Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka epäterveellisiä valmisruoat oikein on?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtaosassa valmismuonista on kamalasti suolaa. Jos se olisi vain jokin "ei kannata syödä kamalasti suolaa, voi tulla huono olo" niin en välittäisi, koska suola on ehdottomasti lempimausteeni. Mutta kun suola aiheuttaa kamalaa nestepöhötystä sekä ihan kuolemaa, niin siksi välitän. Verenpainetauti tarkoittaa liian korkeaa verenpainetta, ja se taas voi aiheutua liiallisesta suolan saannista. Korkea verenpaine ei tunnu miltään, joten omaa oloa seurailemalla ei voi tietää onko kuolema ovella kolkuttelemassa vai ei. Tämä on minulle iso ongelma, koska rakastan suolaa. 

Verenpainemittari, hanki sellainen.

Vierailija
42/65 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöpää jne.Kannattaa pitäytyä tuoreissa ruoissa.

Aika monet valmisruuat ei sisällä yhtään mitään ylimääräistä. Ihan samaa, kuin kotiruokakin, mutta valmiiksi tehtyä.

Itse en käytä eineksiä, mutta syynä on hinta, ei niiden epäterveelisyys. Kun kotona on isompi porukka on järkevämpää tehdä ruoka itse. 

Ei oikein tiedetä miksi prosessoidut ruuat aiheuttavat terveyshaittoja mitä ne de facto tekevät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suola. Ostin  puolen litran kasviskeiton. No siinä oli suolaa 0.65 g per 100 ml. Koko keitto yli 3 g suolaa! Söin sen keiton samalla kertaa, mutta en osta toista kertaa. Kaloreita siinä oli tosi vähän, mutta aivan liikaa suolaa. 

Jos verenpaine on kunnossa niin ei suola ole haitallista.

Vierailija
44/65 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki valmisateriat ole huonoja. Yleensä kyllä nuo halvimmat valmisateriat on pitkälle prosessoituja.

Eiköhän ne kaikki ole ultraprosessoituja.

Vierailija
45/65 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ravitsemustieteilijöissä nykyään kaksi koulukuntaa? Ne, jotka teilaavat valmisateriat suunnilleen tappavina, ja ne joiden mielestä valmisateriat ovat ihan kelvollista ruokaa, jos ei nyt ihan joka päivä syötynä, niin joka tapauksessa. Kohtahan ei kai saa muuta kuin järsiä kynsiään ja sekin todetaan hengenvaaralliseksi. Juuri äsken tuomittiin leikkeleet sinne helvetin alimpaan kattilaan, koska ovat niin vaarallisia. Pyhällä Hengellä kun ei kovin pitkään pysy hengissä, niin mitä tässä pitäisi uskoa tai olla uskomatta.

Vierailija
46/65 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ravitsemustieteilijöissä nykyään kaksi koulukuntaa? Ne, jotka teilaavat valmisateriat suunnilleen tappavina, ja ne joiden mielestä valmisateriat ovat ihan kelvollista ruokaa, jos ei nyt ihan joka päivä syötynä, niin joka tapauksessa. Kohtahan ei kai saa muuta kuin järsiä kynsiään ja sekin todetaan hengenvaaralliseksi. Juuri äsken tuomittiin leikkeleet sinne helvetin alimpaan kattilaan, koska ovat niin vaarallisia. Pyhällä Hengellä kun ei kovin pitkään pysy hengissä, niin mitä tässä pitäisi uskoa tai olla uskomatta.

Ei. Kyllä ne enemmän prosessoidut ruuat ovat välteltävien listalla kaikilla ravitsemustieteilöijöillä.

Jotkut sitten haluavat minimoida riskin ja karttavat prosessoituja ruokia täysin ja jotkut tekevät kompromisseja.

Leikkeleet jätän itse kauppaan koska en halua _yhtään_ lisätä syöpäriskiäni, etenkään peräsuolisyöpää kammoksun.

Syön kanaa, kalaa ja munia kasvisruuan lisäksi, punaisen lihan olen jättänyt pois. Proteiinia saan ruuastani noin 100 - 120 g päivä ilman ravintolisiä ja olen lihaksikas.

Vierailija
47/65 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luultavasti kovin epäterveellisiä. Kolmekymmentä vuotta olen syönyt pelkästään niitä ja vielä olen hengissä.

Vierailija
48/65 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaa suolaa?

Suola ei ole epäterveellistä

Tämä. Todella tärkeä elektrolyytti tasapainolle. Ilman suolaa kuset kaikki nesteet ulos samantien ja olet koko ajan janoinen.

Verenpainetta tulee toki tarkkailla.

Jos pitää suolan mausta niin kannattaa käyttää mineraalisuolaa jossa on vähemmän natriumia ja sen asemasta kaliumia joka muutenkin tasapainottaa verenpainetta.

Mineraalisuolaa voi siis käyttää enemmän kuin tavallista ruokasuolaa joka on natriumkloridia.

Vierailija
49/65 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvan laatu on se, mikä valmisruuista tekee haitallisia. Kaikkein halvinta auringonkukka- rypsi- ja rapsiöljyä näissä yleensä on. 

Vierailija
50/65 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei luultavasti kovin epäterveellisiä. Kolmekymmentä vuotta olen syönyt pelkästään niitä ja vielä olen hengissä.

Kyse ei ole hengissä pysymisestä niinkään, vaan terveenä pysymisestä. Oletko säästynyt lääkityksiltä? Lihavuudelta? Suolistosairauksilta?

Vierailija
51/65 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monet valmisruuat ei sisällä yhtään mitään ylimääräistä. Ihan samaa, kuin kotiruokakin, mutta valmiiksi tehtyä.

Itse en käytä eineksiä, mutta syynä on hinta, ei niiden epäterveelisyys. Kun kotona on isompi porukka on järkevämpää tehdä ruoka itse. 

Et kai sä ihan oikeesti luule, että valmisruuissa on samat aineet ja samassa suhteessa kuin kotona tehdyssä ruuassa??   Eikä mitään ylimääräistä. Voi jessus.

Vierailija
52/65 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo ole huonoimmasta päästä. Jos sitten muissa ruuissa ei ole kamalasti suolaa. Esim syö aamulla puuron , marjoja ja raejuustoa, syö välipalaksi hedelmän, pähkinöitä ja maitorahkaa,  ja tekee iltapalaksi salaatin/ munakkaan, johon ei lisää suolaa.

Vierailija
53/65 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasvan laatu on se, mikä valmisruuista tekee haitallisia. Kaikkein halvinta auringonkukka- rypsi- ja rapsiöljyä näissä yleensä on. 

Parempia, kuin transrasvat. 

Vierailija
54/65 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kai sä ihan oikeesti luule, että valmisruuissa on samat aineet ja samassa suhteessa kuin kotona tehdyssä ruuassa??   Eikä mitään ylimääräistä. Voi jessus.

Jessus ja jessus, valmisruokia on monenlaisia, esimerkiksi cittarissa on kotikeittiö, ihan samanlaista ruokaa on kuin kotona tekisi. Ihmettele tätä itseksesi loppuilta.

Vierailija
55/65 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuviikosta uutisoitiin tutkimuksesta, missä oli todettu laitosruokaa syövien vanhusten kuolevan kuin kärpästen verrattuna itse ruokansa laittaviin.

Laitoksissa olevat ja kotona ruokaa laittavat eivät ole kunnoltaan muutoinkaan samanlaisia. Aika lailla nollatutkimus siis.

Vierailija
56/65 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki valmisateriat ole huonoja. Yleensä kyllä nuo halvimmat valmisateriat on pitkälle prosessoituja.

Mitä tarkoitat sillä että halvimpia on prosessoitu pitemmälle?

Ap

Niiden valmistamiseen on nähty enemmän vaivaa.

Siksikö ne on halvempia?

Vierailija
57/65 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempia, kuin transrasvat. 

Ei ne hyväksi muutu tuolla vertailulla. Ymmärrätkö edes mitään transrasvoista? Niitä on kahdenlaisia.

Vierailija
58/65 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole hengissä pysymisestä niinkään, vaan terveenä pysymisestä. Oletko säästynyt lääkityksiltä? Lihavuudelta? Suolistosairauksilta?

Sitähän ei kukaan tiedä mikä aikapommi sisuksissa kytee vaikka söisi sitten mitä tahansa. Se on hyvä onnea jos pysyy terveenä.

Vierailija
59/65 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tuo ole huonoimmasta päästä. Jos sitten muissa ruuissa ei ole kamalasti suolaa. Esim syö aamulla puuron , marjoja ja raejuustoa, syö välipalaksi hedelmän, pähkinöitä ja maitorahkaa,  ja tekee iltapalaksi salaatin/ munakkaan, johon ei lisää suolaa.

Raejuustossa on suolaa ihan reilusti ja se kannattaa huomioida jos jotain eineksiä nauttii. 

Vierailija
60/65 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaa suolaa?

Alle 1 g/ 100g , joten ei huono. Kovaa rasvaa vähän. Kasviksia ja broileria. Ei huono.

Yhdessä annoksessa on 400kcal ja 3g suolaa eli onhan tuossa paljon suolaa kun päivän saantisuositus (5g) paukkuu jo kun on kaksi annosta syöty ja vasta kolmasosa päivän energiantarpeesta kasassa. Tuo "ei huono" kertoo, miksi suurin osa ne saantisuositukset ylittää aika reilustikin.