Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vaatteiden mitoitus muuttunut?

Vierailija
07.11.2024 |

Itse en mielestäni ole kutistunut, mutta oman koon vaatteet on isoja. Varsinkin hihat ja lahkeet on usein todella pitkät, vaikka en ole mitenkään lyhytraajainen. Istuvuudesta ei kannata puhuakaan.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on tosi lihavia ja siksi mallistot on ihan järkyttäviä telttoja. Olen yrittänyt etsiä tyköistuvaa neulemekkoa kokoa 32, ei löydy.

32 ei ole aikuisen länsimaalaisen naisen koko, siksi ei ehkä löydy peruskaupoista Suomesta. Luulisi jostain Kiinasta löytyvän.

Ps. Läshisheimaaminen antaa susta vähän yksinkertaisen kuvan.

Vierailija
42/66 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tyyli on vaan muuttunut, nykyisin kuljetaan tosi löysissä vaatteissa ja ne ketkä eivät kulje, ostavat pienemmän koon kuin suunnittelijan näkemyksen mukaan kuuluisi. Itselläni on M-kokoisia vaatteita ysäriltä, mutta jos nykyisin ostan istuvaksi tarkoitettua, pitää olla vähintään L.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös ihmetellyt todella pitkiä lahkeita. Olen 169 cm, ja ennen kuin ostin koon 38 housuja, lahkeet olivat sopivat tai vähän lyhyet. Nyt lattialle jää 10 senttiä kangasta.

Tiedän, että lammikkolahkeet ovat muotia, ja on ihmisten keskipituuskin kasvanut, mutta monet housut tunnutaan mitoitettavan 180-senttiselle, joka käyttää 15-senttisiä korkoja. 

Mutta collegehousuihin ei raaskita käyttää tarpeeksi kangasta pituuteen, todella nafteja myös näin 166-senttiselle usein siinä missä farkut ikävän pitkiä.

Vierailija
44/66 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös ihmetellyt todella pitkiä lahkeita. Olen 169 cm, ja ennen kuin ostin koon 38 housuja, lahkeet olivat sopivat tai vähän lyhyet. Nyt lattialle jää 10 senttiä kangasta.

Tiedän, että lammikkolahkeet ovat muotia, ja on ihmisten keskipituuskin kasvanut, mutta monet housut tunnutaan mitoitettavan 180-senttiselle, joka käyttää 15-senttisiä korkoja. 

Mutta collegehousuihin ei raaskita käyttää tarpeeksi kangasta pituuteen, todella nafteja myös näin 166-senttiselle usein siinä missä farkut ikävän pitkiä.

Jep. Sitten kun ne vielä kerran pesee, niin onkin hyvät collegehousut tulva-alueelle. Minäkin olen 168 cm eli en kovin pitkä. Omat lapset on nuoria miehiä ja n. 185 cm. Heille on jo oikeastaan mahdoton löytyy tarpeeksi pitkälahkeisia collareita tai verkkareita. Farkuissa kyllä pituus riittää.

Vierailija
45/66 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on tosi lihavia ja siksi mallistot on ihan järkyttäviä telttoja. Olen yrittänyt etsiä tyköistuvaa neulemekkoa kokoa 32, ei löydy.

Kyse on myös siitä, että makkarankuoret eivät ole nyt muotia. 

Vierailija
46/66 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lindexillä ainakin on lähes kaikki housut liian pitkiä. Koko ikäni mulla on ollut ongelma, että housujen lahkeet on usein liian lyhyitä. Nyt yllättäen on ongelma, että ne on liian pitkiä! Ei onneksi sentään kaikilla merkeillä eikä mun ole Lindexin housuja pakko ostaakaan.

Vierailija
47/66 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukkahousuista joudun ottamaan isompaa kokoa, sillä ne ei jotenkaan jousta kuten ennen. Kun vaatteeni on kokoa 38, niin sukkikset otan kokoa 42 tai jopa 44, että eivät purista.

Vierailija
48/66 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttui yli 20 vuotta sitten. Entinen s oli 32-34 nyt se on 36-38. Nyt jos ostaa 34 koon housut ne on ylhäältä liian isot. Hihat on lyhentyneet jotenkin kummasti 

Tämän muistan, mutta jokin muutos tuntuu tapahtuneen tässä parin vuoden sisään.

Ap

Tokmannin vaateosastolla oli ennen pandemian alkua oikein kyltti, jossa selitettiin kokomerkintöjen muuttumista. Otin tiedot muistiin ja opiskein niitä kotona.  Minulle on lyhyempänä ihmisenä ongelma, kun lähes kaikki vaatteet tehdään anorektisen hoikille ja pitkille naisille. Itse olen normaalin näköinen ja vähän lyhyt.  Pari liikakiloa voi olla.  mm vaatteiden hihat ovat joskus 10-15 senttiä liian pitkiä.  nykyään talvitakeissa ja muiss aulkotakeissa on kummallisia viritelmiä hihansuussa, joten niitä ei voi helposti lyhentää.

Vierailija
49/66 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

32 ei ole aikuisen länsimaalaisen naisen koko, siksi ei ehkä löydy peruskaupoista Suomesta. Luulisi jostain Kiinasta löytyvän.

Englannista löytää erikooisia vaatteita,koska siellä on iso väestö (lukumäärä)  ja monenkokoisia ihmisiä.

Vierailija
50/66 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Farkut pystyy lyhentämään kotona käsin ompelemalla, mutta collegehousujen kanssa on vaikeampaa.

Vierailija
51/66 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukkahousuista joudun ottamaan isompaa kokoa, sillä ne ei jotenkaan jousta kuten ennen. Kun vaatteeni on kokoa 38, niin sukkikset otan kokoa 42 tai jopa 44, että eivät purista.

Sama täällä.

Vierailija
52/66 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bypias myy todellisuudessa l-koon vaatteita s-kokoisena. Punakka, hanakka viininlipittelijä designer jonka "ura" alkoi vaate-suunnittelijana, tosin repi vanhat laput pois ja vaihtoi omiin... Mutta se tarina on eri. Hänkin turpeasta ulkomuodostaan huolimatta mainostaa että mahtuu jopa s-kokoon..

Vierailija
53/66 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri merkkien samat koot ovat eri kokoisia.

Hyvä esimerkki jos vertaa esim. Benettonin  vaaatteita vastaaviin Kappahlin, jälkimmäiset ovat 'telttoja' ensin mainittujen rinnalla. Siis tyyliin Kappahlin S koko on Benettonin L jne.

Tuo on myös totta että muoti elää, välillä on tiukkaa muotia, jolloin esim. "sama" takki (vaikka villakangas) on tyköistuva -> pitää M kokoien valita joku XL koko että menee kiinni. Nyt tuntuu vallalla olevan oversize-muoti, jolloin jos haluaa "hyvin istuvan" pitää ottaa omaa kokoa yhtä tai kahta pienempi koko.

Olen myös huomannut että kankaissa on eroja, jos ostaa saman merkin saman mallin ja saman kokoiset farkut vaikka vaaleansinisinä ja mustina, voi kangas toisissa joustaa enemmän/vähemmän jolloin toinen väri liian nafti/reilu.

Aika monet merkit myy nykyään housuja short/regular/tall lahkeilla, muistaakseni myös Lindex? Eli kannattaa olla tarkkana kun ostaa, viimeksi VeroModassa ihmettelin lahkeen pituutta, kunnes hoksasin että (ei olleet edes farkut) kasassa oli esim. M koko 30, 32, 34 lahkeilla jne.

Vierailija
54/66 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain omituista mitoituksissa on tapahtunut.

Mulla on n 20 vuotta sitten ostettu takki kokoa 36, joka menee hyvin päälle, rinnoistakin. Nyt, kun ostan paidan, tarviin koon 46 (!!!). Siis 10 numeroa isomman.

Mutta toisaalta, n 20 vuotta sitten ostettu hame kokoa 36 on mulle sopiva ja samoin on vasta äsken ostettu hame 36.

Takeissa ja paidoissa tilanne on tämä. Ja jos on yhtään hartiaa ja itsellä pituutta 175 niin on vaikeaa löytää. 

Vierailija
55/66 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro heti missä niitä myydään! Todella vaikeaa löytää housuja. Pituus 174 ja jalat suhteessa pidemmät kuin yläosa. Eli lahkeet pitää olla 34-36 ja yleensä ei löydy. 

Vierailija
56/66 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tyyli on vaan muuttunut, nykyisin kuljetaan tosi löysissä vaatteissa ja ne ketkä eivät kulje, ostavat pienemmän koon kuin suunnittelijan näkemyksen mukaan kuuluisi. Itselläni on M-kokoisia vaatteita ysäriltä, mutta jos nykyisin ostan istuvaksi tarkoitettua, pitää olla vähintään L.

En ymmärrä. Jos vaatteet on tosi isoja, etkö sä nimenomaan tarttisi pienemmän koon, jotta saat itsellesi istuvan. Jos oot kokoa M, et hanki vähintään L-kokoista, vaan enintään S-kokoisen.

Vierailija
57/66 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Farkut pystyy lyhentämään kotona käsin ompelemalla, mutta collegehousujen kanssa on vaikeampaa.

Housujen pidentäminen onkin haastavampaa kuin lyhentäminen. Jostain pitäisi keksiä sopivaa lisäkangasta. Itse en saisi tehtyä pidennystä mitenkään nätisti.

Vierailija
58/66 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin varmaan. Katso nyt ihan rehellisesti ihmisiä niin todellakin todella moni varsinkin nuoret aikuiset on todella lihavia. Sori siitä. 

Vierailija
59/66 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain omituista mitoituksissa on tapahtunut.

Mulla on n 20 vuotta sitten ostettu takki kokoa 36, joka menee hyvin päälle, rinnoistakin. Nyt, kun ostan paidan, tarviin koon 46 (!!!). Siis 10 numeroa isomman.

Mutta toisaalta, n 20 vuotta sitten ostettu hame kokoa 36 on mulle sopiva ja samoin on vasta äsken ostettu hame 36.

Takeissa ja paidoissa tilanne on tämä. Ja jos on yhtään hartiaa ja itsellä pituutta 175 niin on vaikeaa löytää. 

Mulla ei ole hartiaa ja pituutta, mutta keskikokoiset rinnat. Niiden takia pitää ottaa useampaa isompaa kokoa, VAIKKA ne on vain keskikokoiset.

Vierailija
60/66 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin varmaan. Katso nyt ihan rehellisesti ihmisiä niin todellakin todella moni varsinkin nuoret aikuiset on todella lihavia. Sori siitä. 

Kyllä. Lihavia ihmisiä löytyy paljon. SILTI koko 32 on naurettavan pieni, se on nollakoko,  eikä mikään aikuisen koko kuin jossain itämaissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän