Miksi mun lapsi ei (aikuisten mielestä) saisi olla yhtään erilainen?
Lapseni on erilainen kuin suuri osa ikäisistään muista lapsista. Hänen kehityksessä on tiettyjä viiveitä, hän on luonteeltaan vähän erikoinen jne. Hän ei kuitenkaan koskaan ole ikävä muille, ei väkivaltainen, ei mitään sellaista, vaan kiltti ja rauhallinen. Ikää viisi, täyttää talvella kuusi. Kehityksen viiveisiin saamme apua terveydenhuollosta eli ne on sillä tavalla hoidossa, vaikka luultavasti säilyy lapsen ominaisuuksina pitkään. Muut lapset pitää meidän lapsesta ja suhtautuu häneen kivasti ja kannustavasti. Silti aikuiset on eripuolilla koko ajan puuttumassa siihen millainen lapseni on ja valittamassa hänestä. Päiväkodin työntekijät, sukulaiset ym. Kuulen aikuisilta jatkuvasti pään pyörittelyä ja valitusta siitä millainen lapseni on. Tullut ihan olo, että ei kelpaa ollenkaan ja on viallinen. Eikä todellakaan saa olla sellainen kuin on. Mutta en minä voi häntä muuttaakaan. Miksi lapsi ei aikuisten mielestä saa olla sellainen kuin on?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän vaikea ottaa kantaa, kun et kerro tarkemmin mitä asioita melkein 6-vuotiaasi ei osaa.
Jos ei osaa solmia kengännauhojaan, niin aikuiset nipottavat tyhjästä. Jos ei osaa omatoimisesti käydä vessassa, niin ihmettely on aiheellista.
Mutta jos aapeen lapsi kerran saa apua terveydenhuollosta niihin kehitysviiveisiin, niin mitä järkeä päiväkodin aikuisten ja mummon on asiaa ääneen ihmetellä ja valittaa?
Ei olekaan järkeä, mutta jos tuolta pohjalta asennoidut, ei kenenkään ole järkeä kirjoittaa tähän ketjuun mitään. Silti ap avasi tämän ketjun, joten selvästikään vastauksesi ei riitä hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Eli ammattilaiset ovat huolissaan puutteellisista opoimisvalmiuksista ja ilmaisseet, että tuen tarvetta on. Mikä asiassa on vaikeaa hyväksyä?
Se, että me ollaan otettu vastaan kaikki tuki mitä on annettu, koko ajan saadaan apua terveydenhuollosta. Ei ole olemassa mitään enempää tukea mitä voitaisiin saada. Eli on tehty se mikä on voitu ja tehdään koko ajan se mikä on mahdollista. Silti ei kelpaa, silti valitetaan ja kauhistellaan. Eikä siis vain päiväkodin ammattilaiset vaan sukulaiset myös. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No millaista lapsen käytös on?
Käytös hänellä on ihan hyvää, ei tee pahaa kenellekään. Ap
Onko tämä myös muiden kokemus asiasta?
Valittavat siitä miten ei osaa sitä eikä tätäkään, miten ei uskalla sitä eikä tätäkään, ei pärjää siinä eikä tässä. Ja sitten kauhistelua päälle, että miten se tommonen oikein on. Ap
Päiväkodista pitää tuoda ne huolet julki, kertoa juurikin siitä mitä lapsi osaa ja mitä ei. Mutta heidän kanssaan pitäis pystyä keskustelemaan miten niitä ongelmia ratkotaan. Jos näin ei ole niin ota itse asia puheeksi. Lapsen pitää saada tarpeeksi tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valittavat siitä miten ei osaa sitä eikä tätäkään, miten ei uskalla sitä eikä tätäkään, ei pärjää siinä eikä tässä. Ja sitten kauhistelua päälle, että miten se tommonen oikein on. Ap
Päiväkodista pitää tuoda ne huolet julki, kertoa juurikin siitä mitä lapsi osaa ja mitä ei. Mutta heidän kanssaan pitäis pystyä keskustelemaan miten niitä ongelmia ratkotaan. Jos näin ei ole niin ota itse asia puheeksi. Lapsen pitää saada tarpeeksi tukea.
Hän saakin siellä tukea, kuulemma enempää tukea ei voida tarjota. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen käytös ei kuulosta ammattilaisen käytökseltä, vaan kouluttamattoman tietämättömän ihmisen tolloudelta.
Veikkaan, että tässä on kyse vasukeskustelusta 🤔
Pelkästään terveydenhuollon apua ei riitä. Lapsi tarvitsee erityistä tukea päiväkodissa ja koulussa! Anna nyt hyvä ihminen muiden auttaa lastasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien ei pidä kasvattaa lapsestaan ongelmaisia ransuja.
Mun isä on oikeisto lainen ja äiti kuin Päivi Räsänen 2.0 eli himo uskovainen ja puhui joka päivä miten oksettavia on lesbot ja homot ja kappas vaan mä oon trans ja synnyin sellaisena ja jo taaperona ihmettelin sukupuoltani, kun se ei ollut sitä mitä koin.
Ei se kasvatus vaikuta siihen yhtään mitenkään ja jos vaikuttaa, niin sitten voi kai sanoa, että se on vanhempieni vika.
Mitäs olivat niin ehdottomia.
Psykologia sinä tarvitset, etkä leikkuuveistä.
Kiitos olen käynyt psykiatrilla
Tiesitkö, että trans ihminen joutuu käymään läpi testit, jossa pois suljetaan psykoosi ja skitsofrenia.
Ja psykologi antaa terapiaa muttei voi antaa diagnoosia ja psykiatri on siis erikoislääkäri ja ainoastaan lääkäri voi antaa diagnooseja ja määrätä lääkkeitä.
Taitaa sua ärsyttää ku tällainen luonnon oikku on fiksumpi kuin sinä mun äo on 130 mitäs siihen sanot juntti? Olen myös autisti, mutta en hullu enkä tyhmä . Ja en ole käynyt leikkauksissa ja PS maksoin itse omat lääkäri matkat 500€, vaikka oisin voinu hakea ne kelasta .
Joten älä huoli sinun verorahoilla ei ole rajoitettu minun hoitoja !.
Ja kiitos kysymystä voin paremmin ja elän normaalia elämää ja olen myös wokea vastaan mitä vähemmän asiasta puhutaan sen parempi ja lapsille ei tarvitse puhua ollenkaan, mutta syrjintä ja rasismi mitä sinä teet on väärin
Senkin trans foobikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ammattilaiset ovat huolissaan puutteellisista opoimisvalmiuksista ja ilmaisseet, että tuen tarvetta on. Mikä asiassa on vaikeaa hyväksyä?
Se, että me ollaan otettu vastaan kaikki tuki mitä on annettu, koko ajan saadaan apua terveydenhuollosta. Ei ole olemassa mitään enempää tukea mitä voitaisiin saada. Eli on tehty se mikä on voitu ja tehdään koko ajan se mikä on mahdollista. Silti ei kelpaa, silti valitetaan ja kauhistellaan. Eikä siis vain päiväkodin ammattilaiset vaan sukulaiset myös. Ap
Ilmeisesti tuki ei vielä ole alkanut kaikessa näkymään ulospäin. Siksi näkyy vielä huomautettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään terveydenhuollon apua ei riitä. Lapsi tarvitsee erityistä tukea päiväkodissa ja koulussa! Anna nyt hyvä ihminen muiden auttaa lastasi!
Tietenkin annan. Hän saa kaiken tuen mitä tarjolla vain on. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tuki ei vielä ole alkanut kaikessa näkymään ulospäin. Siksi näkyy vielä huomautettavaa.
Ehkä ei näy ulospäin, mutta minkä minä sille voin. Enempää tukea ei kuulemma ole missään tarjolla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa alkaa vaatia sitä tukea enemmän, tuo et enemmän tukea ei voida antaa on valhe, ei haluta antaa on tosiasia. Mutta lapsella on oikeus saada vaikka oma avustaja sinne päiväkotiin jos ongelmat sen vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien ei pidä kasvattaa lapsestaan ongelmaisia ransuja.
Mun isä on oikeisto lainen ja äiti kuin Päivi Räsänen 2.0 eli himo uskovainen ja puhui joka päivä miten oksettavia on lesbot ja homot ja kappas vaan mä oon trans ja synnyin sellaisena ja jo taaperona ihmettelin sukupuoltani, kun se ei ollut sitä mitä koin.
Ei se kasvatus vaikuta siihen yhtään mitenkään ja jos vaikuttaa, niin sitten voi kai sanoa, että se on vanhempieni vika.
Mitäs olivat niin ehdottomia.
Psykologia sinä tarvitset, etkä leikkuuveistä.
Kiitos olen käynyt psykiatrilla
Tiesitkö, että trans ihminen joutuu käymään läpi testit, jossa pois suljetaan psykoosi ja skitsofrenia.
Ja psykologi antaa terapiaa muttei voi antaa di
Ei ole 130 ÄO:si ainakaan opettanut sinua kirjoittamaan oikein.
Ei kehossasi ole mitään vikaa. Sinä kärsit kehodysforiasta. Se on pään sisäinen ongelma, joka ei muutu sillä että uskot sukupuolesi olevan väärä.
Ihmiset vierastaa erilaisuutta, se on yksi meillä yhä olevista alkukantaisista vaistoistamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä niiltä kauhistelijoilta ihan konkreettisia esimerkkejä, että mitähän sinun pitäisi asialle tehdä. Vaihtaa lapsen pää jonkun toisen lapsen päähän? Lopettaa lapsi ja tehdä vähemmän epäonnistunut yksilö tilalle? Kutsua paikalle noitatohtori kun länsimainen lääketiede ei taikaiskusta lasta paremmaksi saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ei näy ulospäin, mutta minkä minä sille voin. Enempää tukea ei kuulemma ole missään tarjolla. Ap
Et mitään. Mutta ymmärrät varmaan, että sellainen joka näkyy myös huomataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran kun valitus alkaa, niin kysyt rauhallisesti millaista tukea lapselle tarjotaan päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se saa heidät tuntemaan itsensä vähän paremmiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä niiltä kauhistelijoilta ihan konkreettisia esimerkkejä, että mitähän sinun pitäisi asialle tehdä. Vaihtaa lapsen pää jonkun toisen lapsen päähän? Lopettaa lapsi ja tehdä vähemmän epäonnistunut yksilö tilalle? Kutsua paikalle noitatohtori kun länsimainen lääketiede ei taikaiskusta lasta pare
Niin, aina kannattaa olla sarkastinen ja aggressiivisen ivallinen. Sillä voittaa muut helposti puolelleen.
mikäli esim. rauhallisuus ei ole mikään hyve vaan mellastaminen ja muista peen kjaiuhaminen ties vaikka kehnon kasvattajan ohjaamana, ei se rauhallinen kauaa jaksa olla uhri vaan laittaa mellastajalle luu n kurkkuun!