Kuka tekee noita täysin turhia ravitsemussuosituksia, joita kukaan suomalainen ei tosiasiassa noudata?
Ensin piti vaihtaa voi margariiniin ja nyt ottaa leikkeleet leivältä. Kuka mielisairas ihminen näitä tekee ja maksataanko jollekin tästä verovaroista palkkaa?
Kommentit (549)
Vierailija kirjoitti:
Kun ruisleivän päälle ei saa enää laittaa kinkkuleikettä, mennään Mäkkäriin syömään hampurilaisateria. Ei ole leikkelettä leivän päällä.
Laita juustoa ja kasviksia, raejuustoa, kananmunaa, hummusta, avokadoa, hedelmiä....vain mielikuvitus on rajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ruokakeskustelu on kyllä ihan järkyttävää. Hirveä ulina ravitsemussuosituksista. Jos haluat syödä itsesi ennenaikaiseen hautaan, ole hyvä ja tee niin, mutta lopeta ulina.
Minä olen syönyt koko aikuisikäni pääasiallisesti kasviksia ja nuo uudet ravitsemussuositukset ovat käytännössä yksi yhteen ruokavalioni kanssa. Voin hyvin, olen terve, hoikka ja lihaksikas, jaksan urheilla ja tehdä töitä. Näytän näin viisikymppisenä kuulemma vielä ihan vetävän näköiseltä mimmiltä. En tarvitse mitään lääkityksiä.
Ei ole PAKKO pitää terveydestään huolta. Kukaan ei pakota siihen. On vain annettu apuja ravitsemussuosituksilla niille, jotka haluavat apua voidakseen paremmin. Eli eivät kenties nyt voi hyvin. Muut voivat ohittaa ne jatkaa kuten ennenkin, stana. Tämä on vapaa maa.
n52
Tässä on nyt monet kerrat jo kerrottu, että nämä suositukset omaksutaan laitosruokailuun. Ja halvimman kautta tietenkin. Voin luvata ettei lapset ja nuoret syö koulussa jos tarjolla on pelkkää papupataa. Tästä voidaan olla ihan mitä mieltä vaan mutta tämä nyt on vain empiirisen kokemuksen osoittama fakta. Terveys edellä näissä ei mennä, vaan säästöt ja ilmastotavoitteet joihin on menty sakon uhalla lupautumaan.
Onko laitosruoka tällä hetkellä tämänhetkisten suositusten mukaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli aika raju uusi suositus kyllä, vähän vois edetä kevyemmin.
Miksi pitäisi? Suositus perustuu tutkittuun tieteelliseen tietoon. Esim leikkeleet aiheuttavat suolistosyöpää. Lisäksi, jokainen tietää myös, että puolittamalla lihansyönnin voisimme välttää ilmastokriisin.
Kaikki täysjärkiset tietävät ettei lihansyönnillä ole mitään merkitystä ilmastoon. Eläinten päästelemät kaasut ovat ihan samoja kuin ihmistenkin. Ne ovat osa hiilenkiertoa eivätkä vaikuta ilmastoon, vaikka jotkut hullut niin jatkuvasti valehtelevatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko siellä tuon ruoka apostolin työpaikalla on siirrytty jäkälien järsintään ilman lihan muruakaan? Veikkaanpa että ei, vaan ihra suupielestä valuen vedetään pihvejä ja makkaraa.
Ilmastoystävällisessä Helsingissä linjattiin jo vuosia sitten, että kaupungin järjestämissä tilaisuuksissa tarjoillaan pelkkää kasvisruokaa. Paitsi silloin kun tilaisuus on johtoportaan. Silloin tarjoillaan lihaa :'D
Olen muutamia kertoja ollut fiineissä tilaisuuksissa, joissa hyvät kokit ovat valmistaneet todella hyvää kasvisruokaa, eikä kukaan ole valittanut.
Skotlannissa kyllä kerran söin illallisilla tietämättömänä hyvin herkullista haggista. Jälkeenpäin vähän arvelutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi? Suositus perustuu tutkittuun tieteelliseen tietoon. Esim leikkeleet aiheuttavat suolistosyöpää. Lisäksi, jokainen tietää myös, että puolittamalla lihansyönnin voisimme välttää ilmastokriisin.
Ravitsemussuositukset eivät todellakaan perustu tutkittuun tieteelliseen tietoon. Jos perustuisivat, ne olisivat jokaisessa maassa samanlaiset. Mutta nyt tilanne on se, että Suomessa "ravitsemustiede" suosittelee käyttämään rypsiöljyä ja samaan aikaan Italian "ravitsemustiede" kehottaa välttämään rypsiä ja suosimaan oliiviöljyä. Omituista tiedettä kun päätyy eri maissa eri lopputuloksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ruisleivän päälle ei saa enää laittaa kinkkuleikettä, mennään Mäkkäriin syömään hampurilaisateria. Ei ole leikkelettä leivän päällä.
Laita juustoa ja kasviksia, raejuustoa, kananmunaa, hummusta, avokadoa, hedelmiä....vain mielikuvitus on rajana.
Kananmuna nostaa haitallista kolesterolia. En suosittelisi antamaan tuollaisia sydän- ja verisuonitauteja edistäviä ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko siellä tuon ruoka apostolin työpaikalla on siirrytty jäkälien järsintään ilman lihan muruakaan? Veikkaanpa että ei, vaan ihra suupielestä valuen vedetään pihvejä ja makkaraa.
Ilmastoystävällisessä Helsingissä linjattiin jo vuosia sitten, että kaupungin järjestämissä tilaisuuksissa tarjoillaan pelkkää kasvisruokaa. Paitsi silloin kun tilaisuus on johtoportaan. Silloin tarjoillaan lihaa :'D
Olen muutamia kertoja ollut fiineissä tilaisuuksissa, joissa hyvät kokit ovat valmistaneet todella hyvää kasvisruokaa, eikä kukaan ole valittanut.
Skotlannissa kyllä kerran söin illallisilla tietämättömänä hyvin herkullista haggista. Jälkeenpäin vähän arvelutti.
Ei kai sitä kukaan epäilekään. Paitsi ehkä se johtoporras joka haluaa vielä ilmastoystävällisessä Helsingissä varata itselleen lihatarjoilut. Jännä. Samat päättää, että ilmastotyöhön tulee sitoutua kasvisruokatarjoiluilla, mutta eivät itse sitoudu siihen. Ilmastonmuutoksen vastainen työ tiivistettynä.
Säästöt edellä tässä mennään. Suosituksia noudattavt laitoskeittiöt ja nyt mummojen aamuleivän päältä viedään pois se viimeinenkin puolikas makkaransiivu. Näitähän on laitoshoidossa olevilla tosiaan puolitettu jo aiemmin tänä vuonna.Auta armias etten elä niin vanhaksi, että noihin nykyajan vaivaistaloihin joutuisi.
Että eiköhän jatketa entiseen malliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravitsemussuositukset eivät todellakaan perustu tutkittuun tieteelliseen tietoon. Jos perustuisivat, ne olisivat jokaisessa maassa samanlaiset. Mutta nyt tilanne on se, että Suomessa "ravitsemustiede" suosittelee käyttämään rypsiöljyä ja samaan aikaan Italian "ravitsemustiede" kehottaa välttämään rypsiä ja suosimaan oliiviöljyä. Omituista tiedettä kun päätyy eri maissa eri lopputuloksiin.
Erilaisia terveellisiä syömistapoja on itse asiassa useita. Yhteistä kaikille on suositus käyttää runsaasti kasviksia ja suosia pehmeitä rasvoja kovien sijaan. Se miten tuo tarkalleen toteutetaan lienee se ja sama, öljyn valinta on lopulta aika pieni asia kokonaisuudessa ellei öljyillä lotraa ruoanlaitossa.
En ole vuosiin syönyt leikkeleitä ja jos joskus sellaista maistaa, niin huomaa miten suolaisia ne on. Itse työskentelen ravitsemuksen parissa ja saimme tiedon tulevista suosituksista jo alkuvuodesta. Pikkuhiljaa olen itsekin alkanut noudattamaan niitä. Tiputtanut reippaasti lihan määrää, lisännyt muita proteiinin lähteitä (ei niitä lihankorvikkeita kuitenkaan) ja lisännyt entisestään kasviksia. Suositukset ovat suosituksia ja niitä noudattamalla pyritään kansanterveyttä edistämään. Kukaan ei kuitenkaan pakota niitä noudattamaan. Mun vanhemmat olleet aina kala-kananmuna-kasvisruokavaliolla ja edelleen ilman mitään ns. elintapalääkityksiä ja ikää molemmilla yli 70v. Eniten nyppii se, että ihmiset avautuvat keskustelupalstoilla, miten ainakin nyt aion syödä kaksinkertaisen määrän niitä kiellettyjä asioita. No senkun, oma on terveytesi. Vielä kun saataisiin elintavoilla itsensä pilanneet maksamaan siitä.
Nro 423: "Onko laitosruoka tällä hetkellä tämänhetkisten suositusten mukaista? "
Kurkkasin läheisen päiväkodin ensi viikon ruokalistan ja vain yhtenä päivänä näyttää olevan punaista lihaa. Yhtenä päivänä näyttää välipalalla olevan leivän päälle leikkele, joten se on varmaan syytä ottaa pois, jotta uudet suositukset toteutuu.
Mä en sinällään kritisoi uusia suosituksia, koska ei niissä nyt mitään suurta muutosta ole vanhoihin. Mutta olen sen verran realisti, että en usko, että esimerkiksi päiväkodeissa alettaisiin tarjota yhtään mitään, mikä maksaa enemmän kuin nykyinen vaihtoehto. Ja mitään pähkinöitä tai muita yleisesti allergiaa aiheuttavia sinne ei tietenkään laiteta tarjolle. Mä olen kritisoinut lähinnä sitä, että nyt kuoleman portilla oleville hoivalaitoksissa oleville vanhuksillekin pitäisi alkaa syöttää - terveellisyyden nimissä - sellaisia pöperöitä, joiden makuihin he eivät ole tottuneet ja jotka saattavat aiheuttaa jopa vatsakipuja, kun suolisto ei ole moiseen ravintoon tottunut. Ja realistina myös ymmärrän, että uusien suositusten mukainen ruoka ei saa missään tapauksessa maksaa enempäåä kuin nykyisten suositusten mukainen ruokakaan. Mieluummin vähemmän, koska kaikesta pitää säästää. Kun leikkele otetaan pois, ei sen tilalle laiteta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Eihän noita suosituksia ole edes tarkoitettu yksittäisille ihmisille vaan niiden on tarkoitus toimia väestötasolla esim. laitosruokailun järjestämisessä.
Kuka niissä laitoksissa ruokailee, elleivät ihmiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis totta kai ravitsemussuosituksissa on alueellisia eroja riippuen siitä, mitä kasveja milläkin alueella kasvaa. Italiassa tuotetaan oliiviöljyä eikä viljellä rypsiä, ja Suomessa taas tuotetaan rypsiöljyä, kun rypsi kasvaa täällä ja oliivi ei.
Missä Italian ravitsemustiede kehottaa välttämään rypsiä? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitosruokailussa säästetään taas pitkä penni, kun ei tarvitse yrittääkään tarjota mitään vähänkään arvokasta.
Laitosruokailut voisi muutenkin lopettaa. Ihmiset voisivat ostaa itse omat ruokansa. Loppuisi se valituskin.
Ai sairaalassa tai vanhainkodissa?
Kyllä siihen on ihan kiva laittaa osa kasviksia, osa ranskalaisia, osa pihviä. Täydentävät toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Tää ruokakeskustelu on kyllä ihan järkyttävää. Hirveä ulina ravitsemussuosituksista. Jos haluat syödä itsesi ennenaikaiseen hautaan, ole hyvä ja tee niin, mutta lopeta ulina.
Minä olen syönyt koko aikuisikäni pääasiallisesti kasviksia ja nuo uudet ravitsemussuositukset ovat käytännössä yksi yhteen ruokavalioni kanssa. Voin hyvin, olen terve, hoikka ja lihaksikas, jaksan urheilla ja tehdä töitä. Näytän näin viisikymppisenä kuulemma vielä ihan vetävän näköiseltä mimmiltä. En tarvitse mitään lääkityksiä.
Ei ole PAKKO pitää terveydestään huolta. Kukaan ei pakota siihen. On vain annettu apuja ravitsemussuosituksilla niille, jotka haluavat apua voidakseen paremmin. Eli eivät kenties nyt voi hyvin. Muut voivat ohittaa ne jatkaa kuten ennenkin, stana. Tämä on vapaa maa.
n52
Ehkäpä monia hiertääkin se, että tällaisia itsestäänselvyyksiä verorahoilla näperretään, ei näistä ole apua yhtään kenellekään. Jos on niin tynnyrissä kasvanut ettei tiedä ultaprosessoidun ruuan olevan epäterveellistä niin ei se aukea jatkossakaan. Ainoa konkreettinen seuraus tosiaan on se, että lapset lihoo entistä enemmän ja vanhukset kuolee nopeammin, kun laitoksissa tarjotaan ruokaa joka ei niiden asiakkaille syötäväksi kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä oliiviöljy on Suomessa tosi kallista. Siitähän se ulina vasta alkaisi, jos Suomessa suositeltaisiin käyttämään juuri oliiviöljyä. Rypsiöljy on hyvä ja edullinen, kotimainen "korvike". Tuskinpa italialaiset viralliset ravitsemussuositukset kehottavat sitä varsinaisesti välttämään, mutta totta kai heillä suositaan paikallista herkkua eli oliiviöljyä.
THL:ssä on joutavaa porukkaa pilvin pimein joilla ei ole mitään tekemistä työaikana, rustaillaan ajankulukseen näitä ravintosuosituksia kun ei mitään muutakaan tekemistä ole.
Älyttömyyksiin vedetyissä suosituksissa se ongelma että miksi niistä välittäisi yhtään mitään, entisenkään vertaa, kun tavoite ei enää järjellinen. En taida enää viitsiä edes lukea niitä.
Just. Jos haluaa syödä epäterveellisesti ja juoda kaljat päälle, niin tekee niin eikä kiukuttele lapsellisesti.