Voisivatko vanhemmat opettaa lapsilleen että metsiin ei rakennella mitään majoja eikä risukotia?
Taas on nimittäinlöydetty metsistä luvatta rakennettu risumaja joka paljastui lehtien lähdettyä puista. Pirkkalan kunta muistuttaa että majat majat ovat vahingollisia luonnolle ja vaarallisiakin:
https://pirkkalainen.fi/2024/11/06/taas-loytyi-pirkkalasta-maja-huolell…
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten risuista kasattu maja vahingoittaa luontoa?
Majoja ei kasva luonnossa, ne pitää rakentaa mikä tekee risumajoista ja -hökkeleistä epäluonnollisia ja luontoon kuulumattomia. Esimerkiksi naulat lävistävät puita ja narut kuristavat. Lisäksi ihmiset jättää luontoon roskia eivätkä osaa siivota paikkoja.
Ei niissä mitään nauloja käytetä.
Aloitukseen linkatussa uutisessa majassa oli käytetty nauloja ja jätesäkkejä.
-eri.
Ei voi vaan päin vastoin! Meillä on metsää noin sata hehtaaria, sinne kyllä majoja mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Nii- in. Valopäät asialla. Jos joku leikkimaja on luonnolle vaarallinen niin mites pikkasen isommat pytingit, talot, kesämökit, lomakylät.... itse kyllä kannustaisin majan tekoon jos vielä olis pieniä lapsia.
Se on eri asia.
T. rakennusinsinööri-feministi
Ei voi. Metsässä leikkimiseen jos johonkin pitäisi oikein kannustaa.
Millainen ihminen vasikoi lasten risumajoja? Ei ihme, että lapset voi huonosti. Risumaja tarkoittaa maasta löydettyjen oksien pystyyn nostamista kotamaiseksi puun runkoa vasten, ilman nauloja.
Lehtijutussa sen sijaan on aikuisten rakentämä hökkeli, onko se joku pontikkamaja?
Noi majat tulee lisääntymään kun ihmiset joutuu kodittomiksi ja kodittomia on jo.
Ihminen tarvitsee suojan sateelta ja tuulelta jos nukkuu yönsä ulkona.
Ihan normaalia ja perus.
Meillä on oikeisto hoitanut hommat päin persettä ja tulette näkemään majoja enemmän kuin koskaan. Majateollisuus lähtee jyrkkään nousuun ja tällä me tienataan. Lapsetkin oppii rakentamaan hyviä höskiä.
Nyt ollaan taas asian ytimessä! Lapset pois metsästä pahanteosta, liito-oravat pelkää. Menkää vaikka johonkin ostarille.
T: vihreä kaupunkisuunnittelija
Vierailija kirjoitti:
Joo, risumajat kiellettevä. Mutta aikuisten on saatava tuhota luontoa avohakkuilla ja valtavilla metsäkoneilla.
Ja vähän asfalttia sinne tänne, luonto kiittää.
Suomi avohakattiin kertaalleen jo 60 vuotta sitten ja edelleen meillä on metsiä. Miten se on mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö mun nyt mennä purkamaan kun lasten päikkyryhmä rakensi majan lähimetsään.
Mietin samaa. Päiväkodissa juuri ovat rakentaneet hienon majan metsään.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö mun nyt mennä purkamaan kun lasten päikkyryhmä rakensi majan lähimetsään.
Päiväkodissa lapset pitäisi opettaa kunnioittamaan luontoa! Ihminen ei ole mikään luontopäättäjä, joka saa ottaa hyönteiseltä kodin ja estää lahottajasientä toimimasta lajityypillisesti. Jokainen siirretty risu on yhden ekosysteemin tuho!
Luonto ei olemassa siksi, että lapset saisivat siellä leikkiä Jumalaa. Luonnossa voidaan kulkea varovaisesti kuuntelemassa ja katselemassa, ei mennä sinne nappaamaan siilin pesäkolon suojapuita tai nävertäjille tärkeitä kaarnanpalasia. Ihmisen tekemät majat eivät kuulu luontoon, me emme niitä tarvitse. Siksi minua kummastuttaa, että päiväkodit opettajat lapsia käyttämään luontoa omaan hauskanpitoonsa lainkaan miettimättä, että ihminen ei ole osa metsän moninaista ekosysteemiä. Ihan turha samaan aikaan itkeä jotain avohakkuita, jos oma lapsi saa tehdä saman asian pienemmässä mittakaavassa.
Todellakin rakennetaan. Mutta puita ei katkota.
Täällä jotkut kakarat tekivät hökkelin laudoista ja sinne metsään sitten jäi lojumaan lautoja, joissa naulat pystyssä vaarallisesti. Ympärillä roskaa, karkkipapereita ym. Sen lisäksi hajottivat läheisen ojan ylittävän sillan, että saivat siitä majaansa lautoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja maastopyöräiliät voisivat lopettaa kaikkien hyppyrien rakentamisen omin luvin metsien kävelypoluille.
Maastopyörilla ei saa ajaa kuin virallisilla pyöräreiteilla, muuten metsien pohjakasvillisuus kärsii ku joutuu renkaiden repimiksi ja tallaamiksi.
Maastopyöräily kuuluu jokaisenoikeuksiin.
Maanomistajan oikeuksiin kuuluu lupa kaataa puita maastopyöräilijöiden käyttämälle reitille.
Vierailija kirjoitti:
En opeta. Just viime viikonloppuna rakennettiin 9v pojan ja parin hänen kaverinsa kanssa maja lähimetsään. Mitään nauloja ja naruja ei käytetty eikä myöskään muoveja, eikä riivitty puita vaan risut ja oksat kerättiin maasta. Ei myöskään heitelty mitään roskia luontoon koska minulle jo omat vanhempani opettivat että luontoa ei roskasteta ja olen sen omalle pojalleni eteenpäin opettanut.
Näin mekin töissä lasten kanssa tehdään. Mitään ei revitä eikä kiinnityssysteemejä käytetä tai luonnolle vahingollista. Mutta on kivat leikit. Samat opit itse saanut ja omalle siirtänyt.
MInä olen huoleti hävittänyt lasten tekemät majat mailtani. Sellaita määrää risuja kun ei edes löydy, että majan saisi aikaiseksi - ellei sitten käy riipimässä oksia elävistä puista. Kummallisen paljon kuusista irtoaa isoja havuoksia tuulella, koska niistä tulee näköjään aina katto. Vanhemmat kun on apuna, niin maja tehdäänkin istutetuista noin 10v taimista, joita käydään sahaamassa ja kannetaan majatarpeiksi.
Omassa metsässään jokainen tehkööt mitä haluaa, mutta ei ole mitään luonnon kunnioitusta kerätä risuja kasaksi vain siksi, että kyseessä on kiva leikki. Siinä menettää moni kuoriainen kotinsa ja metsä monimuotoisuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Noi majat tulee lisääntymään kun ihmiset joutuu kodittomiksi ja kodittomia on jo.
Ihminen tarvitsee suojan sateelta ja tuulelta jos nukkuu yönsä ulkona.
Ihan normaalia ja perus.
Meillä on oikeisto hoitanut hommat päin persettä ja tulette näkemään majoja enemmän kuin koskaan. Majateollisuus lähtee jyrkkään nousuun ja tällä me tienataan. Lapsetkin oppii rakentamaan hyviä höskiä.
Jep tulevaisuuttansa varten on hyvä osata rakentamistaidot. hyvä suomi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten risuista kasattu maja vahingoittaa luontoa?
Majoja ei kasva luonnossa, ne pitää rakentaa mikä tekee risumajoista ja -hökkeleistä epäluonnollisia ja luontoon kuulumattomia. Esimerkiksi naulat lävistävät puita ja narut kuristavat. Lisäksi ihmiset jättää luontoon roskia eivätkä osaa siivota paikkoja.
Monet eläimetkin rakentaa risuista majoja.
Majavat ovat oivia padonrakentajia.