Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etätyön huonot puolet?

Vierailija
08.11.2024 |

Kertokaa niitä ainaisen kehumisen sijaan. Koska kyllä niitäkin varmasti on.

Aloitan.

Etätöissä työyhteisö jää tuntemattomaksi. Työpaikka missä työntekijät tuntevat toisensa muutenkin kuin näytön kautta on yleisesti ottaen yhtenäisempi ja he puhaltavat paremmin yhteen hiileen. Etätöissä työntekijät ovat joukko irrallisia henkilöitä joita ei yhdistä juuri mikään.

Kommentit (207)

Vierailija
181/207 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen IT-alalla ja meillä monet ovat etätöissä. Osa meidän yksiköstä työskentelevistä asuvat toisessa kaupungissa tai maassa. He harvoin käyvät toimistolla. Mä sitten taas käyn ahkerasti toimistolla töissä, koska siellä on avaraa ja valoisaa. Ilmaista kahvia ja virvokkeita. Mun oma koti on niin ahdas, pieni ja jotenkin se kärsii ratkaisevalla tavalla valon puuttesta. Ehkä pitäisikin vaihtaa kotia. Niiden hinnat vaan ei ole mun mielestä vielä tarpeeksi laskenut. Aika näyttää jos onnistun löytämään viihtyisän kodin viihdynkö sitten paremmin etätöissä?

Vierailija
182/207 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Etätyössä ei ole huonoja puolia. Aivan mahtavaa ja teen etänä aina enemmän töitä kuin toimistolla. Mikäli etätyöt kiellettäisiin, vaihtaisin välittömästi työpaikkaa. Vapaus lisää vastuuta, älkää vaan kusko etätyö muroihin!"

Toimiston juoruakat eivät pääse hyödyntämään ja kiusaamaan etätyössä olevaa. Noiden juoruakkojen ajankäytöstä toimistolla tulisi esihenkilöiden tarkkailla ja tarvittaessa ohjata heidätkin etätyöhön. Ja etenkin heidän kohdallaan seurata työajankäyttöä etätyössä. Sillä he ovat niitä jotka lähtevät lenkittämään koiraa työajalla sekä hoitavat lapsenlapsiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/207 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Omalla kohdalla etätyössä ei ole muuta negatiivista kuin työpisteen puuttuminen. Toimistolla kun on sähköpöytä, hyvä työtuoli, iso näyttö ja näppäimistö, ei tarvitse kuin telakoida oma läppäri ja avot.

Kotona teen töitä ruokapöydän ääressä pelkällä pienellä läppärillä, kun omaa työpöytää ei mahdu. Enkä tietenkään voi hankkia isoa näyttöäkään tms. Mutta ei voi mitään."

Minä hankin kotiin sähköpöydän sekä isomman näytön (ne sai vähentää verotuksessa). Asumme omakotitalossa joten ylimääräinen huonekin löytyi.

Vierailija
184/207 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani etätyön plussat voittavat kirkkaasti. Tein etätöitä 1-2/pvä vko jo ennen koronaa ja koronan myötä siirryin lähes 100% etätyöhön. Olen myös vaihtanut työpaikkaa tässä etätyöaikana ja havainnut seuravaa:

- yhteisöllisyyden muodostaminen etätiimeissä vaatii säännöllisiä livetapaamisia ja tekemisiä tiimin kesken (esim. 1 krt/kk)

- etäjohtajuus vaatii esihenkilöltä enemmän, tähän taitaa moni esimies kompastua. Ei osata johtaa etänä, ei ymmärretä johdettavien erilaisia tarpeita tai keskitytään vain asioiden johtamiseen

- etätyö vaatii hyvää itseohjautuvuutta. Työpäivän päätyttyä työpuhelin jää työhuoneeseen ja ovi kiinni.

- etäesihenkilön tulee olla tavoitettavissa, eli kalenteri ei saa olla täyteen buukattu. Tiimin kanssa pitää sopia millä tavoin voivat olla yhteydessä HETI kun tulee jotakin. Ei voida odottaa parin viikon päähän sopivaa slottia kalenteriin (joka sekin perutaan viime hetkellä)

- jokaiselle on olemassa sopiva työskentelyn muoto, eikä näitä ole yhtä oikeaa. Joku istuu joka päivä toimistolla, toinen viettää talvet ulkomailla, kolmas etänä mökillä ja kaikkien on soviteltava tekemisensä tiimin parhaaksi. Yksi herää myöhään ja työskentelee iltaisin, toinen vie aamuisin lapset kouluun ja iltapäivällä harrastuksiin, eräs käy salilla kesken päivän ja nämä kaikki ovat aktiivisena Teamsissä illalla. Kaikki tämä on ok, kun se tukee henkilön jaksamista töissä ja sovitaan se yhteinen palaveri johonkin väliin.

Ihmiset ovat erilaisia ja tekemisen suunnittelu vaatii enemmän aikaa. Olen kuitenkin nähnyt tämän onnistuvan hienosti, kun vain annetaan mahdollisuus ja tuetaan tiimejä (ja tiimin jäseniä) tässä. 

Vierailija
185/207 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuu työpaikalla, kun koti on työpaikka

Vierailija
186/207 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyöaikana ihmiset ovat alkaneet huudella yhteisöllisyyden perään. Kuitenkin suomalaiset eivät juuri perusta moisesta työkaveriden kanssa vapaa-ajan viettämisestä. Itse näen, että ihmiset jotka tätä yhteisöllisyyttä huutavat ovat niitä yksinäsiiä, jotka käyttävät kaiken mahdollisen työajan työkavereiden kanssa juoruiluun.

Etätyössä ei onneksi tarvitse kuunnella näitä höpöttäjiä, vaan voi keskittyä työhön 100%.

Täysin samaa mieltä. Meillä avokonttori ja ei siitä työnteosta tule ajoittain yhtään mitään, kun tiimissä on yksi tämmönen höpöttäjä. Täysin ekstrovertti tapaus ja työaika menee pitkälti sosialisoidessa. Uuvuttavaa ja olen lähipäivien jälkeen aivan poikki jatkuvien keskeytyksien ja pinnistelyn takia. Olen melko introverttinen tapaus ja nautin etätyöstä, olemme yhtenä päivänä viikossa toimistolla. Saa olla vaikka joka päivä, jos haluaa.  Mutta ylenpalttinen rupattelu ei kuulu työajalle, täytyisi pystyä keskittyä olennaiseen ja saada hommat hoidettua. 

Olen havainnut saman, että yksinäiset sosiaaliset ihmiset kaipaavat lähityötä, koska he tulevat toimistolle "jutustelemaan". Puuduttavaa. Valitsen lähipäiväni pitkälti niin, että tämä yksi töykaveri ei ole paikalla, koska en yksinkertaisesti saa mitään kunnolla aikaiseksi. Onneksi meidän esihenkilöt kannattavat etätyömahdollisuutta ja ovat nykyaikaisia. 

Vierailija
187/207 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyöaikana ihmiset ovat alkaneet huudella yhteisöllisyyden perään. Kuitenkin suomalaiset eivät juuri perusta moisesta työkaveriden kanssa vapaa-ajan viettämisestä. Itse näen, että ihmiset jotka tätä yhteisöllisyyttä huutavat ovat niitä yksinäsiiä, jotka käyttävät kaiken mahdollisen työajan työkavereiden kanssa juoruiluun.

Etätyössä ei onneksi tarvitse kuunnella näitä höpöttäjiä, vaan voi keskittyä työhön 100%.

TÄMÄ!

Olen etätyössä ollut 3 vuotta. Enkä ole kaivannut toimistolle yhtenäkään päivänä. On paljon itsestä kiinni "syrjäytyykö" siinä kotiin.

Jos osallistuu esim. teamspalavereihin aina kun kutsu tulee ja osallistuu keskusteluun aktiivisesti, viestittelee muutoinkin työkavereiden kanssa tarvittaessa niin kyllä tunnen kuuluvani edelleen työyhteisöön samoin jos olisin toimistolla. Esihenkilöt seuraavat ajankäyttöä

Muuten samaa mieltä, mutta kyllä mä käytän lounastauon koirani lenkittämiseen :) katkaisee hyvin työpäivän ja saa raitista ilmaa, virkistävää. Lounaani on yleensä täyttävä smoothie, joten sen naukkailen työpisteellä töitä tehden. 

Vierailija
188/207 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku vastavalmistunut esim. insinööri suunnittelutoimistossa voisi jäädä etätöihin. Töistä ei tulisi yhtään mitään. Vierellä ei olisi ketään, keneltä voisi kysellä ohjeita ja neuvoja. Omin päin toimimalla tulisi sutta ja sekundaa, kun ei vain osata. Jälkeen päin vain todettaisiin, pieleen meni. Etätyöt sopivat vain yksinkertaista rutiinityötä tekeville tai suvereenisti asiansa osaavalle. Muut tarvitsevat työyhteisön tukea työssään.

Mä kun aloitin vaativassa työssä jossa käytettävä useita järjestelmiä ja hallittava paljon asioita, lakia ym, olin toimistolla muutamia päiviä alkuun jotta mulle näytettiin ne järjestelmät, niistä perusjutut. Sen jälkeen etänä. Yhtä lailla etänä pystyi kysymään työkaverilta neuvoa soittamalla tai teamsin kautta, pystyyhän sitä jakamaan näyttöä ja käymään läpi että mistä nyt pitikään painaa ja mistä löytyi se ja tämä asia.

Ja vaikka olisin puhelimessa asiakkaan kanssa ja tulisi joku asia jota en tiedä, naputan samantien asian työkavereille ja he vastaavat. Ja saan kerrottua asian samantien asiakkaalle.

Vierailija
189/207 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Omalla kohdalla etätyössä ei ole muuta negatiivista kuin työpisteen puuttuminen. Toimistolla kun on sähköpöytä, hyvä työtuoli, iso näyttö ja näppäimistö, ei tarvitse kuin telakoida oma läppäri ja avot.

Kotona teen töitä ruokapöydän ääressä pelkällä pienellä läppärillä, kun omaa työpöytää ei mahdu. Enkä tietenkään voi hankkia isoa näyttöäkään tms. Mutta ei voi mitään."

Minä hankin kotiin sähköpöydän sekä isomman näytön (ne sai vähentää verotuksessa). Asumme omakotitalossa joten ylimääräinen huonekin löytyi.

Voi kun kiva kuulla. Melkein helpottaa omaa tilannettani. Meillä tosiaan tilaa työpöydälle ei ole vaikka omakotitalossa asumme mekin. Niitäkin on monen kokoisia.

Vierailija
190/207 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi mitään huonoa. Työni on yksintyöskentelyä vaikka olisin toimistolla. Jos tarvitsen neuvoa tai keskustelua työhön liittyvässä asiassa, teen sen aina ns. kaukoyhteydellä vaikka olisin toimistolla. 

Nautin etätyöstä. Oli jo valmiiksi iso asunto joka mahdollistaa etätyön yhtäaikaa puolison kanssa.

Vierailija
191/207 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runqq-addict

Vierailija
192/207 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös iso avokonttori. Siellä ei kukaan juttele turhia, koska kaikki ymmärtävät kuinka paljon se häiritsee ympärillä olevia. Etänä ollessa Teamsin välityksellä tulee juteltua työkavereiden kanssa paljon enemmän kuin konttorilla. Sitä muuta hälinää konttorilla sitten taas riittää. Väkeä istuu kuulokkeet päässä palavereissa (palaverit kun ei ole vain oman tiimin kesken, eikä edes saman työpaikan väen kesken, joten missään neukkarissa ei palavereissa istuta), puhuu työpuheluita, puhuvat keskenään työasiaa. Jatkuva meteli niin että niitä töitä on tosi vaikea tehdä. Palaverissa on vaikea istua ja työpuheluita hoitaa kun ympärillä on niin paljon hälinää. En löydä etätöistä mitään huonoja puolia. Minä avaan koneen aamulla, ja suljen sen ja pistän oven kiinni perässäni iltapäivällä. Ei sekoitu työ- ja vapaa-aika.

Vierailija
193/207 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä avaan koneen aamulla, ja suljen sen ja pistän oven kiinni perässäni iltapäivällä. Ei sekoitu työ- ja vapaa-aika.

Minä otan aamulla läppärin ja puhelimen jääkaapin päältä ja työpäivä jälkeen laitan ne sinne takaisin. Ei sekoitu työ- ja vapaa-aika 😊

Vierailija
194/207 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää muistaa että englanninkielessä man tarkoittaa myös ihmistä. Varsinkin tuossa yllämainitussa: No man is...

Vierailija
195/207 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lounassyöminen on ehkä suurin miinus. Tunnustan että se ei ole lähellekään niin monipuolista kuin työlounailla. Usein eilistä makaroniruokaa ilman mitään vihreää. Työpaikan lounailla söin paljon vihanneksia joita en koskaan osta kotiin. 

Mun kohdalla lounas on monipuolisempi etätöissä. Työpaikalla on kyllä lounaspaikka, mutta lähistöltä ei löydy muista vaihtoehtoja sille. Kotikonttorin läheisyydessä on toistakymmentä vaihtoehtoa, joista voi valita päivittäin houkuttelevimman.

Vierailija
196/207 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskaa jauhat jos väität että joku voi leikata tietokonneen välityksellä, ei voi.

Kuka puhui tietokoneesta? Kirurgilla on "joystick" omalla pisteellään, ja se käyttää etäyhteydellä potilaan luona olevaa "leikkuria".

Vierailija
197/207 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huonoja puolia. Lähityöpakko on parina päivänä ja ehtistä ahtaammassa avokonttorissa.

Juoruakkojen supinoista ja takanapäin puukotuksista ei saa mitään irti.

Surkea työilmapiiri, surkea esimiestyö. Miten sellaista voi kaivata.

En tiedä, pitäisikö työpaikan tarjota sosiaalinen elämä joillekin ihmisille,

mutta sen takia, ei kaikkien täytyisi tulla työmaalle. Meillä yksi työntekijä

hihkuu lähtyötä ja ilmiselvästi yksityiselämän puolella ei paljoa tapahdu.

Vierailija
198/207 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaako työ jossa voit itse päättää työajat ja pitää vapaata silloin kun haluat. Suosittelen lämpimästi https://asiakas-palvelut.com/ref/FI73447

Työhön ei tarvitse aikaisempaa kokemusta ja alkuun pääset helposti 

Vierailija
199/207 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehtävät kyllä tulee tehtyä, mutta isossa porukassa Innovointi ei oikein onnistu online. Ideoiden heittely isommassa porukassa, jotka eivät täysin tunne toisiaan, on heikkoa. 

Isolla porukalla innovointi on ihan täyttä ajanhukkaa. Pienillä tiimeillä innovointi onnistuu helposti etänäkin.

Vierailija
200/207 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tehnyt uutta etätyösopimusta kun vanha päättyi, koska etätyö on aina sitä himassa kökkimistä, se on firmojen keino leikata kustannuksista kun ei tarvitse enää niin paljoa toimistotilaa, toisille se sopii ja toisille ei.