Voisivatko vanhemmat opettaa lapsilleen että metsiin ei rakennella mitään majoja eikä risukotia?
Taas on nimittäinlöydetty metsistä luvatta rakennettu risumaja joka paljastui lehtien lähdettyä puista. Pirkkalan kunta muistuttaa että majat majat ovat vahingollisia luonnolle ja vaarallisiakin:
https://pirkkalainen.fi/2024/11/06/taas-loytyi-pirkkalasta-maja-huolell…
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Ei kun ei käytä köysiä, nauloja tai muovia.
Siis ei haittaa kun ei käytä.
Joo justiin. Kyllä postimerkkeilystä ja urrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrheilusta saatavat virikkeet pitäisi riittää kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten risuista kasattu maja vahingoittaa luontoa?
Majoja ei kasva luonnossa, ne pitää rakentaa mikä tekee risumajoista ja -hökkeleistä epäluonnollisia ja luontoon kuulumattomia. Esimerkiksi naulat lävistävät puita ja narut kuristavat. Lisäksi ihmiset jättää luontoon roskia eivätkä osaa siivota paikkoja.
Risumajaan ei tule nauloja eikä naruja. Niissä on vain sitä mitä metsästä löytyy.
Meidän lapset rakensivat lähimetsään, meidän omalle maalle pienen majan, jossa leikkivät tosi paljon. Me aikuiset toki varmistimme, että rakennelma on turvallinen leikkipaikka.
En opeta. Just viime viikonloppuna rakennettiin 9v pojan ja parin hänen kaverinsa kanssa maja lähimetsään. Mitään nauloja ja naruja ei käytetty eikä myöskään muoveja, eikä riivitty puita vaan risut ja oksat kerättiin maasta. Ei myöskään heitelty mitään roskia luontoon koska minulle jo omat vanhempani opettivat että luontoa ei roskasteta ja olen sen omalle pojalleni eteenpäin opettanut.
Vierailija kirjoitti:
Lue juttu.
Vierailija kirjoitti:
En opeta. Just viime viikonloppuna rakennettiin 9v pojan ja parin hänen kaverinsa kanssa maja lähimetsään. Mitään nauloja ja naruja ei käytetty eikä myöskään muoveja, eikä riivitty puita vaan risut ja oksat kerättiin maasta. Ei myöskään heitelty mitään roskia luontoon koska minulle jo omat vanhempani opettivat että luontoa ei roskasteta ja olen sen omalle pojalleni eteenpäin opettanut.
Näin. Se mitä maassa on saa ottaa. Opettakaa lapsillenne miten risumaja tehdään. Sitä varten ei tuhota luontoa.
Aloittajan mainitsemassa jutussa kuvattu maja ei ole lasten tekemä, vaan on vaatinut vanhempien ihmisten voimia. Lasten tekemä maja ei haittaa mitään, jutussa kuvattu rakennelma menee selvästi kielletyn puolelle.
Ei mun lapset ainakaan tollasia rakentele. Ovat tehneet maasta löytyvistä kepeistä sellaisia majoja tyylillä muutama keppi puuta vasten nojaamaan. Sellaisia ne lasten majat usein on. Niissä käytetään vaan metsästä löytyviä aineksia ja ei vahingoita mitään. Jutussa oleva on aikuisten tekemä.
Tuo maja näyttää kylläkin harakanpesältä. Mitä iloa tuosta on?
Vaarallinen, tottakai! Koko elämä on vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue juttu.
Jutun maja ei ole lasten tekemä, se on aikuisten. Lapset tekee simppeleitä.
Se onkin ihmeitten ihme jos jossain näkee kaupungin työntekijöitä tekemässä jotain.
Voiko kieltää myös linnuilta niiden risupesien rakentamisen talousmetsään? Ne ei ole millään tavalla virallisen metsätalouden doktriinin mukaisia.
Vierailija kirjoitti:
Aina valitetaan että nykylapset ei leiki, ja nyt sitten valitetaan että lapset tekee majoja.
Eikun niille pitää hommata kännykät ja tabletit parvuotiaina jotta nököttävät kotona. Vanhemmat voi sitten "harrastaa luonnonsuojelua" menemällä vaikka mielenosoituksiin ym.
Kyllä me majoja rakenneltiin lähimetsään, maahan ja puuhun ja korjattiin pois, poltettiin kun ei enää kiinnostanut. Kotipaikan takaa alkaa tuhansien hehtaarien suot ja erämaat. Eiköhän se sellutehdas muutaman kilsan päässä ole enemmän luonnolle vahingollinen. Kannattais varmaan kytätä isompia tekijöitä.
Ei mulla ole lapsia, mutta jos olisi niin tekisin majaa heidän kanssaan. Kun olin itse lapsi, metsässä oleva risumaja oli yksi parhaita seikkauluja mitä voi olla. Nykyään kielletään asioita kun ovat niin pahuksen vaarallisia. Irto-oksia ja risuja saa käyttää, repiä ei saa. Majaan voi käyttää myös pressua. Sopivaa olisi syksyn tullen purkaa maja, ettei luontoon jää mitään ylimääräistä tai elämiä vahingoittavaa kuten köydenpätkiä ja muovia.
Kaikki kiva kielletään. Sitä suuremmalla syyllä lisää majoja lapsille! Aikuiset ovat tylsiä.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan mainitsemassa jutussa kuvattu maja ei ole lasten tekemä, vaan on vaatinut vanhempien ihmisten voimia. Lasten tekemä maja ei haittaa mitään, jutussa kuvattu rakennelma menee selvästi kielletyn puolelle.
Jutussa kuitenkin sanotaan että maja on lasten tekemä
"Kuten näkyy, maja on huolella tai ainakin runsaista materiaaleista rakennettu. Se palvelisi jopa asunnottomien kesäisenä kotina, mutta voi olla myös nuoremman väen perusteellisesti rakentama seikkailupaikka."
Kaikesta ne ihmiset näköjään mielensä pahoittaa,ainahan lapset on majoja tehneet metsiin.
Ensin kiellettiin puihin kiipeäminen, sitten lumilinnat ja pulkkamäet. Nyt sitten näköjään jo risumajatkin. Kohta varmaan kääritään lapset kuplamuoveihin ja lukitaan sãiliöihin.
No eipä kasva ne laavut ja mökitkään luonnossa. Silti niiden alta kaadetaan puita ja rakennetaan mökit, saunat, huusit ja laavut tulipaikkoineen.
Ja risuista kasatuissa majoissa ei ole nauloja.