Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelette ihmisestä joka antaa vanhemmilleen rahaa tai maksaa heidän laskuja? Onko lapsella "elämänvelka" vanhemmilleen? Miksi Suomessa ei tueta omia vanhempia niin kuin monissa muissa maissa?

Elämän velka
31.05.2023 |

Tiedän että on sellaisiakin, jotka vielä yli 30-vuotiaanakaan eivät ole saaneet napanuoraa poikki ja saavat vanhemmiltaan rahaa. :O

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään velkaa. Vanhemmat päättivät hankkia lapsen, lapsi ei valinnut vanhempiaan. Elatusvelvollisuus on vain omiin alaikäisiin lapsiin.

Vierailija
2/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole kysymys elmänvelasta

Nyt olet ylimielinen länsimaalainen joka ei tiedä mitään muista kulttuureista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini soitellut kännipäissään rahaa lainaan vaikka kuinka monesti, kun omat rahat on uhkapelattu ja ryypätty. Yleensä ne soitot tulee vielä joskus tiistaiyönä klo2:30.

Kerran erehdyin lainaamaan, myöhemmin olen lyönyt luurin korvaan suoriltaan.

Vierailija
4/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan lapsi ei ole vanhemmilleen mitään velkaa. Lapsi ei tänne pyytänyt syntyä. Tapauskohtaista sitten että jos haluaa auttaa niin hyvä niin mutta velvoitetta ei saa olla.

Vierailija
5/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen vain, että heillä lapsi on pärjännyt paremmin kuin vanhempansa

.

Itse olen ollut paljon työtön ja molemmat vanhempani johtajia, isäni eläke on isompi kuin korkein palkka, mitä olen koskaan saanut

Vierailija
6/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni saa rahaa äidiltään kysymättä, hän on kohta 50v. Kai hänen äitinsä koittaa paikata mieheni paskaa lapsuutta, ei tuo minua haittaa pätkääkään. Näin pienituloisina jokainen 50-200e/kk on kotiinpäin.

Vierailija
7/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ollut ihan tarpeeksi sietämistä siinä että elätimme appiksia lähes 20v oman perheen kustannuksella.

Todellakaan ei kuulu elatusvelvollisuus lapsille, enkä ikinä voisi jäädä omien lasteni siivelle

Vierailija
8/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele mitään kun toisten asiat eivät muille kuulu. 

Vierailija
9/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään elämänvelkaa. Vanhemman kuuluu elättää oma lapsi, aion tukea lastani myös taloudellisesti kun hän on aikuinen, kun hän tarvitsee tukea. Minulla on yksi lapsi ja haluan että hän pärjää, eikä tarvitse miettiä mitään pikalainoja. Olemme yksinhuoltajatalous, mutta osaa venyttää penniä, on nähty 90-luvun lamat nuorena aikuisena. Aion auttaa lastani, hän tarvitsee enemmän kuin minä enää tässä iässä. Elämä on nykyään kalliimpaa, palkat Suomessa huonot.

Vierailija
10/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole mitään velkaa joten lapset voi jättää tekemättä. Lapsen kasvattaminen aikuiseksi maksaa pyöreästi 130 000€ joten sen rahan voi käyttää omaan elämiseensä.

Vierailija
11/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen että hän on kiltti ihminen joka rakastaa vanhempiaan. Suomessa on kylmä suhtautuminen vanhuksiin, kaikki pärjätköön omillaan! Surullista.

Vierailija
12/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomalaisilla ole varaa moiseen. Palkat & verotus pitävät siitä huolen.

Vierailija
13/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tylyä tekstiä monilla vanhemmistaan. Oletteko tulleet ajatelleeksi että ne vanhempanne hoitivat ja elättävät teidät kun olitte lapsia? Eikö kuuluisi jotenkin osallistua pienituloisten vanhempien elämään?

Vierailija
14/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin maksuja tms jos olisi tarvetta tottakai en nää tässä mtn epäselvää. Vanhempani vaan ovat sellaisia ihmisiä etteivät varmaan kehtaisi koskaan kysyä vaikka apua tarvitsisi.

Vierailija
15/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ollut ihan tarpeeksi sietämistä siinä että elätimme appiksia lähes 20v oman perheen kustannuksella.

Todellakaan ei kuulu elatusvelvollisuus lapsille, enkä ikinä voisi jäädä omien lasteni siivelle

Jos puolisolle talouskulujen jälkeen jää ylimääräistä niin hän voi sen syytää vaikka hyväntekeväisyyteen. 

Ei kukaan ala toisen vanhempia elättämään. Erohan siinä olisi jo tullut ajat sitten. 

Ehdottomasti olisi puolisoni avustanut vanhempiaan jos olisi ollut tarvetta ja tekisin samoin. Esim. jos on pienet eläkkeet ja tulisi isoja sairauskuluja. Holtitonta elämää ei oltaisi avustettu. 

Vierailija
16/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole elämää velkaa, vaan ne vanhemmat on sen elämän velkaa. Mutta jos on olleet hyvät vanhemmat, en näe tässä mitään pahaa.

Vierailija
17/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksäni maksoi pienieläkeläisen äitinsä vuoden yhtiövastikkeet kun tää hyväkäs oli jättänyt maksamatta. Ex itsekin pienituloinen, haluaisi koiran kuolleen tilalle mutta ei ole rahaa. Säälittää.

Vierailija
18/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok. Joskus on niin, että lapset ovat vanhempiaan varakkaampia.

Ajatelkaa nyt vaikka Mika Häkkistä tai Kimi Räikköstä. Varmaan ovat antaneet vanhemmilleen jotain.

Vierailija
19/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tulee tulemaan tilanteita koska saa vanhempana tueta aikusia lapsiaan ja he ehkäpä tueta vanhoja vanhempiaan. En näe mitään pahaa tässä. Jos on vaikea elämäntilanne niin itsestäänselvää. Jotkut eivät anna eivätkä auta muutenkaan vaikka mahdollisuus olisi.

Vierailija
20/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tulee tulemaan tilanteita koska saa vanhempana tueta aikusia lapsiaan ja he ehkäpä tueta vanhoja vanhempiaan. En näe mitään pahaa tässä. Jos on vaikea elämäntilanne niin itsestäänselvää. Jotkut eivät anna eivätkä auta muutenkaan vaikka mahdollisuus olisi.

Olen tukenut aikuisia kirjainlapsiani kaikilla mahdollisilla tavoilla. Rahaa, siivousapua, kaupassakäyntiä j n e.

Sama isän kanssa ennenku pääs vanhainkotiin.

Äitiä tulen auttamaan jos tulee olemaan tarvetta.

Mieheni hoitakoot ja auttakoot omia vanhempiaan ja veljeään jos tarvetta.

Suomi tulee pikkuhiljaa ruotsin perässä, viivellä 10-15 vuotta.

Täällä on lähes mahdotonta saada apua enää yhteiskunnalta. Rahat loppu valtionkassasta.