Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gynekologi laukoo suorat sanat nelikymppisten naisten tilanteesta

Vierailija
06.11.2024 |

Saattaa saapua jo 40 vuoden korvilla esivaihdevuodet.

https://www.aamulehti.fi/terveys/art-2000010810930.html?utm_medium=prom…

Kommentit (257)

Vierailija
241/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt kokemattomalle, millaisia ne oireet pahimmillaan ja oudoimmillaan esivaihtareissa voi olla?? Muuta kuin hikoilut ja yöheräämiset? Omalta äidltä turha kysyä neuvoa koska hänellä ei kuulema koskaan ole vaihdevuosioireita ollutkaan....🥱

Lista omista oireista: aamuyön heräämiset (ennen ei uniongelmia), tykyttelyt ja lisälyönnit, vaeltavat lihas ja nivelkivut, ajoittainen lehahtelu/kuumotus, välillä taas vilu, mielialavaihtelut, herkistyminen, pinna kireällä, painon nousu, haluttomuus, saamattomuus, aivosumu.

Lähestulkoon kaikki tutkittu, kilppari, raudat, ei masennusta jne ja työelämässä ollaan. Ensi kuussa gynelle, jolloin pyydän hormonitasojen mittaukset.

Hieman sivusta, ihmetyttää että naisille on kaikenlaisia hoitoja mutta miehenä ei kunnalisella hormoneja tutkita eikä oikeen mitään muutakaa

ä

Sain tk:st lähetteen  gynen polille (epäilin vuotohäiriöni syyksi vaihdevuosia, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että pitäisi selvittää ettei taustalla ole jotain muuta). Pakko erikseen mainita, että oli vielä mieslääkäri, niin usein mieslääkäreitä kun parjataan siitä että ne väheksyy naisten vaivoja eikä muutenkaan niistä mitään tajua.

meidän alueella naiset laitetaan usein gynen polille ultraan ja muihin tutkimuksiin, jos on vuotohäiriö. Terveyskeskuksiin on jaettu ohjeet milloin sinne. Minä täytin kriteerit ja sinne menin. Onneksi, sillä vuotohäiriöni syy ei ollutkaan vaihdevuodet, vaan yksi yleisimmistä: myooma.  Koska minulla ei ollut merkkejä vaihdevuosista niin ei voitu jäädä odottelemaan vaihtareiden kutistavaa vaikutusta myoomaan, vaan koko kasvain otettiin pois.

Eli kyllä saa julkiselta apua vaihtarioireisiin (vaikka siis minä en vaihtareissa ollutkaan, niin lääkäri kyllä ehti jo kertoa tk:ssa mitä kaikkia hoitovaihtoehtoja vaihtareihin on olemassa)

Vierailija
242/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän monia joilla vaihdevuodet alkaneet jo ennen 40-v. Minä mukaan lukien. Miksi tästä ei puhuta, olisi tosi tärkeää että myös ne naiset jotka lähestyvät neljääkymppiä osaisivat yhdistää oireitaan tähän. 

Jep. Samaan aikaan palstalla huudetaan innoissaan että ei muuta kuin yrittämään lasta, kun täällä joku 45-vuotias nainen pohtii pitäisikö alkaa yrittämään _ensimmäistä_ lasta... Luoja auta näiden kanssa. Ei mitään käsitystä siitä miten julma biologia on lisääntymiskyvyn suhteen naisille.

Totta, jollain voi olla esivaihdevuodet jo 40 vuotiaana, moni ei silloin enää tule raskaaksi, ja sitten on meitä, jotka ovat raskaana 44-vuotiaina, luomusti ja helposti, tosin ei sentään ensimmäinen raskaus ole.  Se on niin yksilöstä kiinni. 

Mitään esivaihdevuosioireita

Hiusten harmaantuminen ei ole vaihdevuosioire. Se on ihan vaan vanhenemista ja geenit pitkälti määrää, kuka harmaantuu ja kuka ei. Itsellä ikää 60+ eikä harmaita hiuksia, ei ollut äidillä eikä isällä vielä tässä iässä. Isä harmaantui jonkin verran ennen kuin täytti 80.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella hyvä, että vv-oireista puhutaan. Mutta. Tässäkin ketjussa on ollut pari kommentoijaa, joiden oireiden syyt löytyivät kilpparista tai raudanpuutteesta. Mistä tulkaan siihen, että kaikissa vaivoissa pitäisi löytää se oikea syy, jotta hoito voi tehota. 

Vierailija
244/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan koomista, että monesti samat rouvat, jotka meuhkaavat esi- ja muista vaihdevuosistaan kuin olisivat ensimmäinen ne kokenut sukupolvi, siunailevat seuraavassa lauseessa sitä miten on kamalaa, että naisten pitäisi pysyä nuorina vaikka ovat vanhoja. Vähän ristiriitaista mielestäni. Joko on ok vanhentua, tai jos ei ole, niin ei muuta kuin pillereitä nassuun, ja menkat jatkuu vaikka 60-vuotiaaksi. Ehkä näilläkin häviävään nuoruuteensa epätoivoisesti tarttuvilla vähenee hormonien kulutus joskus sadan elinvuoden tuolla puolen? Vai missä iässä heidän mielestään olisi jo hyväksyttävää harmaantua ja muuttua mummoksi?

Joillekin tuntuu olevan vaikeaa erottaa vaihdevuosia vanhenemisesta. Jokainen meistä vanhenee ja kremppoja tulee, ei siitä ole kyse. Mutta vaihdevuodet voivat tuoda paljon ihan fyysisiä ongelmia kesken parhaimman työiän. Useimmilla on eläkeikään siinä vaiheessa aikaa 15-20 vuotta. On aivan liian varhaista jäädä pois töistä yhteiskunnassa, jossa jokaisen pitäisi elättää itsensä. Joten haluatte tai ette, mutta me emme ole enää missään kotirouvayhteiskunnasssa, jossa naiset voivat ottaa kevyemmin sen jälkeen, kun ovat saaneet lapset kouluikään. Sen vuoksi pahoja vaihdevuosioireita pitää hoitaa.  Piste.

Vierailija
245/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kofeiini ja mausteiset ruoat pois, koska pahentavat kuumia aaltoja ja hikoulua ja kipuilua. Lisää kevyttä liikuntaa, esim pilates ja jumppa ja uinti.

Vierailija
246/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua pelottaa aidosti korvaushoidossa kasvanut rintasyövän riski. Tunnen ihmisiä, joilla on puhjennut hormoniperäinen rintäsyöpä, ja joilla on ollut hormonikorvaushoito. Pelottaisi syödä hormonia, joka riskiä lisää. Niinpä sitten vain valvon yöllä. :-/ Voi olla tyhmää, mutta omapa on kehoni.

En minäkään hormoneja ottanut ja hyvä niin. Selvisin sitten kuitenkin ilmankin ja onpahan yksi syöpäriskimurhe nyt vähemmän.

Lääkärit tarjoavat niitä liiankin helposti. On se syöpäriski todellinen riski.

Hormoneja tyrkytetään jo keskenkasvuisille tytöille. Jopa 12 vuotiaat saattavat popsia e-pillereitä

Vierailija
247/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän monia joilla vaihdevuodet alkaneet jo ennen 40-v. Minä mukaan lukien. Miksi tästä ei puhuta, olisi tosi tärkeää että myös ne naiset jotka lähestyvät neljääkymppiä osaisivat yhdistää oireitaan tähän. 

Koska jutussa haastateltu gynekologi on vanhempaa lääkäripolvea, jonka mielestä itse olin 48-vuotiaana melko nuori aloittamaan hormonikorvaushoidon. Myöskään ei tunne tuntevan testosteronin vaikutuksia naisen kehossa muuten kuin libidomielessä.

Mieshormonista tosi hyvät kokemukset.

Aloin saamaan niitä viime kesänä limakalvo-ongelmiin, ja nehän toimivat. Samalla katosivat krooniseksi muuttuneet lihaskivut ja nivelkivut. Joka paikkaan sattui koko ajan.

Monta vuotta jouduin syömään vahvoja kipulääkkeitä että pystyisin edes kävelemään. Enää en tarvitse kipulääkkei

Onko vinkata lääkäriä, joka suostuu testosteronia naiselle kirjoittamaan?

Vierailija
248/257 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko vaihdevuosioireisiin parantunut hajuaisti? Tupakka saa nykyään päänsärkyä aikaiseksi jos haistan

Vierailija
249/257 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kofeiini ja mausteiset ruoat pois, koska pahentavat kuumia aaltoja ja hikoulua ja kipuilua. Lisää kevyttä liikuntaa, esim pilates ja jumppa ja uinti.

Kokemusasiantuntijana voin sanoa että noin ei ole.

Vierailija
250/257 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi esivaihtarit pian neljänkympin jälkeen..oli kuivaa kuin saharan aavikko. Älkää luulko että mikään vagifem auttoi tarpeeksi, eikä se haluja palauttanut. Onneksi eräs munkkivuoren pihlajalinnan gyne on hormonimyönteinen, sitä ennen hankin ilman reseptiä itse omatoimisesti, mutta nyt siis reseptit, myös dhea lisäksi. Myös eräs Appelmedin gyne on näköjään hormoni myönteinen. On ihmisen asia päättää itse haluaako käyttää..ei kukaan saa päättää puolestani! Nykyään olen kuin sadepäivä ja yö..

Joku sanoi ettei vaikuta harmaantumiseen..kyllä minulla palautui ihokarvojen väri takaisin jo harmaantuneesta! Ihon nuorentumisesta takaisin puhumattakaan..Tosin sheivaan yleensä kaikki pois muutenkin. Olen nyt lähemmäs 50 jo..ja olen voinut hyvin vuosia hormonikorvaushoidoilla! Verisuonet yms pysyy terveinä kun estrogeeni jne suojaa.

Vierailija
251/257 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, entä sitten, ap?

Vierailija
252/257 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:n andropaussi jo alkanut?

Vierailija
253/257 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon vielä ettei oireeni aiheudu mistään kilpparista tai raudan puutteesta. Aiemmin noin 35, kuivuin kilpparista, mutta se korjattiin silloin. MYöskään olemassa olevasta ferritiinin puutteesta ei johdu, sillä hormonikorvaus korjasi kuivuudet. Tietty rauta-asia väsyttää.

Vierailija
254/257 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi esivaihtarit pian neljänkympin jälkeen..oli kuivaa kuin saharan aavikko. Älkää luulko että mikään vagifem auttoi tarpeeksi, eikä se haluja palauttanut. Onneksi eräs munkkivuoren pihlajalinnan gyne on hormonimyönteinen, sitä ennen hankin ilman reseptiä itse omatoimisesti, mutta nyt siis reseptit, myös dhea lisäksi. Myös eräs Appelmedin gyne on näköjään hormoni myönteinen. On ihmisen asia päättää itse haluaako käyttää..ei kukaan saa päättää puolestani! Nykyään olen kuin sadepäivä ja yö..

Joku sanoi ettei vaikuta harmaantumiseen..kyllä minulla palautui ihokarvojen väri takaisin jo harmaantuneesta! Ihon nuorentumisesta takaisin puhumattakaan..Tosin sheivaan yleensä kaikki pois muutenkin. Olen nyt lähemmäs 50 jo..ja olen voinut hyvin vuosia hormonikorvaushoidoilla! Verisuonet yms pysyy terveinä kun estrogeeni jne suojaa.

HUllua, miten jotkut täällä pitävät vanhenemisen esto yrityksiä huonona asiana..minä ainakin haluan itse ylläpitää sekä elämänlaatuani, s-elämänlaatuani, ulkonäköäni ja terveyttäni korvaushoidoilla. Sairaudet alkavat usein ihmisillä pian hormoneiden vähenemisen myötä, myös miehillä. On aina parempi yrittää ennalta ehkäistä pitämällä hormonit nuoruuden tasolla. MInä tulen aina käyttämään, senkin jälkeen vaikka tulisi rintasyöpä. Sitä paitsi elämäntapojen viat ne paljon, paljon, enemmän lisää syöpäriskejä

Vierailija
255/257 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JOku kysyi androgeenien korvauksesta naisille, naisen tasojen mukaisesti..yllä mainitsemani munkkivuoren pihlajalinnan eräs gyne, joka on myös kirjan kirjoittanut naisten vaihtareista. Minä kokeilin testoa hänen reseptillä, mutta päädyttiin mielummin dhea:n, jota olin jo aikoinaan epävirallisestikin kokeillut. Parasta on pregnenolone+dheafemoston2/10, mutta pregnenoloneen ei saa tässä poliisivaltiossa reseptiä..

Vierailija
256/257 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole tarvinnut mitään lääkityksiä hankkia. Ensimmäiset oireet tuli muutama vuosi sitten ja ikää nyt 60. Nykyään ei siedetä yhtään mitään. Hikoiluun auttoi alasti nukkuminen sekä liikunta. Myös oikeanlainen ruokavalio auttoi oireisiin. 

Mikä siinä on että tuon ikäluokan mammeleissa on niin paljon näitä täysin itsereflektiokyvyttömiä tapauksia?

Pärjääjiä. MINÄ kyllä pärjäsin ja pärjään. 60+ naisissa on paljon kovia luonteita jotka halveksii kaikkea heikkona pitämäänsä. Mutta itse ollaan vahvoja ja pärjätään: Ilman lääkkeitä, ilman kunnon talvivaatteita, ilman apua. Muuten on heikko.

Vierailija
257/257 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole tarvinnut mitään lääkityksiä hankkia. Ensimmäiset oireet tuli muutama vuosi sitten ja ikää nyt 60. Nykyään ei siedetä yhtään mitään. Hikoiluun auttoi alasti nukkuminen sekä liikunta. Myös oikeanlainen ruokavalio auttoi oireisiin. 

Mikä siinä on että tuon ikäluokan mammeleissa on niin paljon näitä täysin itsereflektiokyvyttömiä tapauksia?

Pärjääjiä. MINÄ kyllä pärjäsin ja pärjään. 60+ naisissa on paljon kovia luonteita jotka halveksii kaikkea heikkona pitämäänsä. Mutta itse ollaan vahvoja ja pärjätään: Ilman lääkkeitä, ilman kunnon talvivaatteita, ilman apua. Muuten on heikko.

Olen itse 60+ ja ystävät samaa ikäluokkaa. En tunnista tätä väitettä, vaan pahoihin vv-oireisiin on hankittu apu. Niin teki äitinikin, joka olisi kohta satavuotias, jos vielä eläisi. Ja äitini oli muuten pärjääjätyyppiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä