Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syy miksi naisella ei riitä aika palkkatyöhön, lasten- ja kodinhoitoon

Vierailija
04.11.2024 |

Koskaan aiemmin maailmassa ei ole ollut pakko yhden ihmisen tehdä näitä kaikkea kolmea. 

Aiemmin maailmassa ei ollut pakko yhdistää porvarillista "hyvää äitiyttä" kokopäivätyöhön. Porvarisperheissä oli työnjako seuraava: mies työssä, nainen kotona, palvelijat hoiti talouden, nainen keskittyi lasten ohjaamiseen, kodin ilmapiirin ja sosiaalisten suhteiden luomiseen. Siis 1800 luvun lopulta ja sieltä eteenpäin, kun porvarisluokka alkoi olla jo mukavan vauras. Porvarisperheiden naiset ottivat noihin aikoihin käyttöön monet meidän nykyisistä perinteistä; joulukuusi, lasten syntymäpäiväjuhlat, eväsretket luonnon helmaan. 

Näillä naisilla oli palvelusväki hoitamassa pyykit, ruoanlaiton, siivouksen, ja lasten hoidonkin pääsääntöisesti. He eivät käyneet palkkatyössä. Heillä oli AIKAA järjestää lasten synttäreitä, joulujuhlaa, koulun varainkeräyksiä, lasten musiikkiharrastuksia, lasten vaatteiden hankinnat jne.

Nykyään on työläis- ja porvarisluokka sekoittuneet. Samoin heidän perinteensä ja tapansa. Perheissä sekä nainen että mies käy työssä, kuten työväenluokassa, mutta "se hyvä elämäntapa" on silti porvarillinen - vapaa-aikaa pitäisi kyetä viettämään kuten ne joutilaat ja varakkaat porvarisperheet. Mutta ei ole palvelijoita apuna, ja päivät menee töissä. 

Huomaako kukaan, että yhtälö on mahdoton? 

Milloin mopo karkasi käsistä, että pitää selvitä kaikesta yksin? 1970-luvulla ei lastenhoito ollut tällaista. Että myös kokopäivätyössä käyvän äidin täytyy kyetä siihen porvarielämään, mahdollistaa lapsille musiikkiharrastukset, tasapainoinen ruoka, luontoretket, syntymäpäivät jne. Eikä kukaan huomaa ettei perheenäidillä ole yksin tähän kaikkeen aikaa. Ei ole keittiöapulaista, mutta on palkkatyö, ja jostain ympäriltä tuleva vaatimus porvarien kepeästä ajanvietosta. 

Kommentit (137)

Vierailija
121/137 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläinenkin joutuu ostamaan kodin siivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä.

Ei valtiolla ole mitään työntekijöitä jotka siivoaisivat ihmisten koteja. 

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. 

Ainut joka voi siivota ilmaiseksi on omainen. 

Vierailija
122/137 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010727273.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/137 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa eläkeläisistä asuu isossa omakotitalossa. Eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen, ei tarvitse maksaa alvia tai sitten omainen siivoaa. 

Vierailija
124/137 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentista 23 lainaus:

Taidat olla sinkku. :) Mä joskus ihmettelen, miten yksinelävänä tuntui se yksiön siivoaminen välillä tympeältä. Voi veetunkettu, nyt kun siivoaa ok-talon ja neljän ihmisen jäljet, pyykit, ruoat, kaikki, niin huh huh niitä aikoja. Se olisi lomaa.

Taidat olla ihan itse valinnut osasi?

Terv. Vela,  N 60+ vee

Vierailija
125/137 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentista 23 lainaus:

Taidat olla sinkku. :) Mä joskus ihmettelen, miten yksinelävänä tuntui se yksiön siivoaminen välillä tympeältä. Voi veetunkettu, nyt kun siivoaa ok-talon ja neljän ihmisen jäljet, pyykit, ruoat, kaikki, niin huh huh niitä aikoja. Se olisi lomaa.

Terv. Vela,  N 60+ vee

That too shall pass, mikä tuppaa monelta aina unohtumaan. Valitus on ikuista, aiheet vaihtelevat.

t aikuisen äiti, N 40+ vee

Vierailija
126/137 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset halus töihin ja kouluun.

Seurasi palkallisten inflaatio, koska tarjontaa tuli lisää.

Nyt jos haluut lapsia, sinun on käytävä töissä, nainen.

Itsehän te tämän valitsitte.

Heippa

Suomessa naiset ovat aina tehneet töitä,koska on ollut pakko. Agraariyhteiskunnassa olisi kuoltua nälkään, jos naiset olisivat olleet kotirouva. Ei Suomessa ole olleet kotirouvia, kuin ohut yläluokka ja todella rikkaat porvarit-ei muilla ole yksinkertaisesti ollut siihen varaa. 

Jos nyt naiset alkaisivat kotirouvinsi, niin kerro ihmeessä, että miten järjestäisit Suomen terveydenhuollon ja koulunkäynnin? Esim noilla aloilla niitä hoitaa lähes ainoastaan naiset. 

Vierailija
127/137 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heippa

Suomessa naiset ovat aina tehneet töitä,koska on ollut pakko. Agraariyhteiskunnassa olisi kuoltua nälkään, jos naiset olisivat olleet kotirouva. Ei Suomessa ole olleet kotirouvia, kuin ohut yläluokka ja todella rikkaat porvarit-ei muilla ole yksinkertaisesti ollut siihen varaa. 

Jos nyt naiset alkaisivat kotirouvinsi, niin kerro ihmeessä, että miten järjestäisit Suomen terveydenhuollon ja koulunkäynnin? Esim noilla aloilla niitä hoitaa lähes ainoastaan naiset. 

Hyvin monessa maassa pienten lasten äidit ovat olleet ja ovat vieläkin kotona, esim Sveitsissä, ja on sielläkin koulutus ja terveydenhoito. 

Vierailija
128/137 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin taman takia mun miehelle oli paivanselvaa, etta mikali lapsia siunaantuisi tulevaisuudessa olen kotona heidan kanssaan ja saan myos apua tarvittaessa. 

Vierailija
129/137 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia mietin vakavissani kannattaako hankkia lapsia. Nyt jo arki uuvuttaa, koska työ vie niin paljon resursseja. Monesti olen miettinyt miten ihmiset jaksavat vielä perhearkeakin tässä samalla. Kyllähän siitä varmaan selviytyisi jos olisi pakko, mutta en minä ainakaan halua elämän olevan pelkkää selviytymistä.

Vierailija
130/137 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nykyään esim tavallinen työssäkäyvä 3-4 lapsisen perheen isä pysty taloudellisesti elättämään koko perhettä, saati palkkaamaan työvoimaa siihen äidin avuksi. Tuolloin ei ehkä ollut hinnat ja työehtosopimukset ihan nykymallissa :D

Näinhän se on, palkat on työläisten palkat, eikä entisaikojen porvarillisen muhkeat. Se pitäisi huomioida elintasossa. Jos molemmat joutuu käymään töissä, ei voi vaatia että lapsiin panostetaan "kotiäititasolla" niin että lapset ovat "kuin työ", se on oikeasti aikaavievää. Nyt on tullut vieläpä uusina juttuina halloween (näitä mitä lapsille "kuuluu" järjestää)

Jostain täytyy luopua. Nykymalli on älytön oravanpyörä.

No höpö höpö. Ei "kuulu" eikä kuulu. Täysin vapaaehtoista! Ne järjestää, jotka tykkää puuhata ja aikaa on. 

Vierailija
131/137 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia mietin vakavissani kannattaako hankkia lapsia. Nyt jo arki uuvuttaa, koska työ vie niin paljon resursseja. Monesti olen miettinyt miten ihmiset jaksavat vielä perhearkeakin tässä samalla. Kyllähän siitä varmaan selviytyisi jos olisi pakko, mutta en minä ainakaan halua elämän olevan pelkkää selviytymistä.

No sitä se lapsiperheen elämä on. Ja on sitä vaikka et mitään muuta tekisi kuin olisit lasten kanssa kotona. Kotityöt ja lasten tauoton vaatiminen on sellaista aivoja tuhoavaa syöpää ettei mitään rajaa. Minä en keksinyt mitään muuta kuin alkaa vetää masennuslääkkeitä ja bentsodiatsepiineja sekä söin itse lähes 120kg painoiseksi. Täällä vauvalla sitä silloinkin oltiin. Muutama nappi naamaan, karkkipussi auki ja näppis laulamaan. Lapset jossain. Ei se lasten vika ollut, kivoja oli, mutta perhe elämä ei vain ollut kuin puuduttava vankila eikä mikään onnela minä sitä on tuputettu.

Vierailija
132/137 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MINÄPÄ LISÄÄN:

Jatkan:

-Nykyään kodinkoneet hoitaa valtaosan kotiaskareista.

YKSIKÄÄN KODINKONE EI IMAISE ITSE SISÄÄNSÄ NIITÄ ASKAREITA JA SYLJE KAAPPIIN TAI PÖYTÄÄN VALMISTA LOPPUTULOSTA.

-Päiväkodit ja koulut hoitavat lapset.

KOSKA ÄIDIT JA ISÄT EIVÄT OLE KOTONA, VAAN TÖISSÄ. 

-Vauva-ajaksi saat vanhempainvapaata, ja työtäkin voi tehdä nykyään etänä.

VAUVA-AIKA KESTÄÄ VUODEN. ISOA OSAA TÖISTÄ EI EDELLEENKÄÄN VOI TEHDÄ ETÄNÄ. VÄITTÄISIN, ETTÄ SUURINTA OSAA EI VOI TEHDÄ. 

Aina jotain hemmetin ruikutusta. Koskaan ei ole hyvin asiat.

Ei kai tässä kukaan mitään ruikuttanut taikka muutoksia vaatinut. Ap toi vaan esiin uuden mielenkiintoisen näkökulman. 

Vierailija
133/137 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nykyään esim tavallinen työssäkäyvä 3-4 lapsisen perheen isä pysty taloudellisesti elättämään koko perhettä, saati palkkaamaan työvoimaa siihen äidin avuksi. Tuolloin ei ehkä ollut hinnat ja työehtosopimukset ihan nykymallissa :D

90-luvulla duunari-isäni oli ainut työssäkäyvä äitini ollessa kotona useamman lapsen kanssa. Maksoivat molempien opintolainat silti pois, pitivät autoa ja säästivät omistusasuntoon, jonka ostivat sitten 2000-luvun alussa.

Nyt kun katsovat meidän lasten tilanteita, ovat sanoneet, että jos olisivat tienneet, millaiseksi tämä maailma menee, eivät olisi tehneet näin montaa lasta. Varsinkin työelämän menosta ovat kauhistuneita. Vain kaksi on toistaiseksi kokoaikaisessa työssä, joka ei edes vastaa heidän koulutustaan. 

Vierailija
134/137 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla duunari-isäni oli ainut työssäkäyvä äitini ollessa kotona useamman lapsen kanssa. Maksoivat molempien opintolainat silti pois, pitivät autoa ja säästivät omistusasuntoon, jonka ostivat sitten 2000-luvun alussa.

Nyt kun katsovat meidän lasten tilanteita, ovat sanoneet, että jos olisivat tienneet, millaiseksi tämä maailma menee, eivät olisi tehneet näin montaa lasta. Varsinkin työelämän menosta ovat kauhistuneita. Vain kaksi on toistaiseksi kokoaikaisessa työssä, joka ei edes vastaa heidän koulutustaan. 

Aika karua kuunneltavaa perheen nuorimmille lapsille. 😳

Vierailija
135/137 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentista 23 lainaus:

Terv. Vela,  N 60+ vee

Mistä tiedät onko mulla puoliso, ja onko se oma valinta pysyikö puoliso rinnalla? 

Vierailija
136/137 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on, palkat on työläisten palkat, eikä entisaikojen porvarillisen muhkeat. Se pitäisi huomioida elintasossa. Jos molemmat joutuu käymään töissä, ei voi vaatia että lapsiin panostetaan "kotiäititasolla" niin että lapset ovat "kuin työ", se on oikeasti aikaavievää. Nyt on tullut vieläpä uusina juttuina halloween (näitä mitä lapsille "kuuluu" järjestää)

Jostain täytyy luopua. Nykymalli on älytön oravanpyörä.

No höpö höpö. Ei "kuulu" eikä kuulu. Täysin vapaaehtoista! Ne järjestää, jotka tykkää puuhata ja aikaa on. 

Ai että kun lapsi on päiväkodissa tai koulussa ja siellä pidetään halloween-naamiaiset, ilmoitan että ei osallistu, koska vapaaehtoista? Jätetään lapsi ulkopuolelle? 

Aika moni juttu voi näyttää vapaaehtoiselta, mutta esim lapsen harrastuksiin patistetaan jo jostain eskarista asti (viimeistään) että kai nyt jotain on. Harrastuksia pidetään hyvänä juttuna, on muutakin sisältöä elämässä jne. Mutta työpäivän päälle lapsen harrastusjutut vuosia ja vuosia on joskus vähän paska nakki. Eikä se siihen jää. Luokkaretkirahakeräystä ja milloin mitäkin. Ei ne kaikki ole oikeasti vapaaehtoisia, jos ei halua jättää lasta ulkopuolelle kaikesta. 

Aika sissi saa olla että yksinään puskee valtavirtaa vastaan. 

Vierailija
137/137 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se äiti käydä töissä ja harrastaa lasten kanssa, mutta jättää sitten kodinhoito ja siivous vähemmälle. Kun on kokoajan menossa, niin ei siivottomuus haittaa tai sitten palkkaa apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän