Vanhempien työpoissaolot lasten takia
Joo, oon duunissa firmassa jossa on 8 työntekijää. Meitä oli 7 mutta pomo palkkasi yhden lisää tammikuussa. Silti on kiire ja sori nyt vaan mutta miks helvetissä työhaastattelussa ei saa selvittää onks lapsia tai aikooko niitä tehdä? Tää uusi työntekijä on ihan ok mutta kun hän on käytännössä joka toinen viikko 2 päivää saikulla kun laps on kipee eikä päiväkotiin saa viedä. Oikeesti ! Tuntuu olevan varsin herkkä pienokainen sairastaan, ikävää tietenkin. Mutta siis niin, pienissä firmoissa poissaolot kaatuu toisten niskaan ja miks ei vois vähän valkata duunareita ikäänkuin ennakoivasti? Mutta kun ei saa nykyään kysyy mitään tollasta, eikä sitäkään saa kysyy että maistuuko rouvalle alkoholi tai ootko miten terve muuten. En tiiä, väsyttää ja ketuttaa vaan, ei mulla muuta.
Kommentit (78)
Päiväkodit ovat oikeita tautihautomoita
Säälittää kun vievät penet lapsensa niihin sairastamiskierteeseen
Ja kelvottomimmat äidit vievät vaikka ovat itse kotona hoitamassa pienempää sisarusta, en ymmärrä
"Potkulaki on käsittelyssä."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1bc5a9d0-ce8d-4355-a05a-447ad9aaf…
Vierailija kirjoitti:
Tee itsekin lapsia, jos käy noin kateeksi.
Ei se kateutta ole jos toisten poissaolot ärsyttää, lasten tai näiden vanhempien omien poissaolojen takia. Tottakai se ärsyttää, jos joku on pois useasti ja työt kasautuu sille, joka on useimmiten töissä. Ei siinä yleensä olla kateellisia kylläkään. Ei kaikki harmittelu tai jopa vihaisuus ole kateutta. Ja ainakin itselleni oli yksi hailee oliko se työkaveri pois oman vai lasten sairauden takia. Ihan samalla tavalla ne häiritsee, jos niistä koituu tuplatyöt.
Tietenkin teoriassa se, jolla lapsia on enemmän pois, mutta ei aina. Onhan monet aikuiset hyvin eritavalla pois omien sairauksien takia, toiset paljon, toiset vähän, toiset syystä ja toiset ilman syytä.
Esim. Itse olin aikoinaan usein lasten takia pois mutta omia sairaiksia tosi vähän, joten yhteensä poissa saman verran kun moni, joka ei taas ollut lasten takia pois.
Tietenkin ensisijaisesti työnantajan vika, jos poissaolot liikaa kuormittaa muita työntekijöitä, mutta lyhyet poissaolot voivat olla todella hankala paikata sijaisilla, joten ei ehkä niin helppo korjata sieltäkään puolelta.
Ei voi mitään. En minäkään palkkaisi pieneen firmaan mahdollisia poissaolijoita hehheh. Tietenkään lapsettomien osalta niistä poissaoloista ei aina voi tietää. Ihan uteliaisuuttani haluisin tietää meneekö muuten työntekijän sairaudet kokonaan firman piikkiin jos ei pitkiä ja yhtäjaksoisia eli vaikka joka kuukausi 2 x 3 päivää?
Ja jos joku haluaa hokea niitä: Ei sille mitään voi, jos on sairas ja missä ihmisläheisyys, niin haluaisin nähdä tuon tyypin ilmeet kun olisi itse pyörittämässä 5 hengen firmaa ja 2 jatkuvasti saikulla. Ja Huom melko huonosti pyörivää firmaa.
No silloinhan ei kannattaisi olla firmaa ollenkaan. Näin on ei kannatkaan ellei ole sen verran tuottoa, että ei olisi varaa tuollaisiin tavallaan ylimääräisiin kuluihin, joita ei aina ole mutta jos huonosti käy niin on.
Vierailija kirjoitti:
Ja kelvottomimmat äidit vievät vaikka ovat itse kotona hoitamassa pienempää sisarusta, en ymmärrä
Kelvoton nainen ei synnytä lapsia. Kelvoton äiti käy työssä. Kelvoton äiti on poissa työstä lapsen sairauden takia. Kelvoton äiti on työtön, kotona makaamassa ja elätyttää itsensä ja lapsensa kelvollisilla kansalaisilla. Kelvottomin äiti vie päiväkoti-ikäisen hoitoon, vaikka hoitaa kolmatta kuukautta lähes nukkumatta koliikki vauvaa kotona. Kelvoton äiti vie lapsen varhaiskasvatukseen, jotta lapsi saa ikäistään seuraa ja virikkeitä ja vaikkapa viskari/eskari taidoissa ei putoa kärryiltä. Mutta konservatiivinen, kristitty kotiäiti se on ainoa kelvollinen äiti ja ainoa äitiyteen oikeutettu.
Minulla on ainakin huono omatunto aina kun lapset ovat kipeitä, myöskään etätyöt eivät aina onnistu, koska varsinkin 2v tarvitsee vielä jatkuvaa valvontaa. Koskaan en ole turhaan pois. Valitettavasti myös usein ne pöpöt saa itse, vaikka kuinka yrittää desinfioida paikkoja ja pestä käsiä. Syksy om aina pahinta aikaa, kun palataan kesälomilta.
Päiväkodista myös soitetaan todella herkästi hakemaan pois, välillä niinkin että omasta mielestäni lapsi olisi sinne voinut jäädä. On myös todella tarkkaa, kuinka pian kuumeen tai oksentelun jälkeen päiväkotiin saa palata. Neljä päivää ihan laki määrää, että pitää saada olla pois, meillä sen jälkeinen aika menee palkattomana tai lomista. Itseäni ei häiritse muiden poissaolot, omat lähinnä.
Kyllä niitä saikuttajia löytyy ihan muistakin kuin pienten lasten vanhemmista. Riippuu ihan tapauksesta. Meillä se sattuu olemaan reilusti ylipainoinen, joka saanut elintavoillaan kerättyä kaikki elintapa sairaudet. Tai sitten erityisherkät, jotka jäävät matalalla kynnyksellä saikulle, jos on vähän huonosti nukuttu yö.
Omat päiväkoti ikäiset lapset on sen 2-3 kertaa vuodessa olleet kipeinä eli muutama viikko vuodessa. Ei suinkaan joka toinen viikko
Oottakaapa sitä aikaa kun nämä nykynuoret tulee työelämään, heistä joka toinen on nepsy, erityisherkkä, mt-taustaa jne. Saikkuja voi olla näistä syistä tai olla olematta, mutta väistämättä työelämä ja työkaverit joutuu sopeutumaan että näistä saadaan työntekijöitä. Muutaman olen jo viime vuosina nähnyt, työpaikka ei vielä ole sopeutunut eikä näistä nykyisenmittaisella koulutuksella ja nykyisellä tehomiehityksellä tullut työntekijöitä. Oltiin sitten vähemmällä työntekijämäärällä.
Turha alapeukuttaa, tosiasia ja ainakin isommilla yrityksillä jo tiedossa ja suunnittelussa miten tästä nepsy-haasteesta selvitään. Eikä toki tarvi olla edes nepsy, nuoret tulee kesätöihin nykyään ilman mitään työelämätaitoja vasta täysi-ikäisinä kun ennen lähes jokaisella oli jo siinä vaiheessa kesätyökokemusta monelta kesältä eikä heitä oltu pidetty pumpulissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n työnantaja voisi selvittää, että miksi toinen vanhempi ei hoida kipeää lasta vuorollaan.
Siihen ei ole työnantajalla oikeutta. Ehkä sairaalla lapsella ei ole toista vanhempaa.
Työnantaja voi vaatia toisen vanhemman työnantajalta todistusta siitä, että tämä on ollut töissä. Eli molemmat vanhemmat eivät saa olla pois töistä sairaan lapsen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n työnantaja voisi selvittää, että miksi toinen vanhempi ei hoida kipeää lasta vuorollaan.
Siihen ei ole työnantajalla oikeutta. Ehkä sairaalla lapsella ei ole toista vanhempaa.
Työnantaja voi vaatia toisen vanhemman työnantajalta todistusta siitä, että tämä on ollut töissä. Eli molemmat vanhemmat eivät saa olla pois töistä sairaan lapsen takia.
Tunnen äidin joka joutuu aina olemaan se joka jää sairaan lapsen kanssa kotiin vaikka pitäisi vuorotella. Isä ei vain jää PISTE eikä sitä lasta voi sitten yksinkään jättää. Ei varmaan kumpikaan työnantaja voi pakottaa sitä isää jäämään kotiin. Toki ovat sitten eronneet, sama olla ihan virallisesti yksinhuoltaja kun sitä käytännössä jo on.
Vierailija kirjoitti:
Teet työaikalain mukaiset työtunnit ja käsket pomon palkata lisää työvoimaa. E kenenkään tarvitse itseään väsyttää muiden saikuttelun takia.
Käsket pomon? Hahhah sulla ei ole tainnut olla tällaista ongelmaa työelämässä
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli työkaveri joka nauroi ja leuhki että ei vielä kertaakaan ole tehnyt täysiä tunteja viikossa ja täysi palkka on tullut joka kerta. Sen työpari lähti kävelemään kun ei halunnut enää tehdä hänenkin töitä. Siis lapsi piti lähteä hakemaan kello 3, työvuoro loppui kello 6. Hän tuli tuntia aiemmin töihin eli joka päivä missasi 2h. Ei lohduta että työnantajan pitää tehdä asialle jotain kun ei vaan tee eli kaikki jää työntekijöiden harteille. En tiedä muuta ratkaisua kun että siinä vaiheessa pitää olla osa-aikainen ja palkkaa joku muukin, mutta eihän se pomo sitä tee ikinä
Vika ei ole työntekijässä vaan pomon esimiestaidoissa. Ei sinua voi pakottaa tekemään kahden työtä, jos tilanne oikeasti on tuollainen. Vie kynnysmatto sinne siihen tehtävään ja kaiva ihmisarvosi sieltä piilosta pois.
Menikö kaikilla peukuttajilla ohi ettei ollut mun työpari vai miksi mun pitäisi arvoani kaivella mistään? Ja niinkuin sanoin pomo ei tee asialle mitään niin tottakai se ärsyttää kaikkia ketä se koskee. Ja jos tää nainen saakin tollei toimia niin siihen se on silti syypää ettei kukaan siitä sen leuhkimisen takia tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä syy on se, että minun työnantaja ei vaadi lääkärintodistusta, mutta puolison työnantaja vaatii. Eikä terveyskeskuksesta saa lääkäriaikaa lapselle normiflunssan vuoksi.
Eli voisiko osa noista saikuista olla vähän kuin omaa lomaa kun todistusta ei vaadita.
Päivääkään en ole turhaan ollut pois. Aina on lapsi ollut sairas. Ei ole käynyt mielessäkään olla aiheettomasti pois. Kaikki ei ole samanlaisia turhaan saikuttelijoita, kuin sinä.
Miten niin "kuin sinä"?
Kun oma lapseni aloitti päiväkodissa hän tietysti sairasteli, mutta sain myös itse jokaisen taudin häneltä. Ensimmäisen kahden kuukauden aikana en ollut päivääkään terveenä, oli flunssia ja enterorokko, ja lapsella korvatulehduskierre. Valitettavaa, mutta ei tälle mitään mahtanut. Aloittajan tilanteessa sairastelua ei ole edes paljon.
Sehän johtaisi vain perusteettomaan syrjintään. Ei kaikki ole lasten sairastelun takia pois töistä. Meillä on kaksi alakouluikäistä lasta, eikä kumpikaan ole koskaan ottanut lasten takia yhtään sairaspoissaolopäivää.
Vastaavasti joku lapseton voi itse sairastella paljon.
Vierailija kirjoitti:
No jo on hurskasta. Minä kelvoton todellakin vien terveen lapsen päiväkotiin, jos toinen on sairaana. Sairas lapsi käytännössä nukkuu ja katsoo piirrettyjä koko päivän, joka mahdollistaa sen, että voin itse tehdä töitä. Terve lapsi kotona tarkoittaisi, ettei siinä mitään töitä tehdä, vaan oltaisiin kaksi viikkoa pois töistä kun ensin sairastaa toinen ja huonolla tuurilla sitten toinen perään ja aina se toinen on terve ja vaatii enemmän.
Jos töistä voisi hyvällä omalla tunnolla olla pois aina kun lapsi on kipeä, niin sittenhän sitä voisikin olla viemättä kumpaakaan päiväkotiin, jos toisella oireita. Kaikkea ei vaan voi saada.
Mitä ehdotatte? Lapsi aloitti syksyllä päiväkodissa ja minä palasin töihin. Minulla on huono vastustuskyky, joten olen saanut itsekin jo monta kunnon kuumeflunssaa tämän muutaman kuukauden aikana. Olen ainoa vanhempi, eikä minulla ole tukiverkostoja jotka voisivat auttaa, joten se olen aina minä itse joka jää hoitamaan lasta kotiin ja sairastumaan itsekin. Pitäisikö tässä sitten irtisanoutua, ottaa työkkäristä karenssi, ja muuttaa sillan alle?
Lastenlääkärin mukaan käynnissä on poikkeuksellisen hankala tautisyksy.
Eli ainakaan väsymyksestä moni asuntovelkainen ei enää voi jäädä saikulle.