Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen huolissani alkoholin käytöstäni enkä halua juoda enää. Tsempatkaa minua heittämään jääkaapissa olevat juomat viemäriin.

Vierailija
04.11.2024 |

Minulle on alkanut iskostumaan se etten voi jatkaa näin. Alkoholi on keskeinen asia ollut elämääni jo vuosia. Hyvinvointi ja esimerkiksi vaatteiden tai uusien kenkien osto on toissijaista alkoholin rinnalla. 

Juon vapaapäiväni ja olen sitten krapulassa. Rahat menee, terveys kärsii, paino nousee, elämää ei ole kuin työ ja muuten alkoholin ympärillä. 

Olen alkoholisti ja liian nuori tällaiseen. Vielä voin muuttaa suunnan jos tarpeeksi haluan. En ole vielä edes kolmekymppinen. 

Jos olen rehellinen, niin minua pelottaa kun jätän alkoholin pois. Pelkään kohdata oikean elämän ja sen mitä olen hukannut sen vuoksi, että olen juonut. Minua pelottaa katsoa tätä silmiin. Pelottaa mitä selvä elämä on. Mutta niin minua pelottaa myös se, että jatkan tätä enkä elä elämääni vaan annan sen valua hukkaan. 

Haluan lopettaa. Haluan lopettaa. Jääkaapissani on viiniä ja olutta. Jos ne jätän sinne, juon ne varmasti. Pitäisi heittää pois mutta mitä jos ratkean silti. 

Minun täytyy nyt oikeasti tehdä tälle asialle jotain. Samalla nytkin toinen minä ajattelee miten kiva olisi lähteä baariin kun vapaat koittaa. Tiedän että jos jatkan niin ei hyvin käy.

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo ne jääkaapissa olleet pois. Sen jälkeen tee kuten itse tein: etsi alkoholittomat vaihtoehdot. Punaviineissä mm. Zeno on hyvä, Mionetto kuohuviineissä. Oluissa Guinness sekä Corona zero ja lonkeroissa Hartwallin 0.0 ovat hyviä vaihtoehtoja. 

Miksikö ehdotin näin? Siksi, että osa juomisesta perustuu tapaan ja tottumukseen. Itselleni on ollut helpotus löytää maistuvia alkoholittomia vaihtoehtoja eikä alkoholista luopuminen ole ollut niin kivuliasta kuin täysi lopetus. Alkutaipaleella olen, mutta fiilis on hyvä.

M58

Vierailija
2/87 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua juoda noita. Pelkään alkoholia ja pelkään myös eliminoida alkoholin pois elämästäni. 

Apua. 

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae tukihenkilö  esim. AA- kerhosta siellä he tsemppiä sulle antaa. Kyllä pärjäät päivä kerrallaan ja saat paremman elämän.

Vierailija
4/87 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista edes millaista on raitis elämä. Olen nyt viettänyt enemmän aikaa elämässäni alkoholin ympärillä kuin ilman. Aloitin 14-vuotiaana ja olen juonut viikottain (joitakin poikkeuksia lukuunottamatta) 15 vuotta. 

Kuulostaa pahalta. Sitä se kai onkin. Minua pelottaa että mitä raitis elämä tuo. Voisinhan kokeilla vaikka alkuun kaksi vuotta. Jos ei mitään parempaa ole tullut elämääni niin voihan sitä sitten aloittaa uudestaan. Tämä siis tällainen itselleni psykologista sysäystä eteenpäin, että voin ainakin katsoa mitä alkoholiton elämä on ja päästä tunteideni juuritasolle kiinni. 

-ap

Vierailija
5/87 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene jääkaapille ja ota pullot/tölkit. Avaa ne. Kaada viinit ja oluet viemäriin ja käy viemässä tyhjät heti kauppaan, jos mahdollista. Huomenna viimeistään. Jos haluat, klikkaa osoitteeseen paihdelinkki.fi ja mene juttelemaan saitin keskustelufoorumille muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Rupea huomenna miettimään muitakin keinoja siihen, miten saat ylläpidettyä raittiuttasi. Huomenna siksi, että mieli on kirkkaampi ja ajatus juoksee paremmin selvänä nukutun yön jälkeen. On tärkeää myös selvittää ja kitkeä juurisyyt juomisen takana mutta siihen ehdit perehtyä sitten, kun olet saanut juomattomuutesi vakaammalle pohjalle ja riittävästi etäisyyttä alkoholiin.

Voimia. Sinä pystyt siihen. Olet jo lähtökuopissa ja selvästi valmiina ponnistamaan sieltä selvään elämään.

terveisin kohta kaksi vuotta sitten raitistunut

Vierailija
6/87 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä heitä pois. Tee vaikka hyvää ruokaa niistä, kastiketta ja joku maukas lihapata. Ohjeita on netissä vaikka kuinka. Näin ehkä voit kiertää ajatuksen pois heittämisestä. Joku vertaistuki olisi sitten hyvä löytää, kun olet sinut ajatuksen kanssa.

Vierailija
7/87 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy nakkaamassa ne jonnekin pihalle ehkä lapun kera, kyllä joku ne sieltä poimii.

Vierailija
8/87 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen päivä on lahja. Ja mahdollisuus. Olennaista ei ole menneisyys. Vaan tämä hetki.

Tämä voi olla one day tai day one. Niin kliseistä kuin se onkin.

Heitä ne juomat viemäriin. Et tule katumaan sitä. Et menetä mitään. Alkoholia maailmassa kyllä riittää jos alkoholistiksi haluaa. Mutta sinä et halua. 

Raitistua voi koska tahansa. Oikea hetki on NYT.

Vierailija
9/87 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
10/87 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa sen verran pahalta että hakeutuisin hoitoon. Itsellä meni kyllä tuosta vaiheesta vielä joku 8 vuotta että uskalsin sen tehdä. Toivottavasti sinä et tuhlaa yhtä montaa vuotta.

Vierailija
11/87 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaada pois vaan mutta viimeistään perjantaina haet taas uudet juomat ellet ala työstää juomisen syitä. Hae apua.

Vierailija
12/87 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne pitää viemäriin kaataa. Tarjoa ystävile. 

Vierailija
13/87 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lopettaa juominen. Vaihda pilveen. Polttele yrttiä viikonloppuisin ja nauti. Onnea matkaan! :-)

Vierailija
14/87 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaada kaikki vaan pois. Älä ajattele mitään, kaadat vaan. Äläkä noudata noiden neuvoja, jotka käskevät säästää viinat.

Panttirahoilla käy ostamassa kaappi täyteen makuvissyjä. Juot sitten niitä ja niin paljon kuin maha vetää. Alkoholin juominen on myös tapa etkä pääse juomisesta helposti eroon, joten kannattaa vaihtaa lasin sisältö. Juo vissyjä kunnes himo alkaa helpottaa ja tähän voi mennä viikkoja.

Hae apua ja keskusteluseuraa. Esimerkiksi mielenterveystalo.fi on hyvä, aloita sieltä. 

Vierailija
15/87 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lopettaa juominen. Vaihda pilveen. Polttele yrttiä viikonloppuisin ja nauti. Onnea matkaan! :-)

Juuri näin, ei kannata edes yrittää olla koko ajan selvin päin. Sellainen elämä on tappavan tylsää.

Kannabiksen kohtuukäyttö on ratkaisu ja se on mukavaa touhua se. Hahahah!

Vierailija
16/87 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen alkoholisti ja aina kun tekee mieli juoda niin syön vatsan täyteen hyvää ruokaa, alkoholia ei tee niin paljon mieli enään kun alkoholistina se on tärkeää että se nousee päähän .

Vierailija
17/87 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikalliseen AA-ryhmään

Vierailija
18/87 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset askeleet ovat aina vaikeimmat. Sinä olet nyt ottamassa niitä.

Kuuntele sisintäsi ja toimi sen mukaan. Vaikuttaa siltä että sielusi on ahdistunut mutta tiedät jossain siellä että sinusta on parempaan.

Vaikka kliseet ovat latteita niin niissä piilee totuus.Eli aika parantaa. Ota päivä kerrallaan. Hitto,vaikka tunti kerrallaan kohti määränpäätä. Se vaatii kärsivällisyyttä mutta impulsseille ei ole nyt enää varaa.

Rukoilen voimia ja rauhallisuutta kohdata haasteet joita sinulla on edessä. Toivon että löydät itsesi.

Vierailija
19/87 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaada pullot viemäriin. Ei niissä niin paöjoa rahaa ole kiinni. Pystyt siihen kyllä:) Se on ensimmäinen ja helpoin askel. 

Toinen askel on hakeutua aa kerhoon. Sieltä saat vertaistukea. Siitä se lähtee. Kaikki kääntyy vielä hyväksi. 

Jos muutkin ovat pystyneet siihen, niin miksi et sinäkin? Tsemppiä! Uskon sinuun! 

Vierailija
20/87 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tämän äärellä nyt todella herkässä mielentilassa, en ole ehkä koskaan pohtinut alkoholin käyttöä näin syvästi ja näin pelokkaasti mitä nyt olen tässä pohtinut. Tämä alkoi siitä kun mietin miten saamaton ja epäonnistunut olen. Syytin siitä paljon lapsuuttani ja muita. Olen syyttänyt todella paljon muita tästä elämästäni ja tietenkin inhonnut itseänikin. Olen elänyt uhrimentaliteetista käsin. 

Sitten tuli tapahtumia, kuuntelin erilaisia podcasteja ja päässäni muuttui jokin ajatus tästä koko elämästäni. Mietin, että olen sulkenut silmäni ja syyttänyt muita, ollut väärässä. Olen sairas ja lääkinnyt itseäni väärin. Haluan nöyrtyä ja pyytää anteeksi, en tiedä keneltä. Olen todella pahoillani tästä itselleni. Olen peloissani, todella. Minä haluan sellaisia ihmisiä elämääni jotka tietävät mistä puhun ja kasvavat pois tästä sairaasta ajattelusta. 

Haluan mennä jonnekin vertaistukiryhmään, haluan kasvaa ihmisenä ja löytää uudet keinot tähän omaan kamppailuun. 

Tai jos en tee sitä, niin suljen silmäni ja kadotan elämäni, se menee roskiin enkä voi hyvin. Mutta minulla voisi olla mahdollisuus aivan toisenlaiseen elämään. Kysymys on vain siinä, koenko että minä ansaitsen sen toisenlaisen elämän. Minun täytyy nyt vain yrittää olla hyvä ystävä itselleni ja sanoa, että minä ansaitsen hyvän elämän. 

Tarvitsisin kyllä nyt ystävän viereeni. Olisi ihana jos olisi ystävä kun kaadan nuo juomat pois. Koska kun kaadan ne pois enkä juo enää, jää tyhjyys ja on kylmä olla vaikka tiedän, että se on vain väliaikaista ja pelastan itseni jos sen teen. 

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi