Kuka tekee noita täysin turhia ravitsemussuosituksia, joita kukaan suomalainen ei tosiasiassa noudata?
Ensin piti vaihtaa voi margariiniin ja nyt ottaa leikkeleet leivältä. Kuka mielisairas ihminen näitä tekee ja maksataanko jollekin tästä verovaroista palkkaa?
Kommentit (549)
Nro 480: "Eli et siis itsekään ollut näistä uutisista tajunnut, että nimenomaan tästä syystä, syöpäriskin takia, niitä ei suositella? Vaikka juuri tämän päivän uutisessa tämä esimerkiksi oli hyvinkin selvästi. Olet yksi niistä umpiossa eläneistä?
" Marraskuun lopulla julkaistavissa uusissa suomalaisissa ravitsemussuosituksissa kehotetaan välttämään prosessoitua lihaa, koska tutkimuksissa lihavalmisteet on yhdistetty suolistosyöpäriskiin."
Suolan määrän voi lukea tuoteselosteesta, ei sitä tarvitse arvailla maun perusteella. Mutta syöpäriskiä ei voi paketista päätellä."
Kyllä olin tajunnut. Mutta eihän prosessoitu liha ole vain se, mikä voi aiheuttaa syöpäriskin. Yhtälailla mm karrageenit voivat aiheuttaa suolistosairauksia ja siten suolistosyöpiä, mutta suosituksessa kehotetaan välttämään vain prosessoitua lihaa sekä prosessoituja elintarvikkeita, jotka sisältävät suuria määriä rasvaa, suolaa ja sokeria. Karrageeneja on myös sellaisissa elintarvikkeissa, joissa ei ole suuria määriä rasvaa, suolaa eikä sokeria. Näitä ei tuon suosituksen mukaan tarvitse välttää. Miksi ei?
Aikoinaan hyökättiin voita vastaan kun oli ilmeinen vasemmiston maaseutu viha 70 luvulla ja oli tuolloin vielä hyvin tärkeää.
Ihmiset ei jaksa enää ottaa itse asioista selvää. Uudet suositukset hyvinkin maltillisia totuuteen nähden. Netti on auki kaikille.. Ottakaa asioista selvää jos yleensäkään asia kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan hyökättiin voita vastaan kun oli ilmeinen vasemmiston maaseutu viha 70 luvulla ja oli tuolloin vielä hyvin tärkeää.
Voi on paljon terveellisempää kuin nykyiset margariinit yms levitteet. Maito on myös hauska, se maito mitä meille myydään purkeissa on sellaista mistä on karsittu kaikki terveelliset aineet pois. Aidossa maidossa on rasvaa ja vitamiineja mutta kaupassa myytävissä maidoissa ei niitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Kasvisten määrää on kehotettu nostamaan 0,5 kg:sta 0,8 kg:oon per päivä. Mikä on minusta suht pieniruokaisena ihan järjetöntä. Sillä puoli kiloa tuli helposti täyteen, kun söi 5x päivässä (välipalat luettu mukaan). Joka aterialla kun veteli marjaa, hedelmää, juureksia ja/tai vihanneksia, niin vaivatta sai tuon puoli kiloa kasaan. Nyt kun määrää vaan nostetaan ja nostetaan, se tulee niin kohtuuttomaksi, että ihmiset luovuttavat kokonaan, ja tavoite ja sen tavoittelu unohdetaan kokonaan.
No ei sitä oo mihinkään nostettu. Iltapäivähöpölehdistönlööppijuttu tuo. SUOSITUS on 500-800g/pvä
Mnä en pääse läheskään joka päivä tuohon 500g:aan asti. En ota paineita.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 480: "Eli et siis itsekään ollut näistä uutisista tajunnut, että nimenomaan tästä syystä, syöpäriskin takia, niitä ei suositella? Vaikka juuri tämän päivän uutisessa tämä esimerkiksi oli hyvinkin selvästi. Olet yksi niistä umpiossa eläneistä?
" Marraskuun lopulla julkaistavissa uusissa suomalaisissa ravitsemussuosituksissa kehotetaan välttämään prosessoitua lihaa, koska tutkimuksissa lihavalmisteet on yhdistetty suolistosyöpäriskiin."
Suolan määrän voi lukea tuoteselosteesta, ei sitä tarvitse arvailla maun perusteella. Mutta syöpäriskiä ei voi paketista päätellä."
Kyllä olin tajunnut. Mutta eihän prosessoitu liha ole vain se, mikä voi aiheuttaa syöpäriskin. Yhtälailla mm karrageenit voivat aiheuttaa suolistosairauksia ja siten suolistosyöpiä, mutta suosituksessa kehotetaan välttämään vain prosessoitua lihaa sekä prosessoituja elintarvikkeita, jotka sisältävät
Niin ja kasviperäiset paahdetut tuotteet sisältävät akryyliamidia joka on karsinogeeni jota ei löydy lihatuotteista. Esim härkäpapu sisältää asparagiini-happoa sekä runsaasti tärkkelystä, joten se on kuumennettuna syöpää aiheuttava ruoka-aine oikein pahimmasta päästä.
Nro 482: "nyt on pakko sanoa, ettei valitettavasti pidä paikkaansa ainakaan pohjois-karjalan osalta vielä 1970-luvullakaan. Saati sotien aikaan jolloin ei ollut saatavilla hedelmiä kuin omenoita kesällä. Syötiin lihaa, lihaa ja lihaa, juureksia, leipää, kalaa, kalaa ja kalaa, voita ja maitoa. Säilöttynä marjoja ja sieniä. Valtaosalla oli jonkinlaisia puutostiloja, mm 1952-syntyneellä anopillani ns riisitauti, koska saalistettua lohta ei raaskinut itse syödä vaan se myytiin. 1970-luvulla lapsuuden viettänyt puolisoni on syönyt tuolla lailla siihen saakka kunnes muutti opiskelemaan 1992. Appelsiineja sentään ostettiin kauppa-autosta ja jäätelöä."
Voi hyvinkin olla aluekohtaista. Mun vanhemmistani (synt 1927 ja 1929) toinen on Hämeestä ja toinen Keski-Suomesta ja koska eivät olleet maatilallisia, niin sotien aikana äidin lapsuudenkodissa oli 1-2 possua ja isän kotona pari lammasta. Lapsia oli kuitenkin liuta eikä lihaa todellakaan syöty kovin usein. Sen sijaan puuroja, perunaa, lanttua, nauriita jne syötiin. Niin joo ja isän perheessä syötiin sieniä niin paljon, ettei isä aikuisena halunnut enää nähdäkään sieniruokia. Maito käytiin ostamassa naapurista, koska omaa lehmää ei ollut. Vuonna 1952 he olivatkin jo naimisissa ja muuttivat Helsinkiin, jolloin kaupoista sai ostettua jo vähän monipuolisemmin. Mä olen itse syntynyt 1961 eikä silloin ollut mikään enää kortillakaan vaan kaikkea sai ostaa, mitä kaupoista löytyi. Ja muistan kans itsekin lapsuudestani kerrostalon vieressä olleen Elannon myymälän, missä oli lihatiski ja siellä erilaisia makkaroita, joista sitten kauppias viipaloi siivuiksi. Sipulitee oli mun suosikkini. 1970-luvulla, kun olin teini, tuli sitten kauppoihin monipuoliset valikoimat ja 1970-luvun alussa myös ensimmäiset automarketit (toinen 1971 Espoon Leppävaaraan ja toinen pari vuotta myöhemmin Helsingin Kannelmäkeen).
Mutta mä tosiaan puhuin aiemmassa kommentissani sotavuosista eli vuosista 1939-1944, en enää sotien jälkeisestä ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Kasvisten määrää on kehotettu nostamaan 0,5 kg:sta 0,8 kg:oon per päivä. Mikä on minusta suht pieniruokaisena ihan järjetöntä. Sillä puoli kiloa tuli helposti täyteen, kun söi 5x päivässä (välipalat luettu mukaan). Joka aterialla kun veteli marjaa, hedelmää, juureksia ja/tai vihanneksia, niin vaivatta sai tuon puoli kiloa kasaan. Nyt kun määrää vaan nostetaan ja nostetaan, se tulee niin kohtuuttomaksi, että ihmiset luovuttavat kokonaan, ja tavoite ja sen tavoittelu unohdetaan kokonaan.
Kuulun siihen enemmistöön keillä 500 g aika työlästä, menee ehkä 300 - 400 g, kun esim. peruna eikä ruis kelpaa, siinäkin kai liikaa hedelmiä. En aio enää välittää vaan syön ihan mitä huvittaa.
Kuulostaa todella realistiselta tuo lähemmäs kilo päivässä kasviksia suositus :D jos miettii tällä alueella asuneita joskus sata, parisataa tai sen kauemman aikaa sitten, niin olikohan silloin sellaisen henkilön kannalta optimaalisinta tuollainen määrä rehuja, ei varmaan mitenkään päin edes toteutettavissa vaikka miten säilöis. Liha on kuitenkin kasvanut täällä ympäri vuoden, toisin kuin jotku nauriit. Ja kuitenkin enemmän luottaisin sellaiseen ravintoon, jota ihminen on tottunu ja kehittyny syömään mahdollisimman pitkään
Vierailija kirjoitti:
Minä aion edelleen syödä rasvaista ja suolaista juustoa sekä kaikkia mahdollisia leikkeitä, joskus jopa suoraan paketista. Ihmetyttää kyllä, miten ankeata ihmisten elämästä halutaan tehdä.
Odottelen innolla, milloin kasviksia aletaan pistämään paremmuusjärjestykseen ja saan lukea lehdestä, että "asiantuntijat suosittelevat paprikaa vain kerran viikossa syötäväksi".
Tuollainen suositus on varmaan joskus tulossakin, koska ärtyvä suoli-oireyhtymä on jo suomalaisten uusi kansantauti. Kohta ei varmaan kellekään suositella enää sipulia, kaalia, herneitä, omenoita tms eikä muutakaan fodmap-ruokia jotka suolioireita aiheuttaa, etenkään jos niiden syömisellä todetaan yhteys ärtyvän suolen sairauteen.
Nro 481: "Kehotettiinko noissa suosituksissa syömään Härkistä ja muita vastaavia valmisteita? Itse en huomannut.
Eivätkö ihmiset osaa oikeasti tehdä enää ruokaa ihan aidoista raaka-aineista? Kaikkeen pitää olla jotain hiivatin teollista valmistetta?"
Mitä sinä sitten syöt? ihan normipäivän kolme pääateriaa ja mahdollinen välipala?"
Nyt kannattaa muistaa, että nämä suositukset kohdistuu ensisijaisesti laitoskeittiöihin. Yksityinen kansalainen voi halutessaan syödä mitä haluaa eikä kukaan valvo, mitä hän syö tai jättää syömättä. Sen sijaan kun kunnat ja hyvinvointialueet kilpailuttaa päiväkotiensa, koulujensa, sairraaloidensa ja vanhustenhuoltonsa ateriapalvelut, palvelun tuottavan firman pitää myös noudattaa suosituksia. Ja totuus on, että kun siltä Martta-mummolta hoivakodissa tempaistaan iltapalalla kinkkuviipale leivän päältä pois, ei tilalle tule mitään herkullista hummusta, tomaattiviipaleita tai muutakaan vaan se on sitten Martta-mummolla vain se leipä. Suositushan täyttyy, kun paha kinkkuviipale on otettu pois. Kun Martta-mummo seuraavana yönä kuolee, kaikki ovat tyytyväisiä, ettei ehtinyt tulla kinkkuviipaleista syöpää.
Kirjoitin jo tuonne aiemmin, että niitä prosessoituja kasvisvalmisteita käytetään hyvin monessa laitoksessa lihankorvikkeena. Käytännössä siis proteiinin lähteenä. Ei kyse ole siitä, etteikö aidoista raaka-aineista osattaisi laittaa ruokaa vaan siitä, ettei se ole laitoskeittiöissä kustannustehokasta, kun valmistetaan sadoille tai tuhansille ruokaa. Kilpailutuksen kun voittaa lähes poikekuksetta se, joka tekee halvimmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä ettei kasvissyöjät kykene juuri koskaan olemaan tyytyväisiä siihen että "minä syön kasviksia, hieno homma".
Ehei, tuolla kultilla kasvissyöntiin sisältyy jostain kumman syystä aina se osa että on painostettava ja pakotettava vaikka väkisin kaikki muutkin syömään vain kasviksia.
Mitä hourit? Tässä on kyse kansallisista ravitsemussuosituksista, ei kenenkään kasvissyöjän yrityksestä käännyttää muita kasvissyöjiksi.
Kiitos että todistit argumenttini oikeaksi agressiivisella vastauksellasi :D
Tiedät kai, että mikään kenenkään muun käytös ei koskaan ole mikään todiste minkään argumentin paikkaansapitävyydestä. Mähän en tosin ottanut mitään k
Josko sinä osaisit kertoa miksi Koitereen kuha on terveyden kannalta suositeltavampaa kuin kasvatettu kirjolohi?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2022/11/08/sairaaksi-kasvatettu-lohi-kasi…
Vierailija kirjoitti:
"jos syöt leikkeleen saat infarktin ja syövän, jos korvaat sen soijapavulla elät 100 vuotiaaksi ja nukut kivuttomasti ikiuneen täysin terveenä ja teräväpäisenä. Onneksi eläköitymisikää nostetaan sitämukaa kun meiltä rajoitetaan näitä epäterveellisiä tapoja. Ollaanhan tässä pidempään työkuntousiakin, siis käyttökelpoisia tuotannontekijöitä yhteiskunnan erilaisten rahoitustarpeiden kattamiseksi 👍"
Mutta jos syöt soijaa, joudut kantamaan huonoa omaatuntoa koska sen kasvattamiseksi kaadetaan sademetsää. Joten ei sekään ole sallittu vaihtoehto.
Noin kolme neljäsosaa soijasadosta käytetään eläinrehuksi. Suomeen tulevasta soijasta arvioidaan eläinrehuksi käytettävän noin 95 prosenttia.
Vierailija kirjoitti:
Älyttömyyksiin vedetyissä suosituksissa se ongelma että miksi niistä välittäisi yhtään mitään, entisenkään vertaa, kun tavoite ei enää järjellinen. En taida enää viitsiä edes lukea niitä.
Vaikea ymmärtää, miksi näitä suosituksia tuntuvat tarkimmin syynäävän ja niistä mielensä pahoittavan ne, joiden oma ruokavalio on mahdollisimman kaukana niistä. Suositus on suositus, eikä sitä kenenkään ole pakko noudattaa. Tai, kuten itsekin tuossa uhoat, edes lukea. Eikö voi vain sivuuttaa, ihan samalla tavalla kuin sivuutetaan liikuntasuositukset, suositukset päihteiden välttämisestä, suositukset riittävästä nukkumisesta jne? Jos tutkittu tieto terveydestä ei teitä kiinnosta, antakaa olla. Saattaa tulla yllätyksenä, mutta kovin monia ei todellisuudessa kiinnosta, mitä te syötte. Jostain syystä vain eräillä tuntuu olevan suunnaton tarve julkisesti kuuluttaa kaikille noita omia valintojaan. Ketä kiinnostaa?
Olen syönyt jo lähes 4 vuotta suurin piirtein nyt julkaistujen uusien ravintosuositusten mukaisesti ja tällä ruokavaliolla olen selättänyt 2-tyypin diabeteksen, pudottanut pois ylimääräiset kilot ja myös koholla ollut verenpaineeni laski ensimmäistä kertaa vuosiin normaalille tasolle. Leikkelettä olen kyllä leipäni päälle laittanut aamupalalla ja lounaalla (vähärasvaista ohuen ohutta kanaleikettä) ja niin aion tehdä vastakin ja ihan hyvällä omalla tunnolla koska en syö ollenkaan esimerkiksi punaista lihaa ja lihahalosteita. Omien kokemusten perusteella olen sitä mieltä ettei näitä ruokasuosituksia turhaan anneta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ruokakeskustelu on kyllä ihan järkyttävää. Hirveä ulina ravitsemussuosituksista. Jos haluat syödä itsesi ennenaikaiseen hautaan, ole hyvä ja tee niin, mutta lopeta ulina.
Minä olen syönyt koko aikuisikäni pääasiallisesti kasviksia ja nuo uudet ravitsemussuositukset ovat käytännössä yksi yhteen ruokavalioni kanssa. Voin hyvin, olen terve, hoikka ja lihaksikas, jaksan urheilla ja tehdä töitä. Näytän näin viisikymppisenä kuulemma vielä ihan vetävän näköiseltä mimmiltä. En tarvitse mitään lääkityksiä.
Ei ole PAKKO pitää terveydestään huolta. Kukaan ei pakota siihen. On vain annettu apuja ravitsemussuosituksilla niille, jotka haluavat apua voidakseen paremmin. Eli eivät kenties nyt voi hyvin. Muut voivat ohittaa ne jatkaa kuten ennenkin, stana. Tämä on vapaa maa.
n52
Voin luvata ettei lapset ja nuoret syö koulussa jos tarjolla on pelkkää papupataa. Tästä voidaan olla ihan mitä mieltä vaan mutta tämä nyt on vain empiirisen kokemuksen osoittama fakta.
Missä koulussa on ollut tarjolla pelkkää papupataa?
Oman havaintoni mukaan nuoret ovat 90-luvulta saakka ihan tyytyväisinä syöneet koulussa kasvisruokaa edes tajuamatta, että syövät kasvisruokaa. Vasta kun alettiin puhua kasvisruokapäivistä ja vanhemmat alkoivat huutaa asiasta mediassa, alkoivat nuoretkin karsastaa esim. pinaattilettuja, perunasalaattia ja kasvis-riisipaistosta, jotka olivat siihen asti olleet suosikkiruokia. Myös ohrapuuro omenasoseen kera oli tosi suosittu ruoka, kun ei sitä kasvisruoaksi rummutettu.
Nuorten asenteet tulevat pitkälti kotoa ja perustuvat mielikuviin, ei ruuan makuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä ettei kasvissyöjät kykene juuri koskaan olemaan tyytyväisiä siihen että "minä syön kasviksia, hieno homma".
Ehei, tuolla kultilla kasvissyöntiin sisältyy jostain kumman syystä aina se osa että on painostettava ja pakotettava vaikka väkisin kaikki muutkin syömään vain kasviksia.
Mitä hourit? Tässä on kyse kansallisista ravitsemussuosituksista, ei kenenkään kasvissyöjän yrityksestä käännyttää muita kasvissyöjiksi.
Kiitos että todistit argumenttini oikeaksi agressiivisella vastauksellasi :D
Tiedät kai, että mikään kenenkään muun käytös ei koskaan ole mikään todiste minkään argumentin paikkaans
513:Niin? Ja tämä liittyy terveyssuosituksiin kuinka? Nämä suosituksethan olivat puhtaasti terveyspohjalta vai kuinka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aion edelleen syödä rasvaista ja suolaista juustoa sekä kaikkia mahdollisia leikkeitä, joskus jopa suoraan paketista. Ihmetyttää kyllä, miten ankeata ihmisten elämästä halutaan tehdä.
Odottelen innolla, milloin kasviksia aletaan pistämään paremmuusjärjestykseen ja saan lukea lehdestä, että "asiantuntijat suosittelevat paprikaa vain kerran viikossa syötäväksi".
Tuollainen suositus on varmaan joskus tulossakin, koska ärtyvä suoli-oireyhtymä on jo suomalaisten uusi kansantauti. Kohta ei varmaan kellekään suositella enää sipulia, kaalia, herneitä, omenoita tms eikä muutakaan fodmap-ruokia jotka suolioireita aiheuttaa, etenkään jos niiden syömisellä todetaan yhteys ärtyvän suolen sairauteen.
Nuo ärtyvät suolet on yhdistetty aiemmin mm. sairastettuihin virustauteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ruokakeskustelu on kyllä ihan järkyttävää. Hirveä ulina ravitsemussuosituksista. Jos haluat syödä itsesi ennenaikaiseen hautaan, ole hyvä ja tee niin, mutta lopeta ulina.
Minä olen syönyt koko aikuisikäni pääasiallisesti kasviksia ja nuo uudet ravitsemussuositukset ovat käytännössä yksi yhteen ruokavalioni kanssa. Voin hyvin, olen terve, hoikka ja lihaksikas, jaksan urheilla ja tehdä töitä. Näytän näin viisikymppisenä kuulemma vielä ihan vetävän näköiseltä mimmiltä. En tarvitse mitään lääkityksiä.
Ei ole PAKKO pitää terveydestään huolta. Kukaan ei pakota siihen. On vain annettu apuja ravitsemussuosituksilla niille, jotka haluavat apua voidakseen paremmin. Eli eivät kenties nyt voi hyvin. Muut voivat ohittaa ne jatkaa kuten ennenkin, stana. Tämä on vapaa maa.
n52
Voin luvata ett
"vasta kun alettiin puhua kasvisruokapäivistä ja vanhemmat alkoivat huutaa asiasta mediassa, alkoivat nuoretkin karsastaa esim. pinaattilettuja, perunasalaattia ja kasvis-riisipaistosta..." Meidän koulussa pinaattiletut ja puuropäivä on yhä varsin suosittuja, kuin myös perunavelli. Mutta siitähän ei ollut nyt puhe. Vaan siitä, että kun aletaan korvata lihaa proteiiinin lähteenä härkiksellä ja pavuilla, niin lapset ja nuoret vierastavat sitä. Fakta.
Tai kasviksia.