Esikoisen äiti kyselee. Millaiset joululahjat päikyn aikuisille oikein pitää antaa?
Olen käsittänyt, että pakko ei ole antaa mitään, mutta kaikki kuitenkin antaa ryhmän aikuisille joululahjat, kullekin oman. Meidän eka vuosi päiväkodissa ja pää lyö ihan tyhjää. Mitä niillä kuuluu antaa lahjaksi, mitä ainakaan ei? Meillä viisi aikuista ryhmään nimettynä eli mitään kalliita lahjoja ei voida antaa.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Omateko kortti on kiva, ja jos välttämättä haluaa antaa jotain enemmän, ja jos se ei ole perheen hyvinvoinnista pois, niin suklaalevy ja keksipaketti kahvihuoneeseen ovat oikein tervetulleita. Toivon, että kukaan ei stressaa lahjoista. Hyvät sanat ja iloiset kohtaamiset vanhempien kanssa ovat sitä tärkeintä, (ei se, tuoko lahjan vai eikö tuo). Hyvää joulunodotusta kaikille!
T. Päiväkodin täti
Täällä vauvapalstalla on monta kertaa päikyn opet vai mitä hoitajia ne nyt onkaan niin kirjoittaneet että lasten tekemät kortit lentää suoraan roskiin ja niitä ei haluta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omateko kortti on kiva, ja jos välttämättä haluaa antaa jotain enemmän, ja jos se ei ole perheen hyvinvoinnista pois, niin suklaalevy ja keksipaketti kahvihuoneeseen ovat oikein tervetulleita. Toivon, että kukaan ei stressaa lahjoista. Hyvät sanat ja iloiset kohtaamiset vanhempien kanssa ovat sitä tärkeintä, (ei se, tuoko lahjan vai eikö tuo). Hyvää joulunodotusta kaikille!
T. Päiväkodin täti
Täällä vauvapalstalla on monta kertaa päikyn opet vai mitä hoitajia ne nyt onkaan niin kirjoittaneet että lasten tekemät kortit lentää suoraan roskiin ja niitä ei haluta.
Voivat he silti teeskennellä ilahtunutta, koska sen kortin tekeminen ja tädille antaminen on lapselle tärkeä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan samanlainen kuin mitä annat bussikuskille, kaupan myyjälle, postinjakajalle, roskakuskille jne.;)
Kukaan näistä et hoida lastani monta tuntia päivässä, joka arkipäivä.
Tajuatko että niille maksetaan siitä?
Oletan sen, että pitää lapset kotona, eikä laita päiväkotiin, on aivan paras lahja. Lämmin sanallinen kiitos myös arvossaan.
Kahvit ja teet vien taukohuoneeseen, kun en kumpaakaan juo. Samoin suklaata tulee niin paljon, että niin yhteiseksi hyväksi. Itse leivottuja en syö, vaikka ajatus onkin hyvä. Mukit, kipot ym vien konttiin jos kukaan sukulainen ei halua. Kortit luen ja heitän roskiin.
Paras lahja on kun haette jouluaaton aattona lapset vähän aiemmin kuin kello viisi iltapäivällä jos mahdollista.
Punaviinipullo on hyvä, tai kuivaa kotimaista: kossupullo.
Jos lahjalinjalle lähdet ja sinulla on useampi lapsi, saat vielä kovasti tätä pohtia.
Lahjat jouluksi ja keväällä
Sitten vielä opettajille. Opettajille vähän kalliimmat. Skumppaa tai lahjakortteja
Ennen kuin katras on kulkenut läpi päiväkodin ja koulun, on lahjoihin mennyt useampi tuhat euroa
Mä veisin mini- joulutähdet vedolta ja pakkaselta suojattuna, ja/tai oman lapsen kanssa leivotut piparisydämet kunkin nimellä varustettuna. Tai pienet kilikellot, joilla voisi kiinnittää jatkossa lapsien huomion.. tai jos on kovin meluisa ja riehakas lapsilauma kovaäänisempi lehmänkello yhteiseksi apuvälineeksi. Lapselliset heijastimet, varapäreet, maalatut kivet joulutervehdyksellä? Luovuutta peliin!
Vierailija kirjoitti:
Jos lahjalinjalle lähdet ja sinulla on useampi lapsi, saat vielä kovasti tätä pohtia.
Lahjat jouluksi ja keväällä
Sitten vielä opettajille. Opettajille vähän kalliimmat. Skumppaa tai lahjakortteja
Ennen kuin katras on kulkenut läpi päiväkodin ja koulun, on lahjoihin mennyt useampi tuhat euroa
No ei todellakaan opettajille alkoholia tai lahjakortteja! Menee helposti lahjonnan puolelle.
T. Ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan samanlainen kuin mitä annat bussikuskille, kaupan myyjälle, postinjakajalle, roskakuskille jne.;)
Tajuatko että niille maksetaan siitä?
Tajuan. Ja tajuan myös, että tekevät rankkaa työtä, aliresursoituna ja alkipalkattuina. Pieni muistaminen jouluna ja keväällä on vähintä, mitä voin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja saa siitä palkkaa. Toivottavasti.
Kuuluuko äitini ns. hoivakotiin toimittaa joku lahjasuklaarasia, jota sitten yrmeät, valtavan kokoiset lähihoitajat syödä mussuttavat siellä lasikopissaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja saa siitä palkkaa. Toivottavasti.
Kuuluuko äitini ns. hoivakotiin toimittaa joku lahjasuklaarasia, jota sitten yrmeät, valtavan kokoiset lähihoitajat syödä mussuttavat siellä lasikopissaan?
Jotkut vievät, mutta jos ovat yrmeitä eikä tee mieli kiittää niin ei sitten tietenkään.
Minä olen aina vienyt taukohuoneeseen jotain koko henkilökunnalle osoitettua kiitoskortin kera, jossa on kiitetty sekä hyvästä hoidosta, päiväkodin johtajaa sujuvasta yhteistyöstä sekä siistijöitä puhtaista tiloista. Päiväkodissa on oma keittiö, ja meidän ipanat tykkää ruuasta, joten sinne olen myös lähettänyt aina oman konvehtirasian ja kiitoskortin maistuvasta ruuasta.
Mieheni oli soitonopettaja. Jouluisin kertyi huonon suklaan lisäksi 4-6 viinipulloa. Kerran jopa pullo halvinta konjakkia. Siinä sitten oli lastemme ja minun joulu pilalla, kun pidetty ope-isi nautiskeli lahjoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Jokaiselle joulukukka, mariskooli ja muumimuki.
Siellähän vasta roisos, leveilee seteleillään!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen viime aikoina vienyt yhteiseksi kaikille aikuisille jotain esim. keksejä, kahvia ja teetä. Nämä kun ei pk:ssa tule talon puolesta vaan työntekijät joutuvat itse kaiken ostamaan.
Ihan ne joutuu omasta pussista muuallakin ostamaan, jos keksiä tai pullaa haluaa kahvihuoneeseen. Monessa paikassa myös kahvit.
Vierailija kirjoitti:
Mä veisin mini- joulutähdet vedolta ja pakkaselta suojattuna, ja/tai oman lapsen kanssa leivotut piparisydämet kunkin nimellä varustettuna. Tai pienet kilikellot, joilla voisi kiinnittää jatkossa lapsien huomion.. tai jos on kovin meluisa ja riehakas lapsilauma kovaäänisempi lehmänkello yhteiseksi apuvälineeksi. Lapselliset heijastimet, varapäreet, maalatut kivet joulutervehdyksellä? Luovuutta peliin!
Mitä itse veisin, sai alapeukkuja 🤭. Taisivat olla liian halpoja.. Ehdotukseni olivat niistä lähtökohdista, missä itse yksinhuoltajana elin. Ei ollut rahaa. Ei edes noihin mini- joulutähtiin, joten meidän joulutervehdyksemme olivatkin aikoinaan sanalliset hyvän joulun toivotukset.
Vai olivatko alapeukut siitä, ettei ehdottamiani vaihtoehtoja saisi kertakaikkiaan antaa? 😁
Itse päiväkodissa työskennelleenä voin sanoa, että itselle parhaita lahjoja on ollut lahjakortit, lasten oma tekemät kortit jossa esim tarina, astiat ja suklaat.
Omalla kohdalla jakoon on mennyt alkoholi ja kukat (en ole kumpikaan -ihminen).
Ei tarvitse antaa, mutta saa antaa, jos on liikaa rahaa millä ostaa.
Ne saa palkan työstään, se riittää lahjaksi meiltä veronmaksajilta.