Terveellinen/eettinen jouluruoka
Vinkkejä terveelliseen jouluun.
En voi käyttää mitään maitotuotteita, lihaa en syö eettisistä syistä.
Arkiruoka on maittavaa, mutta entä joulu? Miten siitä saisi jouluisen?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun molekyyligastronomiaa ruvetaan harjoittamaan korkealla tasolla, siitä on veganismi kaukana.
Sä et nyt ymmärrä molekyyligastronomian käsitettä.
Sinä tyttö tuskin olet syönyt niitä harjoittavissa ravintoloissa maailmalla yhtä paljon kuin minä.
En varmasti ole. Ehkä siksi mä osaankin erottaa sen käsitteen merkityksen noista ravintoloista ja niiden valmistamista ruoista. Ei mulla ois varaa Heston Blumenthalin ruokiin, mutta sen kirjoihin onneks on.
Hauskaa että mainitsit Blimentahlin koska olen syönyt Fat Duckissa. Ei se ollut esim Pariisin huippuravintoloihin verrattuna siihen aikaan eri
Lisää oletuksia. Nyt jo Heston Blumenthalistakin. 😂
"Olet kova olettamaan ja vielä kovempi inttämään. Ranskalainen keittiö seuraa aikaansa, eikä se itketä nykyään mitään siksi että raaka-aine JOSKUS on ollut join. Munakoison maku on niin mieto ja se sisältää erittäin paljon vettä, joten ruoanlaitossa se hyötyy nesteen poistamisesta. Silloin sen LUONTAINEN maku on vahvempi. "
Ei yhäkään ole oletus, vaan fakta, että munakoison itkettämisen historia on kitkeryyden - eli luontaisen maun - poistaminen. Voit ihan hyvin tarkistaa tämän tiedon jostain luotettavana pitämästäsi lähteestä. Muutenhan munakoiso on juurikin yksi niistä sangen mauttomista raaka-aineista, jonka vahvuus on sen kyky imeä makuja.
Mä itse itseasiassa pidän munakoison rakenteesta enemmän silloin, kun sitä ei ole itketetty. Toki sen paistamiseen kuluu sitten jumalattomia määriä oliiviöljyä, mutta on se melanzane alla parmigiana vaan niin hyvää.
Parhaimmat tofusafkat ovat hiyayakko ja abura-age. Jos ei ole edes noita perusreseptejä kokeillut, niin tofusta on turha sanoa yhtään mitään. Hyvä pehmeä tofu maistuu vaikka sellaisenaan lusikoituna, mietoahan se on.
Joulupöytään en välttämättä tekisi tofusta juuri mitään, koska tykkään suomalaisista jouluruoista. Punajuurilaatikko on maukasta, muutkin laatikot kyllä. Voi tehdä vaikka täysin vegaanisina, ja jos ei laita hirveästi mitään kermaa, niin terveellisiäkin ovat.
Onko jouluruoan aina pakko olla pelkkiä laatikoita ja kinkkua. Mä voisin koostaa menun vaikka seuraavasti
Naposteltavaksi - pintapaahdettua lohta, piparjuurimajoneesia ja saaristolaisleipämuruja.
Alkuruokana - savustettua punajuurta ja paahdettuja siemeniä, persilja-rakuunakreemi ja graavattua keltuainen (suomalaista vuohenjuustoa jos sitä syö).
Pääruokana - sieniohratto, paistettua (savu-)tofu tai vaaleaa kalaa kuten vaikka siikaa, kastikkeena vaikka veriappelsiinihollandaise (onnistuu myös kasvismargariinilla jos ei voi käyttää oikeaa voita, vaikkei maku olekaan ihan sama)
Jälkiruoaksi - hedelmäinen pavlova
Ei jouluruoan tarvitse aina olla sitä samaa vuodesta toiseen
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa jouluruuista on lihattomia. Sienistä saa hyviä lisukkeita ilman isoa vaivaa. Mun mielestä lihakorvikkeet on jouluna ihan turha homma. Kasvismädillä saa alkuruuaksi hyvän blinin, siihen voi laittaa nokareen sienisalaattia kylkeen. Tai sitten joku hyvä pehmeä keitto alkuun. Niitä on vaikka kuinka paljon.
Uunijuurekset(porkkana, peruna, punajuuri) on mahtava ja terveellisempi vaihtoehto laatikoille. Öljyä ja mausteita pintaan ja uuniin. Jos haluaa "lihaa" niin pähkinäpaisti on hyvää. Lisäksi runsaita ja herkullisia salaatteja.
Nämä nyt ihan hatusta.
Eikös mainitsemasi kasvis"mäti" ole juurikin noita korvikkeita, jotka lähinnä alleviivaa että kasvikset sellaisenaan ei oo oikeeta ruokaa, täytyy feikata eläinperäistä nimeä myöten. Uunijuurekset taas ei ole ruoka, ne on lisuke. Aikamoinen joulupöytä jos eläintuotteita jättää pois ja laatikot korvaa uunijuureksilla.
Cavi-art on ihan hyvä tuote, kunhan sitä ei kutsu mätikorvikkeeksi. Ja uunijuuresten ja juureslaatikoiden ero on lähinnä nimellinen.
Olet kova olettamaan ja vielä kovempi inttämään. Ranskalainen keittiö seuraa aikaansa, eikä se itketä nykyään mitään siksi että raaka-aine JOSKUS on ollut join. Munakoison maku on niin mieto ja se sisältää erittäin paljon vettä, joten ruoanlaitossa se hyötyy nesteen poistamisesta. Silloin sen LUONTAINEN maku on vahvempi.