Gynekologi laukoo suorat sanat nelikymppisten naisten tilanteesta
Saattaa saapua jo 40 vuoden korvilla esivaihdevuodet.
https://www.aamulehti.fi/terveys/art-2000010810930.html?utm_medium=prom…
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tarvinnut mitään lääkityksiä hankkia. Ensimmäiset oireet tuli muutama vuosi sitten ja ikää nyt 60. Nykyään ei siedetä yhtään mitään. Hikoiluun auttoi alasti nukkuminen sekä liikunta. Myös oikeanlainen ruokavalio auttoi oireisiin.
Vaikka haittaavia oireita ei olisi, estrogeeninpuute kovettaa suonet, haurastuttaa luut ja surkastuttaa lihakset.
No eikä tule noin dramaattisesti vaihdevuodet. Nuo oireet kuuluvat vanhenemiseen, kun aktiivinen liikunta esim. nivelrikon takia vähenee. Allit tulee väkisinkin vaikka tekis mitä ja sillä ei enää kuudenkympin jälkeen ole pskaakaan väliä vaikka tulis kaksi per käsivarsi. Siinäpä heiluu käsien tahdissa. Niin ja kokemuksesta puhun enkä välitä. Vanheneminen on luonnollista,
Et tunne estrogeenin vaikutusta elimistöön, surullista.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän monia joilla vaihdevuodet alkaneet jo ennen 40-v. Minä mukaan lukien. Miksi tästä ei puhuta, olisi tosi tärkeää että myös ne naiset jotka lähestyvät neljääkymppiä osaisivat yhdistää oireitaan tähän.
Tai pms pahenee ihan hirveäksi pmdd:ksi nelissäkymmenissä.
Sain kierukan ja tuo oli kuin poistaiottu. Olen lapseton joten en osaa sanoa miten synnytys olisi tähän riesaan vaikuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tarvinnut mitään lääkityksiä hankkia. Ensimmäiset oireet tuli muutama vuosi sitten ja ikää nyt 60. Nykyään ei siedetä yhtään mitään. Hikoiluun auttoi alasti nukkuminen sekä liikunta. Myös oikeanlainen ruokavalio auttoi oireisiin.
Vaikka haittaavia oireita ei olisi, estrogeeninpuute kovettaa suonet, haurastuttaa luut ja surkastuttaa lihakset.
No eikä tule noin dramaattisesti vaihdevuodet. Nuo oireet kuuluvat vanhenemiseen, kun aktiivinen liikunta esim. nivelrikon takia vähenee. Allit tulee väkisinkin vaikka tekis mitä ja sillä ei enää kuudenkympin jälkeen ole pskaakaan väliä vaikka tulis kaksi per käsivarsi. Siinäpä heiluu käsien tahdissa. Niin ja kokemuksesta puhun enkä välitä. Vanheneminen on luonnollista,
Höpö höpö. Nivelkivut tulee hormonimuutosten takia, vaikka kuinka harrastaisi liikuntaa. Tiedän tämän omasta kokemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormonikorvaushoito myös ehkäisee nivelrikon syntymistä, koska se laskee tulehdustasoja nivelissä.
Et voinut sitten kopioida, että mistä puhutaan. Esivaihdevaivojen tai naisten menopaussin suhteen!
Miksi minä lukisin kaikki X, jne, sivua, kun mitään mielipiteitä, saati faktaa, ei ole tässä meilissä tiedossa!
Muuten asia kiinnostaisi.
On myös niitä, joilla vaihdevuodet laukaisevat psykoottisen masennuksen. Oman äitini jouduin viemään sekä kriisipsykiatrialle.että käräjäoikeuteen, kumpikaan käynti ei ollut aiheeton. Ikäluokalleen tyypillisesti hänkään ei tietenkään myönnä mitään, pari kuumaa aaltoa oli vaan ja siinä se. Nih! No, on mustaa valkoisella muusta.
Ja jos hormonien heilahtelu ei pimennäkään päätä, autonominen hermosto saattaa olla hukan teillä pitkän aikaa. Mäkin olisin vähintään työkyvytön, ellen kuollut ilman hormonikorvausta, jonka sain 44-vuotiaana. Sinne jäivät verenpainelääkkeet ja unilääkkeet, tyroksiiniannos meni uusiksi, elämäntavoissa ei korjattavaa ollut. Olin ja olen edelleen työkseni liikkuva, kasvissyöjä, ja hoikassa kunnossa. Ikä tuo lommot poskiin, ellei syö tarpeeksi.
Unenpuutteen ja verenpaineen lisäksi pois lähtivät myoomavuodot, kuumat aallot, paniikkioireet, rytmihäiriöt, raivarit, vitutus, aivosumu, muistihäiriöt, nivelkivut ja jäykkyys, kuivat silmät, kivuliaasti rohtuvat huulet ja ponnistusinkontinenssi. Äitini geenejä kantavana olen kiitollinen siitä, ettei tarvitse kärsiä tai sietää. Potkaisisin itseäni ennemmin kuin menisin vähättelemään kenenkään oireita, mutta se taitaa tulla jo ihan perussairauksien myötä.
Tämä on hyvä ketju. Näin harva tietää vv asioista😳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne taitaa olla se että sen ikäisenä värkit ovat jo niin väljät että sikiö putoaa sieltä pihalle kesken kaiken?
Mistä ne niin olis väljentyneet?
Blac ked
Kävin hiljan gynellä jonka mielestä kyseessä ei voi olla (esi)vaihdevuodet koska kuukautiseni tulevat säännöllisesti. Olen kohta 46v. Kävin siis selvittelemään syitä ja etsimään apua unettomuuteen.
Voisiko olla, että nykyiset elintavat aikaistavat vaihdevuosia. Esimerkiksi ylipaino lisää estrogeenin tuotantoa, mikä johtaa siihen, että omat munasarjat tuottavat sitä laiskemmin. Ylipaino myös pahentaa nivelvaivoja ja vaikuttaa uneen. Luen nimittäin aivan hölmistyneenä näitä kuvauksia nelikymppisten naisten vaivoista. Olen jo 60, mutta ensimmäiset vaivat ilmaantuivat pari vuotta sitten. Olen harrastanut liikuntaa ns. suositusten mukaisesti noin 16-vuotiaasta asti, sillä olen itse liikunta-alan ammattilainen.
Kyseinen gynekologi on hyvin julkisuushakuinen ja suosittelee hyvin ronskisti hormoneja. Myös niille, joilta muun alan erikoislääkärit ovat hormonit kieltäneet. Oma gynekologini ei toimi samoin.
Käsi sydämelle, te jotka sanotte ettei mitään vaihdevuosioireita ole koskaan ollut. Jollei ole fyysisiä, niin psyykkisiä ainakin lienee teilläkin : kiukkuisuutta, pahantuulisuutta jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi enää kortsuja, jee!
Mummoja on kiva painaa paljaalla.
Ukki
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla, että nykyiset elintavat aikaistavat vaihdevuosia. Esimerkiksi ylipaino lisää estrogeenin tuotantoa, mikä johtaa siihen, että omat munasarjat tuottavat sitä laiskemmin. Ylipaino myös pahentaa nivelvaivoja ja vaikuttaa uneen. Luen nimittäin aivan hölmistyneenä näitä kuvauksia nelikymppisten naisten vaivoista. Olen jo 60, mutta ensimmäiset vaivat ilmaantuivat pari vuotta sitten. Olen harrastanut liikuntaa ns. suositusten mukaisesti noin 16-vuotiaasta asti, sillä olen itse liikunta-alan ammattilainen.
Sellaista ei ole todettu, että tulisivat nykyään aikaisemmin, oirehdintaan vain kiinnitetään enemmän huomiota ja markkinoidaan hormoneja hoidoksi. Mitä aiemmin hormonit aloittaa, sitä enemmän riskit lisääntyvät.
Itse kiinnitän huomiota markkinointiin, joka on hyvin aggressiivista ja yksipuolista eli esitetään yksi ainoa ratkaisu kaikkeen ja vaietaan riskeistä. Omalla kohdalla riskit ovat realisoituneet, joten pidän kyseistä toimintaa epäeettisenä. Vaikka onkologit kieltävät vv.hormonihoidon.
Vierailija kirjoitti:
Kävin hiljan gynellä jonka mielestä kyseessä ei voi olla (esi)vaihdevuodet koska kuukautiseni tulevat säännöllisesti. Olen kohta 46v. Kävin siis selvittelemään syitä ja etsimään apua unettomuuteen.
Onneksi en mennyt minäkään kyseiselle gynekologille suurin piirtein iässäsi saman ongelman takia. Menopaussi tuli lopulta 46v. iässä ja unihäiriö johtui todennäköisesti stressistä, koska parani heti tilanteen mentyä ohi enkä saanut vaihdevuosioireita minkäänlaisia, vain muutaman kuuman aallon kuten äitinikin. Nyt ei enää niitä tulekaan, kun alkaa olla kaksi vuotta menopaussista, puolitoista vuotta menopaussista kun kuluu, niin oireet ovat siinä. Ja kaikilla ei onneksi oireita tule. Onneksi ei tullut, koska en voi hormoneja käyttää terveyssyistä, en edes paikallishormoneja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en mennyt minäkään kyseiselle gynekologille suurin piirtein iässäsi saman ongelman takia. Menopaussi tuli lopulta 46v. iässä ja unihäiriö johtui todennäköisesti stressistä, koska parani heti tilanteen mentyä ohi enkä saanut vaihdevuosioireita minkäänlaisia, vain muutaman kuuman aallon kuten äitinikin. Nyt ei enää niitä tulekaan, kun alkaa olla kaksi vuotta menopaussista, puolitoista vuotta menopaussista kun kuluu, niin oireet ovat siinä. Ja kaikilla ei onneksi oireita tule. Onneksi ei tullut, koska en voi hormoneja käyttää terveyssyistä, en edes paikallishormoneja.
*56v. iässä siis menopaussi.
Vanhojen, tuhkakohtuisten harakoiden ulina-ketju vol. 5688533
Eli aurinko nousee idästä ja laskee länteen. Edelleenkin.....
Vierailija 124/17: "Vanhoissa kirkonkirjoissa on useita vähän yli 50-vuotiaana lapsen saaneita"
Silloin kotisynnytetyille äpäröille saatiin järjestetty' "äiti" ja koti siten, että joku vanha nainen otti hoitaakseen. MIehen "uskottomuus" ei tullut julki.
Toivon, että olisin 15-20 vuotta sitten tiennyt esivaihdevuosista sen mitä nyt. Olin silloin käsityksessä, että vaihdevuosioireet tulevat joskus yli viisikymppisenä ja ne tunnistaa kuumista aalloista. Samoin tuntuivat luulevan työterveyslääkärit, jotka kirjoittivat unilääke ja muita reseptejä, labroja otettiin ja muita tutkimuksia tehtiin. Paljon enemmän lääketeollisuus hyötyi kaikesta tästä kuin pelkästä hormonihoidosta.
🙋🏼. Lääkäri: ei sulla vielä voi olla vaihdevuodet.
Olin hikoillut lakanat märiksi, itkenyt, sekoillut, väsynyt, nukkunut huonosti jne. jo pitkään. Masennuslääkkeitä jne. En tajunnut muistella äitivainaan vaihtarioireita. Alkoi hänelläkin ennen 50 v. myös. Erosi ja sekoili. Oli hirviö.