Etätyön huonot puolet?
Kertokaa niitä ainaisen kehumisen sijaan. Koska kyllä niitäkin varmasti on.
Aloitan.
Etätöissä työyhteisö jää tuntemattomaksi. Työpaikka missä työntekijät tuntevat toisensa muutenkin kuin näytön kautta on yleisesti ottaen yhtenäisempi ja he puhaltavat paremmin yhteen hiileen. Etätöissä työntekijät ovat joukko irrallisia henkilöitä joita ei yhdistä juuri mikään.
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimistolla en koskaan syönyt karkkia laatikosta tai muuten napostellut. Etätöissä sitä tapahtuu koko ajan sillä kiusaukset ovat käden ulottuvilla.
Mulla just päinvastoin. En osta kotiin mitään herkkuja, mutta toimistolla on vaikka mitä tarjolla, kun porukat ostavat ja tarjoavat. Olen nyt alkanut vaan kieltäytyä herkuista myös toimistolla.
Sama. Kotona ei ole kiusauksia ja kauppaankin sen verran matkaa, ettei sinne voi kesken työpäivän lähteä. Toimistolla kauppa on vastapäätä ja omassa talossa on kahvila, jossa aina herkullista pullaa tarjolla ja melkein aina tulee johonkin herkkuun retkahdettua tai sitten haettua joku karkkipussi kaupasta. Paljon vähemmän tulee naposteltua ja syötyä herkkuja kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menestyvä yritys ei ole sellainen jossa toisistaan eristäytyneet, ahdistuneet ihmiset tekevät yksin asioita toisiaan vihaten*. Menestyvä
yritys on työyhteisö.*kuten tässä ketjussa olemme saaneet lukea
Ja tässä kohdassa on erittäin tärkeää muistaa, että työpaikkoja ja työtehtäviä on monenlaisia. Esimerkiksi meillä työ vaatii jatkuvaa kehitystä, mutta usein ne asiat on sellaisia, ettei niitä kollega päätä vaan niitä käydään eri linjaus ryhmissä jne. Käytännössä toimistolla ei tapahdu mitään innovointia vaan työkaverit selittää omia asioitaan ja häiritse siten muita. On toki surullista, jos ainoat ihmissuhteet rajoittuu työkavereihin, kun työpaikka on lähtökohtaisesti työn tekemistä varten, ei sosiaalisten suhteiden ja yksinäisyyden hoitamiseen. Täällä kuvitel
Mulla sama tilanne, tiimi ja esimies eri puolilla Eurooppaa, mutta silti olen tekemisissä muiden funktioiden kanssa jonkin verran, joten niitäkin ihmisiä on hyvä tavata välillä ja samalla tarttuu tarpeellista tietoa ohimennen. En oikein ymmärrä tätä tiukkaa oma tiimi ajattelua, kyseessä on työyhteisö, ei vain se oma tiimi. Parempi yhteishenki ja auttamisen ja yrittämisen kulttuuri syntyy, kun ihmiset tuntevat toisensa ja ovat vuorovaikutuksessa. Vaikka itse voisin tehdä 100% etänä en tee, koska loppujen lopuksi ei ole kyse vain siitä työstä, mitä minä teen ja toistaiseksi työpaikan ihmisten tunteminen ja kasvokkaiset tapaamiset ovat johtaneet vain positiivisiin asioihin. Myös johtoon on ollut läheisempi suhde (mikä on auttanut urakehityksessä), kun olen ollut paikalla ja pystynyt vaikuttamaan asioihin kasvokkaisissa usein spontaaneissa tilanteissa.
Av-palstalla tulee trollailtua huomattavasti enemmän mitä toimistolla. Toimistolla ei kehtaa, kun täällä kommentoi vaan hullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyössä on semmonen vika jotta mitään OIKEATA työtä ei voi tehä etänä.
Eli sinun mielestäsi esimerkiksi palkanlaskenta tai vaikka Kelan päätökset ei ole oikeaa töitä? Tiesitkö muuten, että kirurgit pystyvät tekemään etänä jopa leikkauksia? Sekään ei ole oikeaa työtä?
Paskaa jauhat jos väität että joku voi leikata tietokonneen välityksellä, ei voi.
Ei ole kelan työt oikeita töitä. laskutuksen/palkan laskennan tekee yrittäjä oikean työnsä ohessa, tai yrittäjän vaimo kuten meillä kotitöiden ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinun mielestäsi esimerkiksi palkanlaskenta tai vaikka Kelan päätökset ei ole oikeaa töitä? Tiesitkö muuten, että kirurgit pystyvät tekemään etänä jopa leikkauksia? Sekään ei ole oikeaa työtä?
Paskaa jauhat jos väität että joku voi leikata tietokonneen välityksellä, ei voi.
Ei ole kelan työt oikeita töitä. laskutuksen/palkan laskennan tekee yrittäjä oikean työnsä ohessa, tai yrittäjän vaimo kuten meillä kotitöiden ohessa.
Vaimo-parka....
t: ihan oikea laskuttaja joka saa palkkaa työstään
Vierailija kirjoitti:
Av-palstalla tulee trollailtua huomattavasti enemmän mitä toimistolla. Toimistolla ei kehtaa, kun täällä kommentoi vaan hullut.
Niin, teikäläinenkin kommentoi täällä.
Ei huonoa, mutta hyvää sanottavaa. Voin olla töissä kännissä ja munasillaan.
Vierailija kirjoitti:
Lounasravintola ainoa mitä itse joskus kaipaan etätöissä. Toki maksaa sen 8-9e mutta silti välillä tekisi mieli hyvää ravintolalounasta.
Työyhteisö jää kyllä minulta toimistollakin tuntematta, en juttele kenenkään kanssa enkä käy kahvihuoneessa. Omia tiimiläisiä ei ole minun paikkakunnalla.
Hyviä puoli sitten valtava määrä etätöissä. Aloittaen vaikka siitä että päästöni vähenee yli 3000kg CO2 vuodessa. Ihmettelenkin miksei etätöiden ilmastovaikutuksista juuri puhuta, nytkö se ilmasto ei ole enää tärkeää? Toimistolle pakottava työnantajahan on todellinen ilmastorikollinen. Esim 3000kg CO2 kertaa 1000 työntekijää.
No älä piäre niin paljon niin ei tule päästöjä 3000 bekkerelliä tai mitä tossa nyt oli.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä saa mennä toimistolle, jos kotona ahdistaa tehdä töitä. Tunnen kollegani ajalta ennen etätöitä. En allekirjoita ap:n väitteitä.
Sama meillä, toimistolla saa olla niin paljon kuin haluaa ja toivotaan (huom ei käsketä), että jokainen pyrkisi yhden lähipäivän tekemään viikossa ja suurin osa sen tekeekin, osa on välillä useita lähipäiviä viikon aikana ja välillä ovat sitten taas monta viikkoa käymättä. Eikä haittaa yhtään ketään, teamsissa (meillä aina kamerat päällä) pystyy keskustelemaan ja innovoimaan yms. erittäin hyvin.
Itse olen ainakin sen verran stressiherkkä ja työ on stressaavaa, että en tykkää nähdä työtarvikkeita kotona ollenkaan. Viikonloppuisin en halua muistaa koko työtä. Itsessään työ on kivaa, mutta en halua sitä ajatuksiini vapaa-ajalla. Ehkä kyse on siitä, että työ on jopa liian kivaa ja sitten alan miettimään asioita kotona ihan liikaa ja unohdan nauttia vapaa-ajan jutuista. Ennen saatoin jopa lauantai-iltana ihan vaan äkkiä katsoa jotain työjuttuja. Sitten opettelin pois siitä, ja paras on etteivät ne ole fyysisesti lähellä ollenkaan.
Toinen on se että on kiva saada hommat valmiiksi ja lähteä kotiin. Kai se siirtymä tekee sen, että kotona on jo keveämpi mieli. Etätöissä tuppaa jäämään joku ihme vireystila päälle. Meillä on myös liukuva työaika ja etätöissä on liian iso houkutus pitää pitkä lounastauko ja tehdä jotain, ja sitten työt venyvät loppupäästä. Työpaikalla tätä tapahtuu harvoin. Toki aamulla on helppo aloittaa aikaisin.
Pikkuasiat selviävät usein nopeammin konttorilla. Joku tietää aina vastauksen tai ratkaisun, kun pohtii ääneen. Etätöissä ollessa on isompi kynnys alkaa kyselemään ja ihmettelemään, eikä välttämättä edes tiedä keneltä kysyisi. Konttorilla pallottelupariksi voi päätyä joku sellainen, jolla on ihan uutta näkökulmaa, jolle "asia ei edes kuulu" ja jolle ei olisi tullut mielenkään soittaa. Se on toisinaan todella iso etukin.
Konttorilla on useammin hauskaa kuin kotona etänä. Meillä on esim. työpaikalla bändi, maanantaisin lopetellaan duunit kolmen maissa ja musisoidaan hetki yhdessä. Yhdessä kokoushuoneessa on sitä varten sähköpiano, rummut, kitara ja viulu (jota eräs osaa jopa soittaa :D). Joku voi vetää joskus ex tempore yhteisen taukojumpan, tai tietovisan.
Toistensa tunteminen lisää tutkitusti luottamusta, luottamus puolestaan edistää tiimin kykyä työskennellä yhdessä ja saavuttaa tuloksia. Toistensa tuntemiseen liittyy se, että ollaan kahvi- ja lounastauot saman pöydän ääressä ja höpistään niitä näitä.
Meillä on noi "bändimaanantait" sellaisia, kun kaikkien odotetaan tulevan konttorille. Muina päivinä saa valita. Itse hakeudun konttorille noin kolmena päivänä viikossa, koska koen hyötyväni kaikesta mainitsemastani. Etätyöpäivät hyödyttävät sitten muilla tavoilla.
Ylläoleva ei varmastikaan päde kaikenlaiseen työhön, kaikille aloille ja kaikkiin organisaatioihin, mutta meillä on näin. Julkinen sektori, asiantuntijatyö.
Olen tehnyt etätöitä n 10 vuotta enemmän tai vähemmän. Nyt viimeiset 2,5v olen ollut töissä paikassa jossa pääasiassa tehdään 100% etätyötä ja olen todennut että se ei ole kuitenkaan minun juttuni. Työni on suht itsenäistä mutta tarvitsen kuitenkin aina välillä muiden apua. On kyllä paljon suurempi kynnys kysellä apuja Teamsissa kuin kasvotusten, eivätkä kaikki kollegat edes vastaa viesteihin.. ja tuntuu tyhmältä soitella perään että saiskohan sitä viestiä ja ehtisitkö paneutua tähän asiaan milloin.. toimistolla ollessa yleensä näet tekeekö se toinen juuri jotain, onko palaverissa tai onko paikalla. Tiimini ei myöskään harrasta mitään vapaamuotoista keskustelua ja palavereissakin suurin osa on vaan hiljaa, hyvä jos edes kamerat ovat päällä ilman erikseen pyytämistä. En koe mitenkään erityisesti olevani osa tätä tiimiä, koska en ole edes kaikkien kanssa keskustellut viimeisen vuoden aikana. Ja tykkään siis kyllä tehdä myös etätöitä ja saan etäpäivinä paljon enemmän aikaiseksi itsekin, mutta minkäänlaista yhteisöllisyyttä en kyllä koe tiimissäni olevan.
Itse en tykkää tehdä etätöitä, koska keskittyminen työhön herpaantuu. Sitä alkaa katselemaan ympärilleen, mitä kotona pitäisi tehdä kuten siivota tai sisustaa. Näin minulla eikä etätöitä ole onneks pakko meillä tehdä, joten olen tyytyväisesti toimistolla.
Koitin minä kerran aurata pariviikkoa lumia etänä, pieniä haasteita oli alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraapa joskus mitä ympärillä tapahtuu niin saatat yllättyä. Minkähän "oikean" alan yrittäjä olet, jos edes yhdyssanat ei onnistu? Toivottavasti tarjoukset laskee joku, joka osaa kirjoittaa. Ei voi muuta kuin toivottaa jaksamista vaimollesi 👍
1 pv toimistolla ja ihan hyvin ehtii tutustua. Työssä paljon soittelua talon sisällä ja Teams laulaa, niin kyllä siinä tutustuu, eikä tunnu mitenkään yksinäiseltä.
Jos on huono työpaikka tai itse ei ole aloitteellinen missään, niin varmaan ihan eri asia, mutta en kyllä keksi mitään negatiivista etätyöstä, pelkkää plussaa vaan jos oma työnhallinta on kunnossa.
Puhaltaa yhteen hiileen=synonyymi siivoojan työlle.
En halua nähdä ketään. En halua tutustua kehenkään. Haluan olla rauhassa.
Mulla just päinvastoin. En osta kotiin mitään herkkuja, mutta toimistolla on vaikka mitä tarjolla, kun porukat ostavat ja tarjoavat. Olen nyt alkanut vaan kieltäytyä herkuista myös toimistolla.