Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varattoman hautapaikalle kivi/nimilaatta? Oisko neuovoja?

Vierailija
09.11.2024 |

Lapseni hyvän ystävän äiti teki itsemurhan vuosi sitten, ja lapsi (ns. isättömänä) otettiin huostaan, hän asuu nyt lastenkodissa hieman kauempana täältä kotikaupungistaan. Myös isovanhemmat ovat kuolleet, hänelle niin rakas mummokin vain vähän ennen äidin kuolemaa.. Eikä lapsella ole muuta sukua ja on ns. isätön (isä ei ole koskaan ollut kuvioissa mukana). :(

Olen ottanut lasta nyt kotiini kerran kuussa hänen äitinsä kuolemasta, ihan jotta lapsuusajan ystävyyssuhteet säilyisivät, ja olihan hänen äitinsäkin minulle tuttu ja jollain tapaa läheinen, vaikkemme hyviä ystäviä sinällään olleetkaan. 

Tällä lapsen äidin haudalla (haudattu lähelle oman vanhempani hautaa, joten tulee piipahdettua molemmilla) ei ole lainkaan kiveä vaan ainoastaan se valkoinen perusristi josta nimitarrakin on irronnut. VIimeksi sain sen metsästettyä hieman kauempaa hautuumaalta, jonne oli lennähtänyt. Otin tämän hauta-asian puheeksi lastenkodin ohjaajan kanssa (kun sanoin uusinta visiittiä sopiessamme että käymme nyt myös hautausmaalla), ja kyselin tietääkö hän mitään kivitilanteesta, sanoi ettei tiedä eikä tämmöisiin ilmeisesti saa edes tukea esim. toimeentulon kautta. Nainen on haudattu siis ns. perushautapaikalle, ei uurnalehtoon.

Nyt mietin että mikä olisi edullisin tapa saada tuohon haudalle jonkinlainen nimikyltti? Tuohon ristiin sitä nyt ei varmaan ole järkeä kiinnittää, mutta mihin sitten? Johonkin kompaktiin luonnonkiveen? Osaako joku neuvoa että miten tämmöset asiat yleensä hoidetaan, minäkin toki voisin tuota kiveä metsästää (vai onko näillekin jotkut tarkat säädökset)? Nimikyltti isäni haudalle (uurnalehdon muistokiveen) ei ollut kovin kallis, semmoisen voisin "lahjoittaa", mutta tuo kiinnitys / kiviasia mietityttää, semmoiseen minulla ei ole taloudellisesti rahkeita.. :(

Toki voisin kontaktoida naisen ystäviä (joita en tunne) että jos laitettais joku potti kasaan ja sitä kautta järkättäis risti tai muu. Mutta kun tiedän tuon porukan, tuntuu että olisi varmasti helpointa ja vaivattominta se kivi sinne ite järkätä.. (hän liikkui vähän huonossa seurassa, huumeita jne). 

Kiva jos jollakulla jonkinlaista osviittaa tämänlaisista asioista :) ?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvin tapa olisi ollut tuhkata ja laatta muistolehtoon, ei tule mitään hoitokuluja

Vierailija
22/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tyttö voi? Sydän särkyi niin 💔 Itse lähes samanlaisessa tilanteessa 

Onhan tämä ollut tosi rankka tilanne ja pari vuotta. Ensin menehtyi hänelle (ja äidilleen) niin rakas mummo, ja sitten aivan yllättäen äiti päätti elämänsä - ja vielä tosi traagisella tavalla. Ehkä äiti ei päässyt oman äitinsä kuolemasta eroon, se oli viimeinen niitti. Tyttö erotettiin pikkuveljestä (jolla eri isä), sillä pikkuveli muutti isänsä luokse tosi kauas pois täältä syntymäpaikkakunnaltaan, ja tyttö sitten muutti tuonne perhekotiin, myöskin tunnin ajomatkan päähän näistä kotikulmista ja lapsuudenystävistä.

Saatiin kuulla kuolonuutinen samana päivänä kun oma tyttäreni lähti rippileirille, ja ekan kerran näin sitten tämän tytön oman tyttäreni konfirmaatiojuhlassa (joka sattui olemaan myös oman isäni kuoleman 1vuotispäivä). Kyllä siinä itkettiin. 

Nyt elämä hänellä jo vähän paremmin tasapainossa. Sai kesätöitä, hakee jatko-opintoihin (toivon että ensi viikolla tulee hyviä uutisia, että hänet on hyväksytty opiskelemaan). Hän siis jäi vielä "luokalleen" kun koulu meni aivan vihkoon tuon edellisen vuoden tapahtumien vuoksi, ja tuplasi ysiluokan. 

Useasti olen miettinyt, että miksi joidenkin lasten eteen tulee näin kauheasti tragediaa yhteen saumaan, ei ole lainkaan reilua. Lapset kun ovat niin viattomia, ja silti tämmösiä! Ja miten hän tästä toipuu, ihan oikeasti. Etenkin kun suvussa vielä mt-ongelmia ja riippuvuuksia (kuten äidillään oli, masennusta, alkoholismia).  Ei tässä auta kuin parhaansa mukaan tukea, olla läsnä.

Mutta kyllä se kosketti, kun edellisellä kerralla tytön ollessa meillä taisin jotain näille teineille tiskeistä motkottaa, ja hän vastasi "joo joo äiti"". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunnan hautuumaan, uurnalehdossa olen näyhnyt luonnonkiviä käytettävän hautakivinä. Luonnonkiven ottaminen vaatii luvan sekä kantovoimaa. Lupa on taatusti helppo saada. Maanomistajat ovat usein avuliaita. Veljeni metsässä, maan tien laidassa on räjäytettyjä nättejä kiviä, vaaleata graniittia, jossa on tummia aaltoilevia raitoja. Yleensä ylenpalttisen korkea kiveä ei saa laittaa hautamuistmerkikiksi.

Ehdottomasti hautaa pitää hoitaa, ja näin lapsii saa kokea välittämistä.

Vierailija
24/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruinaa ennemmin kiviliikkeestä joku pikku laattakivi siihen. Lapsi mukaan kauppaan.

Mutta pitäisi vissiin saada käteisenä rahat? Se on se ongelma. Se on kurjaa, kun huumeet ja viina loppuu.

Ei näitä tarvitse ruinata, luonnollisesti tuon nimilaatan ostan, jos tosiaan onnistuu niin että saamme luonnonkiven hankittua lasten kanssa itse (metsästä, merenrannasta tai vaikka jonkun tutun puutarhasta tms).

Sit ois ollut pikkasen eri juttu jos olisikin tarvinnut hankkia 2000€ kivi tai maksella luonnonkivelle jotain perustuksia.

ap

Mihin sitten tarvitset rahakeräystä?

Vierailija
25/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etsittiin tasainen luonnonkivi ja teetettiin siihen kyltti. Vietiin itse haudalle. Ei ole kovin iso, mutta sen kokoinen että saa kyltin kiinnitettyä. Ei maksanut montaa kymppiä kyltin teettäminen.

jes, just tämmöistä itsekin uumoilin. Hienoa kuulla, että tämänlainen toteutus voisi onnistua. Tilasitko nimikyltin netin kautta vai jostakin paikallisesta hautaustoimistosta?

ap

Sen saa vaikka suutarilta tilattua.

Vierailija
26/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilattiin seurakunnnan kautta kyltti kuolleen ystävän sukuhaudan hautakiveen. Seurakunta laittoi kyltin kiinni.

Vierailija
27/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautausmaalla voi olla omat sääntönsä siitä, millainen kivi tai muistomerkki ko. paikassa voi olla. Siksi kannattaa odottaa ensin seurakunnan vastausta.

Appivanhempieni haudalla on itse etsimämme luonnonkivi, jossa on kumpaakin varten oma nimilaatta. En nyt enää muista tarkkoja hintatietoja, mutta mistään isoista summista ei ollut kysymys, ja laatan sai kiinnitettyä luonnonkiveen kohtuukustannuksin. Mutta heidän hautansa onkin hautausmaalla alueella, joissa muillakin haudoilla on luonnonkivet. Jollain toisella hautausmaalla ne eivät välttämättä ole sallittuja.

Hautausmaa ei sanele millainen muistomerkin pitää olla, jos eivät niitä maksa 

Vierailija
28/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruinaa ennemmin kiviliikkeestä joku pikku laattakivi siihen. Lapsi mukaan kauppaan.

Mutta pitäisi vissiin saada käteisenä rahat? Se on se ongelma. Se on kurjaa, kun huumeet ja viina loppuu.

Ei näitä tarvitse ruinata, luonnollisesti tuon nimilaatan ostan, jos tosiaan onnistuu niin että saamme luonnonkiven hankittua lasten kanssa itse (metsästä, merenrannasta tai vaikka jonkun tutun puutarhasta tms).

Sit ois ollut pikkasen eri juttu jos olisikin tarvinnut hankkia 2000€ kivi tai maksella luonnonkivelle jotain perustuksia.

ap

Mihin sitten tarvitset rahakeräystä?

Missä kohtaa mä mainitsin rahankeräyksen? 

ap

Vierailija
29/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi selität näin tunnistettavia asioita täällä? Vai oletko trolli? Anna olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan