Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sinulla on varaa maksaa vuokra-asumisesta koko elämäsi ajan, mutta ei omistusasuntoa 20 vuoden ajan?

Vierailija
05.11.2024 |

Koko elämänsä vuokralla asuva ehtii maksaa jatkuvasti kallistuvaa vuokraa 70 vuotta tai enemmänkin.

Tulisi aika paljon halvemmaksi maksaa oma asunto, koska sitä tarvitsee maksaa vain 20 vuotta.

Ja onhan noissa sekin ero, että hyvällä paikalla omistusasunnosta saa hyvän tuoton myytäessä.

Vuokra-asunnosta saa vain vuokravakuuden.

Kommentit (608)

Vierailija
581/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pidän vuokralla asumisesta. Ei tarvitse miettiä remontteja eikä pelätä ketä muuttaa naapuriin tai meneekö taloyhtiöllä huonosti jne. Rentoa elämää.

Vierailija
582/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra kerrostalo-osake: Maksat lainanlyhennykset+vastikkeen+rempat

Vuokra-asunto: Maksat vuokrat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis OMA kerrostalo-osake

Vierailija
584/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmät ihmiset asuu vuokralla.

noin minäkin ennen ajattelin, mutta nykyään olen alkanut ajatella, että olenkin itse tyhmä, kun raadan töissä ja maksaa asuntolainaa. samalla vuokralaiset saavat täyden elätyksen kelalta

Oikeastiko ajattelet, ettet ole saanut mitään hyvää palkallasi? Tuntuuko todella, että olisi ollut kiva elää kaikki vuodet Kelan valvonnan alaisena?

Vierailija
585/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrat maksaa kela. omistusasunnon joutuu maksamaan itse.

Sun mielestäsi kukaan töissä käyvä ei asu vuokralla, niinkö?

ps. Lue 576.

Vierailija
586/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmät ihmiset asuu vuokralla.

Perustele.

Vierailija
587/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kerran ostin talon, vuonna 2009. Ei enää ikinä. Vuokralla kaikki on helpompaa, koska vuokraisäntä hoitaa lumityöt ja rappukäytävän siivouksen, eikä tarvitse maksaa vaikka kierrätyksestä ja jos vaikka jääkaappi hajoaa, vuokraisäntä hoitaa. Plus koska tahansa voi muuttaa pois. Ap, mua kiinnostaa enemmän että kuka on niin hölmö, että ostaa asunnon?

Vierailija
588/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska joku  saa asumistukea eikä  maksa koko vuokraa itse. Itseasiassa aika monikin. Sen halusit luulla? 

Vierailija
589/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrat maksetaan suurimmaksi osaksi tuilla. Vuokralla asuu vasemmisto.

Laitahan tutkittua tilastotietoa asiasta.

Tietoa odotetaan.

Vierailija
590/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla asuen voi helåosti muuttaa työn perässä minne tahansa, mistä saa parempaa palkkaa. Tpatyöttömänä voi olla tätä vaikeaa hahmottaa.

Voi, mutta aika moni vuokralainen asuu vuosikaudet samassa asunnossa, eikä muuta mihinkään, saati saa koskaan parempaa palkkaa. 

Mukavaa asumista. 

Vierailija
591/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska joku  saa asumistukea eikä  maksa koko vuokraa itse. Itseasiassa aika monikin. Sen halusit luulla? 

Ei se ihan noin mene. Kyllä vuokralla asuu paljonkin sellaisia ketkä eivät saa asumistukea ja maksavat vuokran itse.

Vierailija
592/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokra = omistajan lainanlyhennykset+vastikkeet+tulevat rempat+voitto osuus

Vuokra laitetaan aina isommaksi kuin omistamisen kulut ellei omistaja ole tyhmä.

Omistajan kulut 1000€/kk = vuokra 1200+€/kk

Vierailija
593/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra = omistajan lainanlyhennykset+vastikkeet+tulevat rempat+voitto osuus

Vuokra laitetaan aina isommaksi kuin omistamisen kulut ellei omistaja ole tyhmä.

Omistajan kulut 1000€/kk = vuokra 1200+€/kk

Ja tässähän kannattaa ottaa huomioon että kun omistajan laina on maksettu ei vuokra tipu vaan voitto osuus kasvaa

Vierailija
594/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutan aina uudisasuntoon

Vierailija
595/608 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eläkeikäisillä vanhemmilla on vastike 276 euroa kuukaudessa ja uudehko talo ja taloyhtiö.

Vastaavassa asunnossa vuokra olisi ainakin 1500 euroa kuukaudessa.

Kyllä heidän eläminen olisi niukkaa, jos maksaisivat joka kuukausi yli 1200 euroa enemmän eli jos joutuisivat maksamaan vuokraa.

Vierailija
596/608 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi näitä yksinkertaisia ihmisiä. Kunpa olisikin noin. Maksat 20 vuotta 200 000€ mökkiä omaksi joka on 20 vuoden päästä usein 120 000€ sekä kymmenillä tuhansilla euroilla remontteja. Vs maksat reilusti pienempää summaa mutta vuokraa ja rahaa jää muuhunkin käyttöön, olet huoleton aina. Ei enää koskaan omaa. Pankin vanki.

Vierailija
597/608 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatan sijoituksia, vuokralla asuessa jää nyt helposti useita satasia enemmän sijoitettavaksi. Katsellaan sitten 20 v päästä onko salkku jo niin iso, että voi lopettaa työnteon. Pelkällä asunnolla ei 20 v päästä kyllä ennenaikaiselle eläkkeelle jäädä, helppo valinta.

Vierailija
598/608 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei olis ikinä ollut varaa asua vuokralla. Talo on ollut jo vuosia oma ja kuukaudessa menee 100-300e kuluihin.

Vierailija
599/608 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun eläkeikäisillä vanhemmilla on vastike 276 euroa kuukaudessa ja uudehko talo ja taloyhtiö.

Vastaavassa asunnossa vuokra olisi ainakin 1500 euroa kuukaudessa.

Kyllä heidän eläminen olisi niukkaa, jos maksaisivat joka kuukausi yli 1200 euroa enemmän eli jos joutuisivat maksamaan vuokraa.

Minäkin ottaisin mielelläni uudehkon talon ja parinsadan euron vastikkeen. Missä välissä tässä maksettiin siis se asuntolaina, eikö silloin ollut yhtään tiukkaa ja miten talo on vieläkin uudehko vaikka lainaa on maksettu oletettavasti parikymmentä vuotta? Alkaa olla ensimmäisten isompien remonttien aika jo käsillä.

Vierailija
600/608 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vuokra on 700e niin siitä tulee 20 vuoden aikana 168000e. Omistusasumisesta laina on 700e ja vastike 200e niin siitä tulee 216000e. Sen jälkeen pitää kuitenkin maksaa edelleen vastiketta ja alkaa olla remontteja, jotka tietysti pitää asukkaiden maksaa. Samoin pitää maksaa itse kodinkoneet pikku remontit ym

Vuokra-asuminen on huoletonta. Kokemus on omistusasumisestakin myös ja se oli kallista. En näe mitää syytä sille, että hankkisin oman asunnon. 

Totta. Hyvällä tuurilla omistusasuminen voi joitain euroja säästää.

Remontit, huolto, kaikki tekee vuosien mittaan ison summan. Kiinteistön pakolliset roskis, tienauraus, nurmikon, puutarhan hoito, vesi- jätemaksut. Kiinteistöverot jotka joka vuosi nousevat. Ilman jatkuvaa huolenpitoa kiinteistö rapistuu.

Vuokra-asuminen taas huoletonta, työn perässä voi muuttaa. Ei lumitöitä, ei murheita, ei rännien puhdistusta, nurmikon ajoa.

Ei tarvitse välttämättä kotivakuutusta. 

Moni seikka on omistusasumista vastaan tänä päivänä. Menneinä vuosikymmeninä olisin sanonut että omakotitalossa asuu halvemmalla. Ero ainakin on kaventunut. Maailma muuttuu.

Kerrostalosta ostettuna 90- luvun alussa neliö euron muuntokurssilla laskettuna 106TE, nyt yhtiöstä myyty kerrosta alempaa samanlainen 650TE (tammikuu -26). En hevillä usko, että vuokralla olisi säästänyt paremmin. Vastike on lämpimän autotallin kanssa 345,-/kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi