Miksi sinulla on varaa maksaa vuokra-asumisesta koko elämäsi ajan, mutta ei omistusasuntoa 20 vuoden ajan?
Koko elämänsä vuokralla asuva ehtii maksaa jatkuvasti kallistuvaa vuokraa 70 vuotta tai enemmänkin.
Tulisi aika paljon halvemmaksi maksaa oma asunto, koska sitä tarvitsee maksaa vain 20 vuotta.
Ja onhan noissa sekin ero, että hyvällä paikalla omistusasunnosta saa hyvän tuoton myytäessä.
Vuokra-asunnosta saa vain vuokravakuuden.
Kommentit (639)
Olin nuori, vakituisessa työssä Teuvalla. Olisin saanut edullisesti oman talon Jurvasta. Olinko tyhmä, kun en ostanut?
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Moni ei pääse koskaan vakituiseen työhön kelvollisella palkalla.
Omistusasunto on turvallinen ja arvonsa säilyttävä ostos vain muutamassa suurimnassa kaupungissa.
Moni keskiluokkainen, kohtuullisen hyvätuloinenkin ihminen on vaikeuksissa asuntolainan kanssa damokleenmiekkana pään päällä pelko irtisanomisesta.
Ymmärrätkö, että arvonsa menettäväkin omistuasunto tulee edullisemmaksi kuin vuokra-asuminen?
Nimittäin arvonsa menettävästi maksat 20 vuotta asuntolainaa mikä on yleensä pienempi kuin vuokra eli säästöä tulee jo heti tässä vaiheessa. Asuntolainan jälkeen maksat vain pelkän vastikkeen mikä on paljon pienempi kuin vuokra.
Mulla on parempi vuokra asunto koska saan asumistukea, olin välillä työtön. Kun aikoinaan asuin osakkeesta niin oli ikkuna remontti joka maksoi melko paljon, muitakin ylimääräisiä maksuja oli. Vuokra asunnossa maksan vain vuokran.
Jos asuu koko elämänsä vuokralla, rahaa menee moninkertaisesti siihen verrattuna, että olisi älynnyt ostaa oman asunnon ajoissa.
Kyllähän se vuokra hukkaan heitettyä rahaa on. Tietysti jos aikeissa asua vain esim. opiskeluaika kyseisellä paikkakunnalla. On vuokra-asunto helpompi ratkaisu.
Onko joku oikeesti noin vtn vajaa? Mitään asuntoa ei voi ostaa 500€ / kk ja jos kaikki rahat menee elämiseen, mitään tonneja ei voi säästää asunnon ostoon. Myöskään vakuuksia ei välttämättä ole. Sehän se vtn asuntosijoittajien unelma onkin, että vain sijoittajat voi ostaa kämppiä ja sitten lypsää elämän perusedellytyksillä lopulta kansalta koko elämän ajan ilmaista rahaa.
Vuokra-asuminen tulee yleensä edullisemmaksi jos sijoittaa systemaattisesti lainanlyhennyksen+koron sekä vuokran välisen erotuksen vaikka globaaliin osakeindeksiin. Systemaattisesti joka kuukausi.
30 vuoden kuluttua vuokra-asujalla on paljon enemmän kertynyttä varallisuutta kuin omistusasujalla, varallisuus on likvidiä, realisoitavissa päivässä ja siihen ei liity maariskiä tai maantieteellistä riskiä. Suomi on täynnä arvottomia omistusasuntoja.
Saan asumistuen niin oma vuokran osuus on suunnilleen sama kun olisi omistus asunnossa. Omistus asunnossa kaikki remontit lisäksi maksettava itse.
Omistusasunto maksetaan vähintään kolmeen kertaan! Se itse asunto + pankin korot ja muut kulut sekä remppakulut päälle. Ei riitä 20 vuotta, nythän jo markkinoidaan kiivaasti 40 vuoden asuntolainoja!
Kenellä parikymppisellä opiskelijalla/pätkätyöläisellä tänä päivänä on säästöjä edes ASP:n omarahoitusosuuteen että voisi laskeskella pääsevänsä asuntolaista 60-vuotiaana eroon.
Kaikki ei saa lainaa asuntoon. Me ostettiin edullinen rivitalokämppä ja saatiin laina vain yhdestä pankista, OP ja S-pankeista ei irronnut. Miehellä oli vakityö ja minulla vuoden pätkätöitä.
Koska jäin toimeentulotuelle 18 vuotiaana, enkä ole koskaan töitä tehnyt, niin ei ole vara muuhun kuin vuokra-asuntoon laitakaupungilta. Voisin kokeilla seuraavaan tukianomukseen mainita, että antakaa omakotitalo niin tulee valtiolle halvemmaksi elämäntapani. Olen kuitenkin vasta 39 vuotias ja eläkeikä on varmaan 40 vuoden päästä 80 vuotta, joten ehkä säästöä syntyisi. Sen he voisivat laskea koska se on heidän työtään.
Vuokra asumiseen saa asumistukea omistus asumiseen ei ..
En tunne ketään paikkakunnalle vakiintunutta, joka maksaisi vuokran kokonaisuudessa palkkatuloista. Vuokralaisilla on joko epävakaa/epävarma tilanne tai useimmiten kela maksaa asumistukea. Omistustasunnon varsinaisen valintaan vaikuttaa toki varallisuus suurestikin.
Miksi sitoa itseä johonkin maksiohjelmaan 20 vuodeksi? Ja ostaa kerrostaloasunnon, pitäähän siitäkin maksaa vastike, joka saattaa olla lähemmä sama kuin vuokra jos asuisi vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitoa itseä johonkin maksiohjelmaan 20 vuodeksi? Ja ostaa kerrostaloasunnon, pitäähän siitäkin maksaa vastike, joka saattaa olla lähemmä sama kuin vuokra jos asuisi vuokralla.
No sen takia, että vuokralla asuessa sitoudut maksamaan vuokraa koko loppuelämäsi etkä vain 20 vuotta! 🤣🤣
Antaa tyhmien maksaa. Varattomat vaurastuttavat vauraita.
Ei minulla olekaan, en ole asunut vuokralla päivääkään.
Kun mökkimme myytiin, olin vuokramökissä kaksi viikkoa kokeeksi, ei napannut.
Tämä. Moni ei pääse koskaan vakituiseen työhön kelvollisella palkalla.
Omistusasunto on turvallinen ja arvonsa säilyttävä ostos vain muutamassa suurimnassa kaupungissa.
Moni keskiluokkainen, kohtuullisen hyvätuloinenkin ihminen on vaikeuksissa asuntolainan kanssa damokleenmiekkana pään päällä pelko irtisanomisesta.