Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gynekologi laukoo suorat sanat nelikymppisten naisten tilanteesta

Vierailija
06.11.2024 |

Saattaa saapua jo 40 vuoden korvilla esivaihdevuodet.

https://www.aamulehti.fi/terveys/art-2000010810930.html?utm_medium=prom…

Kommentit (257)

Vierailija
181/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä meni kuukautiset epäsäännöllisyys 45- vuotiaana ja alkoi aamuöiset hikoilukohtaukset. Niitä kesti ehkä vuoden. Sitten loppuivat menkat kuin seinään 47- vuotiaana ja samoin oireet. Helpolla pääsin. Mutta ei näistä kauheasti puhuta kenenkään kanssa, jotenkin hävettävää. Olla nyt sitten vanha😅

Vierailija
182/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhojen, tuhkakohtuisten harakoiden ulina-ketju vol. 5688533

Eli aurinko nousee idästä ja laskee länteen. Edelleenkin.....

Ja Raimokin heti aamukahvilta ehtii tätien seuraan :). Ikärasismi on surullinen piirre hapettuvassa nisäkkäässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi enää kortsuja, jee!

Mummoja on kiva painaa paljaalla.

Ukki

Liukkaria pitää kyllä olla.

Vierailija
184/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn täältä asiantuntijoilta 😁 Voiko paikallista estrogeenivalmistetta alapäähän käyttää, jos menkat tulevat edelleen (epäsäännöllisesti)? Siis tiedän, että voi mutta voiko ilman keltarauhashormonia? Alapää tarvitsisi jotain muuta hoitoa kuin intiimiöljyä, jotta ei olisi jatkuvasti kuiva kuin sahara 😆

Vierailija
185/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole tarvinnut mitään lääkityksiä hankkia. Ensimmäiset oireet tuli muutama vuosi sitten ja ikää nyt 60. Nykyään ei siedetä yhtään mitään. Hikoiluun auttoi alasti nukkuminen sekä liikunta. Myös oikeanlainen ruokavalio auttoi oireisiin. 

Miksi pitäisi sietää? Ei ole mitään järkeä kärsiä turhaan, jos apua on saatavilla. Mitä saavutat sietämisellä ja kärsimisellä?

Vierailija
186/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi enää kortsuja, jee!

Mummoja on kiva painaa paljaalla.

Ukki

Liukkaria pitää kyllä olla.

En ole koskaan tarvinnut eikä ole myöskään kuivuusongelmia ollut milloinkaan. Ikää 57.

Vierailija
187/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla, että nykyiset elintavat aikaistavat vaihdevuosia. Esimerkiksi ylipaino lisää estrogeenin tuotantoa, mikä johtaa siihen, että omat munasarjat tuottavat sitä laiskemmin. Ylipaino myös pahentaa nivelvaivoja ja vaikuttaa uneen. Luen nimittäin aivan hölmistyneenä näitä kuvauksia nelikymppisten naisten vaivoista. Olen jo 60, mutta ensimmäiset vaivat ilmaantuivat pari vuotta sitten. Olen harrastanut liikuntaa ns. suositusten mukaisesti noin 16-vuotiaasta asti, sillä olen itse liikunta-alan ammattilainen. 

Ei. Menee suvussa. Äidilläni alkoi yöhikoilu nelikymppisenä, kuten myös minulla. Äitini ei varmaan ole nykyaikainen kun on syntynyt 1940

Vierailija
188/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50v ja vasta tänä vuonna tajusin, että olen kärsinyt esivaihdevuosista jo yli kymmenen vuotta. Noin 38 vuoden iässä kuukautiset muuttuivat TODELLA runsaiksi. Mitään syytä ei löytynyt. Kierukkaa en suostunut ottamaan, joten oli vain kestettävä. Noin 45 vuotiaana alkoi häiritä silmien ja limakalvojen kuivuus. En ajatellut sitä sen enempää, hommasin vain silmätippoja ja aloin kostuttamaan wc paperin ennen pyyhkimistä. Iho alkoi "vanheta", en enää kestänyt kovia ääniä, pinna oli kireällä yms.

Olisi tärkeää puhua laajemmin ja avoimemmin siitä, että vaihdevuodet voivat alkaa jo nuorena, eivätkä ne ole mikään "mummojen tauti".

38v ikäinen nainen on vanha nainen, 40v on jo ikänainen. Mies on keski-ikäinen sinä 45 iässä.

Vierailija
189/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija 124/17:  "Vanhoissa kirkonkirjoissa on useita vähän yli 50-vuotiaana lapsen saaneita"

Silloin kotisynnytetyille äpäröille saatiin järjestetty' "äiti" ja koti siten, että joku vanha nainen otti hoitaakseen. MIehen "uskottomuus" ei tullut julki.

Kenen miehen uskottomuus? 

Vierailija
190/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muutenkin jännää miksi jotkut pitävät vaihdevuosia jonain ivan ja oilkan kohteena. Mistä tämä juontuu? Otse olen 44v eikä koskaan ole tullut mieleenkään että niitä pitäisi jotenkin hävetä tai että niistä pilkattaisiin toisia. 

Samaa sakkia nämä olen jo 67v eikä ole vieläkään v-vuosia. Miksi teitä joitain nolottaa täysin normaali asia? Häpeättekö muutakin naiseudessanne?

Vierailija
191/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 50v ja vasta tänä vuonna tajusin, että olen kärsinyt esivaihdevuosista jo yli kymmenen vuotta. Noin 38 vuoden iässä kuukautiset muuttuivat TODELLA runsaiksi. Mitään syytä ei löytynyt. Kierukkaa en suostunut ottamaan, joten oli vain kestettävä. Noin 45 vuotiaana alkoi häiritä silmien ja limakalvojen kuivuus. En ajatellut sitä sen enempää, hommasin vain silmätippoja ja aloin kostuttamaan wc paperin ennen pyyhkimistä. Iho alkoi "vanheta", en enää kestänyt kovia ääniä, pinna oli kireällä yms.

Olisi tärkeää puhua laajemmin ja avoimemmin siitä, että vaihdevuodet voivat alkaa jo nuorena, eivätkä ne ole mikään "mummojen tauti".

38v ikäinen nainen on vanha nainen, 40v on jo ikänainen. Mies on keski-ikäinen sinä 45 iässä.

Siksikö miesten odotettavissa oleva elinikä on vuosikausia alempi kuin naisten?

Vierailija
192/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä jotain perää, ettei kaikki vaivat johdu vaihtareista. Itselläni alkoi kuumat aallot 27-vuotiaana. Loppuivat kun aloin syödä magnesiumia ja rautaa, sekä nukkumaan omassa huoneessa jonka lämpötilan pidän 15-17 asteessa. Nukun myös ulkona teltassa keväällä ja syksyllä. Sinne jäi kuumat aallot, ne johtuivat elämäntavoista ja liian kuumasta elinympäristöstä, joka ei sovi minulle.

Vierailija
193/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja muutenkin jännää miksi jotkut pitävät vaihdevuosia jonain ivan ja oilkan kohteena. Mistä tämä juontuu? Otse olen 44v eikä koskaan ole tullut mieleenkään että niitä pitäisi jotenkin hävetä tai että niistä pilkattaisiin toisia. 

Samaa sakkia nämä olen jo 67v eikä ole vieläkään v-vuosia. Miksi teitä joitain nolottaa täysin normaali asia? Häpeättekö muutakin naiseudessanne?

Se on tämä nykyajan muovisuus jossa vanheneminen pelottaa. Itse ajattelen niin että ikääntyminen on etuoikeus jota ei kaikille suoda. Ulkonäkökeskeisessä yhteiskunnassa rypyt, elämänviisaus ja seesteisyys ovat pelottavia asioita monelle.

Vierailija
194/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että vaihdevuosioireita ei ole, on eri asia kuin se, että ei ole vaihdevuosia. Pitäisikö jättää kertomatta fakta eli kaikilla ei vaihdevuosioireita ole tai ne ovat hyvin vähäisiä. Noin 20 prosenttia naisista kuuluu tähän ryhmään ja geeneillä on asiaan osuutta. Myöskään äidilläni ei ollut kuin muutama kuuma aalto, siinä kaikki.

On ikävää, kun naiset kieltävät toinen toistensa kokemukset. Joillakin vaihdevuosioireet ovat hyvin hankalat, toisilla niitä juuri ei ole. Valtaosalla kuitenkin on jonkinlaisia oireita.

Vierailija
195/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on tämä nykyajan muovisuus jossa vanheneminen pelottaa. Itse ajattelen niin että ikääntyminen on etuoikeus jota ei kaikille suoda. Ulkonäkökeskeisessä yhteiskunnassa rypyt, elämänviisaus ja seesteisyys ovat pelottavia asioita monelle.

Sehän se. Ja mikä bisnes ikuisen nuoruuden tavoittelu onkaan! Miljardeja tahkotaan vuodesta toiseen sillä, että manipuloidaan ihmiset jo valmiiksi hävittyyn taisteluun, sillä ikääntymisellehän on vain se yksi, lopullinen vaihtoehto.

Vierailija
196/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän se. Ja mikä bisnes ikuisen nuoruuden tavoittelu onkaan! Miljardeja tahkotaan vuodesta toiseen sillä, että manipuloidaan ihmiset jo valmiiksi hävittyyn taisteluun, sill

Tarkoitatko ikuisen nuoruuden tavoittelulla hormonihoitojen markkinointia? Niitähän markkinoidaan, että palauttavat entisen tilanteen.

Vierailija
197/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän se. Ja mikä bisnes ikuisen nuoruuden tavoittelu onkaan! Miljardeja tahkotaan vuodesta toiseen sillä, että manipuloid

Tarkoitatko ikuisen nuoruuden tavoittelulla hormonihoitojen markkinointia? Niitähän markkinoidaan, että palauttavat entisen tilanteen.

Itse asiassa ajattelin kosmetiikkateollisuutta, plastiikkakirurgiaa ja käärmeöljyjä. Oman hormonini olen saanut ilman tai ennen markkinointia, siihen en ole törmännyt (en ole somessa tai omista televisiota ehkä jään viime vuosien trendeistä paitsi?). Gynenkin lähtökohta oli kokeilla, josko niistä olisi apua moninaisiin vaivoihini, jotka veivät vastaanotolle.

Vierailija
198/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija 124/17:  "Vanhoissa kirkonkirjoissa on useita vähän yli 50-vuotiaana lapsen saaneita"

Silloin kotisynnytetyille äpäröille saatiin järjestetty' "äiti" ja koti siten, että joku vanha nainen otti hoitaakseen. MIehen "uskottomuus" ei tullut julki.

Kenen miehen uskottomuus? 

Ennenvanhaan kun avioliitossa ollut mies ja hänen sinkku salanainen saivat lapsen, lapsi toisinaan kirjattiinkin jonkun yksinäisen vanhan naisen kotoaan synnyttämäksi, joka siis alkoi hoitamaan lasta oman lapsenaan. Näin salanaisen kunnia säilyi, ja aviomiehen aviovaimo ei saanut tiettä että aviomiehensä oli ollut "uskoton". Siinä tapauksessa jos salanainen oli naimissa, hän väittikin että lapsen isä olisi oma aviomies, eikä se mies jonka kanssa on ollut salasuhteessa.

Vierailija
199/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsi sydämelle, te jotka sanotte ettei mitään vaihdevuosioireita ole koskaan ollut.   Jollei ole fyysisiä, niin psyykkisiä ainakin lienee teilläkin : kiukkuisuutta, pahantuulisuutta jne. 

Sain 57-vuotiaana nivelkipuja. Herään yöllä pariksi tunniksi valvomaan, mutta ei haittaa. Mieli on seesteinen ja tyyni, sillä stressitekijät ovat poistuneet elämästäni. Pääsin eroon peliingelmaisesta ex-miehestä ja nuorinkin lapsi pääsi tänä syksynä korkeakouluun opiskelemaan. En ole nykyään enää lainkaan pahantuulinen ja kiukkuinen. Ex-mieheni kanssa olin, sillä kiva oli katsella niitä perintäkirjepinoja ja tyhjennettyjä pankkitilejä. 

Vierailija
200/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin että ikäloppuja ollaan ja pitäisi syödä estrogeeniä vanhojen akkojen mutta miten selittää mun tarina..

45 cuotiaana minäkin lähdin kuuliaisena yksityiselle hakemaan estrogeenit arjen työkiireiden vuoksi. Kuukautiset oli säännölliset ja on yhä vähän yli vuotta myöhemmin 28 päivää kierto. Sain matalimman mahdollisen annoksen oli kuulemma sekaisin vaihdevuosioireisiin kun on vielä menkat.

Hain estrogeenin siis siihen kun päivää ennen menkkoja olin todella itkuinen ja olin saanut kokopäivätyön missä se itkuisuus haittasi.tubsin myös synkkyyttä ennen menkkoja 

No aloitin estrogeenin oikeassa kuukautiskierron vaiheessa mutta sain niin kamalat oireet että piti jo pian lopettaa. Tärisin,en saanut yhtään nukuttua ,hirvee päänsärky ja pahoinvointi. Kun lopetin estrogeenin olin taas normaali.se ei edes piristänyt vaikka luulin et olo piristyy. Pahinta oli unettomuus,nukun normaalisti jopa 11 tuntia.

En tiedä miksi minun kroppa ei tykästynyt estrogeenin kun sitä hehkutetaan ja jo 40 vuotiaiden pitäisi juttujen perusteella syödä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä