Vanhempien työpoissaolot lasten takia
Joo, oon duunissa firmassa jossa on 8 työntekijää. Meitä oli 7 mutta pomo palkkasi yhden lisää tammikuussa. Silti on kiire ja sori nyt vaan mutta miks helvetissä työhaastattelussa ei saa selvittää onks lapsia tai aikooko niitä tehdä? Tää uusi työntekijä on ihan ok mutta kun hän on käytännössä joka toinen viikko 2 päivää saikulla kun laps on kipee eikä päiväkotiin saa viedä. Oikeesti ! Tuntuu olevan varsin herkkä pienokainen sairastaan, ikävää tietenkin. Mutta siis niin, pienissä firmoissa poissaolot kaatuu toisten niskaan ja miks ei vois vähän valkata duunareita ikäänkuin ennakoivasti? Mutta kun ei saa nykyään kysyy mitään tollasta, eikä sitäkään saa kysyy että maistuuko rouvalle alkoholi tai ootko miten terve muuten. En tiiä, väsyttää ja ketuttaa vaan, ei mulla muuta.
Kommentit (78)
Yhteiskunta on sairas jos lapset koetaan haittatekijöinä. Töitä pitäisi tehdä perheen elättämisen takia eikä työn itsensä takia.
Jokainen tekee töissä sen minkä pystyy, ei muidenkin osuutta, on työnantajan pulma jos ei ole laskenut varaa sairasteluihin tai äitiyteen.
Itse olen juuri nyt vanhempainvapaalla. Ei ole aikomus tehdä enempää näiden kahden lisäksi. Työuraa jäljellä pitäisi olla yli 30v kun palaan töihin. En saanut työnantajalta tai työkavereilta kummankaan lapsen syntymän johdosta edes korttia onnitteluksi. Muistan sen kyllä loppuelämäni. Miehen miesvoittoinen työpaikka lähetti onnittelupaketit molempien lasten syntymän johdosta.
Vierailija kirjoitti:
Teet työaikalain mukaiset työtunnit ja käsket pomon palkata lisää työvoimaa. E kenenkään tarvitse itseään väsyttää muiden saikuttelun takia.
Juuri näin. Jos pomo huomaa että työt tulee tehtyä vaikka on vajaus henkilökunnassa niin ei varmasti palkkaa ketään lisää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli työkaveri joka nauroi ja leuhki että ei vielä kertaakaan ole tehnyt täysiä tunteja viikossa ja täysi palkka on tullut joka kerta. Sen työpari lähti kävelemään kun ei halunnut enää tehdä hänenkin töitä. Siis lapsi piti lähteä hakemaan kello 3, työvuoro loppui kello 6. Hän tuli tuntia aiemmin töihin eli joka päivä missasi 2h. Ei lohduta että työnantajan pitää tehdä asialle jotain kun ei vaan tee eli kaikki jää työntekijöiden harteille. En tiedä muuta ratkaisua kun että siinä vaiheessa pitää olla osa-aikainen ja palkkaa joku muukin, mutta eihän se pomo sitä tee ikinä
Vika ei ole työntekijässä vaan pomon esimiestaidoissa. Ei sinua voi pakottaa tekemään kahden työtä, jos tilanne oikeasti on tuollainen. Vie kynnysmatto sinne siihen tehtävään ja kaiva ihmisarvosi sieltä piilosta pois.
Vierailija kirjoitti:
Elil haluat syrjiä lapsellisia ja palkata vain lapsettomia? Mitenköhän tämä onnistuisi käytännössä?
Miksi kukaan haluais palkata lapsellisen ihmisen aikuisten töihin? Ei töitä voi tehdä aina vain vitsaillen.
Olen ollut yhden päivän pois tänä syksynä lapsen vuoksi. Muita poissaoloja ei ole ollut, vaikka meillä on kolme päiväkoti- ja alakouluikäisiä lasta. Paljon enemmän meillä töistä pois ovat olleet ihan lapsettomat ihmiset.
Mä jatko-opiskelen ja opinnot suoritetaan etänä. Meillä oli yksi iso ryhmätyö ja ryhmässä yhteensä 6 hlöä, joista viidellä lapsia. Olen meistä se ainoa lapseton ja aluksi sovittiin yhdessä mikä päivä ja monelta kaikille sopii yhteiset tapaamiset. Joka ikinen viikko näillä lasten vanhemmilla on jotain säätöä lapsiin liittyen ettei voi osallistua tapaamisiin. Pitää viedä lasta harrastuksiin, yhen pitää kuskata kaverisynttäreille, yhden pitää tehdä just silloin ruokaa. Ihmettelen oikeasti miksi nämä ovat noihin opintoihin ilmoittautuneet, kun panostaminen on noin haastavaa. Samalla myös mietin että miksei isät osallistu kuskaamisiin ja ruoanlaittoon jos äidillä olisi ihan oikeasti jotain sovittua menoa.
Vierailija kirjoitti:
Elil haluat syrjiä lapsellisia ja palkata vain lapsettomia? Mitenköhän tämä onnistuisi käytännössä?
Jos palkkaa yli 60 vuotiaan niin hänellä tuskin on kovin pieniä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n työnantaja voisi selvittää, että miksi toinen vanhempi ei hoida kipeää lasta vuorollaan.
Meillä syy on se, että minun työnantaja ei vaadi lääkärintodistusta, mutta puolison työnantaja vaatii. Eikä terveyskeskuksesta saa lääkäriaikaa lapselle normiflunssan vuoksi.
Eli voisiko osa noista saikuista olla vähän kuin omaa lomaa kun todistusta ei vaadita.
Päivääkään en ole turhaan ollut pois. Aina on lapsi ollut sairas. Ei ole käynyt mielessäkään olla aiheettomasti pois. Kaikki ei ole samanlaisia turhaan saikuttelijoita, kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Teki niin tai näin niin aina tulee sanomista. Jos on työttömänä kotona lasten kanssa, valitetaan että eletään yhteiskunnan tuilla. Jos menee töihin, niin sairauspoissaoloista valitetaan. Lapsettomiakin toisaalta haukutaan itsekkäiksi.
Jooei kaikkia voi miellyttää. Tekipä mitä vaan niin aina jonkun mielestä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta on sairas jos lapset koetaan haittatekijöinä. Töitä pitäisi tehdä perheen elättämisen takia eikä työn itsensä takia.
Jokainen tekee töissä sen minkä pystyy, ei muidenkin osuutta, on työnantajan pulma jos ei ole laskenut varaa sairasteluihin tai äitiyteen.
Itse olen juuri nyt vanhempainvapaalla. Ei ole aikomus tehdä enempää näiden kahden lisäksi. Työuraa jäljellä pitäisi olla yli 30v kun palaan töihin. En saanut työnantajalta tai työkavereilta kummankaan lapsen syntymän johdosta edes korttia onnitteluksi. Muistan sen kyllä loppuelämäni. Miehen miesvoittoinen työpaikka lähetti onnittelupaketit molempien lasten syntymän johdosta.
Muinoin oli tuollaista, mutta onko nyt palatttu menneisyyteen? Ennen lapsi oli naisen juttu ja vastuu-alue. Miehelle lapsen syntymä tarkoitti hartioihin hakkaamista, sonnilauman mylvähtelyä varpajaiskännittelyineen ja pitkine paksuine vertaiskuvallisine sikareineen. Lapsen hoitoon ei mies osallistunut. Sitten tuli isille mahdollisuus osallistua synnytykseen, isyyslomaan ja lastensa elämään vanhempana, eikä etäisenä murahtelijana. Nytkö on taannuttu takaisin pimeään? Johtuukohan se suurtyöttömyydestä ja poliittisesta ilmapiiristä?
Meillä on töissä kaikenikäisiä. KAIKKIA TARVITAAN, YKSIKÄÄN EI OLE YLIMÄÄRÄINEN.
Ihan nuoret ei juuri sairasta eikä heillä ole vielä lapsia, ihan huippuja jos sattuu sellaisen helmen löytämään. Tässä ikäluokassa on sitten kyllä niitä juhlijoita (krapulasaikut), ammattitaitoa ei luonnollisesti vielä ole ja työmotivaatio voi olla vaikka mitä. Mutta ne helmet kun poimii ja pitää niistä kiinni, niin hyvä tulee.
Näistä sitten osa häipyy opiskelemaan tai rakkauden perässä muutetaan, mutta osa jää ja kasvaa äideiksi ja isiksi ja aikansa sitten ovat tosi hyviä työntekijöitä mutta lasten sairastaessa pois. Se on väliaikaista.
Sitten on ne joilla jo isommat lapset jotka ei enää sairasta kokoaikaa eikä tarvi vahtia kotona. Esim itse olen 45, lapset nuoria aikuisia eikä heidän takia tarvi olla pois, eikä kukaan enää tuo päiväkodista ja koulusta pöpöjä kotiin. Pieniä omia vaivoja jo löytyy kuluttavan työn takia muttei vielä mitään minkä takia tarvitsisi saikkua.
Seuraavana on ne eläkeikää lähestyvät 55+, eivät juuri sairasta kulkutauteja hekään, mutta elämän tuomia vaivoja jo on, ei ehkä saikun tarvetta, mutta hidastaa työntekoa kun ei enää taivu/jousta, ei opi niin kopeasti kuin ennen ja kolottaa sieltä tai täältä. Sitten kun joku pikkuvaiva eskaloituu, saikku voikin olla pitkä, ehkä jopa vie työkyvyn ja sekin on pitkä tie saikutettavana ennen eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä kaikenikäisiä. KAIKKIA TARVITAAN, YKSIKÄÄN EI OLE YLIMÄÄRÄINEN.
Ihan nuoret ei juuri sairasta eikä heillä ole vielä lapsia, ihan huippuja jos sattuu sellaisen helmen löytämään. Tässä ikäluokassa on sitten kyllä niitä juhlijoita (krapulasaikut), ammattitaitoa ei luonnollisesti vielä ole ja työmotivaatio voi olla vaikka mitä. Mutta ne helmet kun poimii ja pitää niistä kiinni, niin hyvä tulee.
Näistä sitten osa häipyy opiskelemaan tai rakkauden perässä muutetaan, mutta osa jää ja kasvaa äideiksi ja isiksi ja aikansa sitten ovat tosi hyviä työntekijöitä mutta lasten sairastaessa pois. Se on väliaikaista.
Sitten on ne joilla jo isommat lapset jotka ei enää sairasta kokoaikaa eikä tarvi vahtia kotona. Esim itse olen 45, lapset nuoria aikuisia eikä heidän takia tarvi olla pois, eikä kukaan enää tuo päiväkodista ja koulusta pöpöjä kotiin. Pieniä omia vaivoja jo löytyy kuluttavan työn tak
Anteeksi, listasta puuttuu lapsettomat, kaikista ikäluokista löytyy näitä ja ne 40+ ikäiset myös jää lapsettomiksi. Ei lapsisaikkuja mutta eivät sen enempää jousta työajoissa tai saikkupaikkauksissa kuin muutkaan, heilläkin on lapsettomuudesta huolimatta muutakin elämää kuin työ.
Muita vaivoja kyllä, kaikilla jotain pientä iän myötä niin lapsellisilla kuin lapsettomilla.
Vastuulliset ja menestyvät firmat selvittävät/varautuvat etukäteen työvoiman muutokseen/tarpeellisuuteen ja osaavat ennakoida ne etukäteen, oli kysymys työntekijän lapsen sairaanlapsenhoidosta, työntekijän sairaslomista, arkipyhävapaista, vuosilomasta tai tilauskannan muutoksista.
Yritysjohto ei ole ajantasalla, eikä ammattiosaamista, jos yhden työntekijän poissaolot saa yrityksen toiminnan vaakalaudalle, kun yhtähybin niin työntekijät, kuin yritysjohdosta voi joku oikeasti kuolla, eikä silloinkaan pitäisi yrityksen toiminta lamaantua.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut yhden päivän pois tänä syksynä lapsen vuoksi. Muita poissaoloja ei ole ollut, vaikka meillä on kolme päiväkoti- ja alakouluikäisiä lasta. Paljon enemmän meillä töistä pois ovat olleet ihan lapsettomat ihmiset.
Lapsesi ovat siis immuuneja tarttuville taudeille, joita tänäkin syksynä on kiertänyt toinen toisensa jälkeen. Tai sitten sinulla on joko hyvä tukiverkosto tai rahaa palkata sairastuneen lapsen hoitaja. Ehkäpä nostat vaan jostain syystä itseäsi korokkeelle muita parempana. Meillä kahden lapsen perheessä ovat sairastaneet taas koko syksyn vuorotellen ja yhtäaikaa. Samoin koko päiväkotiryhmässä ja koululuokassa muutkin lapset. Syödään, juodaan hyvin ja terveellisesti kotiruokaa ja otetaan vitamiineja. Silti. Molemmat vanhemmat ovat joutuneet olemaan pois töistään ja lisäksi mummona olen itsekin lähes hoidon tarpeessa väsyttyäni pienten, sairaiden lasten hoitoon, että vanhempien työnantajat eivät antaisi potkuja heti ensimmäisten yyteiden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluais palkata lapsellisen ihmisen aikuisten töihin? Ei töitä voi tehdä aina vain vitsaillen.
Ihan vain siksi, että elinkeinoelämä tarvitsee tulevaisuudessa työvoimaa.
Ja itseasiassa, elinkeinoelämän aloitteesta Suomeen on saatu kattava päivähoitojärjestelmä, koska firmat tarvitsevat myös lapsellisten työpanosta. Yritykset jopa maksavat osan päivähoidonkustannuksista, samoin perhevapaista ja sairaanlapsenhoidosta. Ennen ne järjestivät työnantajat.
Jos ei olisi näillä työntekijälke lapsia, ei olisi myöskään tulevaisuudessa työvoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palkkaa yli 60 vuotiaan niin hänellä tuskin on kovin pieniä lapsia.
Juurihan ehdotettiin isovanhemmille palkallista poissaoloa sairaan lapsenlapsen hoitamiseen. Lapsivihamielisyydestä johtuva syntyvyyden romahdus on kaatamassa yhteiskunnan. Toisella kädellä hallitus tarjoaa rahaa js hedelmöityshoitoja, yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista, kun vain joku synnyttäisi. Todellisuus on sitten tämä ketjussakin näkyvä lapsiviha.
Kyllä muakin riepoi ankarasti kun yks lapsen äiti oli ensin viikon poissa kun lapsi oli saanut päiväkodista pöpöjä, sitte se oli perään toisen viikon pois kun sai itse ne lapsen pöpöt, sitte teki viikon töitä ja kierros taas alusta. Harmihan se on kun joku sairastaa mutta työnantaja ei koskaan paikannut sairaslomalaisia (Stockmann) eli kaatui aika ankarasti muiden hartioille.
Keskituloisen sairaspäivärahaa leikataan ensi vuonna 300-400 kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Eli voisiko osa noista saikuista olla vähän kuin omaa lomaa kun todistusta ei vaadita.