Vanhemmillani on vahingollinen keräilypakko
En juurikaan ole heihin enää yhteydessä, koska eivät halua minua sinne huutamaan ja arvostelemaan heidän elämäänsä ja kotiaan, joka on täynnä tavaraa piharakennukset mukaanlukien. Huonokuntoiset talo, navetta, lato ja liiterirakennus ovat lattiasta kattoon täynnä tavaraa ja romua, eiväthän he edes enää tiedä tai muista, mitä minkäkin laatikon tai tavarakasan alla ja takana on. Talossa kulkee käytäviä ja niiden ym,pärystä on täynä laatikkopinoja ja kasseja täynnä "aarteita"
Mitään ei voi heittää pois, kun niitä voi joskus tarvita ja ehdotuskin aiheuttaa riitaa ja sättimistä. En ole enää tervetullut ainoana lapsena kotiini, kun en ymmärrä heitä, olen määräilevä, hienosteleva ja arvostelen heidän elämäänsä.
Piha on täynnä autonromuja, renkaita, jääkaappia, pakastinta, rikkinäisiä maatalouskoneita yms. rakennuksissa vanhoja lehtiä, vaatteita, risoja huonekaluja, kodinkoneita, tilpehööriä tms..
Lapsuuteni oli hyvin ahdistavaa, kun en kehdannut pyytää kavereita meille ja kylällä puhuttiin ja ei meille kyllä kukaan halunnutkaan tulla. Vanhempani kontaktit oli sitä, että he kävivät keräämässä muille tarpeetonta ja heille tarpeellista tavaraa. Kylällä toki oltiin iloisia, että he pääsivät roinasta helposti eroon, mutta muuten meille naureskeltiin
Ajatuskin mistään luopumisesta aiheuttaa riidan ja suuren ahdistuksen ja välien katkeamiseen. Vanhempani ovat sairaita, mutta eivät he sitä itse tunnista tai myönnä
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Tee huoli-ilmoitus kuntaan ja pelastuslaitokselle. Jos pelastuslaitos esim. palotarkastajan roolissa menee paikalle, saisivatkohan sitten yllytystä raivaamiseen. Tuollainen, jos on enää pelkkiä käytäviä sisällä, on vaarallinen, ja palokuorma on valtava!
Tiedän työni puolesta useita tapauksia joissa palotarkastaja on antanut tyhjennysmääräyksen, ja sossun avulla on sitten asunto tyhjennetty. Näitä sieltä tuotuja laatikoita ym olen ollut purkamassa ja lajittelemassa.
Ilmoita palolaitokselle. Jos eivät tyhjennä, määräävät asumiskieltoon ja sen jälkeen poliisi tarvittaessa voimatoimin poistaa vanhempasi sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Näitä tulee todellakin vastaan, kun maatilojen viimeiset asukkaat kuolevat ja tavaraa saattaa olla satojen vuosien ajalta. Mitä enemmän säilytystilaa, sen enemmän tavaraa
Edelliset sukupolvet ovat kuitenkin eläneet niukkuudessa ja kuluttaneet vähän, jos vertaa nykyiseen ja elossaoleviin sukupolviin ja lähes jokaisessa kodissa pitäisi olla yhä enemmän säilytystilaa tavaroille ja valitetaan säilytystilojen niukkuudesta, vaikka suurin osa kodin neliöistä menee huonekalujen ja tavaran säilytykseen, ei itse käyttöön ja tarvitaan yhä enemmän neliöitä. Ja maailma hukkuu jäteisiin ja luonto tuhoutuu.
Sama jätehuollossa ja kierrätyksessä, tämän päivän ihmiset kuluttavat/ostavat tavaraa valtavasti, joka kuormittaa ympäristöä ja luontoa. Ja kuten ap. arvelee, jos ne heitetään roskikseen ja pois silmistä, sillä pelastettaisiin maailma ja elämä muuttuisi paremmaksi, mutta eihän se näin mene, vaan ainoa ratkaisu on olla kuluttamatta.
Ja jos syyllisiä etsitään, se löytyy lähempää kuin arvaamme.
Olen sosiaalityössä töissä ja näitä tulee lähes viikottain. Yleensä paljastuu siinä vaiheessa, kun aleraan kartoittaa kotipalvelun tarvetta tai sairaalasta kotiutusgiimi selvittää olosuhteita esim. Rollaattorille. Siivouslaskut ovat huikeita; jätteen laadusta riippuen jopa 1000-4000e/8h siivous (poiskuljetus, jätemaksut, kilometrit, palkka, eritelisät jne)
Todellinen ongelma. Ja yleensä sitä porukkaa, joka on lapsuudessaan saanut just yhdet kengät ja takin ja nyt kaikki irtisaatu jemmataan pahan päivän varalle. Olen nähnyt esim. 15 kuutiota jäätelöpurkkeja pestynä ja niputettuna. Se on iso vaihtolavallinen.