Kävelylenkkini on 8 km tunnissa. Kaveri kuulemma juoksee 6km tunnissa.
Miten tämä on mahdollista?! Miten hitaasti se oikein juoksee. Mä kävelen toki reippaasi, mutta en mä mikään Sari Essayah ole!
Kommentit (155)
tai seuraavalta sivulta. Löytyy varmaan helposti jos viitsii stalkata, kuka kuuluu sarjaan N.40
mä en ole mikään maratoonari, mutta olen harrastanut juoksua useamman vuoden ja juoksen kympin yleensä 2 kertaa viikossa (+ tietyt juoksua sisältävät harkat 2 kertaa viikossa).
Talvella juoksin matolla ja mulla meni kanssa kymppiin just tuo 52 min, ja se oli minulle jo aika kova tahti. Varmaan pääsisin alle 50 minuutin, mutta se olisi mulle jo kova urheilusuoritus. Cooperissa juoksin pari vuotta sitten ollessani yhtä hyvässä kunnossa 2600.
Eli ap jyrää lenkkipolulla :) siitä olen kyllä samaa mieltä, että 6km/h on todella hidasta juoksua.
Minä juoksen peruslenkillä kympin n. 52-55minuuttiin. Kun juoksen sen vk-lenkkinä, se menee hitusen alle 50minuuttia.
Pakko kyllä kumartaa kunnioituksesta. Mutta minä nyt en olekaan juossut maratonia kuin 3.48. Olis kiva kuulla sun kisa-aikoja. Oletan, että sun mara-aika on jossain 3.25 tietämillä.
Taidetaankin olla jo samassa ketjussa yhden Suomen parhaimpien juoksijan kanssa. Taidankin pysyä hiljaa ja vaieta kunnioituksesta ja arvailla vain, kuka tämä ylipainoista kaveriaan halveksiva juoksuhuippu on. Ei ole vaikea saada selville tuloslistoista.
yleensä 50 minsaan, joskus kiireessä voin nipistää sen tosiaan 45 minsaan. Siitä on aika pitkä matka vielä noin lyhyessä matkassa tosiaankin puoleen tuntiin. Vartti hyvänen aika!
Tuosta tyypistä, joka sanoo juoksevansa 40 minsaan en tietenkään voi sanoa mitään, koska en tiedä kuka hän on, mutta esimerkiksi ystäväni juoksee tuohon vauhtiin. hän tosin on mies, mutta ei urheilija.
ap.
ja sain vain 2950 ja juoksen kympin melko haipakkaa 47-48 minuuttiin.
Ap on KONE.
mä en ole mikään maratoonari, mutta olen harrastanut juoksua useamman vuoden ja juoksen kympin yleensä 2 kertaa viikossa (+ tietyt juoksua sisältävät harkat 2 kertaa viikossa).
Talvella juoksin matolla ja mulla meni kanssa kymppiin just tuo 52 min, ja se oli minulle jo aika kova tahti. Varmaan pääsisin alle 50 minuutin, mutta se olisi mulle jo kova urheilusuoritus. Cooperissa juoksin pari vuotta sitten ollessani yhtä hyvässä kunnossa 2600.
Eli ap jyrää lenkkipolulla :) siitä olen kyllä samaa mieltä, että 6km/h on todella hidasta juoksua.
Minä juoksen peruslenkillä kympin n. 52-55minuuttiin. Kun juoksen sen vk-lenkkinä, se menee hitusen alle 50minuuttia.
Pakko kyllä kumartaa kunnioituksesta. Mutta minä nyt en olekaan juossut maratonia kuin 3.48. Olis kiva kuulla sun kisa-aikoja. Oletan, että sun mara-aika on jossain 3.25 tietämillä.
Taidetaankin olla jo samassa ketjussa yhden Suomen parhaimpien juoksijan kanssa. Taidankin pysyä hiljaa ja vaieta kunnioituksesta ja arvailla vain, kuka tämä ylipainoista kaveriaan halveksiva juoksuhuippu on. Ei ole vaikea saada selville tuloslistoista.
yleensä 50 minsaan, joskus kiireessä voin nipistää sen tosiaan 45 minsaan. Siitä on aika pitkä matka vielä noin lyhyessä matkassa tosiaankin puoleen tuntiin. Vartti hyvänen aika!
Tuosta tyypistä, joka sanoo juoksevansa 40 minsaan en tietenkään voi sanoa mitään, koska en tiedä kuka hän on, mutta esimerkiksi ystäväni juoksee tuohon vauhtiin. hän tosin on mies, mutta ei urheilija.
ap.
...mutta sattuipa lauantaina, kun olin kävelyllä. Tien toista puolta juoksi mies hyvin hitaasti (ja ohitti minua pikku hiljaa). Minäpä pistin kurillani "pikamarssiksi" ja menin vuorostani ohi.
Ei se hölkkääjä kyllä mikään pyykkilautavatsa ollut (ja minä olen keski-i/äkäinen täti).
Olisi kiva tietää, millaisella harjoitusrungolla treenaat ja mitä aikoja olet kisassa juossut.
Vauhtia olisi kiva saada lisää, mutta tässä iän myötä vauhtiominaisuudet vähenevät. Mutta en kyllä nuorempanakaan pystynyt juoksemaan vähän päälle 4 minsan kilometrivauhtia 15km. Aivan uskomaton vauhti. Alat olla kyllä Suoman parhaimmistoa naisissa.
Tosi hienoa, että tälle palstalle kirjoittaa Suomen juoksuhuiput. Noilla ajoilla saa äkkiä selville tuloslistoista, ketä täällä kirjoittaa. Esim actia-cupissa ei ole kovin montaa naista, jotka vetelee kympin alle 45minsaa. Toisaalta jos pystyy juokseen 15 km neljän minsan kilometrivauhtiin niin kympin aika pitäis olla silloin 41minuuttia ja heitä en löydä tuloslistoilta kovin montaa.
Minkä ikäinen olet? Jos olet veteraanisarjoissa, sinut äkkiä löytää varmaan veteraanikisojen kympin tuloksista. Näillä ajoilla heitä on aika vähän.
Puolen minuutin pudotus kilometrivauhdissa on jo ihan valtava. Minä esimerkiksi pystyn ongelmitta juoksemaan 15 km 4,3 min/km, mutta 10 km 4 min/km ei kyllä ole lähelläkään, koska vauhti on paljon kovempi.
Ja ihminen, joka juoksee kympin 40 minuutissa ei ole kuntomielessä lähelläkään sellaista ihmistä, joka juoksee kympin reiluun 31 minuuttiin, eli Sandellin ja tuon aiemman kirjoittajan, oli trolli tai ei, vertailu on täysin vailla pohjaa.
Ja av:lla voi vallaan mainiosti olla henkilöitä, jotka ovat osallistuneet kalevan kisoihin. Olihan tuo viime vuoden voittajakin päälle kolmikymppinen nainen, joka oli aikuisiällä aloittanut juoksuharrastuksen ja osallistui Kalevalaisissa muistaakseni toiseen ratajuoksuunsa.
Olen siis tuo 15 kilometria neljän ja puolen (4,3 parhaimmillaan) minuutin kilometrivauhtiin juokseva (tai ainakin vielä vuosi sitten, nyt voipi olla jo toisin... ;). Olen alle 30-vuotias eninen kilpaurheilija ja yhden (helpon ja paljon nukkuvan) lapsen äiti. Kaapissani on SM-mitaleita, mutta ei kalevan kisoista eikä maratonilta tai puolimaratonilta. En ole koskaan kuulunut matkoillani Suomen huippuihin, mutta olen nuorena (nuorempana?) treenannut riittävän lähellä huippuja tietääkseni, kuinka kaukana olen ja kuinka helvetisti työtä, lahjoja ja oikeaa valmennusta huipulla olo vaatii.
Juoksen lenkkiä, sekä pk-lenkkiä että kovempaa, rata- ja maastointervelleja ja punttaan, viisi kertaa viikossa niinä viikkoina kun jaksan. Paras ominaisuuteni on vauhtikestävyys, mikä näkyy esimerkiksi siinä, että pystyn juoksemaan tuon hurjan 15 kilometrin lenkin hyvävoimaisena, mutta jos nostan kilometrivauhdin neljään minuutiin, ryömin viiden kilometrin jälkeen. Kuten sanoin ensimmäissä viestissä, pudotus 4,3 - 4 on minulle iso ero. Peruslenkkivauhtini on kuitenkin siinä 5min/km paikkeilla eli en yleensä vedä pk-lenkkiä alle viiteen minuuttiin. En ole koskaan juossut kilpaa maastossa tai muulla pitkällä matkalla, koska minua ei kiinnosta, ja koska en enää kilpaile lyhyemmilläkään matkoilla, irrottelen välillä huvikseni lenkkeilemällä kovaa. En joka päivä, en aina edes joka viikko, jos muuta rasitusta on paljon, mutta kun huvittelen, kova vauhti irtoaa miellyttävän tuntuisesti. En ole koskaan juossut yli 18 km matkaa, koska taustani on huomattavasti lyhyemmillä matkoilla eikä minua suoraan sanottuna kiinnosta sekään. Vauhdit ja matkat mittaan gepsillä, joka on miehen edellisen kauden lelu. ;) En ole mikään maramamma enkä ollut kestävyysjuoksija nuorenakaan, joten en ole enkä ole ollut kovin kiinnostunut sykkeistä.
Tämän vuoden aikana olen tosin ryhtynyt harkitsemaan mmastojuoksukisoihin osallistumista ensi kesänä. Ekaa kertaa en alkanut tulla se olo, että kisaaminen voisi olla kivaa muuallakin kuin radalla.
kunhan omaksi ilokseen vähän lenkkeilee. ;)
On kyllä kova kävelytahti, jos 10 km menee tuntiin.
Itse olen juoksutapahtumissa viimeksi juossut 10 km matkan vähän yli 43 minuuttiin. Tyttöystäväni juoksee minuakin lujempaa, on harrastanut juoksua lapsesta asti.
Suomen ennätys 10km matkalla on 27 min 31s miehillä ja 31min 41s naisilla.
Harva nainen kävelee "tuosta vaan" normivauhtina 8 km/h. Ei teillä ole mitään realistista käsitystä ihmisen kävelyvauhdista. Mittauttakaa OIKEASTI matka joskus, ei roskapuhelimen gps:n tai nettilelujen kautta.
6 km/h on hidas ja kevyt lenkkivauhti taasen.
..ja kävelin 2 km hiukan alle vartissa. Oli muuten sellaista haipakkaa, jota en todellakaan jaksaisi mennä juuri pidempää kuin tuon kaksi kilometriä...eli 8 km / h ei onnistuisi sitten millään.
Puolimaratonin juoksen vähän alle kahden tunnin. Mulla oli muuten 30 hengen työporukastamme UKK-testin mukaan paras kunto ja myös testitulos oli tosi hyvä, mutta silti tuo 8 km / h kävely olis aika suoritus mullekin :-)
n40, aktiiviliikkuja
Se riippuu juokseeko/käveleekö ylämäkeä vai alamakeä siis maastoissakin on eroa....
takaa tv:n mukaan komian kropan:
Harva nainen kävelee "tuosta vaan" normivauhtina 8 km/h. Ei teillä ole mitään realistista käsitystä ihmisen kävelyvauhdista.
Tämän ketjun innoittamana kävin viime kesänä pari kertaa testaamassa kävelynopeuksia erään hölkkäkilpailun 5,1 km:n lenkillä. Tuo lenkki oli osa virallisesti mitatun puolimaratonin reittiä (puolimaratonilla se kierrettiin neljään kertaan ja lisäksi puolimaratoniin kuului pieni ylimääräinen pätkä). Lenkki ei voinut olla ainakaan alle 5,1 kilometriä, koska muuten puolimaraton olisi ollut alimittainen.
Ensimmäisellä kerralla kiersin lenkin rauhallista tahtia. Ei nyt sentään mitään näyteikkunakävelyä, mutta sellaista tahtia, kun kävelen paikasta toiseen, kun minulla ei ole mitään kiirettä enkä ole varsinaisesti kuntoilemassa. Nopeuteni oli 6,4 km / h.
Toisella kerralla kiersin lenkin suhteellisen reipasta tahtia. Sellaista, kun yleensä käytän silloin, kun haluan kävellä reippaasti, mutta en nyt vielä yritä kävellä mahdollisimman nopeasti. Valitettavasti en nyt muita tarkkaa nopeuttani (minulla ei ole tässä muistiinpanoja käsillä), mutta se oli jossain 7:n ja 7,5 km/h:n välillä.
Kolmannelle kerralla kiersin lenkin niin nopeasti kuin pystyin, mutta niin, että en kuitenkaan juossut askeltakaan. Nopeuteni oli 7,9 km/h. Tälläkään lenkillä en hengästynyt muissa kuin reitin jyrkimmissä ylämäissä, mutta en vain osannut ottaa askeleita sen nopeampaa. Kilpakävelytekniikkaa en osaa lainkaan.
Minä en kuitenkaan ole harrastanut paljonkaan kävelyä kuntoilumielessä, ja olen lisäksi lyhyt (160 cm). Sen vuoksi minusta on täysin uskottavaa, että joku toinen, joka on harrastanut kävelyä enemmän, tekee kävelylenkkinsä 8 km/h nopeudella. Varsinkin pidemmälle henkilölle tämä on helppoa, koska askeleita tarvitsee ottaa selvästi vähemmän.
En kuitenkaan halua väheksyä kenenkään juoksunopeuksia. Minusta on aina hienoa, kun joku aloittaa juoksuharrastuksen, ja ilman muuta lenkit kannattaa tehdä aluksi hitaasti. Monelle (mm. minulle) juokseminen kuitenkin tuntuu selvästi motivoivammalta.
Paras liikuntamuoto itse kullekin on aina se, joka tuntuu niin hauskalta, että sitä jaksaa harrastaa säännöllisesti.
nyt lukea mutta millä ap mittaat tuon matkan? Kävelepä suoraa autotietä tunti ja aja autolla tuo matka, veikkaan ettei sata varmasti ole 8 km. Harpot sika nopeaa vauhtia pitkillä askelilla? 8 km/h on jo juoksuvauhti.
6 km tunnissa on reipasta kuntokävelyä.
nyt lukea mutta millä ap mittaat tuon matkan? ...
Minä olen kävellyt hölkkäkilpailun mitatulla reitillä. 6 km/ h ei ole todellakaan reipasta kuntokävelyä, vaan ainakin minulle (kohtuullisen hyväkuntoiselle, mutta ei paljonkaan kävelyä harrastaneelle) vauhti, jossa joudun jo jarruttelemaan luonnollisesta, rauhallisesta kävelyvauhdistani. Kun kävelen "reipasta kuntokävelyä", on nopeuteni yli 7 km/h. On täysin uskottavaa, että kävelyä säännöllisesti harrastava hyväkuntoinen henkilö voi tehdä kävelylenkkejä 8 km/h nopeudella ja ylikin.
103, joka ei siis ole ap ja joka ei halua dissata kenenkään juoksuvauhtia.
nyt lukea mutta millä ap mittaat tuon matkan? ...
Minä olen kävellyt hölkkäkilpailun mitatulla reitillä. 6 km/ h ei ole todellakaan reipasta kuntokävelyä, vaan ainakin minulle (kohtuullisen hyväkuntoiselle, mutta ei paljonkaan kävelyä harrastaneelle) vauhti, jossa joudun jo jarruttelemaan luonnollisesta, rauhallisesta kävelyvauhdistani. Kun kävelen "reipasta kuntokävelyä", on nopeuteni yli 7 km/h. On täysin uskottavaa, että kävelyä säännöllisesti harrastava hyväkuntoinen henkilö voi tehdä kävelylenkkejä 8 km/h nopeudella ja ylikin.
103, joka ei siis ole ap ja joka ei halua dissata kenenkään juoksuvauhtia.
Sivu ilmoitti ekalla lähetyksellä virheestä.
105 & 106
minä juoksen noin kymmenen kilometrin lenkkejä, jotka kestävät tunnin verran. en kuitenkaan kykenisi juoksemaan maratonia neljään tuntiin tai edes noin neljään tuntiin. pitkien lenkkien keskinopeus on huomattavasti alhaisempi kuin tuo 10 km/h. minulla siis.
syitä alhaiseen nopeuteen voi olla useita. yksi on juuri se, että tekee pitkäkestoisia matalan sykkeen lenkkejä, jolloin vauhti pidetään hiljaisena, toinen syy voi olla huono kunto aloittelijalla, jolloin on järkevää pitää syke ja sitä myöten vauhti hiljaisena ja myös ylipaino voi hidastaa vauhtia.
kun aloitin aikoinani juoskuharrastuksen, rollaattorimummot meni mun ohi iloisesti vilkutellen.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 09:36"]
minä juoksen noin kymmenen kilometrin lenkkejä, jotka kestävät tunnin verran. en kuitenkaan kykenisi juoksemaan maratonia neljään tuntiin tai edes noin neljään tuntiin. pitkien lenkkien keskinopeus on huomattavasti alhaisempi kuin tuo 10 km/h. minulla siis.
syitä alhaiseen nopeuteen voi olla useita. yksi on juuri se, että tekee pitkäkestoisia matalan sykkeen lenkkejä, jolloin vauhti pidetään hiljaisena, toinen syy voi olla huono kunto aloittelijalla, jolloin on järkevää pitää syke ja sitä myöten vauhti hiljaisena ja myös ylipaino voi hidastaa vauhtia.
kun aloitin aikoinani juoskuharrastuksen, rollaattorimummot meni mun ohi iloisesti vilkutellen.
[/quote]
Sulla on vain huono kunto. Jos pystyt juoksemaan helposti maratonin, niin ei kypin vauhti ole älyttömän paljon nopeampi. Suhde menee suunnilleen niin että jos voi juosta kympin tuntiin, niin 40km menee aikaan 4:20, eli 1:05 per kymppi.
kuka tämä nainen on. Vähän hämää kun juoksee n.40 sarjassa. Toisaalta vaihtoehtoja on silloin pari, kolme. Mutta jos juoksee n.45 sarjassa, tiedän, kuka ap on.
Mutta jos olet n.40 niin vaihtoehtoja on n. kolme.
Sen verran hyvin tunnen Suomen naisjuoksijat