Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varattoman hautapaikalle kivi/nimilaatta? Oisko neuovoja?

Vierailija
09.11.2024 |

Lapseni hyvän ystävän äiti teki itsemurhan vuosi sitten, ja lapsi (ns. isättömänä) otettiin huostaan, hän asuu nyt lastenkodissa hieman kauempana täältä kotikaupungistaan. Myös isovanhemmat ovat kuolleet, hänelle niin rakas mummokin vain vähän ennen äidin kuolemaa.. Eikä lapsella ole muuta sukua ja on ns. isätön (isä ei ole koskaan ollut kuvioissa mukana). :(

Olen ottanut lasta nyt kotiini kerran kuussa hänen äitinsä kuolemasta, ihan jotta lapsuusajan ystävyyssuhteet säilyisivät, ja olihan hänen äitinsäkin minulle tuttu ja jollain tapaa läheinen, vaikkemme hyviä ystäviä sinällään olleetkaan. 

Tällä lapsen äidin haudalla (haudattu lähelle oman vanhempani hautaa, joten tulee piipahdettua molemmilla) ei ole lainkaan kiveä vaan ainoastaan se valkoinen perusristi josta nimitarrakin on irronnut. VIimeksi sain sen metsästettyä hieman kauempaa hautuumaalta, jonne oli lennähtänyt. Otin tämän hauta-asian puheeksi lastenkodin ohjaajan kanssa (kun sanoin uusinta visiittiä sopiessamme että käymme nyt myös hautausmaalla), ja kyselin tietääkö hän mitään kivitilanteesta, sanoi ettei tiedä eikä tämmöisiin ilmeisesti saa edes tukea esim. toimeentulon kautta. Nainen on haudattu siis ns. perushautapaikalle, ei uurnalehtoon.

Nyt mietin että mikä olisi edullisin tapa saada tuohon haudalle jonkinlainen nimikyltti? Tuohon ristiin sitä nyt ei varmaan ole järkeä kiinnittää, mutta mihin sitten? Johonkin kompaktiin luonnonkiveen? Osaako joku neuvoa että miten tämmöset asiat yleensä hoidetaan, minäkin toki voisin tuota kiveä metsästää (vai onko näillekin jotkut tarkat säädökset)? Nimikyltti isäni haudalle (uurnalehdon muistokiveen) ei ollut kovin kallis, semmoisen voisin "lahjoittaa", mutta tuo kiinnitys / kiviasia mietityttää, semmoiseen minulla ei ole taloudellisesti rahkeita.. :(

Toki voisin kontaktoida naisen ystäviä (joita en tunne) että jos laitettais joku potti kasaan ja sitä kautta järkättäis risti tai muu. Mutta kun tiedän tuon porukan, tuntuu että olisi varmasti helpointa ja vaivattominta se kivi sinne ite järkätä.. (hän liikkui vähän huonossa seurassa, huumeita jne). 

Kiva jos jollakulla jonkinlaista osviittaa tämänlaisista asioista :) ?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy kirkolta.

Vierailija
2/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy kirkolta.

Tarkoitat varmaan seurakuntaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsittiin tasainen luonnonkivi ja teetettiin siihen kyltti. Vietiin itse haudalle. Ei ole kovin iso, mutta sen kokoinen että saa kyltin kiinnitettyä. Ei maksanut montaa kymppiä kyltin teettäminen.

Vierailija
4/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkeet, joissa hautakiviä valmistetaan tai hiotaan voisivat tietää tähän sopivan ratkaisun.

Olet hyvä ihminen.

Vierailija
5/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksikähän varatonta ei tuhkattu?  Ja siroteltu muistolehtoon?

Vierailija
6/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy kirkolta.

Toki olenkin jo laittanut viestiä tästä meidän hautuumaan toimistoon, josta odottelen vastausta. Aattelin että jos tätä kautta saisi jonkinlaista osviittaa jo etukäteen.

ap

Vierailija
7/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsittiin tasainen luonnonkivi ja teetettiin siihen kyltti. Vietiin itse haudalle. Ei ole kovin iso, mutta sen kokoinen että saa kyltin kiinnitettyä. Ei maksanut montaa kymppiä kyltin teettäminen.

jes, just tämmöistä itsekin uumoilin. Hienoa kuulla, että tämänlainen toteutus voisi onnistua. Tilasitko nimikyltin netin kautta vai jostakin paikallisesta hautaustoimistosta?

ap

Vierailija
8/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksikähän varatonta ei tuhkattu?  Ja siroteltu muistolehtoon?

Itseasiassa, nyt kun mietin järjellä, niin saattaa olla että hänet on tuhkattu ja kyseessä uurnahauta. En osaa sanoa miksi ei ole kuitenkaan siroteltu, mikä tosiaan olisi ollut järkevin ratkaisu.. 

ap

Vierailija
9/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tyttö voi? Sydän särkyi niin 💔 Itse lähes samanlaisessa tilanteessa 

Vierailija
10/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤧

Vierailija
11/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruinaa ennemmin kiviliikkeestä joku pikku laattakivi siihen. Lapsi mukaan kauppaan.

Mutta pitäisi vissiin saada käteisenä rahat? Se on se ongelma. Se on kurjaa, kun huumeet ja viina loppuu.

Vierailija
12/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin tuossa tilanteessa yhteydessä vainajan muihin omaisiin, kuten vanhempiin tai sisaruksiin, ja kysyisin onko heillä suunnitelmia asian suhteen. 

Hienoa, että tuet lasta!

Vierailija
13/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin tuossa tilanteessa yhteydessä vainajan muihin omaisiin, kuten vanhempiin tai sisaruksiin, ja kysyisin onko heillä suunnitelmia asian suhteen. 

Hienoa, että tuet lasta!

Näin toimisinkin, mutta vainajalla ei ole sisaruksia, vanhempia tai muutakaan sukua. Ja kiitos, lapsi on minullekin tärkeä kun ollut tyttäreni parhaita ystäviä jo sieltä 4v ikäisestä (ovat nyt 16), eli "osa kalustoa" jo. Ja olihan tietysti vainajakin sitä myöten minulle tuttu ja läheinen, vaikkei sydänystäväni ollutkaan. Silti nämä lapset yökyläilleet puolen ja toisin, ja aivan ihana oli tämä vainajakin, vaikkakin eli rankan elämän. 

ap

Vierailija
14/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jes, just tämmöistä itsekin uumoilin. Hienoa kuulla, että tämänlainen toteutus voisi onnistua. Tilasitko nimikyltin netin kautta vai jostakin paikallisesta hautaustoimistosta?

ap

Kyltin voi teettää missä vain tehdään kylttejä. Muistaakseni paikallinen suutari kaivertaa kylttejä. 

Vierailija
15/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruinaa ennemmin kiviliikkeestä joku pikku laattakivi siihen. Lapsi mukaan kauppaan.

Mutta pitäisi vissiin saada käteisenä rahat? Se on se ongelma. Se on kurjaa, kun huumeet ja viina loppuu.

Ei näitä tarvitse ruinata, luonnollisesti tuon nimilaatan ostan, jos tosiaan onnistuu niin että saamme luonnonkiven hankittua lasten kanssa itse (metsästä, merenrannasta tai vaikka jonkun tutun puutarhasta tms).

Sit ois ollut pikkasen eri juttu jos olisikin tarvinnut hankkia 2000€ kivi tai maksella luonnonkivelle jotain perustuksia.

ap

Vierailija
16/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kyltin voi teettää missä vain tehdään kylttejä. Muistaakseni paikallinen suutari kaivertaa kylttejä. 

Kappas! pitääpä bongailla noita nimilaattapaikkoja, siis! Kiitos vinkistä!

ap

Vierailija
17/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse löysimme sopivan luonnonkiven peltotien vierestä kotimme läheltä. Tärkeää että yksi puoli on riittävän iso ja tasainen kyltille. Uurna haudattiin samaan hautapaikkaan sukulaisen kanssa ja kivi laitettiin tämän kiven viereen. Reunustimma haudan pyöreillä luonnonkivillä.

Vierailija
18/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautausmaalla voi olla omat sääntönsä siitä, millainen kivi tai muistomerkki ko. paikassa voi olla. Siksi kannattaa odottaa ensin seurakunnan vastausta.

Appivanhempieni haudalla on itse etsimämme luonnonkivi, jossa on kumpaakin varten oma nimilaatta. En nyt enää muista tarkkoja hintatietoja, mutta mistään isoista summista ei ollut kysymys, ja laatan sai kiinnitettyä luonnonkiveen kohtuukustannuksin. Mutta heidän hautansa onkin hautausmaalla alueella, joissa muillakin haudoilla on luonnonkivet. Jollain toisella hautausmaalla ne eivät välttämättä ole sallittuja.

Vierailija
19/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sitten muistaa, että luonnonkiven ottamiseen tarvitsee maanomistajan luvan.

Vierailija
20/29 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kannattaa kysyä myös sosiaalitoimesta, kun lapsi kuuluu nyt heidän vastuulleen. Hautauskuluja varten on mahdollista saada tukea. Lapselle on varmaan nimetty virkaholhooja? Myös seurakunnassa varmaan osaavat auttaa, mistä tukea saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän