Onko tässä tilanteessa pakko ottaa vanhus asumaan meille, apua??!!!!!
Mahtavaa. Nyt on mahtavaa. Äitini on 82 v ja en tiedä miten tähän tilanteeseen ajauduttiin. Eli äitini sai eilen häädön maksamattomien vuokrien vuoksi.
Äiti ei itse soittanut minulta apua, ei osaa kertoa mihin on käyttänyt rahansa (väittää mm jonkun varastaneen ne) ja vuokraisäntä soitti lopulta minulle. Äiti kun itse ei alkanut järjestellä muuttoa.
Minähän sen äitini asunnon tyhjäsin eilen ja hain meille. Alkaa hermot mennä, kun prkle äiti ei tajua, että oma vikansa. Hokee mm kotiin menoa. Että hän haluaa kotiin.
Onko kunnalla velvollisuus majoittaa äitini johonkin? Väittivät kun soitin eilen, että heillä ei ole yhtäkään vapaata asuntoa. Eikä ole yksityisilläkään. Viime yönä äitini mm tunki sänkyyni itkemään ja tarrautui minuun, eli en kovin kauaa jaksa tätä!
Kommentit (229)
Toivon totisesti, että ap on trolli. Jos ei ole, niin hänet pitäisi ottaa pikaisesti hoitoon ennen kuin jotain pahempaa tapahtuu. Sen verran pahasti hän on harhainen.
Vierailija kirjoitti:
Trolli. Mihin muka ap laittoi koko äitinsä asunnon huonekalut ja kaikki tavarat?? Tiedän muutaman muuton tehneenä, että muuttotavaraa riittää....
Oman taloni pihavarastoon, täytyy käydä vielä myöhemmin läpi mikä pidetään, mikä myydään ja mikä menee roskiin. Tavarat eivät ole ongelma. Ongelma on se, että haluan äidin lopettavan esittämisensä.
Minä en jaksa tätä. En vain jaksa. Lääkäri ei tänään kuunnellut minua, vaan väittää äidin olevan hyvin sairas. Muka alzheimer pitkällä. Minulla on äitiä ikävä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trolli. Mihin muka ap laittoi koko äitinsä asunnon huonekalut ja kaikki tavarat?? Tiedän muutaman muuton tehneenä, että muuttotavaraa riittää....
Oman taloni pihavarastoon, täytyy käydä vielä myöhemmin läpi mikä pidetään, mikä myydään ja mikä menee roskiin. Tavarat eivät ole ongelma. Ongelma on se, että haluan äidin lopettavan esittämisensä.
Minä en jaksa tätä. En vain jaksa. Lääkäri ei tänään kuunnellut minua, vaan väittää äidin olevan hyvin sairas. Muka alzheimer pitkällä. Minulla on äitiä ikävä.
Ap
Jos sinulla on ikävä äitiäsi, mikset ole äitisi tukena ja turvana? Siellä terveyskeskuksen osastolla kun saa käydä katsomassa potilaita.
Trolli sillä perusteella, että koitetaan kertoa huonoa kuvaa vanhusten hoidosta, mutta totuus on karumpi. Niin karu, että edes av-trolli ei pysty sitä keksimään. Muistisairas vanhus ei odota vuodeosastolla vanhainkotipaikkaa. Vuodeosastolla ollaan tasan sen verran mitä sairauden hoito kestää ja sen jälkeen mennään kotiin. Jos kotia ei ole niin kriisipaikka järjestyy kyllä. Ihan maksimissaan seuraavana arkipäivänä. Yleensä heti, ja ihan sama onko asunto valmis vai ei, onko ruokaa vai ei, jne. Missään vuodeosastolla ei todellakaan saa olla.
Vierailija kirjoitti:
Trolli sillä perusteella, että koitetaan kertoa huonoa kuvaa vanhusten hoidosta, mutta totuus on karumpi. Niin karu, että edes av-trolli ei pysty sitä keksimään. Muistisairas vanhus ei odota vuodeosastolla vanhainkotipaikkaa. Vuodeosastolla ollaan tasan sen verran mitä sairauden hoito kestää ja sen jälkeen mennään kotiin. Jos kotia ei ole niin kriisipaikka järjestyy kyllä. Ihan maksimissaan seuraavana arkipäivänä. Yleensä heti, ja ihan sama onko asunto valmis vai ei, onko ruokaa vai ei, jne. Missään vuodeosastolla ei todellakaan saa olla.
Terveyskeskuksissa on lyhyt ja pidempi aikaisia osastopaikkoja potilaille. Siis lyhyt ja pitkäkestoiset osastot ovat erikseen. Tiedän tämän, koska olen ollut töissä terveyskeskuksessa molemmilla osastoilla.
Lyhyt kestoisella osastolla ollaan päivä pari, toisella on pitkäaikaispotilaat. Kuukausia, jopa vuosia olleet terkassa. Jonotetaan paikkaa sopivasta paikasta.
T: Hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Tuossa tilanteessa ennen uuden asunnon etsintää selvitetään, että mikä sitä äitiä vaivaa! On aika kyseenalaista, että voiko edes asua yksin. Onko diagnoosia?
Vaikuttaa siltä, että äidilläsi on dementia
Ap, alzheimer näkyy aivokuvissa. Niitä ei voi teeskennellä. Tosin en tiedä, onko äidiltäsi vielä otettu näitä kuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Usko lääkäriä, äitisi on sairas. Entinen äitisi ei tule enää takaisin. Hoida äippä nyt vaan hoitokotiin turvaan, pääset sitten itsekin helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kannattaa tutkia ne tavarat tarkkaan. Rahaa voi olla piilotettuna moneen eri paikkaan. Vaatteisiin, huonekaluihin, vuodevaatteisiin, kirjojen väliin. Osa on voinut jäädä asuntoon, esim. kaappien sokkeleihin kätkettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Usko lääkäriä, äitisi on sairas. Entinen äitisi ei tule enää takaisin. Hoida äippä nyt vaan hoitokotiin turvaan, pääset sitten itsekin helpommalla.
Minä en halua, että äiti jää osastolle tai joutuu hoitokotiin. Haluan hoitaa äitini itse. Rahaa on sen verran, että saan palkattua hoitajan koko ajaksi. Ei äiti kestä olla tuolla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kannattaa tutkia ne tavarat tarkkaan. Rahaa voi olla piilotettuna moneen eri paikkaan. Vaatteisiin, huonekaluihin, vuodevaatteisiin, kirjojen väliin. Osa on voinut jäädä asuntoon, esim. kaappien sokkeleihin kätkettynä.
Tuo on niin totta. Ikääntyvä voivat todella jemmata rahojaan. Tärkeää on vain kertoa vähintään kahdelle ,missä ne rahat ovat. Sitten on eri asia ,jos on jo dementia ,kun laittaa rahoja ym säilöön kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Tuossa tilanteessa ennen uuden asunnon etsintää selvitetään, että mikä sitä äitiä vaivaa! On aika kyseenalaista, että voiko edes asua yksin. Onko diagnoosia?
Ei ole diagnoosia, on ihan terve. Tekee tämän vain tahallaan. En ala kauaa katsella, kun tuon ikäinen aikuinen kiukuttelee kuin kakara. Niitä vuokra rahoja ei osaa esim selittää, että mihin on käyttänyt. Ei ainakaan vuokraan.
Oikeasti. Äitini sai eilen täydelliset raivarit, kun en vienyt häntä takaisin kotiin. Kotiin, josta ihan itse hankki itselleen häädön. Ja mm tunkee sänkyyni nukkumaan, parkuu pari tuntia oikeasti ääneen ja haluaa (oman) äitinsä. Hohhoijaa, alkaa meno olla kuin eläintarhassa.
Ap
Ihan selkeästi on sairas. Ettei olisi alzheimer. Muistisairas ei maksa laskujaan, takertuu ja kaipaa vanhempiaan. Nyt kiireeesti apua.
Vierailija kirjoitti:
Ap, alzheimer näkyy aivokuvissa. Niitä ei voi teeskennellä. Tosin en tiedä, onko äidiltäsi vielä otettu näitä kuvia.
Aivokuvista en tiedä, että olisiko muka näin nopeasti julkisella järjestynyt. Mutta veikkaan että ap tarkoitti (kun rauhoittavat estivät testaamisen) eri muistitestejä. Ne antavat kyllä lääkäreille vahvaa osviittaa alzheimerin mahdollisuudesta. Samalla perustutkimuksissa pois suljetaan virtsatieinfektio jne asiat, mitkä voivat aiheuttaa sekavuutta.
https://alzheimerinfo.fi/alzheimerin-tauti/miten-alzheimerin-tauti-tunn…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa pahalta muistisairaudelta. Etkö ole ollut äitiisi yhteydessä ollenkaan viime vuosina??
Emme ole paljoa tekemissä. Viime aikoina äiti välillä soitellut, kun pelkää jne ihan ihme juttuja. Olen antanut sen höpöttää puhelimeen, samalla tehden omiani ja välillä myötäillen. Mm asunnossa kuulemma kävi paljon porukkaa, äiti jopa t*pettiin (juu, väitti näin ja ei tajunnut ettei voisi sen jälkeen minulle soitella) venäläisten toimesta. Yms.
Ja äiti ei edes itse kertonut minulle häädöstä. Äidin vuokranantaja joutui selvittämään numeroni ja pyysi minua hakemaan äidin tavaroineen. Yli 6 kuukauden vuokrat maksamatta.
Ap
6 kk vuokrat maksamatta? Sittenhän hänellä on rahaa jemmassa paljonkin, ota vuokrarahat niistä ja maksa velka pois. Eikö ole saanut astukea,sittenhän summakin on pienempi?
Tää on trolli tai ap on taukki.
Minä en halua, että äiti jää osastolle tai joutuu hoitokotiin. Haluan hoitaa äitini itse. Rahaa on sen verran, että saan palkattua hoitajan koko ajaksi. Ei äiti kestä olla tuolla.
Ap
Siis meinaatko ap, että SINÄ jaksat hoitaa noin sairaan ihmisen kotona? Vaikka kuinka palkkaisit hoitoapuakin?
Eikös sulla ap pitänyt olla se vaativa asiantuntijatyö ja omakin elämä? Vai onko mielesi muuttunut? Tuollaista päätöstä ei ap voi tehdä tunnepohjalta!
Ymmärrän, että sinulla on kamala olo. Mutta onko äidillesi parempi olla kotona? Jaksatko oikeasti hoitaa häntä, kun se yksi yö oli liikaa?
Kestätkö oikeasti ap? Paranemista ei ole odotettavissa, vaan pelkkää taantumista. Ja onko sinulla rahaa siihen, että teillä kävisi kotihoito vai olisiko koko ajan 24/7 maksettu hoitaja kotona?
Oma hoitaja kotona on kallis paukku. En uskalla edes kuvitella hintalappua siihen, että vuorokauden ympäri olisi hoitaja kotona. Mutta kalliiksi tulee. Ja jos hoitajaa ei ole, niin meinaatko ap todellakin itse jaksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa pahalta muistisairaudelta. Etkö ole ollut äitiisi yhteydessä ollenkaan viime vuosina??
Emme ole paljoa tekemissä. Viime aikoina äiti välillä soitellut, kun pelkää jne ihan ihme juttuja. Olen antanut sen höpöttää puhelimeen, samalla tehden omiani ja välillä myötäillen. Mm asunnossa kuulemma kävi paljon porukkaa, äiti jopa t*pettiin (juu, väitti näin ja ei tajunnut ettei voisi sen jälkeen minulle soitella) venäläisten toimesta. Yms.
Ja äiti ei edes itse kertonut minulle häädöstä. Äidin vuokranantaja joutui selvittämään numeroni ja pyysi minua hakemaan äidin tavaroineen. Yli 6 kuukauden vuokrat maksamatta.
Ap
6 kk vuokrat maksamatta? Sittenhän hänellä on rahaa jemmassa paljonkin, ota vuokrarahat niistä ja maksa velka pois. Eikö ole saanut astukea,sittenhän sum
Muistisairas saa kyllä rahat hävitettyäkin. Voi olla ostellut ihan typeriä asioita, lainannut vaikka tyyliin romaneille tai unohtanut rahapussin puistoon. Toki rahat voivat löytyä kätkettyinä eli kannattaa etsiä huolella. Mutta koko summa voi hävitettykin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minä en halua, e
Oho oho. Nytkö sinulla ap onkin tunteita? Jaksatko tosiaan olla omaishoitajana? Se on rankkaa puuhaa. Siinä puuhassa saat kuulla tuhansia kertoja, kun muistisairas haluaa lähteä kotiin. Ja haluaa vanhempansa paikalle.
Ja jos ei käy, niin raivokohtaus on taattu. Etkä voi alkaa enää kertoa, että ne vanhemmat ovat kuolleet ja kotiin ei voi mennä. Meinaatko ap jaksaa edes tätä kaikkea? Kaikesta muusta puhumattakaan, mitä muistisairaan kanssa voikaan tulla.
Sinä voit ap käydä katsomassa äitiäsi laitoksessa. Vaikka päivittäin. Se varmasti piristäisi myös äitiäsi. Ja sinä et joutuisi niin koville itse.
Minä menen huomenna käymään siellä osastolla. Alan selvitellä, milloin voin hakea äidin kotiin. Palkkaan meille kotiin hoitajan ja hoidan itse äitiä. En jätä äitiä laitokseen. Minä en tee sitä äidille, sehän pelkää vain entistä enemmän tuolla.
Ap
Niinpä. Kerro ny ap mihin tai minne tungit äitisi muuttokuorman tai kaksi? Trolli mikä trolli.