Miksi mun lapsi ei (aikuisten mielestä) saisi olla yhtään erilainen?
Lapseni on erilainen kuin suuri osa ikäisistään muista lapsista. Hänen kehityksessä on tiettyjä viiveitä, hän on luonteeltaan vähän erikoinen jne. Hän ei kuitenkaan koskaan ole ikävä muille, ei väkivaltainen, ei mitään sellaista, vaan kiltti ja rauhallinen. Ikää viisi, täyttää talvella kuusi. Kehityksen viiveisiin saamme apua terveydenhuollosta eli ne on sillä tavalla hoidossa, vaikka luultavasti säilyy lapsen ominaisuuksina pitkään. Muut lapset pitää meidän lapsesta ja suhtautuu häneen kivasti ja kannustavasti. Silti aikuiset on eripuolilla koko ajan puuttumassa siihen millainen lapseni on ja valittamassa hänestä. Päiväkodin työntekijät, sukulaiset ym. Kuulen aikuisilta jatkuvasti pään pyörittelyä ja valitusta siitä millainen lapseni on. Tullut ihan olo, että ei kelpaa ollenkaan ja on viallinen. Eikä todellakaan saa olla sellainen kuin on. Mutta en minä voi häntä muuttaakaan. Miksi lapsi ei aikuisten mielestä saa olla sellainen kuin on?
Kommentit (86)
Millaista kommenttia kuulet päiväkodin työntekijöiltä vai tarkoitatko HOJKS kuntoutussuunnitelmapalautetta, jossa toki viitatataan siihen mikä on lapsen kehityksen taso ja mitä taitoja sinun lapsesi kanssa harjoitetaan.
Itselläni kehitysviiveinen lapsi (puheen tuotto ja ymmärrys) ja en ole asiaan törmännyt. Päinvastoin usein ystäviltä kuulee kuinka paljon puhe on parantunut ja selkiytynyt.
Anna käytännön esimerkki siitä, miten lapsesi herättää paheksuntaa. Muuten olet vain trolli.
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään terveydenhuollon apua ei riitä. Lapsi tarvitsee erityistä tukea päiväkodissa ja koulussa! Anna nyt hyvä ihminen muiden auttaa lastasi!
Valitus ei ole auttamista vaan auttamatta jättämistä.
Jospa eivät ota tosissaan että on joku diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien ei pidä kasvattaa lapsestaan ongelmaisia ransuja.
Mun isä on oikeisto lainen ja äiti kuin Päivi Räsänen 2.0 eli himo uskovainen ja puhui joka päivä miten oksettavia on lesbot ja homot ja kappas vaan mä oon trans ja synnyin sellaisena ja jo taaperona ihmettelin sukupuoltani, kun se ei ollut sitä mitä koin.
Ei se kasvatus vaikuta siihen yhtään mitenkään ja jos vaikuttaa, niin sitten voi kai sanoa, että se on vanhempieni vika.
Mitäs olivat niin ehdottomia.
Psykologia sinä tarvitset, etkä leikkuuveistä.
Kiitos olen käynyt psykiatrilla
Tiesitkö, että trans ihminen joutuu käymään läpi testit, jossa pois suljetaan psykoosi ja skitsofrenia.
Ja psykologi antaa terapiaa muttei voi antaa di
ÄO 130 mutta oikeinkirjoitus on onnistu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ammattilaiset ovat huolissaan puutteellisista opoimisvalmiuksista ja ilmaisseet, että tuen tarvetta on. Mikä asiassa on vaikeaa hyväksyä?
Se, että me ollaan otettu vastaan kaikki tuki mitä on annettu, koko ajan saadaan apua terveydenhuollosta. Ei ole olemassa mitään enempää tukea mitä voitaisiin saada. Eli on tehty se mikä on voitu ja tehdään koko ajan se mikä on mahdollista. Silti ei kelpaa, silti valitetaan ja kauhistellaan. Eikä siis vain päiväkodin ammattilaiset vaan sukulaiset myös. Ap
Olette rasite yhteiskunnalle. Siinä sinulle vastaus, miksi suhtautuminen on nihkeää. Ei kiinnosta maksella vajakkien hoidoista ja ylimääräisestä tuesta.
Niin, aina kannattaa olla sarkastinen ja aggressiivisen ivallinen. Sillä voittaa muut helposti puolelleen.
No jos ei tavallinen, rauhallinen keskustelu muuta asiaa miksikään, eikä jaksaisi enää vääntää sitä samaa asiaa samojen ihmisten kanssa, niin ehkä ainoa keino on saada ne muut tukkimaan naamavärkkinsä asiasta. Jokainen meistä on omanlaisensa, ja minä olen sellainen, että jos normaali puhe ei mene perille, enkä jaksa käydä samaa keskustelua läpi uudestaan ja uudestaan ja uudestaan, vaihdan tapaa millä itse näiden jankkaajien kanssa toimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ammattilaiset ovat huolissaan puutteellisista opoimisvalmiuksista ja ilmaisseet, että tuen tarvetta on. Mikä asiassa on vaikeaa hyväksyä?
Se, että me ollaan otettu vastaan kaikki tuki mitä on annettu, koko ajan saadaan apua terveydenhuollosta. Ei ole olemassa mitään enempää tukea mitä voitaisiin saada. Eli on tehty se mikä on voitu ja tehdään koko ajan se mikä on mahdollista. Silti ei kelpaa, silti valitetaan ja kauhistellaan. Eikä siis vain päiväkodin ammattilaiset vaan sukulaiset myös. Ap
Olette rasite yhteiskunnalle. Siinä sinulle vastaus, miksi suhtautuminen on nihkeää. Ei kiinnosta maksella vajakkien hoidoista ja ylimääräisestä tuesta.
No mitä sä sitten enää tässä maailmassa teet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään terveydenhuollon apua ei riitä. Lapsi tarvitsee erityistä tukea päiväkodissa ja koulussa! Anna nyt hyvä ihminen muiden auttaa lastasi!
Tietenkin annan. Hän saa kaiken tuen mitä tarjolla vain on. Ap
Taidatte tulla aika kalliiksi yhteiskunnalle...eikö hävetä?
Mikä sulla on hätänä?
Mun naapurin lapsi on vähän "erityinen". Mun lapset eivät tykkää leikkiä hänen kanssaan, kun hän pilaa kaikki leikit määräilyllään. Huutaa kunnes saa tahtonsa läpi. Jos/kun tulee meillä käymään, ei tajua lähteä pois. Jouduttu soittamaan kotiin, että taaskaan tämä ei lähde täältä. Ihan siis sovittu vanhempien kanssa aikataulu. Ihan pokkana lällättää kun komennan, että hänen ei tarvitse mua totella, koska en ole hänen äitinsä.
Ihan joo kiltti, periaatteessa, mutta hiton raskas tapaus. Sääliksi käy vanhempiaan.
Olet oikeassa ja ihan samaa ihmetellyt. Aikuiset ovat hyvin rajoitteisia ja suvaitsemattomia, toisin kuin lapset. Lapsille muiden erilaisuus on ihan ok. eikä he edes kiinnitä siihen mitään huomiota, toisin kuin aikuiset.
Lapseni oli päiväkodissa tukilapsena erityislasten ryhmässä ja voi sitä ihmettelyä ja päivittekyä aikuisten taholta, vaikka lapset eivät siitä itse tehneet mitään numeroa ja lapsestani hyviä pitkäaik. ystäviä ja lapseni oppi viittomakielen.
Joidenkin aikuisten käytös on tosi ennakkomuuloista, rajoitteista ja suvaitsematonta ja siksi jaksaa ihmetyttää, kun ihmisten erilaisuus on kuin veteen piirretty viiva.
Pyydä niiltä kauhistelijoilta ihan konkreettisia esimerkkejä, että mitähän sinun pitäisi asialle tehdä. Vaihtaa lapsen pää jonkun toisen lapsen päähän? Lopettaa lapsi ja tehdä vähemmän epäonnistunut yksilö tilalle? Kutsua paikalle noitatohtori kun länsimainen lääketiede ei taikaiskusta lasta paremmaksi saa?
🤣
Oletko näille henkilöille kertonut että tuollainen arvostelu ei ole kivaa tai asiallista. Ottaisin ihan reilusti puheeksi. Jos ei mene sillä perille niin sitten jo ärähtäisin kunnolla. Ja välttelisin tuollaisia sukulaisia. Päiväkodissa sitten valitusta ylemmälle taholle. Ei tee hyvää lapselle, jos hän tuota kuulee. Lannistaa entisestään ja sitten ei ainakaan opi.
Ei aikuinenkaan saisi aikuisten mielestä olla erilainen. Ei rajoitu lapsiin.
Vierailija kirjoitti:
Näytä niille paprut diagnoosista
Diagnoosit ovat niin suosittuja juuri siksi, että ne vapauttavat vastuusta.
Vierailija kirjoitti:
Siis minä olen kohta 43 v. ja koko elämäni ajan ovat aikuiset valittaneet että "on vääränlainen, pitäisi olla toisenlainen", mutta ikinä ei ole selvinnyt että minkälainen minun sitten pitäisi oikein olla että kelpaa?
Minä myös, jo 50v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minä olen kohta 43 v. ja koko elämäni ajan ovat aikuiset valittaneet että "on vääränlainen, pitäisi olla toisenlainen", mutta ikinä ei ole selvinnyt että minkälainen minun sitten pitäisi oikein olla että kelpaa?
Minä myös, jo 50v
Minä myös, jo 56v
Se on vain yksi keskustelu, ap:n tilanne kuulostaa non stop valitukselta.