Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sjögrenin syndrooma etenee

Vierailija
07.11.2024 |

Hampaat meni, silmistä loppui kyynelneste, eli joutuu käyttämään kosteuttavia tippoja, nyt suusta on loppunut sylki eli joutuu käyttämään kaikkea kosteuttavaa geeliä yms eikä mikään auta. Yöt menee lähinnä valvoessa. Nyt sitten saa nähdä, mihin se seuraavaksi laajenee.

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tarvitsisin vähän empatiaa.

Vierailija
2/68 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaus on sen verran tuntematon, että suosittelen etsimään vertaistuki sivuston facebookista. Mutta olen pahoillani puolestasi. Voi olla todella ikävä sairaus. 

Vierailija
4/68 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinainen sairaus muttei onneksi vaarallinen mitä olen siitä lukenut.

Vierailija
5/68 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaus on sen verran tuntematon, että suosittelen etsimään vertaistuki sivuston facebookista. Mutta olen pahoillani puolestasi. Voi olla todella ikävä sairaus. 

Niin on, ikävä sairaus. Olen tätä sairastanut 2007 vuodesta asti. Nyt on sitten alkanut pahentamaan.

Vierailija
6/68 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mörskässä kaivataan "empatiaa".  :)

Vierailija
7/68 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvinainen sairaus muttei onneksi vaarallinen mitä olen siitä lukenut.

Voi tuhota sisäelimiä.

Vierailija
8/68 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taitaa olla tuo sama sairaus, tuntuu ihan siltä...

Vierailija
9/68 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan alkaa ryyppäämään kunnolla, jos suu on tuohesta tehty. Kännissä ei myöskään muista koko syndroomaa kun on niin hauskaa.

Vierailija
10/68 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä vaikea sairaus, kun ei tiedä yhtään, miten kenenkin kohdalla etenee, ja kuinka rajusti. Toiset voivat porskuttaa parilla pikkuvaivalla loppuun saakka, ja toisilla ei ole ruumiinosaa mitä se ei hajottaisi. Omalla kohdalla väsymys on vaikein, kuivuuden kanssa ole jo tottunut elämään, vaikka sekin pahenee vuosi vuodelta. 

Vierailija
11/68 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan alkaa ryyppäämään kunnolla, jos suu on tuohesta tehty. Kännissä ei myöskään muista koko syndroomaa kun on niin hauskaa.

Eikä hampaatkaan ole tiellä kun hapan virtaa viinahississä...

Vierailija
12/68 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani, elämä on epäreilua. Toivottavasti saat kuitenkin helposti ja nopeasti apua terveyskeskuksesta tai missä sitten lääkärissä käytkin.

Vierailija
13/68 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi, kun on perhe.

Vierailija
14/68 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani, elämä on epäreilua. Toivottavasti saat kuitenkin helposti ja nopeasti apua terveyskeskuksesta tai missä sitten lääkärissä käytkin.

En ole vuosiin saanut.

Vierailija
15/68 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni on myös tuo sairaus, mutta on onneksi saatu immunosupressiivisella lääkkeellä rituksimabilla. Onko sulla kokeiltu noita systeemisiä lääkkeitä, vaan pelkästäänkö oireita hoidetaan?

Empatiaa kyllä ehdottomasti saat täältä *virtuaalihalaus*

Vierailija
16/68 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehoaisiko asuminen Välimerellisessä tai lämpimämmässä ja kosteammassa ilmastossa ja Välimeren tms terveellisemmäksi todistettu/ sinulle yksilönä havaintojesi mukaan sopiva ruokavalio? Ehkä Suomen talvet eivät sovi sinulle, kun täällä varsinkin huoneilma on silloin  kuivaa ja pakkaset ja vähäinen valo raskaita. Miten elimistösi reagoisi uuteen ympäristöön? Täällähän tauti puhkesi? Täällä myös paheni?

Vierailija
17/68 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni on myös tuo sairaus, mutta on onneksi saatu immunosupressiivisella lääkkeellä rituksimabilla. Onko sulla kokeiltu noita systeemisiä lääkkeitä, vaan pelkästäänkö oireita hoidetaan?

Empatiaa kyllä ehdottomasti saat täältä *virtuaalihalaus*

Pelkästään hoidetaan oireita ihan perus terveyskeskuslääkärillä. Edes reumalääkärille ei pääse.

Vierailija
18/68 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Primaarista Sjögrenin oireyhtymää kuten monia muitakaan autoimmuunitauteja ei voida ehkäistä. Taudin syitä tai laukaisevia tekijöitä ei tunneta.

Suurella osalla potilaista oireet ovat lieviä ja sisäelinten sairastuminen harvinaista. Joillakin potilailla limakalvojen kuivuusoireet voivat olla kiusallisia, mutta taudin elinajan ennuste on hyvä.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00690

Vierailija
19/68 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen. Toivottavasti sinulla on hieman helpompiakin päiviä. Kaikenlaisia ikäviä sairauksia sitä ihmisillä onkin. Tämäkään ei varmaan näy päällepäin eivätkä ihmiset tuijota, jos jotain positiivista yrittää etsiä.

Vierailija
20/68 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehoaisiko asuminen Välimerellisessä tai lämpimämmässä ja kosteammassa ilmastossa ja Välimeren tms terveellisemmäksi todistettu/ sinulle yksilönä havaintojesi mukaan sopiva ruokavalio? Ehkä Suomen talvet eivät sovi sinulle, kun täällä varsinkin huoneilma on silloin  kuivaa ja pakkaset ja vähäinen valo raskaita. Miten elimistösi reagoisi uuteen ympäristöön? Täällähän tauti puhkesi? Täällä myös paheni?

Tottakai muutto auttaisi jonnekin Välimerelliseen ilmastoon mutta sellaiseen ei ole rahaa eikä mahdollisuutta.