Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintöä odotellessa

Vierailija
09.11.2024 |

Kehtaako kukaan muu myöntää, että miettii tavaroita, joita tulee saamaan perinnöksi?

Esim. meillä on yksi ruma lipasto, enkä ole ostanut sen tilalle uutta, kun joskus siihen on tulossa tietty lipasto, joka on nyt isälläni. Äitini on jo kuollut, mutta hänen korunsa ovat edelleen isälläni. Joitain niistä haluan ottaa käyttöön, kun  omaisuus siirtyy minulle ja lapsilleni (testamentti on). Jotkut taide-esineet löytävät myös meiltä paikan.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei voi periä vanhempiesi omaisuutta eli perintö menee toiselle vanhemmalle tai sisarellesi: : Ehdoitta luopuminen tarkoittaa, että luopumisen seurauksena perintö määräytyy kuten luopuja olisi kuollut ennen perittävää. Luopuvan perillisen perintöosuus jakaantuu lakisääteisen perimysjärjestyksen mukaisesti. Jos luopujalla on lapsia, perintö menee heille. Jos ei ole lapsia, perintö menee luopujan vanhemmille. Jos ei ole vanhempia, perintö menee luopujan sisaruksilla ja niin edelleen.

Vierailija
22/63 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä. Itseasiassa haluaisin luopua perinnöstä ja olin niin aikonut sisareni hyväksi kunnes tajusin ettei se onnistu. Jos luopuisin menisi perintöni miehelleni koska meillä ei ole lapsia. Jos haluaisin sisareni saavan osuuteni laskettaisiin se lahjaksi ja joutuisin maksamaan perintöveron kuitenkin sekä sisareni lahjaveron. Ihan kahelia sanon minä

Mitä sä höpiset! Jos luovut perinnöstä, niin se ei todellakaan mene miehellesi. Luovuttuasi perinnöstäsi se jaetaan muiden perillisten kesken ja niihin ei miehesi kuulu.

Mitä ihmettä trollaat?! Aviopuolisot perivät toisensa, jos lapsia ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä mietin ja sitä riitaa mikä siitä tulee siskon kanssa koska sen narsistin elämäntehtävä ei ole muuta tehdä kuin minulle paha olo. 

Tai sinun elämäntehtäväsi on prosessoida itsellesi pahaa oloa siskosi tekemisistä huolimatta, teki hän sitten hyvää tai pahaa.

Kun sinua tervehditään kohteliaasti, jäät luultavasti miettimään, että mitähän se tuollakin tarkoitti.

Vierailija
24/63 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin lähinnä kiinteistöä. Isä kovaan ääneen testamenttasi koko perintönsä vain yhdelle sisaruksista. Odottelen lähinnä ahdistavaa perinnönjakoa.

Vierailija
25/63 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan tossa vaan jää välistä se et lakisääteisen perijä on puoliso jos lapsia ei ole ei sisaret. Vasta jos puolisoakaan ei ole niin sisaret perivät

Vierailija
26/63 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Lapsettomat avioparit perivät toisensa

Omaisuuden joka heillä toisen kuollessa on. Toisen eläessä ei kuitenkaan peri toiselta mitään.

Vierailija
27/63 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä. Itseasiassa haluaisin luopua perinnöstä ja olin niin aikonut sisareni hyväksi kunnes tajusin ettei se onnistu. Jos luopuisin menisi perintöni miehelleni koska meillä ei ole lapsia. Jos haluaisin sisareni saavan osuuteni laskettaisiin se lahjaksi ja joutuisin maksamaan perintöveron kuitenkin sekä sisareni lahjaveron. Ihan kahelia sanon minä

Mitä sä höpiset! Jos luovut perinnöstä, niin se ei todellakaan mene miehellesi. Luovuttuasi perinnöstäsi se jaetaan muiden perillisten kesken ja niihin ei miehesi kuulu.

Toisen kuollessa kyllä, mutta ei voi periä, jos toinen on vielä elossa.

Vierailija
28/63 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi isäsi säilyttää äitisi koruja ap? Mikset pyydä niitä itsellesi? Siinä voi vielä muistisairauden tullessa käydä niin että isäsi lahjoittaa ne eteenpäin.

Vierailija
29/63 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi pyhä yksinkertaisuus!

Vierailija
30/63 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastikko sä kuvittelet että jos sun potenttiaalinen sisar kuolis joka ois naimisissa et sä perisit sen eikä se puoliso? Tai jos sä oisit naimisissa ja puolisos kuolis et sen onaisuus menis sen sisarille eikä sulle? Höpsistä nyt

Vierailija
31/63 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan tossa vaan jää välistä se et lakisääteisen perijä on puoliso jos lapsia ei ole ei sisaret. Vasta jos puolisoakaan ei ole niin sisaret perivät

Puoliso peri toiselta puolisolta mitään, jos molemmat ovat vielä elossa.

Vierailija
32/63 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastikko sä kuvittelet että jos sun potenttiaalinen sisar kuolis joka ois naimisissa et sä perisit sen eikä se puoliso? Tai jos sä oisit naimisissa ja puolisos kuolis et sen onaisuus menis sen sisarille eikä sulle? Höpsistä nyt

Esimerkkitapauksessa henkilö on vielä elossa ja luopumassa saamastaan perinnöstä. Silloin ei aviomies peri mitään.

Vierailija
33/63 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei menisi.

Jos luovut perinnöstä, perintö jaetaan perintökaaren mukaan SITEN KUIN OLISIT KUOLLUT ENNEN PERITTÄVÄÄ. Näin siis miehesi ei saisi mitään tämän vainajan perinnöstä vaan se menee kokonaan siskollesi.

Vierailija
34/63 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin perivät mutta perinnöstä luovuttaessa sitä perintö-osuutta ei VYÖRYTETÄ eteenpäin vaan luopujaa kohdellaan kuten kuollutta perinnön tarkastelussa. Kuollut ei voi periä, joten puoliso ei voi periä "kuollen" osuutta perinnöstä. Eli jos AP luopuu perinnöstä EI OLE mitään perintöosuutta mikä voisi mennä puolisolle.

Vierailija
35/63 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolinpesän tyhjentäminen on kyllä aika hurja homma. Äitini jäämistössä oli kaikenlaista kolmelta sukupolvelta. Ei ollut mitään paikkaa minne laittaa tavaroita - huonekaluja - joten kaikesta piti vaan päästä eroon. Mulla on jokunen 'erityinen' astia, peili, kaksi jalkalamppua. Antiikkituolin ja kristalliset kattokruunut annoin kierrätyskeskukseen ihan vastikään. Jokusen 'jännän' vanhan kirjan jätin itselleni - muut panin menemään. 'Käytöksen kultainen kirja' on kuulema sukulaisemme kirjoittama. Kirja Albert Edelfeltin kirjeistä vuosisadan vaihteesta on sellainen, että sen sivuja ei edes oltu avattu veitsellä kuten ennen piti ja oletan että se on ehkä tullut meille lahjana, koska ei ole luettu ja on numeroitu kappale. Kun rupesin sitä avaamaan niin avautui mielenkiintoinen juttu, jossa pystyin yhdistämään isoäidiltäni 1970 perintönä saamani korun ja hienon, pienen puisen kirstun Aurora Karamziniin, joka on samaa sukua kuin isoäitini ja siis tietysti minäkin. Koru on lojunut laatikossa kaikki vuosikymmenet ja kirstussa on varmaan säilytetty tärkeitä kirjeitä (naiselta naiselle?) - mitäs muuta. Mitään kirjeitä ei minulle kuitenkaan tullut ja kirstusta on avain poissa ja sen upea metallilukko on rikottu poraamalla reikä lukon yläpuolelle. Näin ollen perintöä siivotessa voi ihmisiltä mennä hukkaan ties mitä infoa, joka on jollakin tavalla arvokasta perintöä, vaikka ei ole oikeastaan mitään tavaraa. Valokuvat ja kirjeet pitää kaikki käydä läpi eikä vaan panna roskiin. Postimerkeillä ei juuri ole arvoa ja siis vaikea niistäkin päästä eroon, mutta saattavat kertoa jotain tarinaa. Perin jokusen sormuksen äidiltäni, mutta ne ovat liian hienoja käytettäväksi nykymaailmassa ja niissä piireissä joissa liikun. Kamalaahan se on jos nekin joskus päätyvät romukullaksi! Niiden oikeaa arvoa on vaikea saada tietää mistään - näissä asioissa luuraa aina kusetuksen mahdollisuus ihan kaikkialla. VAIKEETA ON!

Vierailija
36/63 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Kuullostaa ahneelta ja julmalta mutta olen jo suunnitellut jo kaiken valmiiksi kun papasta aika jättää. Ostan oman talon tai rivitalo osakkeen. Päivitän ehkä auton vieläkin uudempaan tai maksan loppuvelan pois jos sitä on silloin vielä jäljellä. Perin myös äitini jossain vaiheessa ja hänen osakkeestaan jäävillä rahoilla saan ehkä maksettua koko silloisen asuntolainan pois.

Vierailija
37/63 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nämä perintöasiat ovat aina näin vaikeita? Joku sanoo yhtä, toinen toista eikä kukaan tunnu tietävän mutta kaikki ovat varmoja... 

Vierailija
38/63 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa ajatus kaikesta hävitettästä. Mitään tavaraa emme halua itsellemme. 

Tilttaa kuolinpesien tyhjentäjä tai pistäkää muutaman päivän kirppari pystyyn ja loput konttiin tai kaatopaikalle tai sitten tilataan suoraan roskalavalle pihalle.

Vierailija
39/63 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kuullostaa ahneelta ja julmalta mutta olen jo suunnitellut jo kaiken valmiiksi kun papasta aika jättää. Ostan oman talon tai rivitalo osakkeen. Päivitän ehkä auton vieläkin uudempaan tai maksan loppuvelan pois jos sitä on silloin vielä jäljellä. Perin myös äitini jossain vaiheessa ja hänen osakkeestaan jäävillä rahoilla saan ehkä maksettua koko silloisen asuntolainan pois.

Tai sitten kuolet ennen heitä, elämästä ei ikinä tiedä. 

Vierailija
40/63 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perivät sen, mitä toisella on kuollessaan. Jos on luopunut perinnöstä, niin se ei siirry omaan omistukseen eikä sen jälkeen voi siirtyä puolisolle. Jos henkilö kuolee ennen vanhempiaan, niin puoliso ei tule hänen tilalleen perijäksi, vaan lapset tai jos näitä ei ole, niin sisarukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän