Luteista selviytyminen, vinkkejä?
Nyt on iskenyt niin veemäinen nakki että asunnosta on löytynyt luteita. Taloyhtiön puolesta tulee myrkyttäjä, mutta mitä voin itse tehdä? Pitääkö irtaimisto heittää roskiin jos sitä ei pysty tai mahdu pakastamaan tai pesemään 60 asteessa?
Miten olette selvinneet ludeinvaasiosta?
Kommentit (75)
Tätä hommaa sattuneesta syystä kovasti viime aikoina seuranneena, on hölmöä ettei suomesta saa Crossfirea tai chimexaa.Toimivat luteisiin paremmin kuin mikään muu! EU on nämä kieltänyt, eikä käsittääkseni sitten saa edes tilattuna jenkeistä.
Vierailija kirjoitti:
On se ihanaa, kun Suomesta tuo ötökkä käytännössä jo kerran hävitettiin sukupuuttoon. Mikähän seuraavaksi tänne tuodaan?
Nyt meillä on paluumuuton tehneet: Luteet, syyhy-punkki, täit. Noita ei käytännössä ole 50 luvun jälkeen ollut olemassakaan. Nyt sitten enää puuttuu torakat ja satiaiset
Ihanaa tää globalismi ja monikylttyyri
Torakat voit jo lisätä paluumuuttajien listaan. Juuri tänään luin paikallislehdestä, että naapurikunnassa on useammasta kohteesta löytynyt torakoita.
Se on semmosta, kun pitää päästä matkaamaan pitkin maailmaa, mutta hygieniasta ei viitsitä huolehtia edes alkeellisella tasolla. Tuodaan kaikki saamarin tuholaiset matkatavaroiden mukana.
Kaipaisin vielä vastauksia niiltä joilla on omakohtaista kokemusta luteista. On niin helppo kommentoida jotain hassunhauskaa siivoamisesta ja kaiken polttamisesta, mutta tuollaiset kommentit eivät auta yhtään. Meilläkin on ihan normaalin siistiä eikä mitään hamstrauskotia tai huumeluolaa. Tuntuu että mielenterveys prakaa kohta, nimimerkillä tänäänkin äsken pari ludetta listinyt. Tuholaistorjunta tulee myöhemmin tänään ja käsitin että tekevät ihan myrkytyksen, ei mitään kuumentamista tai höyrytystä.
ap
Ei hätää. Luteet ei oo vaarallisia ihmiselle. Mun asunnossa on paljon luteita.
t. Oolofi
Ei niihin kuole, niistä selviää kun ei ota itseensä. Käännä toinen poski.
Mulla ne johtuu siitä, että on masennuskausia jolloin ei jaksa siivota, niin likaa kertyy ja sitten tulee luteita ja muita kärpäsiä. Mutta kyllä ne poistuu, sitten kun aa otettua itseään niskasta kiinni ja alkaa siivoamaan. Ei mulla enää oo luteita, koska siivosin. Mutta korostan sitä, että ei ne oo vaarallisia.
t. Oolofi
Vierailija kirjoitti:
Mulla ne johtuu siitä, että on masennuskausia jolloin ei jaksa siivota, niin likaa kertyy ja sitten tulee luteita ja muita kärpäsiä. Mutta kyllä ne poistuu, sitten kun aa otettua itseään niskasta kiinni ja alkaa siivoamaan. Ei mulla enää oo luteita, koska siivosin. Mutta korostan sitä, että ei ne oo vaarallisia.
t. Oolofi
Luteet eivät poistu pelkällä siivoamisella, hyvä ihminen. Sekoitat ne nyt ehkä johonkin toiseen hyönteiseen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tätä hommaa sattuneesta syystä kovasti viime aikoina seuranneena, on hölmöä ettei suomesta saa Crossfirea tai chimexaa.Toimivat luteisiin paremmin kuin mikään muu! EU on nämä kieltänyt, eikä käsittääkseni sitten saa edes tilattuna jenkeistä.
Totta turiset! Cimexan paras vastine meillä taitaa olla elintarvikekelpoinen piimaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaipaisin vielä vastauksia niiltä joilla on omakohtaista kokemusta luteista. On niin helppo kommentoida jotain hassunhauskaa siivoamisesta ja kaiken polttamisesta, mutta tuollaiset kommentit eivät auta yhtään. Meilläkin on ihan normaalin siistiä eikä mitään hamstrauskotia tai huumeluolaa. Tuntuu että mielenterveys prakaa kohta, nimimerkillä tänäänkin äsken pari ludetta listinyt. Tuholaistorjunta tulee myöhemmin tänään ja käsitin että tekevät ihan myrkytyksen, ei mitään kuumentamista tai höyrytystä.
ap
Ymmärrän täysin, että stressitasot ovat korkealla, reaktiosi on todella tyypillinen ihmiselle, joka on joutunut tekemisiin luteiden kanssa omassa kodissaan. Ensiksi kannttaa muistaa, että maailma ei luteisiin kaadu. Niiden ei tiedetä levittävän tauteja, tässä mielessä esim. hyttynen on paljon haitallisempi otus. Itseani auttoi, kun suhtauduin tilanteeseen mielenkiintoisena haasteena ja mahdollisuutena oppia uutta tästä ikiaikaisesta seuralaisestamme. ;) Alku on tässäkin tapauksessa hankalin ja jatkossa tilanne helpottuu. This too shall pass!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpölöpö taas tuo hetekoiden avulla hävittäminen.
Kyllä niitä kulkeutui seinistä ja katoista ihmisten vaatteisiin jne. Hetekoihin eivät päässeet kiipeämään metallia pitkin. Mutta esim katoista putoilivat sänkyihin jne.
Jopa matkatavaroiden mukana niitä nykyään kulkeutuu hotelleista ihmisten asuntoihin.
Matkatavaroissahan ne nimenomaan kulkeutuu. Ihmiset eivät muista varotoimia. Lutikan puremat tulevat iholle näkyviin yleensä vasta 2vk:n kuluttua puremasta.
Syyhyn purema näkyy viiveellä. Lutikan purema ilmenee jo seuraavana yönä.
Olin viime talvena Kanarialla, ja hotellissa pidin matkalaukun sitä varten olevalla telineellä irti lattiasta. En laittanut vaatteitani kaappiin enkä jättänyt niitä sänkyyn tai lattialle, ja nostin myös kengät laukkutelineelle.
Kuinka ollakaan, varautuminen kannatti, kun ekan yön jälkeen kädessä oli kolme punaista länttiä, ja tokan yön jälkeen kolme lisää. Loppuajan jätin valot palamaan yöksi, eikä länttejä tullut enää.
Kotiin tultuani jätin laukun ulos ja hain sieltä sitten kamoja yksitellen tarkistaen ne samalla. Kaikki vaatteet mätin pesukoneeseen 60 asteen pesuun, ja esim. kengät ym. juttuja laitoin useaksi päiväksi pakastimeen. Kunnon pakkasia ei ulkona enää ollut, eikä laukun saunottaminenkaan tullut kyseeseen kun mahdolliset lutikat voisi paeta, joten laitoin laukun jätesäkkiin ja siellä se on vieläkin. Ensi talven reissulle sen voi jo turvallisin mielin ottaa taas käyttöön.
Ei ole kotona lutikoita näkynyt, ja voi olla ettei niitä edes tarttunut mukaan varotoimenpiteiden ansiosta.
Kanarialla on nyt paljon lutikoita. Jossain tosta oli juttua, jossa kerrottiin että osa hotelleista on välinpitämättömiä, ja jotkut taas vetää myrkytyksen överiksi jonka seurauksena kehittyy myrkyille vastustuskykyisiä kantoja.
Ensin pitää tsekata sängyn patjat ovatko pesineet sinne. Sitten käydään kuumavesihöyrystimellä sänky, listat ja kalusteet läpi huoneessa, jossa on havaittu luteita. Sängyn patja pitää suojata muovilla, sänky ei saa olla kiinni seinässä. Sängyn jalkoihin on laitettava talkkikupit, niin eivät pääse kiipeämään sänkyyn. Luteet ovat usein listojen alla lähellä sänkyä. Vaatteet ja lakanat pestään päivittäin. Kaverilla oli luteita ja näin toimittiin. 2-3 kuukauden päästä voi hellittää.
Onko kukaan ollut tilanteessa, jossa seinänaapurilla on havaittu luteita, mutta omassa asunnossa ei. Meillä taloyhtiössä kuulemma tuo asunto on yksittäinen tapaus (tosin miten sen voisivat varmuudella tietää, kaikkia asuntoja ei ole tarkastettu). Kuitenkin tarkastivat tuholaisfirman toimesta ns. ympäröivät asunnot, omani mukaanlukien siis.
Tilannepäivitystä ei ole tullut nyt muutamaan viikkoon, ja vainoharhaisena kyttään asunnossani merkkejä luteista, ei vielä näy mitään. Olen hommannut sängynjalkojen alle 'ludeansat', olkkariin nojatuolin alle myös, ja sänky vedetty pois seinäkontaktista.
Mietin, että pitäisikö silti varalta muuttaa pois...vai onko se hätiköityä. Kyseessä osaketalo, jossa muutamaa huoneistoa lukuunottamatta asunnot ovat omistusasuntoja, joten voisi kuvitella, että osakkaat haluavat hoitaa asian mahdollisimman hyvin heti estääkseen luteiden leviämisen. Itse asun vuokralla, joten muutto kävisi siinä mielessä helposti, mutta miten voi tietää, ettei esim. muuton yhteydessä rappukäytävästä nappaa mukaansa laatikoihin tai kalusteisiin luteita/niiden munia tms... ja ettei vahingossa sitten kuitenkaan itse vie niitä uuteen asuntoon, JOS ne luteet kuitenkin ovat jo pesiytyneet omaankin kämppään, eikä niitä vain vielä ole näkynyt :-O
Pesusin kaikki vaatteet vähintään 60 asteessa ja sen jälkeen laittaisin muovilaatikoihin tai pusseihin. Vuoden verran pesisin käytettäviä vaatteita ja lakanoita lähes joka päivä. Myrkyttäjiä tietenkin tarvitaan.