Espanja, Italia vaiko Kreikka?
Mikä on suosikkinne Välimeren maista? Itselle ihan mahdotonta pistää näitä paremmuusjärjestykseen, koska kaikissa on omat hyvät ja huonot puolensa.
Mutta jos saisit valita, mistä Välimeren maasta ostaisit asunnon? Entä missä viettäisit mieluiten lomasi?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erilaisia maita, vaikka ilmasto sama.
Kreikkaa vertaisin ennemmin Portugaliin, vaikka P onkin Atlantin rannalla. Ovat samankokoisia ja maalaismaisempia, rennomman rauhallisemman elämänrytmin maita.
Italia on upea, mutta ihmisiä on soellä liikaa pienellä alueella. Espanjassa taas liilaa brittejä ja saksalaisia.
Niinkuin missä Italiassa on se sinun pieni alueesi, jossa on liikaa ihmisiä? Porukkaa menee pääsiäisenä Venetsiaan tai Roomaan ja ihmettelee kuinka onkin niin ahdasta kävellä siellä. Italiassa on muutama viikonloppu ja juhlapyhä kun kaikki ovat suunnilleen liikenteessä, muulloin sitä rauhaa löytyy, vaikka kuinka paljon.
Ei sinun Italiaa pidä joka käänteessä puolustaa ja kertoa muka faktoja. Ihmiset kertovat täällä mielipiteitää
Minä en puolusta vaan oikaisen. Ihmisillä on jo nyt usein vääristynyt kuva ja sitten toiset kirjoittavat suoranaisia valheita, kuten, että sisätiloissa pitää nukkua pipo päässä kun on niin kylmää tai kun kaikialla on niin kauheasti ihmisiä ettei sitä kestä.
Se ei ole totta. Olen matkustanut lähes tyhjässä junassa. Olen kävellyt autioilla rannoilla. Olen kävellyt tyhjiä katuja ja tehnyt metsäretkiä ilman, että muita on näkynyt missään. Monet kylät ovat lähes autioita. Jos haluaa 3 ihmistä per neliökilometri väljyyttä maan, niin etelä eurooppa ei ole oikea paikka, mutta Italia ei ole kuin Roma Termini perjantai-iltana. Jos haluaa tilaa ja olla yksin, niin sieltä voi löytää kokonaisia kyliä ilman asukkaita.
Minua olisi vain kiinnostanut tietää tämä, mikä se alue Italiassa oli mihin viitattiin, joka on pieni ja liian täynnä ihmisiä? Koska se koskee todennäköisesti jotain määrättyä paikkaa ei Italiaa kokonaisuudessaan. Vai onko ongelma se, ettei kaupunkien välissä ole kymmeniä kilometrejä täysin autioita alueita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kreikkaa vertaisin ennemmin Portugaliin, vaikka P onkin Atlantin rannalla. Ovat samankokoisia ja maalaismaisempia, rennomman rauhallisemman elämänrytmin maita.
Italia on upea, mutta ihmisiä on soellä liikaa pienellä alueella. Espanjassa taas liilaa brittejä ja saksalaisia.
Niinkuin missä Italiassa on se sinun pieni alueesi, jossa on liikaa ihmisiä? Porukkaa menee pääsiäisenä Venetsiaan tai Roomaan ja ihmettelee kuinka onkin niin ahdasta kävellä siellä. Italiassa on muutama viikonloppu ja juhlapyhä kun kaikki ovat suunnilleen liikenteessä, muulloin sitä rauhaa löytyy, vaikka kuinka paljon.
Ei sinun Italiaa pidä joka käänteessä puolustaa ja kertoa muka faktoja. Ihmiset kertovat täällä mielipiteitään, ne ovat omia kokemuksia ja niillä jos millä on
Lisäisin vielä tähän, että itse minusta tuollaiset kerran muutaman päivän paikalla lomalla käyneiden mielipiteet ovat usein aika turhia. Olen käynyt Venetsiassa suunnilleen joka ikisen vuoden kuukauden ajankohtana. Ja voin luvata, että Venetsia tammikuussa on aivan eri asia, kuin Venetsia elokuussa. Ihan kuten Lappi on eri tammikuussa tai juhannuksena ja kyllä minä luottaisin enemmän paikallisiin ja heidän mielipiteisiin, kuin kerran Lapissa käyneeseen turistiin.
Eikä minulle tulisi mieleenkään mennä yhtenä ainoanakaan juhlapyhänä, karnevaalina tai 15 elokuuta Venetsiaan ja näin jubileo vuonna jättäisin Roomankin väliin.
Italuan väestötiheys on tuplasti se mitä muilla ns. etelänmailla, Kreikka, Portugali, Espanja, jopa Ranska.
**
Silti on tuhansia ja taas tuhansia lähes autioita paikkoja. Ja sen jälkeenkin vielä tuhansia ja taas tuhansia paikkoja joissa on kourallinen turisteja per vuosi.
Siellä missä itse vietän aikaa n 100km säteellä törmään ehkä 30 ei-italialaiseen turistiin vuodessa:)
Vierailija kirjoitti:
Kroatia unohtuu näistä usein. Välimeri on siellä kirkkainta, niin ainakin väitetään.
Ja Slovenia on myös kiva, pieni kompakti valtio, on rantaa, vuoristoa, upeaa luontoa.
Vierailija kirjoitti:
Kreikka. Ehdottomasti.
Oletko edes käynyt muissa?
Espanjasta ja etelä-ranskasta talo. Kreikassa ja italiassa ihan omat lait, asiat hankalia ja kusettajia paljon liikkeellä.
Muutenkin pidän välimeren maista eniten espanjasta ja ranskasta (riviera). En kuitenkaan aurinkorannikosta vaan kataloniasta.
Kreikka. Ehdottomasti. Siellä yli 10 krt käynyt. Espanja, Italia, molemmat vain 1 krt. Ruoka on yksi iso syy, kreikkalaiset salaatit, moussakat, ja club sandwichit uima-altaalla on vaan parhaita.
Lisäisin tuohon listaan yhden Albania , Durres. Kehittyy hurjaa tahtia, ja jo nyt on upeita hotelleja ja allas-alueita.
Vierailija kirjoitti:
Kreikka. Ehdottomasti. Siellä yli 10 krt käynyt. Espanja, Italia, molemmat vain 1 krt. Ruoka on yksi iso syy, kreikkalaiset salaatit, moussakat, ja club sandwichit uima-altaalla on vaan parhaita.
Outoa että Suomessa on tosi vähän kreikkalaisia ravintoloita siihen nähden että aika monet kehuu kreikkalaista keittiötä. Mä itse suosin enemmän pastoja ja pizzoja vaikka muuten Kreikka on ykkönen, joka vuosi pari-kolme kertaa käyn. Ja just moussaka ei maistu :-)
Vierailija kirjoitti:
Lisäisin tuohon listaan yhden Albania , Durres. Kehittyy hurjaa tahtia, ja jo nyt on upeita hotelleja ja allas-alueita.
Komppaan. Aika paljon on tullut reissattua. Ja esim. Melia Durres Albania on ehkäpä se kaikista hienoin hotelli Euroopassa missä oltu
Mutta noista kolmesta Kreikka, ruoan takia myös
Vierailija kirjoitti:
Espanjasta ja etelä-ranskasta talo. Kreikassa ja italiassa ihan omat lait, asiat hankalia ja kusettajia paljon liikkeellä.
Muutenkin pidän välimeren maista eniten espanjasta ja ranskasta (riviera). En kuitenkaan aurinkorannikosta vaan kataloniasta.
Mikä Italiassa on hankalaa?? Talon osto vai? Ihan samat lait ja järjestykset kaupanteossa kuin esim Suomessa. Ei pelkoa talonvaltaajista kuten Espanjassa. Eikä kyllä kokemusta kusettajistakaan
Ranskan Riviera oli suuri pettymys pl Antibesin, Tropezin ja Juan-Les-Pinsin tyyliset turistirannat jos sellaisissa viihtyy. Autiommat rannat soraa ja junarata menee rantaa pitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kreikka. Ehdottomasti.
Oletko edes käynyt muissa?
Eikö saamielipidettä olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun Italiaa pidä joka käänteessä puolustaa ja kertoa muka
Voit selittää ja oikaista ja vääntä,mutta jos yksittäisellä ihmisellä on kokemus väenpaöjoudesta, se vaikuttaa hänen mielikuviinsa. Kyllä siis kovasti yrität puolustaa Italiaa joltain, jota et voi muuttaa, ts. toisen ihmisen kokemuksia.
En mistään, kaikissa olen kyllä käynyt. Mutta miehenä Thaimaa on ehdoton ykkönen, sinne haluan muuttaa eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun Italiaa pidä joka käänteessä puolustaa ja kertoa muka faktoja. Ihmiset kertovat täällä mielipiteitää
Vai mielipiteet turhia? Tämä on yleinen keskustelupalsta - pitäisikö vaatia tietyt asumisvuodet tutkinnot, jotta asiasta saa sanoa jotain? Järjetön asenne.
Jokainen saa osallistua keskusteluun omalla panoksellaan tietenkin. Et voi tietää anonyymeistä, mitä kokemuksia heillä on kommenttiensa taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Italuan väestötiheys on tuplasti se mitä muilla ns. etelänmailla, Kreikka, Portugali, Espanja, jopa Ranska.
**
Silti on tuhansia ja taas tuhansia lähes autioita paikkoja. Ja sen jälkeenkin vielä tuhansia ja taas tuhansia paikkoja joissa on kourallinen turisteja per vuosi.
Siellä missä itse vietän aikaa n 100km säteellä törmään ehkä 30 ei-italialaiseen turistiin vuodessa:)
Jopa maailman tiheimmin asutussa maassa Bangladeshissa on viidakkoa, jossa ei muita ihmisiä ole.
Ja kuten yllä joku kommentoi, tuplasti isompi väestötiheys kyllä näkyy, kun maassa pidempään oleskelee.
Koeta nyt kestää, että Italia ei ole ihan jokaiselle unelmamaa, vaikka sinulle se sitä onkin.
Olen asunut Italiassa pari vuotta ja matkustellut siellä. Espanjassa olen työskennellyt muutaman kuukauden ja käynyt muutaman kerran turistireissulla, mutta Kreikassa en ole käynyt.
Jos puhutaan asumisesta, Kreikka olisi pois vaihtoehdoista siksi, että en osaa kieltä ja kirjaimiston yhtään. Kieli on avain kulttuuriin.
Espanjan ja Italian väliltä valitsisin Italian asumiseen, jos raha ei olisi este, ja voisin valita asuinpaikkani vapaasti. Italia on minulle tutuin, ja osaan kieltä. Siellä voisin tehdä lähiseutumatkailua, ja löytää pieniltäkin paikkakunnilta jotain historiallista ja kulttuurillista, josta paikalliset ovat ylpeitä. Tiedän kyllä myös Italian ja italialaisten huonot puolet, ja minulla on lievä viha-rakkaussuhde maahan.
Lomailuun näistä kolmesta valitsisin Kreikan. Juurikin siksi, että en ole käynyt siellä ennen. Jostain syystä olen aina halunnut matkustaa Kreetalle, suomalaisten halppislomasaarelle, mutta jostain syystä en ole vielä toteuttanut tätä unelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Italiassa kelit kohdillaan ympäri vuoden.
Todella kylmää siellä kyllä on lokakuun lopusta alkaen. Ja talvella lunta, ihan yhtä lailla pääsee siellä laskettelemaan Alpeilla kuin Ranskassa. Kesällä se on paljon kivempi paikka. Milano, Torino ym. ovat aivan hyytäviä paikkoja talvella. Jopa Firenze on Roomaan verrattuna yhtä kylmä Berliini talvella, ja asiaa pahentaa se, etteivät lämmitä talojaan ajoissa, jos sitä ylipäätään tekevät.
Espanjassa ei sentään tarvitse nukkua pipo päässä sisällä kuten Italiassa. Mutta Italia on Espanjaa kauniimpi kaupunkiensa osalta, vaikka molemmissa maissa on aivan uskomattoman kaunista luontoa siellä, missä metsää yhä riittää.
Kreikassa parasta on kirkas meri ja ihana ja terveellinen ruoka.
250m yläpuolella?