Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävelylenkkini on 8 km tunnissa. Kaveri kuulemma juoksee 6km tunnissa.

Vierailija
21.04.2011 |

Miten tämä on mahdollista?! Miten hitaasti se oikein juoksee. Mä kävelen toki reippaasi, mutta en mä mikään Sari Essayah ole!

Kommentit (155)

Vierailija
1/155 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asia on hyvin yksinkertainen. sinä olet pitkä ja hyvä kuntoinen ja kaverisi lyhyt huonokuntoinen.

kävin ystäväni kanssa lenkillä ja hän käveli ripeästi, kun taas minä hölkkäsin rauhallisesti vieressa. koska pituuseroa on varmaan 30-40 cm. sillä lailla.

Vierailija
2/155 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 km tunnissa ei todellakaan ole kävelyvauhti! Siinä ei yksinkertaisesti pysty kävelemään vaikka tekisi mitä.

Minä olen kävellyt UKK-kävelytestissä 2 km alle 14 minuutissa (vastaa yli 8,5 km / h). Testi tehtiin urheilukentällä, joten matka oli tarkka ja aikaakin otettiin kahdella sekuntikellolla (omallani ja testaajan). Olet siis yksiselitteisesti väärässä. Toki myönnän, että tuossa vauhdissa jo piti keskittyä jokaiseen kävelyaskeeleeseen, mutta askeltakaan en juossut.

Testi tehtiin tietenkin ilman sauvoja.

Mainittakoon, että kilpakävelijät kävelevät selvästi kovempaa, mutta siihen tarvitaankin jo toisenlainen tekniikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/155 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä Sari Essayahin pituutta, mutta olen nähnyt hänet luonnossa ja sillä perusteella arvioisin hänen olevan korkeintaan 160-senttinen. Myös Valentin Kononen näyttää aika lyhyeltä (vaikkakin selvästi Essayahia pidemmältä). Etiopilaiset 10 km:n huippunaisjuoksijat ovat selvästi alle 160-senttisiä.

Ja tosiaan minäkin pystyn kävelemään yli 8 km:n tuntivauhtia (en tosin tällä hetkellä koko tuntia - se vaatisi vielä lisää harjoittelua), vaikka olen tasan 160-senttinen.

56

Vierailija
4/155 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levin Ruskamaratoonilla yleisten naisten sarjassa varttimaratooni voitettiin hiukan päälle 40min. ajalla.

Minä kävelen 6,2km tunnissa ja aikasta reipasta vauhtia siihen pitää mennä.

Otattehan huomioon että juoksumatolla ja urheilukentällä on alusta tasainen, pururadoilla ja maanteillä tuppaa olemaan noita ikäviä ylämäkiä jolloin ainakin minulla vauhti laskee...

Vierailija
5/155 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tunnin tai vaihtoehtoisesti 8 km matkan? :D

8 km tunnissa ei todellakaan ole kävelyvauhti! Siinä ei yksinkertaisesti pysty kävelemään vaikka tekisi mitä.

Minä olen kävellyt UKK-kävelytestissä 2 km alle 14 minuutissa (vastaa yli 8,5 km / h). Testi tehtiin urheilukentällä, joten matka oli tarkka ja aikaakin otettiin kahdella sekuntikellolla (omallani ja testaajan). Olet siis yksiselitteisesti väärässä. Toki myönnän, että tuossa vauhdissa jo piti keskittyä jokaiseen kävelyaskeeleeseen, mutta askeltakaan en juossut.

Testi tehtiin tietenkin ilman sauvoja.

Mainittakoon, että kilpakävelijät kävelevät selvästi kovempaa, mutta siihen tarvitaankin jo toisenlainen tekniikka.

Vierailija
6/155 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitkäkoipinen kävelee nopeammin kuin lyhytjalkainen, sekä kävellen että juosten. Ja sitä vauhtia on vaikea arvioida, ilman juoksumattoa (tai jos matkaa ei ole tarkasti mitattu). Kuvittelin käveleväni n.6km/h, mutta juoksumatolla sain vauhdin nostaa 7 km/h ennen kuin se alkoi tuntua kävelyltä. Minulla ei ole hyvää kuntoa, mutta pitkät jalat. Olen vasta aloitellut juoksuharrastusta ja alkuun se todellakin on lönkyttelyä, eikä paljonkaan vauhdikkaampaa kuin kävely. Ja kyllä minä ainakin sitä silti juoksemiseksi kutsun, vaikka himolenkkeilijöiden mielestä on varmaan pelkkää lönkyttelyä. Onko ap ystävälläsi paljon lyhyemmät jalat kuin sinulla?

Vierailija
7/155 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä Sari Essayahin pituutta, mutta olen nähnyt hänet luonnossa ja sillä perusteella arvioisin hänen olevan korkeintaan 160-senttinen. Myös Valentin Kononen näyttää aika lyhyeltä (vaikkakin selvästi Essayahia pidemmältä). Etiopilaiset 10 km:n huippunaisjuoksijat ovat selvästi alle 160-senttisiä. Ja tosiaan minäkin pystyn kävelemään yli 8 km:n tuntivauhtia (en tosin tällä hetkellä koko tuntia - se vaatisi vielä lisää harjoittelua), vaikka olen tasan 160-senttinen. 56

huippu-urheilija, joka ammatikseen juoksee/kävelee ja jolla on tekniikka hallussa pääsee lyhyilläkin jaloilla kovaa, mutta tavallinen pulliainen, joka omaksi ilokseen käy silloin tällöin (2-5x/vk) kävelemässä/juoksemassa varmasti jalkojen pituus vaikuttaa. Saatikka jos lenkkeilijä on aloittelija ja huonokuntoinen.

Vierailija
8/155 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävelen reippaasti. Mäkistä maastoa.

Vierailija
9/155 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 km tunnissa onnistuu kyllä, mutta reipasta se toki on. Itse olen 3.52 maratoonari ja kävelen kovaa juuri tuon 8 km tunnissa. SE on todella kova tahti -- menen usein hölkkääjistä ohi. Ja syke on kova -- tuota vauhtia on todellakin kevyempää hölkätä kuin kävellä. mutta kävelyaskel on hyvää työntötreeniä jaloille -- siksi välillä kävelen. Mahdollisemmaksi vauhdin tekevät sauvat -- niillä saa askeleeseen lisää pituutta.

SEn sijaan noita 40 min kympin juoksijoita en usko - se on jo naiselle aika kova suoritus. Ennätys voi olla sitä luokkaa, se on mahdollista -- omakin kympin kisa on parhaimmillaan mennyt aikaan 41.12. ja siitä on kuulkaa valovuosi edes siihen 34 minuutin vauhtiin ja kaksi siihen suomen ennätykseen 31 ja risat. Mutta että lenkillä joku tavisdaami pistelisi tuota vauhtia, sitä on kyllä hiukan hankala uskoa...

Vierailija
10/155 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja juosta pitkiä lenkkejä. Vauhti nousee sitten kestävyyden myöten ihan automaattisesti. Ihmiset yleensä juoksee liian nopeasti.

Kaverisi oh tajunnut tuon jutun. Onnea hänelle.

Ap:n kannattaa todellakin osallistua maratoniin, voittais monet juoksivat tuolla kävelyvauhdilla :DDD Huoh.

Vierailija
11/155 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 km lenkki taittuu helposti 40 minsaan, vaikka joka päivä :D

Vierailija
12/155 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä juoksin nuorena ja hyväkuntoisena 12 km 55 minuutissa, joten minusta 10 km 45 minuutissa ei ole mikään mahdoton vauhti. Ja tuo oli silloin vakiolenkkini. Olin hyväkuntoinen, ja liikuin paljon, mutta en kilpaillut, ei kiinnostanut.

Ja toisekseen, on eri asia kiristää tahtia lähellä noita huippusuorituksia, ei siellä kymmenen minuutin kiristäminen enää olekaan niin helppoa, kuin hitaammilla nopeuksilla. Joten ei ne Kalevan kisat olisi kuitenkaan niin helppoja.

Siksi toiseksi, mikä ihme estäisi SM-tason juosijaa täällä kirjoittamasta, onhan täällä kaikenlaista muutakin porukkaa? Älyvapaita kommentteja tässä.

Vierailija
13/155 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitätkö että olisit kyennyt kävelemään tuota vauhtia...tunnin tai vaihtoehtoisesti 8 km matkan? :D

Minä olen kävellyt UKK-kävelytestissä 2 km alle 14 minuutissa (vastaa yli 8,5 km / h).

Mutta se johtuu vain siitä, että en ole kovinkaan paljon harjoitellut kävelemään noin kovaa. Jalkojeni lihakset eivät nykyisellään jaksaisi noin ripeää kävelyä noin pitkään, mutta uskoisin kyllä pystyväni siihen, jos harjoittelisin kävelyä muutaman viikon. Asia on kiinni pelkästään jalkalihasteni kestävyydestä, sillä en hengästynyt kovin pahasti tuossa testissä eli sen puolesta pystyisin kyllä jatkamaan kävelyä tuolla vauhdilla tunnin.

Kuntoilen kuitenkin mieluummin juoksemalla, sillä kävely vaatii tosi tiukkaa keskittymistä jo silloin, jos haluan pitää sykkeeni kävelemällä 120:ssä tai sen päälle olevissa lukemissa.

Vierailija
14/155 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sortuisi ap:n tavalla dissaamaan kunto-liikkujaa.

Tuttavapiirissä on useita aikuisten sarjoissa SM-mitaleja juosseita, sekä miehiä että naisia.

Vierailija
15/155 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 km 45 minuuttiin, mikä on todella hyvää lenkkivauhtia, tunnet kyllä matkat ja vauhdit niin hyvin, ettei sinun tarvitse niistä täällä jaaritella. 10 km voi juosta lenkillä 45 minuttiin, mutta silloin kyllä tietää juoksevansa tosi reippaasti ja on esim. cooperissa _reippaasti_ yli 3000 metrin kunnossa.

Itseäni aktiivijuoksijana kiinnostaisi tietää millä ap on lenkkinsä mitannut. En tarkoita tätä kritiikiksi tai epäilykseksi ap:n juoksukuntoa kohtaan, enemmänkin ihmettelen vauhtipäivittelyjä. Itse olen joskus juossut kympin 45 minuuttiin, tällä hetkellä en siihen uskoakseni pystyisi. Tuli vain mieleen, että kun itse siirryin käyttämään sykemittaria, jossa on gps, "järkytyin" siitä kuinka paljon juoksuvauhtini tippuivat. Toisin sanoen siis kartasta mittaamalla lenkki tuli pidemmäksi kuin se todellisuudessa oli. (Eli on siis myös mahdollista, etten todellisuudessa ole koskaan juossut kymppiä 45 minuuttiin ;)

Vierailija
16/155 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sortuisi ap:n tavalla dissaamaan kunto-liikkujaa. Tuttavapiirissä on useita aikuisten sarjoissa SM-mitaleja juosseita, sekä miehiä että naisia.

Vierailija
17/155 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei edes kehtaisi verrata aloittelijan tuloksia omiinsa ja se on fakta.

Jos hän haluaisi päteä hän neuvoisi sitä aloittelijaa kuinka tämän pitäisi treenata.

Vierailija
18/155 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin juuri JUOKSUlenkiltä: parisataa metriä vajaa 9km meni aikaan 55 minuuttia. Ja ihan oikeasti juoksin, ohitin monta kävelijää ja hölkkääjää matkalla.

Mä haluaisin joskus nähdä livenä nää mammat lyllertämässä 8km/h vauhdilla lenkkejään...

Vierailija
19/155 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 km 39.05 minuutissa, eli foorumilta löytyy kyllä kovaakin juoksevia.

Vierailija
20/155 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksen 6 kilometriä 50 minuutissa. Harrastan spinnigiä mikä on nostanut fyysistä kuntoa ja tuo juoksusuoritus onkin aika kylmiltään vedetty. Mutta muuten en olisi juossut noin pitkää matkaa jos en olisi saanut juoskukoulussa opetusta tekniikasta ja siitä että ei ole pkko "mennä juoksemalla" vaan lihakset ja jalat voi totutta juoksemiseen myös hipsuttelemalla. Vauhtia voi lisätä myöhemmin lisää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä