinpäin, ammattilainen toteaa, että teitä molempia rauhoittamalla ette ainakaan ruoki niin pahasti toistenne stressiä. Vedä ihminen henkeä ja opettele rentoutumaan. Hetki kerrallaan jne.

Vierailija
10/32 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismi periytyy. Miksi autistit ovat niin kovia sikiämään?

Vierailija
11/32 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vanhemmat olemme aina syyllisiä lastemme vaikeuksiin, aina. Se on fakta eikä selittämällä miksikään muutu. Deal with it.

Vierailija
12/32 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistuneisuustaipumus kulkee geeneissä. Eiköhän paremminkin ole toisinpäin, ammattilainen toteaa, että teitä molempia rauhoittamalla ette ainakaan ruoki niin pahasti toistenne stressiä. Vedä ihminen henkeä ja opettele rentoutumaan. Hetki kerrallaan jne.

Hirveää kuinka kauan kestää ennen kuin ihminen saa itse valita seuransa. 20 vuotta elämästä kankkulan kaivoon :(

Vierailija
13/32 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syytä itseäsi. Joillakin on aivan karmea lapsuus ja silti heistä kasvaa "tervejärkisiä". Joillakin on taas ihan peruslapsuus ja silti ovat herkkiä ottamaan osumaa elämältä. 

T: Entinen masentunut lapsi, jota kyrpi psykiatrien tapa syyllistää vanhempia. 

Vierailija
14/32 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autismi periytyy. Miksi autistit ovat niin kovia sikiämään?

Eiköhän tilastollisesti autistit lisäänny vähemmän kuin muut. 

Vierailija
15/32 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveää kuinka kauan kestää ennen kuin ihminen saa itse valita seuransa. 20 vuotta elämästä kankkulan kaivoon :(

Ja kuinka pahasti tyhjä taulu ehtii siinä ajassa vaurioitumaan.

Vierailija
16/32 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on neurokirjolla, niin ahdistuneisuus johtunee ihan vaan siitä. Se on aika normaalia, eikä vanhempien vika. Toki jos lasta on yritetty pakottaa neurotyypilliseen muottiin, aiheuttaa tämä paljon mt-ongelma. Koululaitos yleensä tekee tätä. 

Vierailija
17/32 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan lopetat sen joustamattomuuden, joka on myrkkyä neurokirjolla oleville lapsille. 

Vierailija
18/32 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä se TikTok pannaan ja hanki lapsellesi ns tyhmä puhelin, 1/2 vuotta ja asiat on kohdillaan-

Vierailija
19/32 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä epävakaa vanhempi ehdotti että lapsi olisi ahdistunut, kun oli sitä itse. Myöhemmin piti hakea lähestymiskielto mutta rikkoi tietysti sitäkin, koska "lapsella mt-ongelmia".

Vierailija
20/32 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka lihava olet? Paljonko painat? Kysyn koska roimasti ylilihavan vanhemman lapsi usein tuntee häpeää ja epätoivoa joka juurikin purkautuu ahdistuksena kun ulospääsyä ei ole näköpiirissä eikä vanhempi kykene laihduttamaan.