Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sinulla on varaa maksaa vuokra-asumisesta koko elämäsi ajan, mutta ei omistusasuntoa 20 vuoden ajan?

Vierailija
05.11.2024 |

Koko elämänsä vuokralla asuva ehtii maksaa jatkuvasti kallistuvaa vuokraa 70 vuotta tai enemmänkin.

Tulisi aika paljon halvemmaksi maksaa oma asunto, koska sitä tarvitsee maksaa vain 20 vuotta.

Ja onhan noissa sekin ero, että hyvällä paikalla omistusasunnosta saa hyvän tuoton myytäessä.

Vuokra-asunnosta saa vain vuokravakuuden.

Kommentit (608)

Vierailija
561/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmät ihmiset asuu vuokralla.

Se on juuri näin. Vuokratuhnut ovat tyhmiä ja laiskoja.

Vierailija
562/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrat maksaa kela. omistusasunnon joutuu maksamaan itse.

Mitä selität? Omistusasujat on jo pitkään saaneet asumistukea se on ihan vasta muuttunut ettei saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään yhä harvempi haluaa ostaa asunnon. Myös yhä harvempi kykenee ostamaan asunnon. Omistaminen ei ole uusille sukupolville millään tavalla itseisarvo. 

Vierailija
564/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

noin minäkin ennen ajattelin, mutta nykyään olen alkanut ajatella, että olenkin itse tyhmä, kun raadan töissä ja maksaa asuntolainaa. samalla vuokralaiset saavat täyden elätyksen kelalta

Vierailija
565/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asuen voi helåosti muuttaa työn perässä minne tahansa, mistä saa parempaa palkkaa. Tpatyöttömänä voi olla tätä vaikeaa hahmottaa.

Vierailija
566/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin käy vain hyvässä tapauksessa. Monella ei ole käynyt hyvin ei ole asumiskuntoista asuntoa vaan pelkkä laina kun pois muuttaa tai voi olla asunto mutta pitää muuttaa jostain syystä muualle sitten on 2 asunnonkulut hoidettavana sehän ei mitään iloa tuo että toinen on oma. Päinvastoin.

Vierailija
567/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla maaseudulla kannattaa olla pirtin tontin lisäksi ihan oikeaa metsää ja vaikka peltotilkkukin.

Olin yhden kuolinpesän jaossa mukana, jossa yks kp:hen kuuluva halus iha väkisin, että torppa, metsä ja pelto halotaan omiksi tiloiksi. Ei onneks menny läpi, ku muut vastusti ja pesänjakajaki oli järkihenkilö. Tila meni kokonaisuudessaan hyvällä hintaa torppineen peltoineen, kiitos metsän.

No, ymmärrän ettei kaikki ole ollut aikoinaan pienviljelijöitä ja omavaraisuudesta kiinni pitäviä.

Vierailija
568/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

noin minäkin ennen ajattelin, mutta nykyään olen alkanut ajatella, että olenkin itse tyhmä, kun raadan töissä ja maksaa asuntolainaa. samalla vuokralaiset saavat täyden elätyksen kelalta

Kerro minullekin mistä saan Kelan elatuksen? 

T.Vuokralla asuva 

Vierailija
569/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asuja voi olla köyhä. Ei ole koskaan saumaa saada minkäänlaista lainaa 0-tulojensa vastineeksi.

Tai...

Vuokra-asuja on varakas, joka tekee osan vuodesta työtä ulkomailla maailman eri kolkissa. Tai lomailee ulkomailla paljon. Joten miksi pitää omaa asuntoa jossain, kun voi asua milloin missäkin haluaa. Toiset tykkäävät seikkailla.

Vierailija
570/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa nämä olevinas rahaihmiset. Ihmetellään kun joku asuu vuokralla ja märistään kun diisseli on kallista. Sitten maksetaan olemattomasta laadusta tupla hinta että näyttää rikkaalta esim. Vaatteet, autot, harrastukset ym. Ei edes tajuta ristiriitaa. Mulla on varaa asua vuokralla ja tankata dieseliä ja ajella joka paikkaan. Eikö se olekkaan hienoa?

Vierailija
571/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei kiinnosta vttuakaan jumittaa samassa talossa, samassa kaupungissa vuosikymmeniä. Sillä aikaa kun ap makselee sitä asuntoaan, niin me muut eletään elämää. Kaikille omaisuus ei ole elämän sisältö.

Vierailija
572/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei alunperinkään saa lainaa kun ei ole alkupääomaa, ei vakituista työtä eikä tiedossa ole perintöä niin silloin ei vaan ole mahdollisuutta ostaa asuntoa. Kun ei ole pakassa säästöjä (vakituista työtä mahdoton saada, nyt ylipäätään työtä) niin mistä ilman lainaa repäiset sen 200 000 euroa omistusasuntoon. Toki vois jostain Ilomantsista saada 10 000 euron asunnon mut eihän siinä ole järkeä kun työnsaantimahdollisuudet siellä ovat olemattomat. 

Mun anoppi on ollu koko ikänsä pienipalkkaisissa pätkätöissä. Hän on 54-v, kasvatti poikansa yksin ja teki välillä kahta työtä. Ollu myös sairauden vuoksi 4v pois työelämästä. Aina joutunu asumaan vuokralla eikä oo pystyny kerryttämään säästöjä. Ei hänellä oo koskaan ollu mahiksia lisäkoulutukseen tai alan vaihtoon ja joutui vielä maksamaan ex-ukkonsa eli miehen isän tekemiä velkoja vuosikaudet. Anoppi sai lopulta vakituisen työsuhteen alle vuosi sitten ja vois luulla että nyt voisi vanhuuden turvaksi hankkia omistuskämpän. Mut vielä mitä. Ei saa lainaa mistään. Liikaa ikää, ei kumppania jakamassa kustannusta, liian pieni palkka, liian rikkonainen työhistoria ja mitä kaikkea paskaa mut ihan sama kun lainaa ei vaan tipu. 

Vierailija
573/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään yhä harvempi haluaa ostaa asunnon. Myös yhä harvempi kykenee ostamaan asunnon. Omistaminen ei ole uusille sukupolville millään tavalla itseisarvo. 

Omistaminen on myös yksi osa sitä yhteiskunnan tasapainottavaa tekijää, että ei kannata välittömästi alkaa perseilemään, jos vaikka jää työttömäksi ja näyttää, ettei ikinä työllisty. Kannattaa ensin yrittää elää kunnollisesti, kunnes omaisuus on syöty.

Henkilö joka ei omista mitään voi aloittaa perseilyn sunnilleen saman tien, kun elämään tulee haastavia/näköalattomia jaksoja.

Vierailija
574/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrat maksetaan suurimmaksi osaksi tuilla. Vuokralla asuu vasemmisto.

Ai oikein suurimmaksi osaksi? Saisiko lähteen tähän tutkimukseen? Olen yli 40-vuotias, tavallinen työssäkäyvä suomalainen duunari. Ja ihan valehtelematta jokainen ystävistäni asuu vuokralla, minäkin. Tottakai, jotta poismuutto tästä maasta on helpompaa.

Vierailija
575/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin osakkeet kun seinät. Vuokra halpenee kun muutetaan kaksioon kun lapset muuttaa pois.

Vierailija
576/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela ei maksa asumistukea saavien vuokria kokonaan, vaan yleinen asumistuki kattaa yleensä enintään 70 - 80 % hyväksyttävistä asumismenoista. Vuokralaisen on itse maksettava aina vähintään 30 % asumismenoistaan, vaikka saisi asumistukea. 

Tärkeimmät huomiot Kelan vuokranmaksusta:

Toimeentulotuki: Jos henkilö on oikeutettu perustoimeentulotukeen, Kela voi tietyissä tilanteissa kattaa vuokran kokonaan (tai hyväksyä sen kohtuullisena), jos vuokra on kuntakohtaisten rajojen puitteissa. Kuitenkin, jos toimeentulotukena maksettava vuokraosuus ei kata koko vuokraa, asiakkaan on maksettava erotus itse.

Muutos 2026: Helmikuusta 2026 alkaen Kela maksaa toimeentulotuen vuokraosuuden suoraan vuokranantajalle, jos asiakas on saanut vuokravakuuden Kelasta, mutta tämä ei muuta sitä periaatetta, että tuki kattaa vuokran kokonaan vain tietyin ehdoin.

Tuhansia ohjattu: Kela on kehottanut tuhansia suomalaisia vaihtamaan halvempaan asuntoon, jos vuokra ylittää perustoimeentulotuen kohtuullisuusrajat. 

Yleisellä asumistuella (eli ei toimeentulotuella) vuokraa ei makseta koskaan kokonaan.

Vierailija
577/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi vuokra-asunto, että lainaa varten olisi pitänyt olla sillon aikoinaan iso pesämuna tai takaaja, joita kumpaakaan ei ollut. Ja lainaa olisi omilla tuloilla saanut noin 20 neliöisen asunnon verran alueelle, jossa asunnon myyminen on vaikeaa. Ja sen kahdenkymmenen vuoden jälkeen viimeistään olisi edessä setti remontteja, jotka maksaa puolet asunnon hinnasta. Että siksi vuokralla. 

Vierailija
578/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla asuen voi helåosti muuttaa työn perässä minne tahansa, mistä saa parempaa palkkaa. Tpatyöttömänä voi olla tätä vaikeaa hahmottaa.

Voi, mutta aika moni vuokralainen asuu vuosikaudet samassa asunnossa, eikä muuta mihinkään, saati saa koskaan parempaa palkkaa. 

Vierailija
579/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asuminen on halvempaa/kk.

Vierailija
580/608 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrat maksetaan suurimmaksi osaksi tuilla. Vuokralla asuu vasemmisto.

Laitahan tutkittua tilastotietoa asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä