Olen valmis nostamaan omaa verotustani kunhan tukiin ei kosketa
Joku 10% voidaan verotusta nostaa kautta linjan jotta tuet pysyy samoina. Tai niitä voisi nostaa, se olisi solidaarisuutta
Kommentit (88)
"Minä olen tuolla toisessa kommentissa sanonut, että ansiotuloa verotetaan Suomessa jo tarpeeksi, ja että työn verotusta tulisi mieluummin hieman jopa keventää pieni- ja keskituloisilta. Koko ajan olen puhunut suurten pääomatulojen verojen nostosta, en missään nimessä pieni- tai keskituloisten ansiotuloveron nostosta."
Ymmärrätkö sinä, että 6000 euron kuukausitulolla ollaan jo Suomen ylintä tulodesiiliä. Noilla tuloilla nettoansio on 3600 euroa. Mediaanitulolla 3400 euroa nettoansio on 2500 euroa. Siis nämä sinun keskituloisesi, joiden verorasitetta haluaisit laskea, saavat tililleen 1100 euroa vähemmän kuin kovatuloisimpaan kymmenykseen yltävät. Paljonko niiden mediaaniansion yläpuolella tienaavien verotusta voisi vielä kiristää?
Esim itse tienasin noin 4100 euroa vielä neljä vuotta sitten. Tulin nimitetyksi osastoni johtajaksi. Palkkani nousi 5016 euroon. Kun otetaan verotus huomioon suhdeluku on 2900 euroa vs 3350 euroa. Hyödyn siis itse tekemästäni vaativammasta ja vastuullisemmasta työstä n 400 euroa kuukaudessa. Verottaja hyötyy siitä 500 euroa.
Meillä ei siis ole sitä verotettavaa reserviä siellä yli keskipalkkaisissa ilman että työn tuottavuus alkaa kärsiä.
Yritysten kasvun puolella Suomessa on taas suurin haaste rahoituksen saatavuus. sinä haluaisit sitä yhä vaikeuttaa?
Joka kerran sille amnestylle pitää selitää tämä meidän sekava tukisotku. Meillä ei todellakaan ole yhden tuen järjestelmää vieläkään, vaan tukia maksetaan joillekin jopa tuhansia euroja vähän eri tukien nimien alta.
Olisikin yksi perustuki, mutta sitten siihen päälle maksetaan 15 erilaista tukea eri nimellä.
Useimmissa maissa on yksi tuki esim. 1000 euroa, jos jää työttömäksi ja sillä on siten maksettava vuokransa ja ruokansa ja muut menonsa. Meillä tuet vaihtelee jostain 500 eurosta tuhansiin euroihin, riippuu siitä moneenko tukeen onnistuu hakemuksen laittamaan ja saamaan läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
suomalaisen palkansaajan mediaaninettotulo on tällä hetkellä hieman alle 2500 euroa kuukaudessa. Käsi ylös jos täältä löytyy yksikin päähänpotkittu polo jonka saamat etuudet jäävät alle 1200 euron kuukaudessa, eikä mitään omaisuutta tai toista elatusvelvollista ole.
Etuuteni ovat yhteensä vähän alle tonnin. Olen työtön, asun yksin, ei elätettäviä, ei omaisuutta.
Tämä on mahdollista vain jos asuinkulusi ovat kaikkinensa korkeintaan 350 euroa, et sairasta, et käytä mitään julkisia palveluita (työttömän alennuksella).Väitän, että tuollainen tilanne on todella, todella harvinainen. Ehkä joku solussa asuva.
Nojaa. Opiskelijan kohdalla toki mahdollista, sehän on ainoa ryhmä Suomessa jonka sosiaaliturva on osin velkaperusteinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
suomalaisen palkansaajan mediaaninettotulo on tällä hetkellä hieman alle 2500 euroa kuukaudessa. Käsi ylös jos täältä löytyy yksikin päähänpotkittu polo jonka saamat etuudet jäävät alle 1200 euron kuukaudessa, eikä mitään omaisuutta tai toista elatusvelvollista ole.
Etuuteni ovat yhteensä vähän alle tonnin. Olen työtön, asun yksin, ei elätettäviä, ei omaisuutta.
Tämä on mahdollista vain jos asuinkulusi ovat kaikkinensa korkeintaan 350 euroa, et sairasta, et käytä mitään julkisia palveluita (työttömän alennuksella).Väitän, että tuollainen tilanne on todella, todella harvinainen. Ehkä joku solussa asuva.
Nojaa. Opiskelijan kohdalla toki mahdollista, sehän on ainoa ryhmä Suomessa jonka sosiaaliturva on osin velkaperusteinen.
En ole opiskelija. Minulla on edullinen vuokra, mutta on se yli tuon 350 e, jota arvelit vuokrakseni. Vuokraani sisältyy vesimaksu, ja saunavuoroa minulla ei ole. Haittapuolena tässä on sitten pienen asunnon lisäksi, että kaupat ja muut palvelut ovat melko kaukana, vaikka kaupungissa asunkin.
Sähkönkulutukseni on minimaalista, koska asun pienessä kerrostaloyksiössä ja minulla ei ole montaa sähkölaitetta. Niitäkin käytän vain pörssisähkön edullisimpina tunteina. En esimerkiksi omista edes televisiota tai tietokonetta. Puhelimeni korvaa ne. Joten sähkölaskuni on pieni. Kotivakuutukseni on edullinen.
En käytä mitään julkisia palveluita "työttömän alennuksella". Mitä nämä työttömän alennuksella saatavat palvelut edes ovat? Ei minulla ole varaa kotoa poistua juuri muualle kuin ruokakauppaan. Julkisen liikenteen maksuista ei ainakaan asuinseudullani työtön mitään alennusta saa. Lääkärissä tai hammaslääkärissä en käy läheskään joka vuosi, voi mennä viisikin vuotta, etten käy. Reseptilääkkeeni maksavat pari euroa kuukaudessa.
Minäkin olisin valmis, jos eläisin tuilla, mutta kun en elä niin en ole valmis. Olisi todella outoa käydä töissä ja jäisi vähemmän käteen kuin kotona makaavilla loisilla.
Vierailija kirjoitti:
Selvästi oikestosedät tulevat tänne vain kertomaan mielipiteensä, kuinka sosiaaliturva pitäisi lopettaa, lukematta koko ketjua. Sen verran näyttää nyt tulevan samat kommentit moneen kertaan, ja vastauksia niihin ei ole lukenut kukaan, paria poikkeusta lukuunottamatta. Ei kovin hedelmällistä keskustelua.
Ei sosiaaliturvaa kukaan ole lopettamassa. Kuitenkin siinä on joku määrä, kuinka monille sitä voi maksaa ja miten paljon, kun kuitenkin työn verotuksella ne maksetaan.
Velkaa joudutaan edelleen ottamaan, koska ei ole paljoakaan niitä menoja onnistuttu vähenentämään, kuitenkin edes sen verran, että ehkä ei jouduta siihen menettelyyn, joka uhkaa liian velkaantunutta maata, jolla ei ole tulevaisuudessakaan mahdollisuus niitä velkoja edes lyhentää. Se vaatisi työllisyyden kasvua ja nyt vähän näyttää jo ensi vuoden puolella tilanne paranevan.
Tietysti maailman politiikassa voi vielä yllätyksiä tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Minä en edes ymmärrä, miten on mahdollista leikata tukia silloin, kun kaikki on kallistunut ja voi kallistua vielä arvaamattomasti? Suomi on kallis maa elää, todella sadistista alkaa leikkaamaan varsinkin silloin, leikkaukset pitäisi ajoittaa ajankohtaan kun hinnat ovat enemmän vakiintuneet. Tai pikemminkin tukia tulisi nostaa, jos kaikki kallistuu todella paljon, muuten köyhän elintaso tippuu ja elämästä tulee entistäkin vaikeampaa.
Uskon että Orpo ja Purra nauttivat kurjistaa köyhän elämää. Näillä ihmisillä on keskivertoa enemmän kylmyyttä sydämessään.
Tukien varassa elävän elintaso pitääkin olla minimaalinen.
Tulevaisuudessa saatte entistä vähemmän tukia🤣😅
Kuunnellaan ja katsellaan teidän ulinoita sitten !!