Gynekologi laukoo suorat sanat nelikymppisten naisten tilanteesta
Saattaa saapua jo 40 vuoden korvilla esivaihdevuodet.
https://www.aamulehti.fi/terveys/art-2000010810930.html?utm_medium=prom…
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Vhh ruoka ollut 30 v ikäisestä asti ja nyt 56 v. Joko sillä on merkitystä tai sitten ei, mutta vähillä oireilla pärjätty. Äidilläni oli raskaat vaihdevuodet.
Mä olen karpannut nyt vajaat puoli vuotta enkä huomaa eroa esivaihdevuosioireissa.
Toki on mahdollista, että oireet johtuvatkin jostakin muusta, mutta ne osuvat yksiin kuukautiskierron muutosten kanssa.
Mä olisin varmaan työkyvytön ilman estrogeenilisää. Nyt voi taas nukkua, heräily, rytmihäiriöt sekä lihaskivut ovat hävinneet. Löytyy taas virtaa ja apaattisuus on vaihtunut aloitekykyyn. Paino normaali, monipuolista liikuntaa ja ruokaa eli siinä ei muutosta.
Raskauden jälkeen muuten voi tulla hormonien heittelyn takia vaihdevuosityyppistä oireilua, itselläni tuli kuumia aaltoja silloinkin jonkin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samainen gynekologi jatkaa jutussaan, että joskus jo 45-vuotiailla on oireita, ja saakin käsityksen että se on pienin mahdollinen ikä..
45 ei oo nelikymppinen vaan nelivitonen. 47 taas on puolta lähempänä viittäkymppiä kuin neljääkymppiä ..
Nyt ylipainoiset naiset ovat löytäneet uuden syyn huonolle kunnolleen..esivaihdevuodet heti teini-iän jälkeen 😃
menkää lenkille, ja laskekaa ne kalorit
Kyllä. Lisäksi puolet syö verenpainelääkeittä jo, eli kehonikä on jonkun vanhuksen.. verisuonet 78-vuotiaan kunnossa. Mitään ei varmasti tehdä ruokavalion muutoksen suhteen eikä varmasti liikuta, jolla korjattava juurisyy.
SYÖDÄÄN VERENPAINELÄÄKITYSTÄ VAIKKA SE EI KORJAA JUURISYYTÄ..
Korkean verenpaineen juurisyy on huonot geenit. Niitä ei saa vaihdettua millään hoidolla.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän monia joilla vaihdevuodet alkaneet jo ennen 40-v. Minä mukaan lukien. Miksi tästä ei puhuta, olisi tosi tärkeää että myös ne naiset jotka lähestyvät neljääkymppiä osaisivat yhdistää oireitaan tähän.
Alkaako noin nuorena jopa kuumat aallot ja hikoilu. Minulla alkoi 50 vuotiaana ja viisi vuotta jo hikeä yötä päivää 🙈
Vierailija kirjoitti:
Miksei seniorieläimet tarvitse lisähormoneita? Miksi joka asiaan lääkitys on suomalaiselle parempi vaihtoehto kuin ruokavalio ja elintavat?
Hyvin harvalla eläimellä on vaihdevuodet. Moni vanhuudensairas eläin myös päätyy nopeasti petojen suuhun, joten siksi eläimet eivät ehdi kauaa kärsiä sairauksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei seniorieläimet tarvitse lisähormoneita? Miksi joka asiaan lääkitys on suomalaiselle parempi vaihtoehto kuin ruokavalio ja elintavat?
Hyvin harvalla eläimellä on vaihdevuodet. Moni vanhuudensairas eläin myös päätyy nopeasti petojen suuhun, joten siksi eläimet eivät ehdi kauaa kärsiä sairauksistaan.
Minun kissalla ei ainakaan ole vaihdevuosia:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tarvinnut mitään lääkityksiä hankkia. Ensimmäiset oireet tuli muutama vuosi sitten ja ikää nyt 60. Nykyään ei siedetä yhtään mitään. Hikoiluun auttoi alasti nukkuminen sekä liikunta. Myös oikeanlainen ruokavalio auttoi oireisiin.
Vaikka haittaavia oireita ei olisi, estrogeeninpuute kovettaa suonet, haurastuttaa luut ja surkastuttaa lihakset.
No niin. Mitä vinkkejä antaisitte naiselle, jolta on poistettu munasarjat, korvaushoitoa ei voi käyttää, ja keho hoikka. Onko minulla mitään mahdollisuuksia pitää kroppaani kunnossa? Paitsi kova liikunta ja kuntosali, jota keho ei tunnu kestävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tarvinnut mitään lääkityksiä hankkia. Ensimmäiset oireet tuli muutama vuosi sitten ja ikää nyt 60. Nykyään ei siedetä yhtään mitään. Hikoiluun auttoi alasti nukkuminen sekä liikunta. Myös oikeanlainen ruokavalio auttoi oireisiin.
Ne vaihtarit on jokaisella erilaiset.
Ei se meinaa et jos sulla lievät et muilla ei olisi yhtä jos toista oiretta.
Ei minullakaan mitään lääkitystä. Talviuinti, alasti nukkuminen, froteepyyhe yöpöydällä. Hyvin meni, en ollut "sairas", vain sairaana otan lääkettä.
Joo mä luulin että mulle on iskemässä vaihdevuodet. Tulinkin raskaaksi että muistakaa ehkäisy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 50v ja vasta tänä vuonna tajusin, että olen kärsinyt esivaihdevuosista jo yli kymmenen vuotta. Noin 38 vuoden iässä kuukautiset muuttuivat TODELLA runsaiksi. Mitään syytä ei löytynyt. Kierukkaa en suostunut ottamaan, joten oli vain kestettävä. Noin 45 vuotiaana alkoi häiritä silmien ja limakalvojen kuivuus. En ajatellut sitä sen enempää, hommasin vain silmätippoja ja aloin kostuttamaan wc paperin ennen pyyhkimistä. Iho alkoi "vanheta", en enää kestänyt kovia ääniä, pinna oli kireällä yms.
Olisi tärkeää puhua laajemmin ja avoimemmin siitä, että vaihdevuodet voivat alkaa jo nuorena, eivätkä ne ole mikään "mummojen tauti".
Miksi valitset "kestettävä on" -linjan ja kieltäyidyit hormonikierukasta sekä estrogeenigeelistä?
Estrogeenia ei edes tarjottu. En minä ymmärtänyt, että kyse oli esivaihdevuosioireista, eikä yksikään lääkäri edes vihjannut siihen suuntaan. Nyt minulla on hormonikorvaushoito, mutta olisin varmasti hyötynyt siitä jo kymmenen vuotta sitten.
Kierukkaa en huoli mistään hinnasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla eivät liikunta ja oikeanlainen ruokavalio ole poistaneet esivaihdevuosien oireita. Olen 42.
ps. Toisella mummollani ei koskaan ollut mitään vaihdevuosioireita. Kuukautiset vain loppuivat. Eli tämä on hyvin yksilöllistä.
Juotko kahvia?
En ole koskaan juonut kahvia, en myöskään teetä. Kofeiini ei sovi minulle, joten jätin kokiksenkin jo teini-iässä.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on hieman jo jäykkyyttä ja nivelkipuja! Vaikka olen liikunnallinen ja BMI 20.
olen 47v.
Mietin vaan, että kuinkahan paljon enemmän niitä kipuja ois ja mieliala kuinka vvittuuntuneempi, jos painaisin 20-50kg enemmän?
Olen siis jopa hoikka. Ikätoverit eivät liiku paljon ja syövät mitä sattuu, ja kaikki menee muka esivaihatreiden syyksitaitaa olla, että ELÄMÄNTAVAT VAAN PÄIN PEETÄ.
ylipaino..
Ei minulla ollut ylipainoa ennen kuin esivaihdevuodet alkoivat. Olin hirvittävän väsynyt, mutta en nukkunut kunnolla, ei siihen auttanut unilääkkeet eikä mielialalääkkeet. Paino nousi, unettomuus on yksi suurimpia lihottajia. Lopulta niveletkin olivat koko ajan kipeät. Jalkaterät ehdittiin tutkia, kun jalkapohjat kipuilivat niin, että kävely oli vaikeaa. Onneksi sitten tuli kuumat aallot ja sain estrogeenit, vaivat hävisivät niiden myötä. Paino jäi, mutta ainakin lihominen loppui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka haittaavia oireita ei olisi, estrogeeninpuute kovettaa suonet, haurastuttaa luut ja surkastuttaa lihakset.
No eikä tule noin dramaattisesti vaihdevuodet. Nuo oireet kuuluvat vanhenemiseen, kun aktiivinen liikunta esim. nivelrikon takia vähenee. Allit tulee väkisinkin vaikka tekis mitä ja sillä ei enää kuudenkympin jälkeen ole pskaakaan väliä vaikka tulis kaksi per käsivarsi. Siinäpä heiluu käsien tahdissa. Niin ja kokemuksesta puhun enkä välitä. Vanheneminen on luonnollista,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän monia joilla vaihdevuodet alkaneet jo ennen 40-v. Minä mukaan lukien. Miksi tästä ei puhuta, olisi tosi tärkeää että myös ne naiset jotka lähestyvät neljääkymppiä osaisivat yhdistää oireitaan tähän.
Alkaako noin nuorena jopa kuumat aallot ja hikoilu. Minulla alkoi 50 vuotiaana ja viisi vuotta jo hikeä yötä päivää 🙈
Vähän sivusta, mutta mulla on ollut kuumia aaltoja kuukautisoireina jo teini-iässä. En vain silloin tunnistanut niitä niiksi. Ajattelin, että kumma, kun hikoiluttaa aaltoina aina, kun on muutenkin tukala olo kuukautisten takia. Sitten lapsen saatuani kärsiessäni synnytyksen jälkeen kuumista aalloista tajusin, että näitä samojahan oli silloin teininä aina kuukautisten aikaan.
Mulle muuten tulee samanlaiset kuumat aallot aspartaamin syömisen jälkeen kuin synnytyksen jälkeen. Ei taida olla ihan terveellistä kamaa se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kissalla ei ainakaan ole vaihdevuosia:)
Ihana eläinrakas kommentti. Hyvä, ettet lähde lääkitsemään asiaa, jota eläimillä ei ole. Ties mitä myrkkyjä nekin sisältäisi. Silu silu kisulle puolestani. En voi naapureiden takia ottaa kissaa tai koiraa. Täällä vihataan eläimiä, mut pennut saa melskata ja huutaa, onhan ne ihmislapsia ja siten paaaaljon arvokkaampia kuin mummon kisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin. Mitä vinkkejä antaisitte naiselle, jolta on poistettu munasarjat, korvaushoitoa ei voi käyttää, ja keho hoikka. Onko minulla mitään mahdollisuuksia pitää kroppaani kunnossa? Paitsi kova liikunta ja kuntosali, jota keho ei tunnu kestävän.
Sinä olet jo kunnossa. Hyväksy iän tuomat muutokset. Ne nimittäin hiipivät niin pikkuhiljaa, että huomaat ne vasta, kun ovat kunnolla näkyvissä. Vaatteilla voi peittää paljon. Elämä on paljon muutakin kuin kehon muutokset. Iloa vaan elämääsi ja paljon hymyä. Näin kiinnität huomion vain kasvoihin :)
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä muita oireita sinulla on kuin hikoilu? Minulla oli kaikki mahdolliset, mutta estrogeeni auttoi niihin. Lopetin sen käytön siinä vaiheessa, kun ainoa palaava oire oli kuumat aallot. Niiden kanssa pärjään nukkumalla alasti ja käyttämällä koirien viilennyspatjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne vaihtarit on jokaisella erilaiset.
Ei se meinaa et jos sulla lievät et muilla ei olisi yhtä jos toista oiretta.
Ei minullakaan mitään lääkitystä. Talviuinti, alasti nukkuminen, froteepyyhe yöpöydällä. Hyvin meni, en ollut "sairas", vain sairaana otan lääkettä.
Eikä minullakaan ollut edes kunnon oireita. Toki nukkumista häiritsi ja kuuma tuli öisin, muttei hiki koskaan. Laskeskelin, että vaihtarit kestivät vähien oireineen puoli vuotta, esivaihdevuodet kammottavine vuotoineen parisen vuotta. Simsalabim, kaikki oli ohi ja olivat samanlaiset kuin äidilläni. Emme koskaan edes äitini kanssa puhuneet niistä, joten joka oireeseen suhtauduin tyyliin tällaista nyt ja kohta jotain toista.
Kai nää on samoja naisia jotka vetää ssri-lääkkeitä pms vaivoihin ja panacodia menkkakipuihin..
Minulla on terveet elämäntavat, liikun ja olen hoikka. Ainoa lääkitys minulla on vaihdevuosien hormonikorvaushoito, jolla on terveyteen monia myönteisiä vaikutuksia, joten olisi typerää olla ilman. Miksi en käyttäisi lääkettä, joka pidentää odotettavissa olevaa elinikääni ja nostaa elämänlaatua huimasti?