Nyt puhuu äiti, jonka lapselle määrättiin 1500 euron korvaus koulun konsertista
Nyt puhuu äiti, jonka lapselle määrättiin 1 500 euron korvaus koulun konsertista
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010807752.html
Kommentit (433)
Vierailija kirjoitti:
Minua piruparkaa ei ole edes kastettu ja silti kävin uskonnontunnit läpi ja eikä minua haitannut peruskoulun joulu- tai pääsiäisjuhlien uskonnolliset osuudet, virret yms.
Jotkus sitten osaa tehdä ongelmia kaikesta.
Omaehtoisesti nuuskin kaiken mitä vain oli saatavissa ja osallistuin vähän kaikkeen. . Viddu jos joku olisi yrittänyt estää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin olen Päivi Räsäsen kanssa samaa mieltä.
Yksikään lapsi ei muutamaan hengelliseen lauluun hajoa, edustivatpa ne mitä uskontoa tahansa. Päinvastoin, lasten on hyvä nähdä muutakin kuin mitä oma äiti uskoo. Osaa sitten vanhempana tehdä omat ratkaisunsa.
Eli päästäisit lapsesi esim islamistien tapahtumiin?
Miksen päästäisi. Ei se siellä rikki luultavasti mene. Näkeepähän muutakin menoa kuin mihin tottunut.
näköjään siitä maksetaankin että tulee omasta pikku kuplastaan tai tynnyristään ulos.
Niin tai pitää periaatteistaan kiinni.
Entäs perheen isä? EIkö hänellä ole mitään sanottavaa?
Pahoittelujen olisi pitänyt riittää ja jokin rahastus on vain todella härskiä toimintaa.Millaisin arvoin sitten lapsia kasvattaa
Ajattelin ensin, että nyt napsahti aprillipäivän uutinen vääränä päivänä. Niin hullu uutinen. Ei tarida kermaperseäidillä olla oikeita ongelmia.
Eipä kiinnosta enää mitä kouluissa touhutaan. Päinhelvettiä on menty jo monta vuotta. Ei se tuosta enää kohene, vaan sakenee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin olen Päivi Räsäsen kanssa samaa mieltä.
Yksikään lapsi ei muutamaan hengelliseen lauluun hajoa, edustivatpa ne mitä uskontoa tahansa. Päinvastoin, lasten on hyvä nähdä muutakin kuin mitä oma äiti uskoo. Osaa sitten vanhempana tehdä omat ratkaisunsa.
Eli päästäisit lapsesi esim islamistien tapahtumiin?
Miksen päästäisi. Ei se siellä rikki luultavasti mene. Näkeepähän muutakin menoa kuin mihin tottunut.
näköjään siitä maksetaankin että tulee omasta pikku kuplastaan tai tynnyristään ulos.
Sama porukka joka uhkailee tätä äitiä suunnilleen kuolemalla on pasqat housussa kun lapsille kerrotaan koulussa että poika voi tykätä pojasta ja se on ihan ok.
Kyllähän kaikki tietävät, että poika voi tykätä pojasta. Toisten mielestä se on ok, toisten ei. Aivan kuin tässä tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikken kamalinta tässä on se, että tällaisesta asiasta maksettiin korvauksia summa, jota monet henkirikosten uhrien omaiset/rikoksen uhrit eivät koskaan saa. Et toivottavasti tästä ammattivalittajasta nyt tuntuu hyvälle. Säästä rahat lapsellesi, hän tulee tarvitsemaan rahoja terapian aloittaessaan.
Onko teille todella 1500 euroa noin hirvittävän iso summa?
Lol.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristinusko on kuitenkin täällä meillä ollut jo pitkään ja myös meidän kulttuuriperimä nojaa vahvasti siihen. Jokainen sitten päättää itse mitä minkäkin kristilliseen perinteeseen nojaavan tapahtuman sanoma itselle merkitsee. Onkohan tuossa perheessä ollenkaan soveliasta puhua joulusta tai joululomasta, pääsiäisestä tai muista vastaavista. Pitääkö joululle keksiä jokun salanimi nyt koulussa? Ei ehkä voi enää puhua pääsiäisestä...
Kyllä.jotain resulienasiä pitäisi löytyä. Ei varmaan ole kohta mitään kivoja tapahtumia kouluissa jos aina pitää kollegalle maksaa joki korvaus, ainahan joku voi loukkaantua jos mainitaan joku väärä sana tms. Oikeasti, aika uskomaton keissi tämä! Opetetaanko tuossa lapselle vähän turhaa kriittisyyttä sen sijaan että voisi vaannauttia musiikista ja yhdessäolosta? Kuka on tämä erehtymätön perheenäiti??
Minä olen kasvan
Minusta ateismi ei kuulu kouluun.
Koulu ei voi olla mikään arvotyhjiö. Jos ei opeteta meidän kulttuuria, joka nojaa kristinuskoon, sinne tulee sitten jotain muuta. En ole varma pitäisitkö sinäkään siitä mikä se jokin muu näillä näkymin tulee olemaan jos me omastamme luovumme. Uskoahan ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, tulipas vähän autocorrectia tuohon äskeiseen tekstiini 😁
Mutta varmaan mennään siihen että mitään ei enää uskalleta järjestää kun pelätään että joku kuitenkin valittaa jostain piilosanomasta ja joudutaan vähän väliä maksamaan jollekulle. Surullista.
Onko vaikeaa keksiä lauluesitys, joka ei ole uskonnollinen?
Aika paljon hyviä lauluja kautta historian sisältää jotain uskontoon liittyvää.
Toistan kysymykseni.
Vierailija kirjoitti:
Akka ei tiennyt sen vertaa että mitä gospel tarkoittaa. Tuskin kakaransa sen enempää. Piti erikseen tutkia ja loukkaantua. Oli kai eri kielikin ettei ymmärtänyt kuin yhden sanan. Haistoi rahan paremmin.
Taatusti supisuomalainen. Omalla kokemuksella. Lapsien kaveripiirissä muista uskonnoista lapsia. Ei heitä koskaan haitannut esim. Suvivirren laulaminen koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristinusko on kuitenkin täällä meillä ollut jo pitkään ja myös meidän kulttuuriperimä nojaa vahvasti siihen. Jokainen sitten päättää itse mitä minkäkin kristilliseen perinteeseen nojaavan tapahtuman sanoma itselle merkitsee. Onkohan tuossa perheessä ollenkaan soveliasta puhua joulusta tai joululomasta, pääsiäisestä tai muista vastaavista. Pitääkö joululle keksiä jokun salanimi nyt koulussa? Ei ehkä voi enää puhua pääsiäisestä...
Kyllä.jotain resulienasiä pitäisi löytyä. Ei varmaan ole kohta mitään kivoja tapahtumia kouluissa jos aina pitää kollegalle maksaa joki korvaus, ainahan joku voi loukkaantua jos mainitaan joku väärä sana tms. Oikeasti, aika uskomaton keissi tämä! Opetetaanko tuossa lapselle vähän turhaa kriittisyyttä sen sijaan että voisi vaannauttia musiikista ja yhdessäolosta? Kuka on tämä erehtymätön perheenäiti??
Minä olen kasvan
Meillä on kristilliset juuret. Pohjoismaiden lipuissa on risti. Kristinusko on osa meidän historiaamme. Tätä kannattaa miettiä, vaikkei uskoisi.
Lapsena muistan, kuinka joulukirkossa ja kevätjuhlissa herkistyin, kun laulettiin virsiä. Tuli jollakin tavalla pyhä olo. Hyvä olo. En tiedä, liittyikö edes uskontoon. Olin osa yhteisöä.
Kaikkien ihmisten tulisi pelätä ja kunnioittaa jotain. Lapsienkin. Minulla se on jumalanpelkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo haastattelu antanut äidistä yhtään sen täysjärkisempää kuvaa.
Raamatun ja kristinuskon tunteminen kuuluu länsimaiseen yleissivistykseen. Länsimainen moraalijärjestelmä ja kulttuuri on rakentunut kristinuskon pohjalta. Ketään ei pidä pakottaa harjoittamaan kristinuskoa, mutta täydellisellä eristämisellä lapsella jää valtava aukko sivistykseen. Laulujen kuuleminen (tässähän ei siis joutunut itse laulaa, vaan sai passiivisesti kuunnella) ei riko ketään. On lapsellista verrata tätä siihen, olisiko muiden uskontokuntien laulujen kuuleminen ok, koska niillä ei ole länsimaisessa kulttuurissa samanlaista yleissivistävää asemaa. Ja ei, en vaatisi korvauksia, vaikka lapseni joutuisi kuulemaan jonkun muun uskontokunnan laulun.
Näin. Missään päin maailmaa ei ollut mitään nykyisenkaltaista länsimaista humanismia muistuttavaa ennen kristinuskoa. Nykyään
Sen teki Valistuksen aika, ei suinkaan kristinusko. Joka on haitallista ja harhaista taikauskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikken kamalinta tässä on se, että tällaisesta asiasta maksettiin korvauksia summa, jota monet henkirikosten uhrien omaiset/rikoksen uhrit eivät koskaan saa. Et toivottavasti tästä ammattivalittajasta nyt tuntuu hyvälle. Säästä rahat lapsellesi, hän tulee tarvitsemaan rahoja terapian aloittaessaan.
Lol.
Sitten kun näitä tulee kymmenittäin viikossa niin alkaa tuntua. Nyt on ennakkotapaus pohjilla ja rahahanat auki kun vähän inahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni vinkki: san
Kristityille joulu on sitä jeesushuttua. Vanha tieto pakana-ajoilta on vain hauska kuriositeetti. Mutta voi viettää kumman mukaan tahansa.
Erosin kirkosta, etten joudu maksamaan kirkollisveroa. Nytkö joudun maksamaan kunnallisveroa enemmän, jotta näiden ammattiloukkaantujien korvaukset saadaan kustannettua?
Pitäis pikkuisen olla asiat huonommin, jotta ei ihmisillä olisi tällaisia keksittyjä vaikeuksia ja murheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol.
MOT kävi läpi Suomessa annetut ja hovioikeuden vahvistamat murhatuomiot vuosilta 2006-2020.
Keskimäärin suurimmat korvaukset oikeus määräsi uhrien lapsille (n. 10 000 euroa), puolisoille (9 000) ja vanhemmille (8 000). Sisaruksille myönnettiin keskimäärin 3 000 euroa.
Siihenj nähden tuon mielensäpahoitajaäidin saam kohtuullinen korvaus olisi maksimissaan 10 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, tulipas vähän autocorrectia tuohon äskeiseen tekstiini 😁
Mutta varmaan mennään siihen että mitään ei enää uskalleta järjestää kun pelätään että joku kuitenkin valittaa jostain piilosanomasta ja joudutaan vähän väliä maksamaan jollekulle. Surullista.
Onko vaikeaa keksiä lauluesitys, joka ei ole uskonnollinen?
Aika paljon hyviä lauluja kautta historian sisältää jotain uskontoon liittyvää.
Toistan kysymykseni.
Voin hyvin keksiä lauluesityksen, joka ei ole uskonnollinen. Se vaatii kyllä enemmän aikaa ja vaivaa, koska tekstit pitää käydä tarkkaan läpi ja hyväksyttää rehtorilla tms. Monia hienoja lauluja jää myös pois, mutta jos se ei sinua haittaa, kyllä niitä tonttulauluilla saa ihan riittävästi tunnin täyteen. T. Muusikko
Näin. Missään päin maailmaa ei ollut mitään nykyisenkaltaista länsimaista humanismia muistuttavaa ennen kristinuskoa. Nykyään moni ajattelee, että sekulaari humanismi voi toimia, mutta on tärkeää tietää, miten ja miksi ihmiskunta aikoinaan otti askeleen inhimillisempään ja tasa-arvoisempaan suuntaan.