Tulet kotiiin ja sähköt on poikki. Miten toimit?
Itse en varmaan pääsisi edes kotiin asti vaan kompastuisin pilkkopimeässä portaikossa matkalla 9 kerrokseen.
Kommentit (712)
Meillä on hyvät varastot ruokia, takka, puuhella, ulkohuussi, aggregaatti, pattereilla toimivia lamppuja, varavirtalähteitä ym. joten hyvin pärjättäisiin.
Kukaan ei käy ensin tarkastamassa sulakkeita?
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan ihmiset ei osaa tarkastaa sulakkeita. Etenkin tulppasulakkeita tunnutaan pelkäävän.
Omille lapsille olen opettanut, missä on meidän talon sähkökeskus, miten katkaistaan päävirrat ja miten tarkastetaan sulakkeet sekä miten ne vaihdetaan. Samoin sen, että jatkuvalle sulakkeen palamiselle on yleensä joku syy. Ei ole noille tiedoille ollut heillä vielä käytännössä käyttöä, mutta toivon heidän pärjäävän tosipaikan tullen.
Vierailija kirjoitti:
Töissä tekisin niin kun minulle kuuluu pääsy sulaketaululle, toisin kuin asuintalossani.
Vierailija kirjoitti:
Sytytän kynttilät kännykän taskulampun valossa. Soitan isälle tai miesystävälle ja kysyn kauanko sähköt on olleet pois. Jos jo pitempään, niin nostan jääkaapista tavarat parvekkeelle, sään salliessa. Otan myös varalta vettä ämpäriin. Jos eivät ole olleet kauaa pois, niin en aukaise jääkaappia tai pakastinta. Katselen ulos ikkunasta, jos koko kylä on pimeänä, se on hauskaa. Viimeksi rakstelimme kynttilän valossa miesystävän kanssa.
Eli heti ollaan hakemassa maskuliiniselta mieheltä apua
Menen pöydän alle sikiöasentoon heijaamaan itseäni edestakaisella liikkeellä.
Otan tarvittavat tavarani ja vaatteitani ja menen miesystäväni asunnolle odottelemaan.
Katselen pimeässä kun Helena koivu tulee ulos ja valaisee koko suomen
Vierailija kirjoitti:
Menisin baariin
Ei baariinkaan lasketa, jos on sähkökatkos.
Kääntäisin varmaan katkaisijaa ja toteaisin, että ei tule valoa. Sen jälkeen kaivaisin kännykän taskulampun ja tarkastaisin automaattivarokkeet. Sitten joko kynttilöitä sytyttelemään tai päiväunille.
Naapurin setä piti kutsua apuun, kun en saanut itse vaihdettua uusi palovaroittimia . Jo oli aikaikin, vanhin oli parasta ennen vuonna 2006.
Laitan puhelimesta taskulampun päälle ja etsin otsalampun. Sytytän kynttilöitä muutamaan huoneeseen. Tarvittaessa puuhellaan tulet, jos sisälämpötila näyttää pahasti laskevan. Syön leipää ja maitoa sekä lataan puhelimeni powerbankilla. Surffailen läppärillä netissä, jos siinä on akussa virtaa. Jos ei, niin sitten puhelimella.
Olen aina sähkökatkon sattuessa pyytänyt Lucifeeria apuun. Uskokaa tai älkää, mutta se toimii. Sähköt ovat aina palanneet mitä pikimmiten.
Vierailija kirjoitti:
Löydän pimeässä jääkaapille ja sieltä osuu sokkona käteen olut tölkki ja toinenkin jne.
Mutta nehän on huoneen lämpösiä
Otan sytkärin ja kynttilän eteisen pöydältä. Sytytän myös öljylampun ja alan lämmittää saunaa.
KatkaisiJA
KirjailiJA
AutoiliJA