Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveellinen/eettinen jouluruoka

Vierailija
06.11.2024 |

Vinkkejä terveelliseen jouluun. 

En voi käyttää mitään maitotuotteita, lihaa en syö eettisistä syistä.

Arkiruoka on maittavaa, mutta entä joulu? Miten siitä saisi jouluisen?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosissasi väität ettei ranskalainen gastronomia perustu raaka-aineiden luontaisen maun arvostamiseen ja korostamiseen, et ole perehtynyt asiaan yhtään. 

Munakoisoa itkettään pääosin samasta syystä kuin kesäkurpitsaa eli nesteen poistamiseksi. Vesi kun ei ruskistu. 

Vierailija
62/87 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis minkä takia tää ketju on täynnä vaan jotain ääliömäistä lihaprovoilua? Tuleeko jotenkin hirmu hyvä fiilis omasta itsestä, kun pääsee sentään häiriköimään keskustelua kasvisruoasta? Mitä se toisten joulupöytä teitä noin hirveästi triggeröi? 

Unohdit makkarapaten ja persut. Ja sen ette tietenkään ITSE ole vegaani, mutta..😁

Häh? Osaatko sä vastata kysymykseen? Mitä tyydytystä siitä saa, että tulee trollaamaan ja provoilemaan kasvisruokakeskusteluun? 

Ja joo ei, en ole itse vegaani, olen ihan vaan lakto-ovo-vegetaristi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munakoiso ei ole erityisen kitkerä kasvis. Sitä voi vaikka puraista raakana eikä ole kamalaa. Espressokahvi tai vaikka Camparilasillinen jäillä on huomattavasti kirkerämpää. 

Vierailija
64/87 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis minkä takia tää ketju on täynnä vaan jotain ääliömäistä lihaprovoilua? Tuleeko jotenkin hirmu hyvä fiilis omasta itsestä, kun pääsee sentään häiriköimään keskustelua kasvisruoasta? Mitä se toisten joulupöytä teitä noin hirveästi triggeröi? 

Unohdit makkarapaten ja persut. Ja sen ette tietenkään ITSE ole vegaani, mutta..😁

Häh? Osaatko sä vastata kysymykseen? Mitä tyydytystä siitä saa, että tulee trollaamaan ja provoilemaan kasvisruokakeskusteluun? 

Teille on todistettava kaksinaamaisuutenne. Te oletatte asioita enemmän kuin keskiverto sekasyöjä. 

Vierailija
65/87 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun molekyyligastronomiaa ruvetaan harjoittamaan korkealla tasolla, siitä on veganismi kaukana. 

Sä et nyt ymmärrä molekyyligastronomian käsitettä. 

Sinä tyttö tuskin olet syönyt niitä harjoittavissa ravintoloissa maailmalla yhtä paljon kuin minä.  

Vierailija
66/87 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkala on hyvää, mutta kannattaa ehdottomasti tehdä itse. Valmiit ovat kaikki aika pahoja. :/ Sienisalaattia? Punajuuripihvejä? Laatikoiden tilalle uunissa lohkoina kypsennetyt isot lanttusuikaleet hyvin maustettuna. Pienet uuniperunat, jotka voit täyttää merileväkaviaarilla ja purjolla. Rakuunaporkkanat. Punasipulihilloke (voi laittaa tekeytymään jo!). Onhan näitä.  Viime jouluna meillä syötiin näitä ja vähän muutakin... :D

Vierailija
67/87 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis RAISKAAJA!

Vierailija
68/87 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tosissasi väität ettei ranskalainen gastronomia perustu raaka-aineiden luontaisen maun arvostamiseen ja korostamiseen, et ole perehtynyt asiaan yhtään. 

Munakoisoa itkettään pääosin samasta syystä kuin kesäkurpitsaa eli nesteen poistamiseksi. Vesi kun ei ruskistu. 

Ei, munakoisoa ei itketetä samasta syystä kuin kesäkurpitsaa. Tuo väite paljastaa sinun tietämättömyytesi näistä asioista. 

Munakoisoa on itketetty nimenomaan siksi, että vanhemmat munakoisolajikkeet oli kitkerämpiä, ja itkettämällä poistettiin sitä kitkeryyttä. Nykyään, kun munakoisoissa harvemmin on sitä kitkeryyttä, itkettään lähinnä siksi, että itketetty munakoiso imee vähemmän öljyä paistettaessa.

Italialainen keittiö perustuu paljon enemmän simppeleihin raaka-aineiden omiin makuihin. Ranskalaisessa keittiössä on paljon enemmän monimutkaisia pitkällisiä prosesseja, joissa käytetään enemmän mausteita ja haudutetaan, redusoidaan jne. 

Vierailija
69/87 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Seitanissa ei ole juuri mitään terveellistä joten sitä on vaikea olla korostamatta."

Miksi siis koet tarvetta yrittää valheellisesti esittää, että vehnäjauhojen valkoisuus ois seitania epäterveellisyyteen vaikuttava tekijä, jos se kerran sun mielestä on ihan itsessään epäterveellistä, ja olet tietoinen, että jauhojen valkaisuasteella ei ole mitään tekemistä asian kanssa? 

Koska käytännössä seitan valmistetaan juuri valkoisesta vehnäjauhosta. Se on halvinta ja siinä on gluteenia eniten hintaan nähden. 

Ei, vaan käytännössä seitan valmistetaan gluteenijauhosta.

246

Ja gluteenijauho on valmistettu mistä???🤣

Vierailija
70/87 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munakoiso ei ole erityisen kitkerä kasvis. Sitä voi vaikka puraista raakana eikä ole kamalaa. Espressokahvi tai vaikka Camparilasillinen jäillä on huomattavasti kirkerämpää. 

Ei ne nykyään enää ole. Ennen olivat, ja siksi niitä itketettiin. Tää on ihan yleissivistystä.

Vierailija
71/87 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun molekyyligastronomiaa ruvetaan harjoittamaan korkealla tasolla, siitä on veganismi kaukana. 

Sinä tyttö tuskin olet syönyt niitä harjoittavissa ravintoloissa maailmalla yhtä paljon kuin minä.  

En varmasti ole. Ehkä siksi mä osaankin erottaa sen käsitteen merkityksen noista ravintoloista ja niiden valmistamista ruoista. Ei mulla ois varaa Heston Blumenthalin ruokiin, mutta sen kirjoihin onneks on. 

Vierailija
72/87 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, munakoisoa ei itketetä samasta syystä kuin kesäkurpitsaa. Tuo väite paljastaa sinun tietämättömyytesi näistä asioista. 

Munakoisoa on itketetty nimenomaan siksi, että vanhemmat munakoisolajikkeet oli kitkerämpiä, ja itkettämällä poistettiin sitä kitkeryyttä. Nykyään, kun munakoisoissa harvemmin on sitä kitkeryyttä, itkettään lähinnä siksi, että itketetty munakoiso imee vähemmän öljyä paistettaessa.

Italialainen keittiö perustuu paljon enemmän simppeleihin raaka-aineiden omiin makuihin. Ranskalaisessa keittiössä on paljon enemmän monimutkaisia pitkällis

Voi tyttö parka. Länsimaissa käytettävät munakoisoa eivät ole kitkeriä. Lisäksi kitkeryys kuuluu makujen palettiin. Ranskalainen gastronomian aivan tärkeimmät perussäännöt ovat 1. Laadukkaimmat ja maukkaimmat raaka-aineet 2. Niiden luontaisen maun kunnioittaminen. 

Ranskalaisessa keittiössä ei koskaan käytetä esim mausteita peittämään mitään, vain korostamaan. 

Vierailija
73/87 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Seitanissa ei ole juuri mitään terveellistä joten sitä on vaikea olla korostamatta."

Miksi siis koet tarvetta yrittää valheellisesti esittää, että vehnäjauhojen valkoisuus ois seitania epäterveellisyyteen vaikuttava tekijä, jos se kerran sun mielestä on ihan itsessään epäterveellistä, ja olet tietoinen, että jauhojen valkaisuasteella ei ole mitään tekemistä asian kanssa? 

Koska käytännössä seitan valmistetaan juuri valkoisesta vehnäjauhosta. Se on halvinta ja siinä on gluteenia eniten hintaan nähden. 

Ei, vaan käytännössä seitan valmistetaan gluteenijauhosta.

246

Ja gluteenijauho on valmistettu mistä???🤣

Vehnästä. 

Vierailija
74/87 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En varmasti ole. Ehkä siksi mä osaankin erottaa sen käsitteen merkityksen noista ravintoloista ja niiden valmistamista ruoista. Ei mulla ois varaa Heston Blumenthalin ruokiin, mutta sen kirjoihin onneks on. 

Hauskaa että mainitsit Blimentahlin koska olen syönyt Fat Duckissa. Ei se ollut esim Pariisin huippuravintoloihin verrattuna siihen aikaan erityisen kallis paikka. 

Vierailija
75/87 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on halua, kyllä ihmisellä on kerran elämässä varaa varsinkin lounaaseen kolmen tähden ravintolassa.

Vierailija
76/87 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italialainen keittiö perustuu paljon enemmän simppeleihin raaka-aineiden omiin makuihin. Ranskalaisessa keit

Voi tyttö parka. Länsimaissa käytettävät munakoisoa eivät ole kitkeriä. Lisäksi kitkeryys kuuluu makujen palettiin. Ranskalainen gastronomian aivan tärkeimmät perussäännöt ovat 1. Laadukkaimmat ja maukkaimmat raaka-aineet 2. Niiden luontaisen maun kunnioittaminen. 

Ranskalaisessa keittiössä ei koskaan käytetä esim mausteita peittämään mitään, vain korostamaan.

Niin, eivät enää ole, kasvinjalostuksen takia. Ihan turha sun on inttää sitä faktaa vastaan, että länsimaisten keittiöiden (Aasiassahan tätä ei tehdä) tapa itkettää munakoisoja on perua siitä, että vanhojen munakoisolajikkeiden kitkeryyttä poistettiin itkettämällä. Suosittelen, että perehdyt nyt jossain tähän asiaan, jos sua kerran gastronomia, gastronominen historia ja ruokakulttuurit yhtään kiinnostaa.

Ja sen tofun suhteen taas pitää perehtyä Aasian maiden ruokakulttuuriin, jos siitä haluaa jotain tietää. 

Vierailija
77/87 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on halua, kyllä ihmisellä on kerran elämässä varaa varsinkin lounaaseen kolmen tähden ravintolassa.

Lounas huippupaikassa voi olla halvempi kuin tätien nastakengät. 

Vierailija
78/87 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa jouluruuista on lihattomia. Sienistä saa hyviä lisukkeita ilman isoa vaivaa. Mun mielestä lihakorvikkeet on jouluna ihan turha homma. Kasvismädillä saa alkuruuaksi hyvän blinin, siihen voi laittaa nokareen sienisalaattia kylkeen. Tai sitten joku hyvä pehmeä keitto alkuun. Niitä on vaikka kuinka paljon. 

Uunijuurekset(porkkana, peruna, punajuuri) on mahtava ja terveellisempi vaihtoehto laatikoille. Öljyä ja mausteita pintaan ja uuniin. Jos haluaa "lihaa" niin pähkinäpaisti on hyvää. Lisäksi runsaita ja herkullisia salaatteja. 

Nämä nyt ihan hatusta. 

Vierailija
79/87 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No laatikot ja rosollihan on oikein terveellisiä (voit käyttää esim. kaurakermaa laatikoihin, ja jotain kaurapohjaista "ranskankermaa" rosollin kastikkeena). Juureksista voi valmistaa monenlaista muutakin terveellistä ja juhlavaa. 

Porkkalasta saa hyviä jouluherkkuja myös. 

Itse en ole ikinä syönyt kinkkua, niin en oo kaivannut sen korvaamista millään joulupöydässä, mutta esim. seitanpaisti tai kylmäsavutofu tai joku kasvismureke on hyviä joulupöydässä. 

Laitapa tähän resepti jossa tofun ihana luonnollinen maku korostuu kivasti!

Ei tofu maistu juuri miltään. Eikä mua kiinnosta yhtään lähteä keskustelemaan mistään vietnamilaisesta, kiinalaisesta, tha

Molekyyligastronomia perustuu käytännön kokeiluun eikä pelkästään teoriaan. Lopputulos pitää aina maistaa. 

Vierailija
80/87 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa että mainitsit Blimentahlin koska olen syönyt Fat Duckissa. Ei se ollut esim Pariisin huippuravintoloihin verrattuna siihen aikaan erityisen kallis paikka. 

Osaisitkos kuvitella Blumenthalin trollailemassa, kun toiset yrittää keskustella asiallisesti ruoasta? 🤔

Joo ei. Hän olis tässä tilanteessa innoissaan ideoimassa vegaanisia jouluruokia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän