Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gynekologi laukoo suorat sanat nelikymppisten naisten tilanteesta

Vierailija
06.11.2024 |

Saattaa saapua jo 40 vuoden korvilla esivaihdevuodet.

https://www.aamulehti.fi/terveys/art-2000010810930.html?utm_medium=prom…

Kommentit (257)

Vierailija
121/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun tulee oireita, niin liikuntaa kehiin ja ellei auta niin lääkärille ja hormonipillereitä , eriasia jos suvussa rintasyöpää. 

Mulla yksi oireista on sydänvaivat, toinen astman puhkeaminen. Liikunnan harrastaminen on niiden myötä muuttunut hyvin haastavaksi.

Vierailija
122/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyskytys käy yli maan 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi enää kortsuja, jee!

Kortsuja tarvitsee kyllä jopa sinne 50 vuotiaaksi asti ellei ylikin, jos ei lapsia halua. Hedelmällisyys kestää yllättävän pitkään. On kamalaa olla nainen tässä suhteessa, mutta onneksi on sterilisaatio keksitty. 

Siitä huolimatta kortsua kannattaa käyttää jos harrastaa irtosuhteita.

Mitä ihmettä vaihdevuosiin loppuu se lasten saanti. Miten joku voi olla noin pihalla.

Vaihdevuosien aikanakin voi tulla raskaaksi. Vaihdevuodet eivät ole mikään yksittäinen hetki, jonka jälkeen ovulaatiota ei enää tapahtuisi, vaan yleensä pidempi ajanjakso, jonka aikana ovulaatiota tulee harvemmin kuin aiemmin ja epäsäännöllisesti.

Vierailija
124/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kortsuja tarvitsee kyllä jopa sinne 50 vuotiaaksi asti ellei ylikin, jos ei lapsia halua. Hedelmällisyys kestää yllättävän pitkään. On kamalaa olla nainen tässä suhteessa, mutta onneksi on sterilisaatio keksitty. 

No kyllä se on liki raamatullinen tapahtuma, jos 50-vuotias nainen raskautuu luonnollisesti.

Vanhoissa kirkonkirjoissa on useita vähän yli 50-vuotiaana lapsen saaneita. Ajalta ennen kunnollista ehkäisyä ym. Eivät kuitenkaan liene Pyhästä Hengestä raskaaksi tulleita vaan ihan perinteisellä tavalla. Se, että vaihdevuodet alkavat, tai varsinkaan esivaihdevuodet, ei tarkoita, että raskaaksi tulemisen mahdollisuus putoaa sillä sekunnilla nollaan.

Vierailija
125/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole tarvinnut mitään lääkityksiä hankkia. Ensimmäiset oireet tuli muutama vuosi sitten ja ikää nyt 60. Nykyään ei siedetä yhtään mitään. Hikoiluun auttoi alasti nukkuminen sekä liikunta. Myös oikeanlainen ruokavalio auttoi oireisiin. 

Mulla eivät liikunta ja oikeanlainen ruokavalio ole poistaneet esivaihdevuosien oireita. Olen 42.

ps. Toisella mummollani ei koskaan ollut mitään vaihdevuosioireita. Kuukautiset vain loppuivat. Eli tämä on hyvin yksilöllistä.

Juotko kahvia?

Vierailija
126/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole tarvinnut mitään lääkityksiä hankkia. Ensimmäiset oireet tuli muutama vuosi sitten ja ikää nyt 60. Nykyään ei siedetä yhtään mitään. Hikoiluun auttoi alasti nukkuminen sekä liikunta. Myös oikeanlainen ruokavalio auttoi oireisiin. 

Ne vaihtarit on jokaisella erilaiset.

Ei se meinaa et jos sulla lievät et muilla ei olisi yhtä jos toista oiretta.

Jep, itselläni alkoi emsimmäiset oireet jo 35 vuotiaana. Lääkärit meinasi tyrkyttää masennuslääkkeitä mutta onneksi tiesin että kulkee suvussa aikaiset vaihdevuodet ja en halunnut pilata aivokemioita. Vielä menee oireiden kanssa ok, mutta katsoo sitten tulevaisuudessa. Pahinta on se että olen vihainen ja äkäinen 24/7, josta tuntuu kärsivän vain kanssaihmiset eikä itse 😆

En ala syömään lääkkeitä vain siksi että joku säikähtää kun huokailen töitä tehdessä, järjetöntä 

Vierailija
127/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No  kas miten ajankohtaista  sopivasti hallitus antaa puoli miljardia yksityislääkärillä käyvien kelakorvauksiin.

Siitä vaan yksityiselle gynegologille reseptejä hakemaan jos on varaa.  Köyhät kärsikööt kaikki vaivat. 

Se ei mene kelakorvauksiin, vaan toimistomaksuihin, joita yksityiset firmat kätevästi korottavat samantien.

Vierailija
128/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

41v, eikä mitään oireita.

Vierailija
129/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain vauvan n 2 viikkoa yli 44 v ja vaihareista ei tietoakaan. Kiitos. 

Muk äitikin sai minut 42- vuotiaana ja vaihtarit alkoi voimallisesti heti sen jälkeen, on kertonut. Eli ei vanhana synnyttäminenkään takaa mitään ikuista nuoruutta, valitettavasti. 

Vierailija
130/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän monia joilla vaihdevuodet alkaneet jo ennen 40-v. Minä mukaan lukien. Miksi tästä ei puhuta, olisi tosi tärkeää että myös ne naiset jotka lähestyvät neljääkymppiä osaisivat yhdistää oireitaan tähän. 

Miksi saakelissa kaikista luonnonoikuista pitää muiden PUHUA, ettekö osaa lukea?

Vierailija
131/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se on liki raamatullinen tapahtuma, jos 50-vuotias nainen raskautuu luonnollisesti.

Vanhoissa kirkonkirjoissa on useita vähän yli 50-vuotiaana lapsen saaneita. Ajalta ennen kunnollista ehkäisyä ym. Eivät kuitenkaan liene Pyhästä Hengestä raskaaksi tulleita vaan ihan perinteisellä tavalla. Se, että vaihdevuodet alkavat, tai varsinkaan esivaihdevuodet, ei tarkoita, että raskaaksi tulemisen mahdolli

On tutkittu, että nämä 50- v synnyttäneet  ovat ottaneet nimiinsä aviottomien tytärten tai sukulaisten lehtolapsia. Ollut siihen aikaan helppoa ja maine on saatu pelastettua. 

Kyllä ne munasolut aika elottomat jo alle viisikymppisenä vaikka mitä halaisi uskotella itselleen. 

Vierailija
132/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa se kovin terveellistä  on käyttää hormonaalista ehkäisyä 14-vuotiaasta saakka. 

Miksei olisi?

Vierailija
133/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50v ja vasta tänä vuonna tajusin, että olen kärsinyt esivaihdevuosista jo yli kymmenen vuotta. Noin 38 vuoden iässä kuukautiset muuttuivat TODELLA runsaiksi. Mitään syytä ei löytynyt. Kierukkaa en suostunut ottamaan, joten oli vain kestettävä. Noin 45 vuotiaana alkoi häiritä silmien ja limakalvojen kuivuus. En ajatellut sitä sen enempää, hommasin vain silmätippoja ja aloin kostuttamaan wc paperin ennen pyyhkimistä. Iho alkoi "vanheta", en enää kestänyt kovia ääniä, pinna oli kireällä yms.

Olisi tärkeää puhua laajemmin ja avoimemmin siitä, että vaihdevuodet voivat alkaa jo nuorena, eivätkä ne ole mikään "mummojen tauti".

Vierailija
134/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun tulee oireita, niin liikuntaa kehiin ja ellei auta niin lääkärille ja hormonipillereitä , eriasia jos suvussa rintasyöpää. 

Mitä sitten jos on rintasyöpää suvussa, pitääkö sitten kärsiä:(

Olikohan brellegrino se valmiste jossa ei ole hotmoneja?

Vierailija
135/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohi aiheen, mutta loppuuko vaihdevuosiin ovulaatiopanetus? 😬 Jaiks jos sekin kiva menee sitten ohi 🤔 N

Mulla tuo jää väliin aina välillä muutenkin. Villi veikkaukseni on, että nuo ovat olleet ovulaatiottomia kiertoja.

Musta taas on huojentavaa, kun ei tule sitä 2-3 päivän armotonta ajanjaksoa, kun ajatukset pyörivät koko ajan jossakin satunnaisessa, puolitutussa kaksilahkeisessa. Ei pysty keskittymään mihinkään.

Vierailija
136/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No  kas miten ajankohtaista  sopivasti hallitus antaa puoli miljardia yksityislääkärillä käyvien kelakorvauksiin.

Siitä vaan yksityiselle gynegologille reseptejä hakemaan jos on varaa.  Köyhät kärsikööt kaikki vaivat. 

Apua saa myös julkiselta!!

Vierailija
137/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän monia joilla vaihdevuodet alkaneet jo ennen 40-v. Minä mukaan lukien. Miksi tästä ei puhuta, olisi tosi tärkeää että myös ne naiset jotka lähestyvät neljääkymppiä osaisivat yhdistää oireitaan tähän. 

Koska jutussa haastateltu gynekologi on vanhempaa lääkäripolvea, jonka mielestä itse olin 48-vuotiaana melko nuori aloittamaan hormonikorvaushoidon. Myöskään ei tunne tuntevan testosteronin vaikutuksia naisen kehossa muuten kuin libidomielessä.

Sen olen nyt oppinut että hormonikorvaushoitoon kuuluu estrogeeni, progesteroni ja testosteroini. Ei pelkästään estrogeeni mitä meillä saa.

Kyllä. Pelkkää estrogenia annetaan vain niille joilla on kohtu poistettu

Vierailija
138/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa se kovin terveellistä  on käyttää hormonaalista ehkäisyä 14-vuotiaasta saakka. 

Tämä on kyllä ihan totta. Minustakin olisi parempi, jos tytöt ja naiset saisivat olla luomuna niin kauan kuin itse haluavat. Tässä ketjussa on kuitenkin puhe vaihdevuosioireista ja niiden hoidosta. Minusta hoitoa pitäisi saada, jos sitä haluaa. Jokainen voi itse kuulostella, tarvitseeko hoitoa vai ei.

Vierailija
139/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50v ja vasta tänä vuonna tajusin, että olen kärsinyt esivaihdevuosista jo yli kymmenen vuotta. Noin 38 vuoden iässä kuukautiset muuttuivat TODELLA runsaiksi. Mitään syytä ei löytynyt. Kierukkaa en suostunut ottamaan, joten oli vain kestettävä. Noin 45 vuotiaana alkoi häiritä silmien ja limakalvojen kuivuus. En ajatellut sitä sen enempää, hommasin vain silmätippoja ja aloin kostuttamaan wc paperin ennen pyyhkimistä. Iho alkoi "vanheta", en enää kestänyt kovia ääniä, pinna oli kireällä yms.

Olisi tärkeää puhua laajemmin ja avoimemmin siitä, että vaihdevuodet voivat alkaa jo nuorena, eivätkä ne ole mikään "mummojen tauti".

Miksi valitset "kestettävä on" -linjan ja kieltäyidyit hormonikierukasta sekä estrogeenigeelistä?

Vierailija
140/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravinto ja liikkuminen. Ylimääräisten kemikaalien ja stressin välttäminen. Painossa pysyminen. Tekee kummia. Ja vähentää lääkitysten tarvetta. Kokeilkaa!

Kokeillaankin koko ajan. Ne vain eivät yksin riitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi